Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Kaple sv. Jana Křtitele - Vysoká

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody Na kole

Fotografie (9)  • Foto: Wintermans

Jedeme na Vysokou u Kutné hory kde stojí pozůstatky staré kaple sv. Jana Křtitele,

Jedeme autem, parkování je možné přímo na Vysoké u rozhledny a ke kapli je to asi 100 metrů.

Foto: Wintermans

Kaple sv. Jana Křtitele na Vysoké je pozoruhodnou barokní stavbou se zdánlivě protichůdnými funkcemi. Byla kaplí, poustevnou, letohrádkem a místem konání honosných slavností. Její zasvěcení bylo zdůrazněno kašnou, která stála ve středu stavby a na níž stála socha tohoto světce. Kaple stojí na kopci, který je dominantou okolí a dokud nebyl zalesněn byla dominantou okolí i sama kaple. Zakladatelem stavby, která byla postavena v letech 1695-97 byl hrabě Antonín Špork. Autorem byl zřejmě Giovanni Battista Alliprandi. Finance na stavbu získal hrabě výhrou (1400 dukátů) v kartách nad saským kurfiřtem Friedrichem Augustem. Finančně nákladnější byly ale samotné slavnosti vysvěcení kaple.

Původním určením byla eremitáží pro tři poustevníky. K udržování stavby byla zřízena nadace. Dva roky po vysvěcení kaple hrabě Špork prodává panství Malešov a s tím i tuto kapli. I když byla ve smlouvě ustanovena jako věcné břemeno, její význam upadá. Poslední pouť se zde konala v roce 1700 a následně poté se stala opuštěnou stavbou. I když v roce 1710 získává panství svobodný pán z Osteinu, situace se nijak nezměnila. Hrabě Špork se snažil osud kaple nějak zlepšit, ale trvalo dlouho než v roce 1732 sem uvádí na Vysokou bosé augustiniány z Lysé nad Labem. To už byl Malešov v rukou hraběte Bredy. I přesto má komunita kaple ztížený život, neúspěšné jsou i pokusy o konání bohuslužeb každou neděli. Dokonce je jim v roce 1759 odepřeno používat kapli. Přesto zde mniši pobývali až do roku 1796. V tomto roce odprodali panství vše co jim v kapli ještě patřilo a odešli. Historii kaple uzavřel blesk, který 30.4.1834 udeřil do vežičky na špici střechy. Zpočátku se o požár nikdo nezajímal, protože se lidé v okolí domnívali, že jde o pálení čarodějnic. Shořela celá střecha a propadly se klenby. Zkázu dovršilo rozebrání materiálu na stavby v okolí.

Centrální dvoupodlažní kaple byla postavena na půdorysu čtverce s okosenými rohy. Ústředním prostorem byl pravidelný oktogon v jejím středu. Ten byl patrně zaklenut osmibokou klenbou zdobenou štukaturami a mozaikou. Uprostřed stála fontána z červeného mramoru se sochou sv. Jana. Podle písemných pramenů bylo na klenbě ještě nejjemnějším zlatem vyzlacené slunce z jehož četných paprsků i ze všech osmi rohů kde byly ukryty trubky stříkala do středu fontány voda. A to tak dobře, že nepostříkala ani sochu, ani okolo stojící diváky. Umístění celkého vodního systému je zajímavé, vzhledem k tomu, že kaple je postavena na kopci a v jejím okolí není žádný větší zdroj vody. Zřejmě ve Vysoké střeše kaple byl umístěna nádrž, která byla před příjezdem vrchnosti ručně naplněna.

Stěny oktogonu byly prolomeny střídavě nikami a dveřmi do čtyř valeně klenutých chodbiček. Východní byla ukončena oltářem a měla po každé straně jednu niku. Ostatní chodbičky byly průchozí, některé upravené jako krápníkové grotty. V jižní jsou doposud patrny zbytky maleb. V rozích zmíněného okoseného čtverce jsou místnosti přístupné z chodbiček, v jihozápadním koutě je schodiště do patra. Zde byla dispozice stejná. Střecha kaple byla zakončena lucernou s křížem.

Architektonické členění fasády kaple bylo jednoduché. Vertikálně byly stěny členěny Vysokým pilastrovým řádem s toskánskými hlavicemi a kladím. Horizontálně fasádu obepínaly ploché pásky v úrovni říms a parapetů oken.

Zřícenina kaple je volně přístupná.

Jídlo a pití jsme měli sebou v košíčku z domova. A ubytování jsme také nevyhledávali takže nemohu podat potřebné informace. Ale tuším že kousíček od Vysoké v Kutné Hoře se bez potíží najde vše k občerstvení i k ubytování.

Líbilo se mi okolí a příroda kolem Vysoké. Možnost bezproblémového parkování a krásná historická stavba i když pro někoho zřícenina vhodná ke stržení ale pro znalce a gurmány nádherná stavba obohacená historií.

Volný přístup po celý rok. Parkování zdarma.