Kambodža - cestopisy

Kambodža

Kambodžské království je země v jihovýchodní Asii. Hlavním městem Kambodžy je Phnom Pen. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: Kep, Kampot, Siem Reap. Kambodža má přibližně 16 mil. obyvatel.

Tipy na výlet / Trasy Siem Reap - pub street / Angkor Wat, video Ubytování Kambodža
Turistické cíle / Mapa Kambodža Koh Tonsay (Rabbit Island) / Tuol Sleng, Muzeum Genocidy Jezero Tonlé Sap

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kambodža

Kambodža země objevů

Tipy na výlet Pro zdatnější

Na hranicích Tkajsko s Kambodžou
Na hranicích Tkajsko s Kambodžou  •  Fotografie (30)  • Foto: aaavikiy

Jedeme z Thajska do Kambodže autobusem. Dobrodružství a poznání venkova

Obrovská zvědavost po místním životě lidí a také památky

Hotely zde staví vláda a několik málo zahraničních společností. Ubytování velmi luxusní...hotely se nechlubí hvězdičkami - je to zbytečné luxus střídá jiný luxus.. bohužel jen na jedné ulici. Ubytovna je za 5 dolarů na noc.

Na hranicích Tkajsko s Kambodžou

Večer se loučíme s ostrovem Koh Samet v Thajsku, ráno poslední koupačka v moři a po snidani v 10.00 frčíme člunem do přístavu. Zde nás čeká minibus a jedeme směr Kambodža. Před hranici nakládáme ženu znalou angličtiny, která nám bude dělat tlumočnici a převeze nás pres hranici. Poslední trh hned před hranici, kde už nakoupíte za dolary. Sem jezdi nakupovat i Kambodžané. Tričko, brýle a opasek se zde dá pořídit za 5 dolaru. Vízum nás stoji 30 dolaru nebo 1000 bathů. Procházíme free zónou, kde lide tlačí trakače. V Thajsku jsou zakázaná casina, tak hned za hranici a ve free zóně je spousta casin. Nastupujeme do velkého autobusu, ve kterém jsme sami. Víme, ze nás budou za chvíli předávat jinému minibusu. Parkoviště v areálu místní přepravní společnosti, kde jsme přesedali bylo kousek od hranic. Ve směnárně nás chtěli už okrást a chtěli nám dat kurz místo 32 bathů za dolar 42 bathů. Před hranici se dozvídáme, že Thajsko – kambodžské diplomatické vztahy jsou špatné. Odvolali své velvyslance a vedou spor o jeden chrám, pod kterým je samozřejmě naleziště diamantů a nejde o náboženský spor. Jedeme s menši zastávkou 3 hodiny do hotelu Royal Empire. Cestou vidíme největší chudobu Asie. Rozsáhlá rýžová pole, na kterých pracuji lidé do soumraku. Po jediné asfaltce zde jezdi jak vozidla, tak vesničané s vozy taženými zvířaty. V této zemi začal trochu civilizovanější život až v roce 1991, do té doby zde byly hliněné cesty. Polpot ve chvíli, kdy se měnili bankovky za úplně nové, tak zaútočil na banku a tak v zemi zrušil měnu. Stará měna se stahoval z oběhu a bylo minimum peněz v oběhu. Vyvraždil inteligenci. Lidé, kteří měli brýle nebo hodinky, byli zavražděni. Během dvou let mela Kambodža ze 14 milionu obyvatel 4 miliony. Paradoxem je že společník Polopota, dostal údajně před časem Nobelovu cenu za nový sociální systém a chtěli ho ještě vylepšit. K revoluci potřebovali lidi, proto osvobodili vězně. Kambodžský král byl během této občanské války v emigraci v Brně. Zde chodil do skolky, na hudební akademii. Král je v Kambodži oblíben. Není zde sociální, ani zdravotní pojištění. Důchod mají placený pouze lidé pracující ve státních službách. Angličtina a Kmerština je ve školách povinná. Jedeme dalekou dlouhou cestu a silnice jsou zde rovné jak ve Státech. Země se zahalila do tmy a jedeme úplnou tmou, protože veřejné osvětlení zde na venkově neexistuje. Cílem naší trasy je město Siem Reap. Lidé zde nejsou ještě tak ochotni k turistům jako v jiných částech Asie. V Thajsku vědí, ze turisti mají peníze a jsou přirozeně veselí a komunikativní. Náš řidič byl jak kus kamene bez mimik a komunikace.

Venkov
Venkov  •  Foto: aaavikiy

Ovsem přijíždíme do Siem Reapu a nestačíme se divit. Chudobu vystřídala nevídaná moderna a luxus, tedy pouze na ulici, kde jsou hotely. Hotelové komplexy, které jsou důkladně připraveny na vánoce. Je tma a spousta žárovek umocňuje vánoční náladu. Vjíždíme do areálu hotelu a vítá nás naše kambodžská průvodkyně šátky. Hned se ochotně a až hladově zajímají uniformovaní mládenci o naše zavazadla. Další uniformovaní mládenci otvírají obrovské dřevěné dveře jako na zámku. Z recepce se na nás řítí krásné a usměvavé dívky. Uvítací drink - vychlazeny ananasový džus. Rychle se ubytujeme a jdeme do města. Naše průvodkyně nás doprovází všude. Domluvila nám tuktuky, které nás všude vozili až do ranních hodin. S průvodkyní jsme za velmi výhodných podmínek směnili peníze. Nejlepší je zde platit dolary, protože místní měna, ryely má hodně nul a je tak těžko přepočítatelná a některé bankovky jsou si velmi podobné. Navštěvujeme tržnici, kde kupujeme krásné věci, hodinky, kabelky a alkohol, někteří také ručně malované obrazy. Průvodkyně nám doporučuje restauraci, kde mají jednak výbornou kuchyni a čepované pivo. Pivo zde pořídíte čepované za 0,5 dolaru, v plechovce 1 dolar, v lahvi velké pivo 1,5 dolaru. Na hotelu 3 dolary plechovka. Píší zde o pivu, protože naši českou expedici nic jiného v takovém počasí neosvěží. Jídlo zde pořídíte ve slušných restauracích za 3 dolary.

Je zde mnoho turistů, a tak pro cizince poskytuji komfort, jelikož bez turistů, by zde nebyla práce. Průměrný plat je zde 60 dolaru. Na hotelu všude spousta personálu - od lidí na recepci, kteří vás neustále obdařují úsměvy a pohledy, přes personál v každém patře u výtahu nebo ten, který vás vítá před hotelem a při odchodu vám rád poradí. Divili jsme se kolik je zde Japonců a také Evropanů. Kambodža začíná být turistickou destinaci a na pobřeží a hlavně k němu se začíná budovat infrastruktura.

Venkov
Venkov  •  Foto: aaavikiy

Ráno po pestré snídani minibusem vyrážíme směrem k Angorvatu, obrovskému chrámovému komplexu, který je ještě z větší části zarostlý džunglí. Ankorvat patří mezi 7 divů světa a není se vůbec čemu divit. Lze si zde na projížďku najmout tuktuk, slona nebo vám půjčí i kolo. Na vstupenku vás vyfotí a tu předkládáte na vyzvání strážcům a před některými chrámy. Ve skupině už je povinný průvodce. Mezi vysoké vzdělání se v Kambodži počítá znalost angličtiny a historii země. Průvodce zde proto dělají mladí studenti. Země je vůbec plná mladých lidí, jelikož  po ukončení řádění Rudých Kmérů nastalo obroda a růst populace. Studenti bohužel mají naučeno vše nazpaměť a nejsou schopni jít jinou trasou. Takže se místy tlačíte s ostatními skupinami. Rozloha chrámového komplexu Angorvat je 20 x 20 km, je cely oplocený původním pískovcovým zdivem. Některé chrámy jsou tak prorostlé, že nelze určit, zda památku zachránit odřezáním a kácením, nebo zanechat a udržovat stávající stav. Chrámy zarostlé džunglí jsou krásnější, než ty opravené a sanované. Vzbuzuji tajemno a spolu se zvuky džungle dostane člověk chuť objevovat. Bylo zpřístupněno turistům tak 10% celkového chrámového komplexu a 85% plochy, se několik stovek let nedotkla lidská noha. Džungle tak schovává ještě mnoho pokladů.

V minulosti se to povedlo francouzskému botanikovi, který objevil zarostlý chrám. Všude se válely pozůstatky stavebního materiálu, kvádrů pískovce. Tyto kvádry jsou děravé, aby se jimi dal prostrčit kůl a mohly tak byt dopraveny na slonech z velké dálky. Z lomu místy sloni i s nákladem museli plout na vorech. Kolem chrámu jsou pokladnice, knihovny a sloni terasy. Plno mostů a starých bazénů, které v období dešťů spojovali stavby. Nyní zde provádí opravy jak Němci, Japonci tak i Češi. Blíží se západ slunce a stoupáme na nejvyšší chrám Angorvatu Bucking Hill. K samému vrcholu vedou prudké a tak úzké schody, ze jdete bokem. Nahoře vidíte mraky zbarvující se do krvava. Zprava se velké jezero leskne zlatavou barvou a opar dělá záclony za korunami palem. Místy v džungli do kuželu stoupá dým z ohnišť, kterých postupně přibývá. Oheň tak brzy nakrmí místní obyvatelstvo. Kouř je vidět také kolem obrovského jezera, kde lide žijí v chatrčích na břehu. Cely tento chrám, který umožňuje daleký výhled je obklopen lidmi. Nikdo nedutá, maximálně šeptá a celou atmosféru umocňuji buddhističtí mniši. Nádhera, pokud budete v Kambodži, rozhodne si nenechte ujit západ slunce nad Angorvatem. Dobry tip jsme ještě dostali na celodenní výlet z hlavního města Phnom Pen lodí po jezeře zpět do Siem Reapu. Také musí být nezapomenutelným zážitkem celodenní projížďka na slonech po stezkách džunglí, kde volně žijí tygři a sloni.

Je večer a za pronikavého zvuku džungle scházíme dolů. Z nížin jsou slyšet bubny a den tak konči.

Ještě máme v plánu večeři s folklórními tanci. Za 25 dolaru zde můžete ochutnat kambodžskou, japonskou, thajskou kuchyni, při tom vám tancuji krásné dívky a hraje pěkná hudba.

Poslední noc v hotelu a ráno v 8.00 hod opouštíme Kambodžu. Přes Kualu, Singapur, Amsterdam a Vídeň se dostaneme domů.

Ceny jsou nízké, lze sehnat cokoliv. Hlavní město Pnom Pen srovnáváno s  Thajskem před deseti lety.

Poslední aktualizace: 20.10.2020
Autor: aaavikiy

Phnom Penh

Příspěvky z okolí Kambodža země objevů

ASIE 2005 – Thajsko, Kambodža, Indie II/II
6.3.2005 Po ránu bereme za 60R taxíka, přejíždíme most s velkou kovovou konstrukcí a v osm hodin jsme na Howrahu, kalkatském hlavním nádraží. Ve vstupní hale nás upoutává mozaika, velké tabule s odjezdy vlaků al…
Toto je společně s killing fields druhé místo, kde se můžete v Phnom Penh dozvědět něco více o krutosti režimu Rudých Khmérů. V tomto případě se jedná o bývalou školu, která byla za vlády Pol Pota přestavěna na vy…
Letiště Pochentong (PNH) spadá pod město Phnom Penh, které leží ve státě Kambodža.
Killing fields, takto jsou nyní nazývány areály, rozeseté po celé ploše Kambodže, kde v době vlády Rudých Khmérů (Khmer Rouge) v letech 1975-1979 docházelo k systematické likvidaci a…
Cesta z Thajska, přes Kambodžu do Vietnam. Zatím jenom fotograficky.
Udong je bývalé hlavní město Kambodže (1618 - 1866), od roku 1992 zapsané v seznamech UNESCO. Ve středu Udong je velký zdobený palác. Zajímavá je ale především procházka na kopec s…
Vydáváme se na devátou nejvetší řeku světu a největší řeku Vietnamu - Mekong. Naloďujeme se a vyrážíme na Kokosový ostrov - jeden z mekongský ostrovů. Místní tu vyrábějí předměty z kokosu i kokosové bonbony. Na to…