Světlá pod Ještědem
Vesnice na severu Čech, v okrese Liberec. Leží na jižním úbočí Ještědsko-kozákovského hřbetu. Žije zde 930 obyvatel. První zmínka o tržní vsi Světlá…

více o Světlá pod Ještědem

Světlá pod Ještědem
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Světlá pod Ještědem
Články redakce vybrat: vše / nic

Ještěd - Liberecko z nadhledu

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Na hory

Naším cílem je snad nejznámější místo Ještědského hřbetu a kraje Jizerských hor vůbec. Pěšky nebo lanovkou vystoupáme na vechol Ještědu, odkud se nám otevře vyhlídka nejen na Liberec a Jizerské hory, ale při příznivém počasí dohlédneme na nedaleký kopec Ralsko, do nedalekého Polska i Německa a když budeme mít opravdu štěstí, tak uvidíme v dáli i hlavní město.

Jako stříbřitá jehla, raketová odpalovací rampa či dílo mimozemšťanů působí na návštěvníky i obyvatele Liberce a celých Jizerských hor stavba, která vyrostla na vrcholu snad nejznámějšího kopce zdejšího regionu. Hladký plášť moderně pojaté stavby dokáže rozehrát celou paletu pestrých barev. Svou bělostnou září jako by za zimních dní splývala s okolní sněhovou pokrývkou. Jako malý drahokam působí za jasných večerů, kdy se zahalí do oranžového, nebo lehce načervenalého pláště večerního soumraku. Její špice každého rána zazáří v prvních slunečních paprscích, zatímco Liberec a další vesničky ještě tonou v noční temnotě.Takový je Ještěd.

Jako nejvyšší hora Ještědského hřbetu (1012 m.n.m.) a jedna z dominant kraje Jizerských ho, byl Ještěd odedávna předurčen k tomu, aby poutal pozornost turistů a milovníků dalekých rozhledů. Přesto to však trvalo dlouho, než sem lidé začali přicházet pravidelně. Teprve v roce 1737 vyrostl na vrcholovém skalisku kamenný kříž, kterým jako by tehdejší obyvatelé libereckého kraje chtěli vzkázat – jsme tady! Na vrcholu vydržel až do roku 1812 a s ním vznikla dlouholetá tradice ještědských křížů, byť od roku 1834 již jen dřevěných, kterých se tu vystřídala celá řada a každý z nich měl svůj osud. Snad nejbizarnější se pojí k tomu, který byl v osmdesátých letech 20. století tajně uříznut. Údajně na pokyn tehdejšího komunistického předsedy národního výboru v Liberci. Divná doba! Zatím poslední kříž sem byl usazen v roce 1990. Trvalo to ještě více než sto let po usazení toho prvního, než k vrcholovému kříži přibyla i vrcholová chata. Ještě předtím se však na vrcholu objevil i tzv. Rohanský kámen, jako připomínka návštěvy Adély Rohanové. Dodnes stojí na bývalé hranici oddělující tehdejší Rohanské a Clam-Gallasovské panství.

Náš výlet byl jednodenní, takž nějaké zásoby jsme si vezli sebou, nicméně příležitostí k občerstvení je na Ještědu dost a dost. Na samotném vrcholu naleznete hotel s restaurací a v letní sezóně i stánek s jednoduchým občerčstvením. Že ceny jsou na vrcholu Ještědu poněkud jiné, než dole v Liberci, je celkem logické (v dnešní době). My jsme se nakonec pohodlně a za rozumné ceny najedli v Horním Hanychově v restauraci u parkoviště č. 4 (konečná stanice tramvajové linky č. 3). Menu představoval výborný hovězí vývar a smažený sýr s bramborem a tatarkou za 89,- Kč. Možností stravování je v Horním Hanychově více, ale za poněkud vyšší ceny. nepříjemné překvapení představoval poplatek za parkování. 100,- Kč za jedno osobní auto nám připadlo přeci jen docela dost.

Největší dojem v nás pochopitelně zanechal nádherný výhled z vrcholu Ještědu i pohodlná jízda kabinovou lanovkou. Až do hlavnho města jsme sice nedohlédli, nicméně Ralsko, Jizerské hory, území Polska i Německa jsme měli jako na dlani.

Ceny ve většině restaurací na Ještědu i pod ním a výši parkovného, však musíme řadit k negativům tohoto výletu. Pohled na areál skokanských můstků, nám při představě kolik milionů jako daňoví poplatníci zase zaplatíme, už také moc atraktivní nepřipadal.

Poplatek za parkování - 100,- Kč, obousměrná jízdenka na lanovku, 130,- Kč, oběd v některých restauracích - 200 - 500,- Kč. I tak někdy dnes vypadá cestování po Česku.

Poslední aktualizace: 12.8.2010
Autor: pavka07
Praktické informace
Ještěd - Liberecko z nadhledu mapa
Mapa Ještěd - Liberecko z nadhledu

Příspěvky v okolí Ještěd - Liberecko z nadhledu

Rozcestím, které je 300m (měřeno po silnici) od vrcholu Ještědu, prochází dvě turistické značky a jedna Naučná stezka. Modře značená turistická trasa vede z jižního směru od Mnichova Hradiště okolo horské chaty Ještědka a pokračuje na sever z kopce dolů do Horního Hanychova v Liberci. Odbočka červeně značené trasy, která vede od Plání pod Ještědem, směřuje na vrchol Ještědu. Z J…
pokud se rozhodneme vydat za dominantou celého Liberecka nejlepším výchozím bodem pro nás bude právě město Liberec. Do Liberce se dostaneme: Autem - trvá jízda z Prahy (asi 110km) o něco málo víc než hodinu.…
Naším cílem je návštěva jedné z nejkrásnějších vrcholových věží  ČR na  Ještědu a s tím i spojená prohlídka výstavy turistických známek a expozici šedesáti  Maxivýletek s názvem Česko…
Cílem výletu je ještědský hřbet s jeho nejvyšší horou Ještědem. Dostaneme se na něj kabinkovou lanovou drahou. Startujeme v Horním Hanychově, kam se můžeme dopravit automobilem (parkoviště je téměř u dolní stanice lanovky), autobusem (zastávka autobusu je rovněž u dolní stanice lanovky, zajíždí sem autobusy z Liberce do Českého Dubu nebo Stráže pod Ralskem) nebo tramvají č. 3…
Jedeme na Ještěd. Z města můžeme jet tramvají, až na zastávku Horní Hanychov. Dál pěšky asi 400 metrů na dolní stanici lanovky, ti zdaznější jdou pěšky až na Ještěd. Ještěd je najvyšší hora Ještědsko - Kozákov…
Jdeme do krásného města Liberec.Podíváme se na rozhlednu Ještěd.Je to dominanta severních Čech. Ještěd (1012 m) je hora na severu Česka, ležící jižně od Liberce.Vedou sem 2 lanovka a poblíž j…
Kam a jak jedeme Cílem cesty je jedno z nejnavštěvovanějších míst v ČR, nejvyšší místo Ještědského hřbetu, dominanta krajiny a orientační bod - Ještěd. Za čím jedeme  Popisovat Ještěd je zce…
Ještěd byl odedávna považován za jednu z hlavních dominant severních Čech a proto si jej obyvatelé Liberecka vybrali za symbol města, rozprostírajícího se pod ním. Věžovitá stavba poskytující od roku 1973…
Dominanta Liberce s moderním vysílačem na vrcholu.
Tramvají v Liberci dojedeme ke stanici lanovky, ale musíte ještě kousek ujít k lanovce na Ještěd. Musíte počkat, než lanovka pojede a vyjedete většinou přeplněnou lanovkou na Ještěd. Na Ještědu se můžete porozhlédnout a pokochat krásným výhledem na Liberec, Jablonec.... V hotelu se můete najíst, nebo alespoň posvačit. Jakmile se porozhlédnete, tak jděte po asfaltce dolů na rozc…
Vrchol kopce Ještěd ( 1012 m.n.m.) je nepřehlédnutelnou dominantou Severních Čech. Přes vrchol kopce v minulosti vedla nejedna obchodní stezka. Ještěd rovněž tvořil hranici mezi Čechy a Německem. První označení …
Rozcestník Ještědka stojí hned u silnice a parkoviště u horské chaty Ještědka. Pokud sem přijedete autem, můžete se z rozcestí vydat na výlet čtyřmi směry. Po červené turistické značce nahoru po silnici až k vrcholu a hotelu s vysílačem Ještěd. Tato červená značka však vede ještě dál a navíc se dělí na směr k Výpřeži a na směr k Osečné. Stejnou cestou po silnici po modré…
Pokud se budete toulat po okolí vysílače na Ještědu, určitě narazíte na Pomníček letcům, kteří zde zahynuli 20. 8. 1948 při leteckém neštěstí. Jak je vidět z fotografie, Pomníček je dostupný nejen v létě při turis…
Ještěd, nejvyšší místo Ještědského hřbetu, je výraznou dominantou a orientačním bodem. V dřívějších dobách byl i přirozenou hranicí v pronikání od severu k jihu a stal se i hranicí národnostní mezi Čechy a Sasy. Samotný vrchol Ještědu je bezlesý, horní hranice lesa je proti normálu snížena tzv. vrcholovým jevem obvyklým v pohořích, kde je nejvyšší vrchol osamocen.…
Liberec leží v Severních Čechách, severovýchodním směrem od Prahy. Liberec se rozkládá na úpatí kopců Jizerských hor a pod vrcholkem Ještědu ( 1012 m.n.m.). Městem protéká Lužická Nisa. Pro…
Jedeme s dětmi do Zoo Liberec, jedeme " Žlutým autobusem " Student Agency. Odjíždíme z Prahy, z konečné stanice metra trasy B z Černého Mostu. Jedeme do Liberecké Zoo podívat se na místní zvěř a hlavně n…
ZOO Liberec v centru, ve Starém městě.
V roce 1919 vznikla nejstarší Zoologická zahrada na území České republiky, která je nerozlučně spojena s městem Libercem. Liberec leží v kotlině mezi Jizerskými horami a Ještědským hřbetem,…
Jedna z nejznámějších botanických zahrad v republice s nově rekonstruovanými pavilóny a řadou rarit. Botanická zahrada byla založena v roce 1876.Tip Turistika.cz: Masožravé rostlinyJen…
Novogotický Zámek Sychrov se nachází v Libereckém kraji. Zámek je otevřen každý den po celý rok a návštěvníci mají možnost výběru ze dvou prohlídkových tras. Interiér zámku je vybaven cen…
Jen osm kilometrů od Turnova, na Malé Skále, se na strmém útesu nad řekou Jizerou tyčí skalní hrad Vranov, dnes známý spíše jako Pantheon. S délkou téměř 400 metrů je považován za nejkomplikovanější skalní hrad …
Malá Skála - obec a letovisko v údolí Jizery pod svahy Vranovského hřebene, Suchých skal a Sokola severovýchodně od Turnova. První písemné zmínky o vsi Vranové, která je dnes součástí Malé Skály, pocházejí již z r…
Zbytky skalního hradu Drábské světničky, které dnes tvoří malebný labyrint, se nacházejí na okraji rozsáhlé pískovcové plošiny Mužský nad osadou Dneboh východně od Mnichova Hradiště. Drábské světničky jsou jedním …
Hruboskalsko jsou pískovcové skalní věže, které najdeme v severovýchodní části chráněné krajinné oblasti Český ráj, jihovýchodním směrem od města Turnov. Tyto skalní útvary se zvedají nedaleko lázeňského městečk…
Zřícenina hradu Valečov se nachází na Zlaté stezce Českého ráje východně od Mnichova Hradiště. Historie hradu spadá do počátku 14. století, prvně je písemně zmiňován v letech 1316-18. Valečov je přístupný v květ…
Romantický zámek Hrubá Skála se nalézá na okraji Hruboskalského skalního města uprostřed lesů na zalesněné skalní plošině nad obcí Hrubá Skála na Semilsku v Libereckém kraji. Historie zámku sahá do období kolem roku 1350, kdy zde Hynek z Valdštejna, postavil na mohutných pískovcových skalách, hrad Skála. S přestavbou původního hradu do podoby zámku započali Smiřičtí…
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se nachází cca v polovině cesty mezi Jičínem a Turnovem. V letech 1380-90 byl Čeňkem z Vartenberka mezi dvěma čedičovými vrcholky postaven hrad s vě…
Hrad Trosky se nachází v oblasti Českého ráje na severovýchodním okraji Středních Čech. Autem Od Prahy je nejlepší spojení po dálnici E65 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Odbočit je třeba na 71. kil…
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak součástí českého křídového masívu. V okolí je prehistorické naleziště, svědčící o osídlení v 10. až 7. stol. př.n.l. Rezervací vede mnoho turisticky značených cest vedoucích roklemi, obklopenými pískovcovými stěnami a Krásnými vyhlídkami.…