Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy
Hrubý Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hrubý Jeseník

Jeseníky : Červenohorské sedlo - Praděd a zpět

Tipy na výlet Celodenní výlet Do přírody Na hory

Hotel Červenohorské sedlo
Hotel Červenohorské sedlo  •  Fotografie (41)  • Foto: smudla

Začalo léto a s ním prázdninová soutěž Českého rozhlasu Ostrava a Olomouc „Křížem Krajem“ během které se musí navštívit 12 míst Moravskoslezského a Olomouckého kraje.

Tak jsme se jednu neděli vypravili do Jeseníku s cílem získat tři razítka do hrací karty.

Výchozí rozcestník

Dojeli jsme autem na Červenohorské sedlo (1013m.n.m.) a ve zdejším hotelu jsme dostali první razítko. Podle rozcestníku jsme se vydali po červené turistické značce. K nejbližšímu dalšímu rozcestníku Klínovec (1100m.n.m) to je 2km mírného stoupání. Celá tato cesta vede pěknou přírodou mezi stromy,kosodřevinou, borůvčím a na několika místech pěknými skalními útvary. Další 1km to je k rozcestníku Pod Malým Mezerníkem (1120m.n.m) a cesta vede mechovištěm a rašeliništěm, takže na některých místech vede po dřevěných deskách z kterých není radno seskakovat mimo. Za další 1,5km se dostanete na samotný Malý Jezerník (1200m.n.m.), takže stále mírné stoupání. Podél dřevěných chodníku jsou větší či menší rašelinové jezírka a kolem celé cesty jsou vysoké tyče, které v zimě slouží jako označení lyžařské běžecké stopy. Po dalším 1,5km chůze se dostanete na křižovatku se zelenou značkou k rozcestníku Slatě (1299m.n.m.). Další 0,5km vede společně po zelené a červené značce k vytouženému občerstvení na turistické chatě Švýcarna. Tato chata je nejstarších chat v celé oblasti Jeseníků. Byla postavena již v roce 1884, ale již před tím na jejím místě stál salaš, kterou nechal postavit roku 1829 kníže Alois Josef II. z Lichtensteina (1796-1858). Salaš užíval švýcarský bača (odtud pojmenování chaty). Podle rozcestníku u chaty se dozvíte, že chata leží v nadmořské výšce 1315m.n.m. V okolí chaty je studánka s jezírkem a zvonička, která má kamenný podstavec. V tomto podstavci jsou umístěné pamětní desky se jmény šeských horolezců, kteří zahynuli v Himalájích. V chatě jsem již jednou byl, ale je tomu už 40 let (na školním výletě Základní školy) a tak to byla pro mne taková vzpomínka. Po občerstvení jsme pokračovali zase po červeno/zelené značce 2,5km k rozcestníku Praděd(rozc.)(1420m.n.m.) Tyto kilometry vedou po zpevněné lesní kamenité cestě (taková poloasfaltka). Na rozcestí Praděd se setkáváme s modrou značkou, která vede na jednu stranu dolů z kopce a dostanete se po ní ke spodní nádrži Vodní přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně a dále do Koutů nad Desnou (to je celkem 12km) a na druhou stranu do kopce vede na samotný vrchol Pradědu k televiznímu vysílači s rozhlednou, hotelem a restaurací – to byl náš cíl (to je jen 1km). V restauraci na Pradědu jsme si dali oběd , napili se a do hrací karty si dali druhéí razítko. Na zpět jsme vyrazili stejnou cestou přes chatu na Švýcarně až k rozcestníku Slatě -to byly celkem 4km. Tady jsme se rozhodovali jestli půjdeme stejnou trasou jak jsme přišli (po červené), nebo zkusíme jinou trasu (po zelené a následně modré), abychom poznali jinou cestu. Nakonec jsme se rozhodli, že půjdeme po zelené k nejbližšímu rozcestníku Kamzík (1190 m.n.m), který je vzdálen 1,5km. Na tomto rozcestníku se dělí – zelená, která pokračuje dolů z kopce do Koutů nad Desnou a modrá vede po vrstevnici na Červenohorské sedlo. My jsme pokračovali po modré značce 1km k rozcestníku Nad Petrovkou (1080m.n.m) a další 1km k rozcestníku U Výrovky(1110m.n.m). Celá cesta vede po vrstevnici a tak nemá téměř žádné převýšení a jde se pohodlně – v některých částech je jen kamenitá. Cestou jsou velice krásné výhleda na levou stranu dolů do údolí na spodní nádrž vodní elektrárny a okolní kopce. Posledních 3,5km cesty stále po modré značce nás dovedlo až na Červenohorské sedlo. Cestou jsme minuli ještě jeden rozcestník - Skalní tabule, natrhali si první lesní jahody a v pohodě dorazili až k autu.

Na zpáteční cestě domů autem jsme se zastavili ve SKI areálu v Koutech nad Desnou. Zde pokud máte zájem si můžete domluvit exkursi ve vodní elektrárně Dlouhé Stráně ( my jsme tam už před léty byli) a koupit si turistické známky. Zde jsme si dali třetí razítko do hrací karty a jeli domů.

Často chodíme po Beskydech, ale Jeseníky ty mají úplně jinou tvář. Příroda je tady taková méně dotčená civilizací.

Turisté - dcera s přítelem

Na této ceste je několik možnosti k jídlu a taky k ubytování. Na Červenohorském sedle je hotel, během cesty narazíte na chatu Švýcarna, která taky poskytuje možnost ubytování a na samotném Pradědu je možno se taky ubytovat i najíst (i když cena ubytování má horskou přirážku). Když půjdete dále po hřebení narazíte na Kurovní chatu, chatu Barborka a hotel Ovčárna. Zde všude se můžete najíst i ubytovat.

Příroda....příroda.....příroda.....paráda

Cestou si můžete koupit tyto turistické známky:

5 - Červenohorské sedlo ( v hotelu ) 8 - Švýcarna ( na chatě) 1 - Praděd (suvenýry u restaurace ve věži) 906 - Vodní elektrárna Dlohé stráně (ičko Kouty nad Desnou -SKI areál) 1915 - Kouty nad Desnou (ičko Kouty na Desnou - SKI areál)

Celá tarsa podel turistických směrníku měří 21km.

Poslední aktualizace: 14.7.2012
Autor: smudla

Loučná nad Desnou

Příspěvky z okolí Jeseníky : Červenohorské sedlo - Praděd a zpět

Studánka pod Červenohorským sedlem
Většina automobilistů kolem rychle projede, jak spěchá na Červenohorské sedlo, nebo rychle z něj, nicméně studánka, kterou můžou vidět před třetí serpentinou (směrem vzhůru) nebo předpřed…
Mohutná skála tvořená převážně žulou a svorovou žulou s bohatými výchozy křemenců v blízkosti lesní cesty z Koutů na Petrovku. Nejvyšší stěna skály dosahuje cca 30m, je členěna na plotny a převisy. Díky tomu je skála vyhledávaným cvičným horolezeckým terénem, popsáno je asi 28 cest. Jak už to v Jeseníkách bývá, nejedná se o izolovanou skálu, ale o celý pás menších skalních výchozů, skalek a balvanů na západním hřebínku H…
Předem upozorňuji, že než cestopis, tedy sdělení o sáhodlouhé cestě či výpravě jde jen o malý popis dojmů z vycházky, lépe řečeno scházky z Červenohorského sedla do Koutů. V minulých letech se mi skoro vždy pod…
Krátký výlet v okolí kdysi klidné podhorské vísky s chatovou osadou, která se ve 21. století změnila na věhlasné lyžařské středisko, nás zavede ke skále milované snad všemi horolezci Šumperska. Tato skála se jmenu…
Někdo možná namítne, co je to za nesmysl vydávat silnici 1. třídy za cyklotrasu, navíc když jde o silnici více než známou. Nicméně po dvou půlročních uzavírkách a ještě jedné letošní měsíční nám otevřeli jižní čás…
Turistické rozcestí leží na hlavní silnici č. 44 ze Šumperka do Jeseníku, u mostu přes Divokou Desnou asi 100 metrů před prvními serpentýnami Červenohorského sedla. Odbočuje zde účelová komunikace k Dolní nádrži VPE Dlouhé stráně. Před odbočkou je parkoviště a zastávka autobusů. Místem procházejí tyto značené trasy: modrá JV směrem - VPE Dlouhé stráně (s odbočkou k vodopádu Borového potoka), Divoký důl, Praděd modrá J…
Zajímavou kombinaci retenční přehrážky s lávkou najdeme na Divokémpotoce, původně zvaném Wildbach, nedaleko Koutů nad Desnou. Divokýpotok je pravobřežní přítok Divoké Desné. Pramení na svahu Červenéhory v údolíčku…
Startujeme z parkoviště od silnice směr Červenohorské sedlo (před mostem přes Divokou Desnou). Jdeme proti proudu řeky a u rozcestí Pod medvědí horou stoupáme po modré značce k vodopádu.…
Pěší trasa z městečka Kouty nad Desnou na oblíbenou a unikátní technickou památku - Přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně (patří k nejvíce navštěvovaným místům v Jeseníkách). Najdete zde info…
Zajímavou stavbou s pohnutou historií je horský hotel Vila Primavesi v Koutech nad Desnou. Již názvem upomíná na slavnější jmenovkyni v Olomouci. Původní objekt totiž skutečně vznikl jako letní sídlo podnikatelské…
Divoký potok je pravostranným přítokem Divoké Desné který se říčky vlévá u horního konce Koutů nad Desnou pod mostem u odbočky silnice na PVE Dlouhé Stráně. Hlavní pramen potoka je ve sva…
Svou výškou 1167m je celkem solidní tisícovkou, jakých je ale v Hrubém Jeseníku celkem dost. I při pohledu od údolí i z hor celkem zaniká mezi výraznějšími vrcholy. Přesto jde o celkem zajímavou horu, navíc důleži…
Vlastně jsem sem dorazil kdysi mimoděk, když jsem hledal nějaké místo, kde by mohla být nějaká vyhlídka na čerstvě budovaný areál v Koutech, nějaké výhledy jsem sice objevil, ale nebylo n…
Zářivá, ale dlouhá taková byla cesta ke komunismu, ke kterému jsme naštěstí nedorazili. Taková je i oblíbená trasa z Červenohorského sedla Na Praděd, kterou v zimní sezoně absolvují…
Turistický rozcestník, který se nachází u autobusové zastávky u hotelu v Červenohorském sedle, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po modré značce ve směru Červenohorské sedlo - Skalní tabule, Kamzík a po značce…
Tradiční sjezdovka v Koutech. Původní velká louka po vykácení průseku k tzv. Vodní cestě je prodloužená o nějakých 200m. Kdysi oblíbený Vítězňák v Koutech, dnes pojmenovaný podle nedalekého…
Vodopád Divokého potoka
K málo známému, ale o to krásnějšímu vodopádu se dostaneme z Červenohorského sedla nebo z druhé strany od Koutů nad Desnou po žluté turistické značce. Značená trasa však k vodopádu nevede, proto z ní musíme přibližně v půli odbočit na nenápadnou cestu proti proudu Divokého potoka. Vodopád je od této odbočky vzdálený asi kilometr, během něhož potkáme na potočním toku několi peřejí a kaskád, včetně jedné dřevěné hráze. Úsek …
Po měsíci návrat na místo činu, čili Červenohorské sedlo. Člověk míní, příroda mění tedy ač to v týdnu vypadalo, že by sobota mohla být vcelku slunečná, u nás v Jeseníkách se zřejmě více projevilo severovýchodní p…
Červenohorské sedlo, oblíbené lyžařské středisko v Jeseníkách ležící ve výšce 1 013 m, jsme navštívili již několikrát. Vždy jsme sem přijeli autem, protože Červenohorské sedlo leží na silnic…
Takže zase jednou hurá do Jeseníků, tentokrát na tři dny. Ubytování jsme si zajistili v Koutech  nad Desnou a odtud jsme podnikali výlety. Jeden den jsme si naplánovali prohlídku Dlouhých Strání, a…
Trasa je dlouhá 8 až 9 kilometrů.Z hotelu Červenohorské sedlo, vyjdeme vpravo a u rozcestníku se dáme vlevo nahoru. Jdeme po naučné stezce směrem na Keprník, první infotmační tabule je…
Trasa je dlouhá 13 až 14 kilometrů.Z hotelu Čevenohorské sedlo vyjdeme vpravo a jakoby jej obejdeme, Přejdeme silnici a vydáme se po červené značce. Přejdeme sjezdovky a pokračujeme na Klínovec, Malý Jezerník, Sla…
Červenohorské sedlo ležící na silnici první třídy č.44 mezi Šumperkem a Jeseníkem je poměrně snadno dosažitelné (pomineme-li obtíže spojené se zimním provozem) pro automobilisty i pro cestující veřejnou Dopravou, …
Hory a podzim. Jak se praví, je to skoro nejlepší kombinace pro podniknutí nějakého výšlapu. Pokud je začátek podzimu, tedy září, je to ještě ne lehčí oblečení a taky delší vzdálenost. Jak…
Významné místo na hřebenové trase Hrubého Jeseníku. Sedlo odděluje Pradědskou a Keprnickou hornatinu. Již v 19. století tady stál zájezdní hostinec, který nejdříve sloužil formanům a po…
Turistický rozcestník, který se nachází u autobusové zastávky u hotelu v Červenohorském sedle, ukazuje turistům cestu do tří směrů. Po značce červené ve směru Ovčárna, Švýcárna, Klínovec - Bílý Sloup, Keprník, Šer…
Konečně nastal den D - začíná nám pěti denní  dovolená v Jeseníkách. V sobotu ráno odjíždíme ve 4. 30 MHD do města a v 5. 10 nás už unáší zlínský expres směrem na Otrokovice, Hulín, Přerov, O…
Dlouhé stráně  h.
Dlouhé stráně h.
Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně. Instalovaný výkon elektrárny je 650 MW. Horní nádrž je spojena s dolní nádrží (800 m.n.m.) dvěma tunely o průměru 3m. V době největších povodní zadržela přehrada 2 00…
Praděd
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud …