Cestování do Rakouska 2023 Cestovní pojištění  Ubytování Rakousko Mapa Rakousko
Dvě třetiny plochy Rakouska zaujímají Alpy. Na severu leží Tyrolské a Salzbugské Alpy. V centrální části Vysoké Taury s nejvyšším rakouským vrcholem Grossglockner (3797 m). Na jihu jsou to Ötztalské, Zillertalské a Karnické Alpy. Na severních a východních úbočích Alp se rozkládá, velmi důležitá oblast země, Podunajská nížina. Největší spolkovou zemí jsou Dolní Rakousy, další spolkové země jsou Horní RakousyBurgenlandŠtýrskoSalcburskoKorutany.
Oblíbené destinace a místa
 > Vídeň   > Zámek Schönbrunn  > Linz  > Innsbruck  > Innsbruck  > Krimmelské vodopády
Příspěvky z Rakouska od zkušených turistů a cestovatelů  (2 070)
   Tipy na výlet (218)     Turistické cíle (1 382)     Trasy (73)     Cestopisy (141)    Fotogalerie (39)

Hartberg –přestávka při cestě na jih po rakouské dálnici A2

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Fotografie (9)  • Foto: Miaucis

Někteří z nás zcela jistě pojedou po rakouské dálnic A2 směrem na jih na dovolenou. Cesta po dálnici je sice rychlá, ale docela monotónní. Známe to všichni, brzda, plyn, řazení se do pruhu, předjíždění a tak pořád dokola až dřevění noha, kterou šlapete na plyn. Ideální zastávkou která nezdrží je malebné rakouské městečko Hartberg. Typické spořádané, malebné a načančané rakouské městečko skrývá jedinečný poklad. Románský karner s působivou freskovou výmalbou je jednou z nejcennějších románských staveb na území Rakouska.

Foto: Miaucis

Rakouské Podunají, Bavorsko, okrajové části Maďarska, Slovensko, u nás Jižní Morava (období od 12. století do 15. století) – všude tam najdeme karner. Karner je specifická stavba typická právě pro tuto oblast. Jedná se o středověkou dvoupodlažní centrální stavbu (může připomínat rotundu), stojící v blízkosti farního kostela na hřbitově. Horní část sloužila jako kaple, kde se konaly zádušní mše. Spodní část sloužila jako kostnice. Obě patra mají vždy samostatný vchod. Karner nikdy nevznikl samostatně, ale jen v souvislosti se stavbou kostela.

A právě jeden takový ukázkový příklad karneru najdeme v Hartbergu. Celkem drobná polygonální stavba s výraznými jehlancovitými střechami se skrývá hned za farním kostelem, který stojí na náměstí v centru města. Stačí udělat pár kroku za roh a uvidíte nádhernou románskou stavbu z 2. poloviny 12. století. Typické románské kvádříkové zdivo fasády je z mušlového vápence. Přízemí (kostnice) je nepřístupná, ale po kamených schodech přistavěných v 19. století můžeme vystoupat do horního patra, kde je kaple Sv. Archanděla Michaela (mimo jiné ochránce duší zemřelých).

Přes den bývá otevřeno, stačí jenom silně zatlačit do starých kovaných dveří ve středu románského portálu. Otevře se nám úchvatná románská prostora završená kopulí s polokruhovou apsidou s oltářem. Stěny i klenba kopule jsou celé pokryté nádhernou freskou výmalbou. Původní fresková výmalba pochází z období kolem roku 1200 (patrně 1167), nicméně v období "divokého" romantismu proděla stavba celkovou rekonstrukci (bylo přistaveno vstupní schodiště), malby byly rekonstruovány a rozsah výmalby byl rozšířen. Autor nových výmaleb, Theophil Melicher přídal do freskového cyklu mimo jiné postavy krále na koni, postavu krále s drakem, holubici a ďábla. Změněna byla také barevnost fresek. Původní, patrně tlumená barevnost se nedochovala a byla nahrazena sytými zemitými tóny, které můžeme vidět i dnes. Rovněž ikonografický význam freskové výzdoby není zcela jasný. Romantizující domalby a úpravy středověkých maleb k tomu značně přispěly. Středověkého původu jsou nádherné postavy králů na zvířatech, jež snad ikonograficky vychází z kroniky Paula Orosiuse. Lev symbolizuje Babylonskou říši, leopard Alexandra Makedonského a čtvrté zvíře je kanec s deseti rohy. Postavy podle některých ikonografů symbolizují čtyři světové říše. Jiné interpretace ale tuto ikonografii zatracují a uvádí, že se jedná o symboliku sedmi smrtelných hříchů podle Tomáše Akvinského. Dodnes není tato problematika uzavřená a neustále je vedena odborná diskuse na toto téma.

Ať je tomu podle interpretace jedněch nebo druhých, jedna věc je jistá. Fresky ze středověku i jejich nové "sestřičky" z období romantismu utváří úžasný celek, dokonalý "Gesamstkusnstwerk", který nikde hned tak neuvidíme.

Stavba je působivá také z venku. Zajímavý pohled na karner je z ulice, která se nachází pod kostelem, tam se snadno dostame boční ulicí vedoucí z náměstí. Uvidíme hmotu karneru v plné kráse a navíc v kontrastu se zdobnou barokní kopulí kostela.

Foto: Miaucis

Po prohlídce úžasného karneru si můžeme dát kávu (nebo něco na zub....) v jedné z restaurací v centru a posilněni můžeme pokračovat dál na naší cestě za sluncem.

Úžasná románská stavba mě uchvátila. Dokonce i ty úpravy z 19. století celek nekazí, naopak dotváří jeho jedinečnost.

Vstupné se neplatí, v otvírací době kostela je otevřen i karner. Zaparkovat je možné kousek od náměstí, my jsme parkovné neplatili...

Poslední aktualizace: 7.6.2014
Autor: Miaucis

Hartberg

Příspěvky z okolí Hartberg –přestávka při cestě na jih po rakouské dálnici A2

JEDINEČNÉ GOLFOVÉ SRDCE
Jižní Čechy jsou u nás pojem, jehož obsah je každému jasný. Příroda trochu drsná, zato v nejlepší kondici,…
krásné hřiště v oblasti termálních bazénů. Šel jsem pouze prvních 9 jamek. Rozhodně perfektně udržované hřistě a je docela obtížné a nachází se ve zvlněné krajině. Další info: http://www.golf-badwaltersdorf.at/m…
Nádherný golfový resort s mnoha hotely a termálními koupelemi. Jsou zde 2 mistrovská 18-ti jamková hřiště. A jedno 9-ti jamkové a akademie. Na hřiště nemůžete pěšky, musíte jet autíčkem. Hřiště je velmi členité…
Celý komplex lázní nedaleko dálnice A2 v Rakousku je postaven dle návrhu Friedensreicha Hundertwassera. Dálnicí projíždíte z Vídně do Villachu směrem do Itálie. . Kolem celého komplexu je úžasná botanická léčebn…
Spa a wellness komplex v Bad Blumau je dobrou zastávkou při cestách zpět do Česka. Nachází se u Grazu, od sjezdu z dálnice je asi 10-15km. Bad Blumau je lázeňský komplex navržený slavným architektem Friedensreiche…
Rakouská první scooterová dráha vede na 2km dlouhé přírodní trati přes les, louky a cesty. Zatáčky, tunely nebo vlny pobaví celou rodinu. Dráhu si můžete projet…
Vítejte na rodinné dovolené v Burgenlandu,  jednom z nejvstřícnějších regionů pro rodiny s dětmi v Rakousku. Darujte svým ratolestem bezstarostnou dovolenou plnou slunce a nových zážitků.  K zajímavým objevům vás …
V Burgenlandu, nejvýchodnější spolkové zemi Rakouska, čeká na fanoušky jízdních kol přes 2.500 km kvalitně upravených a značených cyklostezek a navíc i 7 prémiových okružních tras. Trasy jso…
V nejvýchodnější spolkové zemi Rakouska je po celé léto co objevovat. Ať už raději relaxujete na pláži nebo jezdíte na kole, v Burgenlandu si každý přijde na své. Rozlehlé Neziderské …
V největším dobrodružném parku Vídeňských Alp se skládá zkouška odvahy od stupně „To přece zvládne každé dítě“ až po „Jak se tady jen dostanu zase dolů?“ Kdo se…
O rakouském Burgenlandu se říká, že je země slunce, neboť tu prý svítí celých 300 dní v roce. Jak už to tak bývá, z třídenní návštěvy na akci „Novinářské vinobraní“, které pro zahraniční novináře zorganizoval známý televizní komentátor Drago Bulc, prezident z partnerské organizace Slovenian Travel Press, nám svítilo pouze jeden den. Ale i ten stál za to. Při naší cestě za jední…
Zámek Riegersburg doporučuji určitě všem,kteří se rozhodli navštívit nedaleký hrad Haardeg.Riegersburg je původně gotický hrad,přestavěný na barokní zámek.Hned za zámkem se nalézá rybník. Moc pěkné a romantické ok…
Hrad Riegesburg leží v rakouském Štýrsku asi 60 km západně od Grazu nedaleko města Feldbach. Hrad Riegesburg je starý asi 850 let. Tento mohutný hrad stojí na čedičové skále a je z něho nádherný výhled na okolní lesy a vinice. Tato pevnost nebyla nikdy dobyta a patří mezi největší rakouské hrady.Na hrad se můžete dostat lanovkou nebo pěšky. Lanovka se nachází na severní straně…
Familienarena St. Corona - Nová rodinná aréna St. Corona zahrnuje rodinný lyžařský areál (v zimě), kde se ti nejmenší učí první obloučky ve sněhu, a v létě letn…
Výrazný bezlesý vrchol, který se zvedá nad významným letoviskem Semmeringem, ležícím při hranici spolkových zemí Dolní Rakousy a Štýrsko. Na vrcholu stojí kovový 3,5 m vysoký kříž, od něhož je jedinečný rozhled po…
Skiareál Stuhleck (782 m - 1774 m) je největší lyžařský areál ve východním Rakousku. Je zde celkem 24 km sjezdových tratí různé obtížnosti. Dvě z nich jsou dlouhé čtyři kilometry. Je zde i několik sedačkových lano…
Turistická chata Neue Further Hutte leží vo Vysokých Tauroch v Rakúsku.Najlepší prístup k chate je z Hollersbachu asi za 5 hodín.Väčšina cesty vedie po šutolinovej ceste a asi 1/3 strmo hore po turistickom chodník…
Vyrážíme autem z Brna, projíždíme Vídní. Jedeme po dálnici A2  a pak rychlostní silnici S6 (vede od Spitalu/Semmeringu) do střediska Stuhleck. Lyžařské středisko s kilometry sjezdovek různých obtížností. Přímo na …
Horský průsmyk a jedno z nejznámějších rakouských rekreačních středisek leží na pomezí Dolních Rakous a Štýrska, cca hodinu cesty z Vídně. Rozvoj turistického ruchu zde díky dobré dostupnosti po železnici (zdejší …
Rakouské léto je pro mně již pojmem, co se honosí dlouhou tradicí. Díky Sommerticketu, výhodné jízdence na cestování vlaky, navíc poměrně šetrné trávení teplých prázdninových měsíců.  Po známé a rutinní jízdě do …
Vydáte-li se na jih směrem od Vídně, dostanete se za hodinu do ráje výhledů a poznáte vrcholy Vídeňských Alp v Dolním Rakousku. Čeká zde na vás "Vídeňský alpský…
Romantické stezky v zasněžených lesích a odlesky světla a třpyt hor, které sníh, led a námraza promění v zimní pohádku – to je zima ve své nejkrásnější podobě, kterou si již v období Belle…
RAXALPE - spojení ferrat a přechodu náhorní planiny O Pohoří Rax snad již můžeme říci, že zde od východu Alpy skutečně začínají. Raxalpe je vysoko vyzdvižená náhorní pláň se strmě…
Pouhých 70km jihozápadně od Vídně se zdvíhá okraj mohutné náhorní plošiny Raxalpe o celkové rozloze 75km čtverečních. Celá náhorní plošina je lemována kolmými skalními stěnami, ze kterých si postupem…
Rax Alpe - víkendový ferratistický kurz : K lezení jsem se dostal teprve nedávno. Můj kamarád a kolega z práce mě vzal do Suchých skal, kde jsem si vylezl jednoduchou cestu na pískovci. A ch…
Damböckhaus (1810 m) leží na severozápadně od vrcholu Waxriegels (1888 m). Odtud se můžete kochat nádhernými výhledy na Semmering, Vídeňskou pánnu, Neusiedlerse…
Po dvouleté pauze zase nějaký čundr na kole, tedy samostatná výprava s kolegou Markem (čili Markýzem 63, jak se označuje na tomto webu). Už jsme se podívali do většiny končin v…
Na Hochschneeberg je možné dojet zubačkou, zvanou Salamander, z nádraží v Puchberg am Schneeberg. Od horní stanice se lze vydat na okruh Paradies der Blicke. Dá…
Rakousko - Schneeberg (07/2015) Schneeberg (Sněžná hora, nebo Čechy také někdy nazývaný Vídeňský Sněžník) je horský masiv v alpské geografické skupině Rax-Schneeberg Gruppe v rakouské zemi…