Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi

Geschaderův dům
Geschaderův dům  •  Fotografie (35)  • Foto: Bobkart
Čert nikdy nespí

Když už se na víkend ochladilo a Jarní počasí vystřídal návrat nevlídného chladu, vlastně jako spása se jeví skutečnost, že na 18. dubna vychází den nazvaný Brány památek dokořán. Jakožto domorodec volím pěší přesun, Šumperk není žádné velkoměsto a ačkoliv nám tu jezdí jakási městská Doprava, o jejich trasách nemám většího ponětí.

Pořadatelé nám na víkend připravili možnost navštívit místa sice notoricky známá, ale přeci jen možnost nějakou tu korunu ušetřit kupodivu vyhnala spoustu zájemců do kulturních stánků. Jako vydatný předkrm tak vychází návštěva Pavlínina dvora, tím tedy Vlastivědného muzea s aktuálními výstavami (kříže, krucifixy, včelky, Radek Pilař, šperky všeho druhu). Další volně přístupnou atrakcí je sice klášterní kostel, kde ale probíhá festiválek dětských souborů, čímž je volnost pohybu poměrně omezena. Ale hned vedle kláštera se nabízí sklepení měšťanského domu s expozicí, mapující jedno temné období v kraji pod horami.

Občerstvení tentokrát nebylo nutné, stačily pozůstatky ranní snídaně a chladné počasí příliš neodvodňuje, takže i tekutin nebylo potřeba.

Patrně nejkrásnější měšťanský dům v Šumperku se paradoxně nenachází v centru města, tedy na historickém rynku, ale poněkud níže v ulici Radniční, nicméně podle pramenů patřila lokace místa prvním“otcům zakladatelům“, dům měl vždy ve svých privilegiích právo várečné i šenkovní, tudíž kromě vaření piva i prodej vína. Nakonec umístění v ulici směřující k hlavní městské bráně vůbec nebylo špatné a vedlejší dominikánský klášter byl rovněž zdrojem slušných příjmů majitelů. Bez zajímavosti není, že badatelé se domnívají, že nějakou dobu i dům nějakou domu i ke klášteru patřil.

Paradoxně jméno Geschaderův dům objekt nese až od počátku 19. století, kdy se dostává do rukou jednoho z předních obyvatel města. Klidně by se mohl jmenovat dům Peškův (přesněji Peschkeův), čímž se dostáváme k důvodu naší návštěvy. V polovině 17. století se dům dostává do rukou rodiny předního šumperského řemeslníka Valentina Peška, soukeníka, výrobce tripu. V jeho řemesle pokračují i jeho synové, jeden z nich, Heinrich Peschke (Jindřich) pokračuje v otcově díle v místě zděděného domu.

V období po 30. leté válce přichází nejen do kraje pod Jeseníky inkvizice. Ačkoliv podle časového určení máme představu, že 17. století patří již do novověku, po dlouhotrvající válce se spíš vrátil středověk, možná i daleko temnější období. Pravda, z dějin jsou známy příklady upalování čarodějnic v období vrcholného středověku (12.-14. století), vždy šlo spíš o jednotlivce, pravého vrcholu dosáhly hony na domnělé čarodějnice právě v období 17. století, kdy už nešlo o jednotlivce, ale o desítky, leckdy až stovky obětí nepochopitelného běsnění. Dnes se všeobecně tyto tragédie kladou za vinu zjitřeného náboženského boje, právě skončená válka se odehrával i na pozadí sporů mezi katolíky a protestanty, kdo byl nepohodlný, leckdy upadl do podezření. Procesy s čarodějnicemi a čaroději probíhaly svorně po celé Evropě, bylo jedno, byla-li v zemi katolická nebo protestantská vláda. Nejvíc horliví v boji proti temným silám byli v Německu, kupodivu silný boj řádil ve Švédsku (dnes příklad tolerance). Silné protičarodějnické hnutí sílilo tehdy ještě v „našem“ Slezsku a právě odtud na Šumpersko dorazily i procesy s místními zaprodanci ďábla. Historie čarodějnic ve Velkých Losinách a Šumperku je poměrně dobře známá. Díky románu Václava Kaplického a stejnojmenného filmu Otakara Vávry Kladivo na čarodějnice je tragické období v patrnosti u širší veřejnosti. Jednou z obětí procesů se stal i Jindřich Peschke. Nejdřív byla zatčena manželka, později i sám pláteník. Marie Peschkeová byla jednou z prvních obětí inkvizitora Bobliga, ta se celkem rychle přiznala a v roce 1683 by jedno z prvních popravených. Na manžela se dostalo později, ten ovšem po několika mučeních nikdy nepřiznal své provinění a zřejmě zemřel ve vězení někdy před rokem 1696, kdy už procesy dávno skončily.

Ve své době byly procesy s čarodějnicemi těžkou ranou v slibném rozvoji města, které se vzpamatovávalo z válečného období. Sklepení Geschaderova domu se věnuje právě této temné historii v dějinách kraje pod Jeseníky. Román i film líčí inkvizitory jako určité požitkáře a prospěcháře, kteří se snažili napakovat na účet křivě obviněných. Výlohy soudních tribunálů byly totiž placeny z majetku odsouzených. Až na výjimky, tedy nemohly být z čarodějnictví obvinění nějací chudáci. I to se uvádí jako jedna z příčin, proč se upalovalo v Šumperku. Původně inkvizitoři přišli do nedalekých Velkých Losin, kde ale mezi vesničany a sedláky nebylo z čeho výdaje hradit.

Bohatší město slibovalo lepší pokrytí výdajů. Nicméně nemůžeme si představovat Bobliga jako bestii, lačnící po majetku. Dnešní pohled na tuto osobu se spíše jeví, že na boj s čarodějnictvím skutečně věřil. V dnešní ateistické době se nám to tak nezdá, ale tehdy byl ďábel všudypřítomný. Nakonec se nemusíme divit, stačí i příklady z nedávné minulosti. Kdo někdy viděl záznamy z procesů v 50. letech, projevy prokurátora Urválka a nakonec i naučené přiznání odsouzených pochopí, že lidstvo se ve své tuposti příliš nezměnilo.

Temná expozice v Geschaderově je tvořena panely s protokoly výslechů, mapami míst čarodějnických procesů, najdeme tu mučící zařízení, celu odsouzeného či boží muka, která měla upomínat na oběti těchto tragédií. Návštěvník dostane elektronického průvodce, kde mu sám Boblig cynicky líčí průběh procesů. K tomu najdeme v jedné z místnosti i video s čarodějnickou problematikou. Logicky v něm uvidíme i ukázky ze slavného Vávrova filmu. Jen mimoděk se člověku mihne myšlenka, kde že tento sice skvělý, ale jinak protřelý filmař našel odvahu (ve své době) natočit film, který byl jasným příkladem ukázky zneužití absolutní moci. Další Vávrovy filmy (Dny zrady, Sokolovo či Temné slunce) se dnes jeví jako prorežimní bláboly, které už dnes zaujmou spíš nějakého postbolševika.

Otevřeno (bohužel jen): červen, září po - ne 9:00 - 15:00

červenec, srpen po - ne 9:00 - 12:00,13:00 - 17:00

Vstupné

Dospělí 30 Kč

Děti (6 - 15 let) 10 Kč

Studenti, důchodci 20 Kč

Mimo otevírací dobu lze návštěvu domluvit po-pá tel. 583 213 721 nebo 721 346 527 a na e-mailu expozice@sumperk.cz.

Poslední aktualizace: 19.4.2015
Autor: Bobkart

Šumperk

Příspěvky z okolí Geschaderovo podzemí

Šumperk – město, kde se pivo mění ve víno a Pivní ráj na Havlovín
Někteří lidé touží po tom, aby se po své smrti dostali do ráje, jiné spíše potěší, pokud se s ním potkají již během svého pozemského života. A tohoto „osvícení“ lze dosáhnout mnoha způsoby. Pomineme-li manželství …
Zřejmě nejkrásnější a nejrozsáhlejší šumperská secesní stavba – tedy nedávno rekonstruovaný činžovní dům palácového typu zvaný Marienhof (Mariin dvůr) - dnes tvoří protipól budově Finančního úřadu na ulici Generál…
Secese je všobecně  považována za poslední univerzální mezinárodní umělecko-výtvarný sloh,  jemuž se podařilo vtisknout svůj umělecký řád všem projevům a věcem moderního života. Dá se říct, že secese tvořila módu …
Je zajímavé, jak staré a vlastně nepopulární názvy některých míst v lidomluvě přežívají i desítky let po té, co se lokalita jmenuje dávno jinak. K takovým místům patří i vlastně největší šum…
Ačkoliv se šumperskému koupališti říká bratrušovské, s vesnicí Bratrušov má společný pouze název díky nedaleké výpadovce na Hanušovice, která Bratrušovem prochází. Ve skutečnosti leží na…
Z původního středověkého opevnění města Šumperk se do současnosti mnoho nedochovalo. To však neznamená, že bychom z někdejších městských hradeb, pocházejících z období po roce 1496 a– zejména – po roce 1520, našli…
Od r. 2010 je zařazena do seznamu kulturních památek budova hlavní šumperské pošty. Řadí se k nejvýznamnějším stavbám meziválečného funkcionalismu u nás. Byla vystavěna v l. 1935-1937 podle návrhu architekta Ernesta (Arnošta…
Sedmadvacetitisícové okresní Město Šumperk, ležící v podhůří Jeseníků, rozhodně netrpí nedostatkem zeleně. Může se pochlubit také několika městskými parky a jedním z nich je Schillerův park, založený v letech 1896…
„Na koupališti“ je oficiální název restaurace, která je součástí Bratrušovského letního Koupaliště ve městě Šumperk. Budova restaurace, nebo přesněji - jak je v současnosti oficiálně uváděno - Hanušovické pivnice,…
Tipem na výlet nemusí být jen popis vzdálených lukrativních destinací či klenotů domácí přírody i architektury, ale také doporučení trasy krátké příjemné procházky, která může – jen s lehkou nadsázkou řečeno - vyp…
Ve středu Jiráskových sadů, které jsou pro někoho spíše parkem u Barborky a pro jiné doposud parkem Schillerovým, najdeme půvabnou kruhovou kašnu. Ta se stala hned po svém zřízení v roce 1900 oblíbeným relaxačním …
Jednou ze šumperských kulturních památek (od roku 1958) je patrový dům s mansardovou střechou, nacházející se na ulici Gen. Svobody. Tento barokní objekt s dřevěnou pavlačí ve dvoře byl…
Šumperk, toť blues. V podstatě je toto tvrzení ovšem blbost, každý ví, že blues je spíš Chicago, Detroit, New Orleans (a Louisiana), trošku Memphis, u nás spíš Litvínov. Nicméně pár osvícených duš…
Založení města na krásném vršku, Schönberg, počeštěně Šumperk spadá do období velké kolonizace ve 13. století. Badatelé povětšinou uvádějí 60.–70. léta toho věku, nicméně jsou i dohady o vzniku sídla o nějakých 20 let dříve. No nechme historii historikům. Jak velká většina založených měst v tomto období, byl Šumperk založen podle plánu, který vycházel z přibližně šachovnicovým uspořádáním uliční sítě s centrálním ná…
Tento výlet lze pojmout nejen pěšky,či autem, ale také na kole. V Šumperku je nesčetně míst, kde můžete skloubit poznání historie, výhled do dálky či si pohrát nebo si dát pivko a děti…
Nepříliš nápadná kaple Svaté rodiny Krista v Dolní Temenici byla postavena na počátku druhé poloviny roku 1866. Tehdy byla ještě Temenice samostatnou německou obcí Hermesdorf a kapli pro jej…
Šumperský Kostel sv. Barbory patří k nejpozoruhodnějším historickým památkám tohoto severomoravského města, považovaného za vstupní bránu Jeseníků. Jedná se sice „jen“ o nenápadnou a nevelkou barokní stavbu na okr…
Město Šumperk bylo založeno v druhé polovině 13. století německými kolonizátory ze sousedního Slezska jako psrávní centrum oblasti težby cenných kovů, ale záhy se hospodářský vývoj obrátil k řemeslům, zejména na textilní výrobu. Mezi nejvýznamější mezníky v dějinách města můžeme považovat sjezd moravských a slezských stavů v r. 1490, povýšení Šumperka na královské komorní město v r. 1562 a čarodějnické procesy z let 1678-9…
Druhá část popisu šumperského barokního kostela sv. Barbory je zaměřena již pouze na vnitřní  freskovou výzdobu uničovského malíře Ignáce Oderkického a její ikonografii. Je tedy určena…
Pro někoho možná není severomoravský Šumperk typickou ukázkou pravého středověkého města, ale zdání občas klame. Někdejší Mährisch Schönberg je totiž i pro odborníky velkou vzácností, minimálně z pohledu na tvar, o…
Zeptáte-li se některého z obyvatel Šumperka, kde že ve městě již dlouhá desetiletí sídlí nejstarší prodejna sportovních potřeb, odpoví vám zřejmě každý. S otázkou na Terschův dům se však …
O šumperských stavbách, spojovaných s významným rakouským podnikatelským rodem Oberleithnerů, jsem již na stránkách Turistiky psal několikrát. Na závěr jsem si nechal bývalý rodový palác, který je ze všech „oberle…
Syn Marie Terezie a Františka Lotrinského, císař Josef II. Patřil po své smrti (1790) k nejoblíbenějším panovníkům, kteří trůnili nad středoevropským prostorem. Reformy, které prosadil…
Všichni je známe, mnozí je nenávidíme, a přesto jsme nuceni do nuch občas vstoupit. Monumentální katedrály dnešní doby, nacházející se většinou na okrajích měst všech velikostí. Obchodní zóny, nákupní centra … zkr…
Spolu s dominikánským klášterem je kostel sv. Jana Křtitele jednoznačně nejvýznamnější a zároveň i nejstarší šumperskou památkou. O vzniku v druhé polovině 13. století, tedy při založení města svědčí řada stavebních prvků, které odkazují na gotické založení kostela. Vlastně nejmarkantněji je to patrné (ačkoliv zvenku to nevypadá) na mohutné kostelní věži u severní strany presbytáře. Jde zřejmě o nejdochovalejší gotickou pa…
Jestliže si jako nebe představíme věž tyčící se někam k „nadoblačným“ výšinám nebo nějaký ten zajímavý svatostánek, tak peklem se dá - kromě skřipců a palečnic - klidně označit například také podzemní protiatomový kr…
Klášterní kostel Zvěstování Panny Marie je dnes prezentován jako jedna z nejvýznamnějších šumperských památek. Nejstarší část kostela pochází z gotické doby, z první třetiny 14. století…
Arboretum je definováno jako sbírka živých dřevin neboli zvláštní botanická zahrada, specializující se na výzkum a pěstění dřevin. Tato Dendrologická zahrada pak má buď úpravu parkovou nebo je jistým typem lesního…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá u západního okraje Hrubého Jeseníku a na pravém břehu řeky Desná. Šumperk je označován jako vstupní…