Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

DRAHANSKÁ VRCHOVINA-Řehořkovo Kořenecko

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Za sportem Do přírody

DRAHANSKÁ VRCHOVINA-pohled od Jevíčka
DRAHANSKÁ VRCHOVINA-pohled od Jevíčka  •  Fotografie (18)  • Foto: radimm

Nedaleko města Boskovic se zvedá výrazný zalesněný masív táhnoucí se v okolí Horního Štěpánova až k městu Konice.Je velice dobře viditelný od města Jevíčko a dominantně zde dosahuje místy až 700 m.n.m.Jedná se o část Drahanské vrchoviny nazývané ŘEHOŘKOVO KOŘENECKO a vyhlášeno přírodním parkem.V okolí Kořence především zaujímá pramennou oblast říčky Bělé.Jde o území s vyváženou kulturní krajinou s charakteristikou lesních luk,polí,klasických vesnic a hlubokých lesů.Nejvyšší vrchol je zde PAPRČ(721 m.n.m).

Hned kousek od Boskovic se při toulkách touhle krajinou zastavíme u Boskovické přehrady.Přahrada na říčce Bělé pod Kněží horou zde velice umocňuje.Nad ní prochází turistické trasy.

PAPRČ-nejvyšší vrchol Kořenecka

Turistickým centrem oblasti je vesnice Benešov s možností koupání,ubytování a campování.Okolí nabízí zajímavé turistické cíle.Ve 3km vzdálené obci Kořenec najdeme bývalý větrný mlýn holanského typu.O jeho historii a historii obce i zdejší KRAJINY se potom více dozvíme ve zdejším muzeu.(otevřeno sezonně)Nad obcí se vypíná vrchol PAPRČ(nejvyšší ve zdejší oblasti).Vede sem turistická modře značená trasa a také okružní výletní trasy.U obce pozoruhodné Kořenecké pastvisko,připomínající step a s charakteristickou květenou.Na části pastivska je dnes golfové hřiště.

Po modré značce bychom došli do oblasti rozlehlých prameništ a močálů.Ty největší jsou chráněny jako přírodní rezervace PAVLOVSKÉ MOKŘADY,ale navazují na ně i menší území jako BAHNA,PRAMENIŠTĚ BĚLÉ a jiné.Rozsáhla rašeliniště přechodového až vrchovištního typu zde jsou přístupné jen z části.Po okraji rezervace Pavlovské mokřady vede zmiňovaná modrá značka.

Pavlovské mokřady

Obec Horní Štěpánov s osadami Pohora a Nové Sady leží v severní části Drahanské vrchoviny označované jako Konická vrchovina nedaleko od Babáče, druhého největšího kopce Drahanské vrchoviny (720 m.n.m.).V obci najdeme barokní kostel a také bývalý větrný mlýn.Okolí Horního Štěpánova je z větší části zalesněno. Čisté životní prostředí přímo vybízí k bydlení a turistice. V okolí je řada míst k příjemnému trávení volného času. Tato místa jsou spojena sítí turistických a cyklistických stezek, avšak na většinu z těchto míst se lze dostat i autem po asfaltové silnici. Ke koupání je využívána přírodní nádrž v části obce Horní Štěpánov - Pohora a nedaleký rybník Suchý je vyhledávaným autokempem.

Oblast mezi Kořencem,Šebetovem a Pohorou je tvořena hlubokými lesy a příkrými svahy s charakteristickou lesní skladbou kamených svahů.Je zde zajímavá přírodní rezervace Nad Pilkou,chránící mezilesní tok říčky Bělé.

Na svazích Drahanské vrchoviny potom leží obec Šebetov.Mezi dominanty obce patří zámek a kaple.
Renasanční zámek byl původní rezidencí klášteru Hradisko. Z jednoduché jednopatrové budovy byl přestavěn roku 1878 a do roku 1945 obýván rodem Konigswarterů. Pro turisty je však zámek nepřístupný, protože je zde umístěn ústav sociální péče pro mentálně postižené ženy.
Na místě bývalého letohrádku nechal hradišťský opat Bernard Vanka roku 1711 vystavět kapli,kterou zasvětil sv. Anně. Ta byla roku 1842 bývalým majitelem panství hrabětem Mořicem Strachwicem přestavěna do gotického slohu. Podle pověsti v bývalém letohrádku hodovalo místní panstvo, které žilo velmi bujarým životem. Při jedné z hostin se prý na jasném nebi zničeho nic objevil černočerný mrak. Zablýskalo se, zazněl mohutný rachot hromů a ohnivý blesk sjel přímo doprostřed mramorového stolu, kolem něhož seděla rozmařilá společnost. Jako zázrakem však nebyl nikdo zabit ani zraněn. Na paměť podivuhodného zachránění nakázala hraběnka letohrádek socha Jana Nepomuckehozbořit a na jeho místě postavit kapli sv.Anny, neboť se to stalo právě na tento svátek. Od této doby tu každoročně místní lidé slaví svoji pouť.
Na návsi se nachází sousoší sv.Jana Nepomuckého a socha p. Marie Bolestné.
Za zmínku stojí i Černá brána u horní zastávky autobusu, kde je prý v noci na svátek zemřelých slyšet dětský pláč. Pověsti praví, že se tu pochovávaly nepohodlné děti narozené urozeným pánům a služebným děvčatům ze zámku.

Jedeme na výlet do klidné KRAJINY v okolí Kořence na Drahanské Vrchovině.Vykoupat se,zažít dobrodružství zdejších hlubokých lesů a nebo se jen zajímat o historii zdejší oblasti.Také si zahrajeme golf.

V obci Šebetov je celoročně v provozu hostinec v centru obce. Kiosek v zámeckém parku a kiosek na koupališti je provozován pouze v letní sezóně. V zámeckém parku si nenechejte ujít páteční country večery, vyhlášené taneční zábavy nebo třeba místní malou kopanou.
Kiosek na koupališti si Vás možná získá pátečními opékanými makrelami a uzeninami. U obou kiosků se občas na roštu objeví "něco" dobrého pečeného či uzeného, na minutky si však musíte zaskočit do vedlejších Knínic.

Kořenec-býv.větrný mlýn

Podobně je na tom centrum turistického ruchu-obec Benešov,je zde camp,restaurace,penzion.

Zjímavé bylo muzeum v obci Kořenec a vycházka na vrchol PAPRČ.

Mlýn v obci Kořenec je nepřístupný,ale muzeum je otevřeno v létě a vše důležité se vněm dozvíte.Vstupné je 25kč.