Drábské světničky, Klamorna a Příhrazské skály

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Náš dnešní celodenní výlet nás zavede do západní části Českého ráje. Navštívíme pískovcové skalní město Příhrazské skály a některé skalní hrady. Z Mnichova Hradiště se autem vydáme do obce Dneboh, kde na malém přírodním parkovišti za obcí zaparkujeme a dál se vydáme pěšky.

Z rozcestí u parkoviště Dneboh-Kavčina se po modré vydáme 1km po mnoha schodech a značném stoupání na Drábské světničky, které jsou na pískovcové hraně vrchu Mužský. Byly vybudovány na sedmi pískovcových blocích vysokých až 141m. Jednotlivé bloky jsou od sebe odděleny úzkými průrvami a štěrbinami. Podle archeologických nálezů se vznik hradu odhaduje na 13.století. Obytné prostory hradu představovalo 30 světniček vytesaných do skály v několika výškových úrovních, které mezi sebou byly propojeny dřevěnými plošinami a mosty. Nejzajímavější je prostor kaple, jejíž vznik podle dobových slohových znaků patří do první poloviny 15.století. Není známo, jak dlouho byl hrad využíván, jisté je, že byl obnoven koncem husitských válek někdy v letech 1425-1430, kdy husité ovládali velkou část kraje a hrad jim měl sloužit pro střežení kraje před vpádem nepřátelských vojsk. Dodnes se zachovaly zbytky 18. světniček, stopy po dřevěných stavbách a mostních konstrukcích, které spojovaly jednotlivé skalní bloky.

Z tohoto místa se vydáme dál po červené 500m na Klamornu, po zdolání schodů se dostaneme na náhorní plošinu vrchu Mužský. Toto místo je známé jako hradiště Hrada a bylo již osídleno v mnoha obdobích pravěku. Mezi prvními prokazatelnými obyvateli zde žil lid z mladší doby kamenné (neolit). V mladší a pozdní době bronzové se stalo hradiště velmi významným a bylo opevněno i se sousední Klamornou. Toto území o rozloze 15ha je na severní a západní straně chráněno příkrými skalními srázy a bylo opevněno jen na východní nejpřístupnější straně. Dodnes je v terénu dobře patrný 250m dlouhý val, široký až 5m a 2m vysoký. Mezi významné nálezy patří ostatky sedmi lidských jedinců nesoucích stopy kanibalismu.

My pokračujeme dál po červené na Klomornu, ta pravděpodobně společně z Hradou tvořila od doby bronzové jedno velké hradiště. Ve 13.století zde vznikl hrad upravovaný v první polovině 15.století a využívaný za husitských válek, když spolu se sousedními hrady byl součástí pevnostní soustavy. Dnes jsou patrné čtyři světničky ve dvou z nich jsou kamenné stoly, stopy po dřevěných stavbách a 5m hluboká cisterna.

Za zmínku ještě stojí zřícenina selské usedlosti, známá jako Píčův statek a je nepřehlédnutelná na cestě mezi Hradou a Klamornou. První písemné zmínky o této usedlosti jsou z roku 1554, až roku 1682 je však znám majitel je to Pavel Komárek. V roce 1716 usedlost získal ženitbou rod Píčů, kteří ji drželi do roku 1952, kdy byly jejich pozemky znárodněny a brzy se z usedlosti stala ruina.

My se vydáme zpět na Drábské světničky a budeme pokračovat po červené přes vyhlídky k 1km vzdálenému Studenému průchodu. Tato přírodní skalní průrva je dlouhá 125m a teplota i v největších vedrech zde nepřesahuje 10 stupňů. V roce 1866 byla nad průrvou umístěna rakouská dělostřelecká baterie. Dál pokračujeme po červené 1km na Krásnou vyhlídku, kde po krátkém občerstvení pokračujeme po modré 2km na Hynštu.

Hynšta je skalní hrad ze 13.-14.století a není o ní žádný historický záznam. Zachovala se pouze jedna místnost se středovým sloupem. V 17.století byl hrádek využíván jako modlitebna a později byla uváděna jako jeskyně Hynšta. V blízkosti hradu chybí modré značení tak se z rozcestí na Příhrazy asi po 200m dejte vpravo, po dalších asi 150m narazíte na modré značení, které vás dovede na místo.

Z Hynšty se vydáme zpět na rozcestí na Příhrazy a pokračujeme po červené do Příhraz a dál po červené rezervací Příhrazské skály na Krásnou vyhlídku. Cestou musíme překonat značné stoupání a mnoho schodů. Po nejnáročnějším úseku se dostaneme na místo kde stál skalní hrad Staré Hrady. Existence tohoto hradu byla doložena nálezy ze 13.-15.století, veškeré písemné zprávy však o hradu nejsou. Přes několik vyhlídek a okolo skalních útvarů se po 3km dostaneme na Krásnou vyhlídku. Dál pokračujeme po modré 1,5km na Drábské světničky a 1km zpět na parkoviště Dneboh-Kavčina. Tento náš okruh byl dlouhý 13km.

Občerstvení jsme využili v restauraci a penzionu Na Krásné vyhlídce.

Krásná příroda a nádherné výhledy. Drábské světničky a Klamorna jsou velice pěkná místa.

Parkování je zdarma, vstupné se nikde neplatí.

Penzion Na Krásné vyhlídce je otevřen celoročně i s možností ubytování. Otevřeno denně od 11 – 22 hodin v neděli 11 – 20 hodin.

Poslední aktualizace: 13.7.2010
Drábské světničky, Klamorna a Příhrazské skály na mapě

Příspěvky z okolí Drábské světničky, Klamorna a Příhrazské skály

Drábské světničky
Z parkoviště před restauraci Krásná vyhlídka vyrazíme po červené značce…
Výchozím místem dnešního výletu je obec Dneboh, která se nachází nedaleko…
Jižně od přírodní rezervace Příhrazské skály se nachází zalesněný kopec S…
Na jižní hranici přírodní rezervace Příhrazské skály se nachází studánka …
Dnes se  vydáme na klasickou trasu - Valečov -> Klamorna -> Drábsk…
Kdo z turistů by nemiloval oblast, tak přiléhavě a poeticky…
Mužský
Skalní plošina a vyhlídkový čedičový vrch (463 m) se nachází východně od …
Vždy, když navštívím tento typ skalních hrádků, kladu si otázku, zda se opravdu jedná o skalní hrad. Z tohoto hrádku zůstaly…
Směřujeme do západní části českého ráje k čedičovému vrchu Mužský - 463 m.…
Vrch Mužský je se svojí nadmořskou výškou 463 metrů nejvyšším bodem okresu Mladá Boleslav. Tento výrazný kopeček je součástí Chráněn…
Na parkoviště u rekreačního střediska Příhrazské skály u obce Příhrazy…
Příhrazské skály, západní cíp Českého ráje nacházející se nadohled od…
ROZCESTÍ HRÁZKA
Turistické rozcestí nabízí Drábské světničky, Studený průchod a Na krásné vyhlídce po modré jedním směrem. Opačným směrem po modré…
Hynšta - skalní hrad (MB)
Soutěž 2 body
Skalní hrad ze 13. nebo 14. stol. ve východní části masivu Mužského u…
Příhrazské skály
Příhrazské skály jsou komplex skalních měst na okraji skalní pískovcové plošiny. Kromě řady zajímavých skalních útvarů, kterým…
Když jsme procházeli Zlatou stezkou Českého ráje, zaujala nás u odbočky n…
Turistický rozcestník, který se nachází u Penzionu Na Krásné vyhlídce, ukazuje turistům cestu do tří směrů. Po modré značce ve směru…
Drábské světničky
Soutěž 2 body
Zbytky skalního hradu Drábské světničky, které dnes tvoří malebný labyrint…
Pozůstatky hradiště z pozdní doby kamenné a skalního hradu opuštěného v 1…
Turistický rozcestník, který se nachází u soutěsky zvané Studený průchod nedaleko drábských světniček, ukazuje turistům cestu ve…
Skalní štěrbina Studený průchod se nachází cca v polovině cesty mezi Krásnou vyhlídkou a Drábskými světničkami. Skalní štěrbina o…
Naše společná cesta začíná na Exitu 58 rychlostní silnice R10. Odtud směřujeme po trase Dobrá Voda, Boseň, Zásadka a Dneboh. Zde na…
Vracíme se z turisticko - rozhlednové dovolené, jejíž větší část jsme…
Míříme na jedno z nejkrásnějších a nejtajemnějších míst Českého ráje,…
Turistický rozcestník, který se nachází u známé turistické lokality Drábské světničky, ukazuje turistům cestu ve dvou směrech. Po…
Mnoho návštěvníků hradu Valečova ani netuší, že se jen pár metrů od…
Valečov
Zřícenina hradu Valečov se nachází na Zlaté stezce Českého ráje východně …
Lotrando a Zubejda nebo pohádka RumplCimprCampr. Nenabádám vás, abyste si…
Když už zamíříte za krásami Českého ráje, myslím, že kromě nejznámějších míst, je dobré též navštívit zříceninu Drábské světničky…
Kost
Hrad Kost je jedním z nejzachovalejších gotických hradů v Čechách, vybudo…