Tipy a novinky Cestovní pojištění  Ubytování Srbsko  Mapa Srbsko

Srbsko se rozkládá na jihu Evropy v oblasti zvané Balkán. Hlavním městem Srbska je Bělehrad. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.:  PaličNovi SadSičevo. Srbsko má přibližně 10,8 mil. obyvatel.

Oblíbené destinace a místa
Bělehrad   Iron Gate - Železná vrata, soutěska   Palič, lázně
Příspěvky ze Srbska od zkušených turistů a cestovatelů  (52)
   Tipy na výlet (16)     Turistické cíle (24)     Trasy (0)     Cestopisy (12)

Davolja Varoš - Ďáblovo město

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody

Fotografie (8)  • Foto: Miaucis

Necelých 30 km od města Kuršumlija v jichovýchodním Srbsku se nachází jeden z přírodních divů Srbska a jedna z nejvíce navštěvovaných přírodních památek země. Ďáblovo město je zajímavá přírodní lokalita s pitoreskními komíny a věžemi z erodované skály a dvěma prameny extrémě kyselé a mineralizované vody, která se nachází na jih od Kuršumlije po cestě E 80 ve směru na kosovskou Prištinu. Z hlavní cesty poté musíte odbočit na Kupinovo, Zebici, podél značení. Dokonce je na jednom místě cedule s anglickým nápisem a to je na Srbsko velký pokrok (obvykle je veškeré značení v cyrilici, takže kdo nezná azbuku má trošku problém...) ! wink

Foto: Miaucis

Přírodní památka Ďáblovo město je na jižních svazích pohoří Radan. Oblast patří do katastru obce s kuriozním názvem Djake (turecké slovo "gjak" znamená krev). Lokalita je natolik významná, že od roku 2002 figuruje na čekacím listu UNESCO (Tentative list). Celkem 202 zemních pyramid, věží z tufu a andezitu jsou učebnicovým příkladem působení eroze. Oblast je pod ochranou státu už od roku 1959.

Zemní pyramidy se nachází ve dvou roklích (Djavolja Jaruga (dáblova rokle), Paklena Jaruga (pekelná rokle)), oddělených vodou. Na ploše 4300 m² vodní eroze zformovala andezit a sopečný tuf do více než 200 pyramid a věží vysokých od dvou do 15 metrů, jejichž šířka u základny je 4-6 metrů a na vrcholu 1-2 m. Nadmořská výška lokality je 700-720 m. Většina z těchto pyramid má čepice z andezitových bloků, které je chrání před rychlou destrukcí. Kamenné pyramidy jsou značně pomíjivé formy, protože se poměrně rychle rozpadají, pokud příjdou o ochrannou čepici. Na druhou stranu jsou ale tvořeny stejně rychle působením vodní eroze. Dynamika eroze je zde opravdu veliká a vidět jí můžete na vlastní oči, některé komíny stojí, jiné už jsou skoro rozpadlé, dokonce vidíme padat kusy skály, který zničil část chodníku pod námi.... Rychlost proměn komínů navíc urychluje strmý svah, na kterých stojí. Voda rychle steče po svahu spolu s erodovaným materiálem. Přestože geologové ví, že eroze vytvořila tyto útvary, neznají úplně přesný průběh tohoto procesu. Záhadou také je neslučitelnost původu hornin, ze kterých pyramidy jsou. Sopečný tuf má vulkanický původ a andezit je charakteristická hornina ledovcových usazenin.

Tento geomorfologický jev je poměrně vzácný, přesto se s ním setkáme na několika místech Evropy, např. ve Francii (Puy -de- Dôme ), Itálii a Rakousku v oblasti Alp, v Norsku a také v Americe, kde jsou obdobné formace (Devil´s garden Utah, NP Banff, Kanada, poušť Moab Utah). Podobného původu jsou také skalní formace v Kappadocii v Národním parku Goreme v Turecku. Většina těchto útvarů je podobných jako zde, ale jsou mnohem stabilnější, protože jejich horninová skladba je jiná než zde.

Kolem pyramid jsou chodníky a schody, které vám umožní dobře si prohlédnout skalní formace, aniž by se poškodily. Podívat se můžeme také na výron jednoho z místních pramenů, který má ohnivě oranžovou barvu, stará důlní díla ve svahu pod zemními pyramidami a malebnou dřevěnou pravoslavnou kapli.

Foto: Miaucis

Erozi skály urychluje působení dvou extrémně kyselých pramenů s vysokým obsahem minerálů, které představují samy o sobě raritu. Obsah některých prvků ve vodě je dokonce tisíckrát vyšší než u běžné vody. Djavolja Voda, Ďáblova voda, která se nachází v blízkosti pyramid je velmi chladná a kyselá s vysokým obsahem železa, draslíku, hliníku, síry a mědi. Crveno Vrelo je další pramen, který se nachází v údolí pod pyramidami a jeho voda je o něco měné kyselá a mineralizovaná. Vody obdobného složení jsou velmi vzácné a podobné najdeme pouze v Rusku a Itálii (Levico, Roncello).

Rychlé změny skalních formací stojí za názvem Ďáblovo město. Místní lidé se domnívali, že změny nastanou, když dáblové mezi sebou bojují o moc. Fantazii místních navíc ještě jitřily jakési pískavé, vrzavé zvuky a vytí, které vydává vítr, svištící mezi pyramidami. To dalo za vznik mnoha pověstem o tomto tajemném místě, které děsilo lidi po mnoho staletí. Jedna z místních legend říká, že v této oblasti žili dobří a zbožní lidé, ale zlý dábel vytvořil Ďáblovu vodu, která je měla změnit a lidé měli začali hřešit tak, až se začnou oddávat incestu. Ďáblův ďábelský plán ale zvrátila dobrá víla, která chránila místní lid. V okamžiku kdy bratr ženich a jeho sestra nevěsta šli do kostela, víla se začala modlit a zlomila kletbu incestu. Bůh vyslyšel její motlidbu a svatební průvod změnil v kámen.

Přestože prohlídková trasa není moc dlouhá, je docela fyzicky náročná, zejména v létě, kdy je zde hodně horko a cesta vede strmě do svahu, po mnoha schodech. Místní lidé si také chodit nabírat silně kyselou vodu z pramene těsně pod pyramidami, což asi není povolené, ale nikomu to očivodně nevadí.... Voda podobného složení se také používá v nedalekých lázních Prolom Banja k léčebným účelům.

V místě jsme se neubytovali. Kávu jsme si dali v místní restauraci, kde se také vaří, ale byla docela drahá na místní poměry crying.

Místo je to neskutečně krásné, ale platí se zde vstupné. Na druhou stranu jsou zde dobře udržované stezky, schodiště a chodníky, restaurace, WC....takže spokojenost.

Nejvíc mě pobavily místní suvenýry, třeba ponožky s motivem skalních pyramid. Myslím, že je to docela originální a vtipné.

Do areálu se vstupuje dřevěnou bránou, za kterou je pokladna a prodejna. Vstupné je na místní poměry vysoké, ale prohlídka stojí za to.

Poslední aktualizace: 18.9.2013
Autor: Miaucis

Đake

Příspěvky z okolí Davolja Varoš - Ďáblovo město

SRBSKO - CESTA DO ĎÁBLOVA MĚSTA V POHOŘÍ RADAN
Pohoří Radan se nachází v jižním Srbsku, v oblasti měst Lebane, Medvedja, Kuršumlija a Prokuplje. V širším slova smyslu spadá do oblasti jižního Pomoraví. Nachází se na místě, k…
Pokud budete v jihovýchodním Srbsku u Leskovace, určitě nezapomeňte navštívit Caričin Grad. Jedná se o zbytky byzantského města. Turistikou nedotčená archeologická lokalita má zvláštní kouzlo. Město bylo založeno …
Gazimestan (Místo hrdinů) je památník bitvy na Kosově poli, která se odehrála roku 1389. V bitvě padl srbský car Lazar Hrebeljanović i turecký sultán Murad. Je to 25 m kamenná věž se 100 sc…
Letiště Pristina (PRN) spadá pod město Pristina, které leží ve státě Kosovo.