Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Chata Svatobor s rozhlednou

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody Na hory Na kole

Pohled ze Svatoboru (z pokoje) na Šumavu
Pohled ze Svatoboru (z pokoje) na Šumavu  •  Fotografie (87)  • Foto: krtek2

Mapa s označením Vyhlídky a přístupové cesty od Hrádku (Sušice)

Za cíl výletu dnes bude chata a rozhledna na hoře Svatobor. Nachází se v blízkosti města Sušice a dá se tam dostat buď autem nebo na kole, stačí najít poslední kruhový objezd ve městě, směr Hrádek. Poblíž objezdu jsou obchody řetězců Tesca, (Billy nebo Lidlu), jsou to dostatečně "významné" orientačné body. Za chvíli vyjedeme na jediný kopeček se jménem Hrádek a kousek se jede směrem dolů. V prudké pravotočivé zatáčce odbočit doleva do lesa a pokračovat pomalu vzhůru. Po dvou km dojedeme do Odolenova (mírný sjezd) a za vsí opět skoro 2 km serpentinami vzhůru. Asfalt je po většinu lesního úseku již trošku místy rozdrolen a nerovnosti se také vyskytnou, ale není to nic hrozného. Pokud si zde dovolí provozovat sjezdy na terénních koloběžkách, tak špatné to nebude a minimálně 1 km z celkových čtyř má nový povrch. Parkovat lze asi 150 metrů od vrcholu, oproti radiokomunikačním věžím, ubytovaní hosté mají vyhrazen plácek přímo za chatou

Pro pěší se nabízí nejkratší chodník po červené TZ, délka trasy cca 3,3 km. Značený chodník je v horní části trošku zarostlý a snad by bylo vhodné použít zatím neznačený, nově vybudovaný chodník, vysypaný drobným bílým kamením, a občas jej protíná červen TZ. Neznačený chodník vede od vyhlídky na Sušici (foto vyhlídky v galerii), kde začíná nebo při pohledu zezdola končí. Já jsem na něj natrefil při chůzi od Svatoboru k vyhlídce a po její pravé straně jsem najednou objevil nový chodník, jenž pokračoval mírným sklonem pomocí mnoha miniserpentinek , zřejmě do Sušice. Přesně to nevím, ušel jsem po něm asi 1,5 km a když jsem nenarazil na avízované Scheinostovo zátiší, vrátil jsem se zpátky nahoru. Kdo tuto trasu prošel, dejte mi prosím vědět, rád údaj doplním.

Za dalekými rozhledy a místem s báječnou atmosférou, podpořenou krásným tichem a klidem.

Pohled z rozhledny na Šumavu

Horu Svatobor se nachází, jak jsem již napsal výše, kousíček od města Sušice, západním směrem. Je vidět z mnoha míst v okolí tohoto města. Proč tedy nevyužít i opačného efektu a nepostavit právě zde rozhlednu, ze které by bylo vidět široko daleko. Vrch Svatobor, již tak vzhledem ke svému okolí, dost vysoký (845m.n.m.), je totiž doslova ideálním místem pro daleké výhledy. Tuto vymoženost se rozhodly ještě vylepšit dřívější generace (v r. 1935, velkým přispěním arch. Houry) postavením kamenné rozhledny, vysoké 31,6m. Svou výškou hravě převýší okolní lesní porost, jenom dvě radiokomunikační věže nepatrně kazí jinak velice dokonalý kruhový výhled. Protože se nám od Svatoboru se pohled nejdříve rozběhne dolů do rozsáhlých údolí a až pak se začne šplhat do kopců, je zajištěna iluze doslova ptačí perspektivy. Rázem bude zapomenuta „námaha“ se zdolání 182 točitých schodů, vedoucích z přízemí až po „střechu“ a i těch několik km případné chůze z města sem nahoru.

Pohled z rozhledny na Odolenov

Výstupu se vůbec není třeba bát, schody jsou dřevěné, mají velice přijatelně vysoké stupně a jsou taky dost široké, takže nehrozí nějaké to balancování na podpatcích. Na „cestu“ nám rády přisvítí okna, ze kterých lze pěkně sledovat, jak rychle nabíráme výšku. Někomu to možná prospěje, někoho zarmoutí, ale odměna nahoře je pro všechny opravdu parádní. Již u vstupu obdržíme od obsluhy kliku na otvírání oken a dalekohled se solidním 10 – násobným přiblížením (10 x 50), což vzápětí oceníme třeba při pozorování, co se děje u sousedů v nedalekém Německu , na Velkém Javoru, u nás doma na Poledníku, případně zda temelínské chladící věže chrlí oblaka páry téměř jako vždy. A nebo, pokud jsme z blízkého okolí Sušice, zda sousedovi zase běhají slepice po dvorku, gurmáni se můžou porozhlédnout, jestli už na statku U Štepána ve Vojeticích (vzduš. čarou to je 4,2 km) vyhnali na pastvu krávy. Po televizním vystoupení kuchaře Pohlraita, kdy stajnojmenné zdejší restauraci U Štěpána udělil výtečné 3 hvězdičky, se tady dveře netrhnou a je nutné zvláště při chuti na večeři, provést objednávku už s dvou týdenním předstihem.

Rozhledna na Svatoboru je hodně vděčné místo zejména pro ty, kteří se věnují fotografování, není důležité zda se focením zabýváte vážně nebo jen tak, každý si přijde na své. Absence průmyslových exhalací v tomto krásném kraji zaručuje čisté, daleké pohledy, bez přítomnosti oparu. Pro vyloženě „fajnšmekry“ by jistě bylo nejkrásnější pozorovat a fotit východ slunce, ale vzhledem k otvírací době od 10.00 hod, a to je trošku s křížkem po funuse. Zato západ slunce je nabídnut všem přímo na pohodlném „stříbrném podnose“, neboť závěrečná ve 22.00, je časem minimálně s půl hodinovou rezervou po západu slunce a divadlo to je opravdu parádní. Pro toho, kdo by se nemohl těchto pohledů nabažit, může být učiněným rájem nabídka personálu turistické chaty na Svatoboru, jenž nabízí zde ubytovaným hostům neomezený přístup na rozhlednu, samozřejmě v rámci provozní doby.

Pohled z rozhledny na blízké okolí

Ale pokud by měl někdo (z ubytovaných hostů) opravdu zálusk i na východ slunce, nemusí budit pani provozní ze zaslouženého spánku, stačí si otevřít okno v patře, nebo okénko na toaletě a má výhled skoro jako nahoře z rozhledny. Z placu před chatou výhledy východním směrem již značně zastírá porost, ale z patra budovy to zatím nemá chybu. Komu by to bylo málo romantické (okénkem z toalety), může si brzo ráno vyjít ven a kousíček se projít dolů od chaty po asfaltce. Hned v první levotočivé zatáčce, po ujití cca 250m od chaty, najde zde vpravo hliněný chodníček a po pár metrech chůze po něm vyjde na parádní místo s výhledem na město Sušice. Zatím nízký porost nijak nevadí v zachycení celé scenérie, doprovázející východ slunce. A klidně si tam mezičasem třeba počkat u skály na ještěrku, která si tam přijde vyhřát tělo po chladné noci. Můžu potvrdit, že to odsud vypadá hezky nejen ráno, ale i v podvečer nebo v noci.

Chatu na Svatoboru (postavenou v r. 1936) lze jako běžný turista navštívit od 10.00 hod do 22.00 v létě (7-8 měsíc) a od 11.00 do 20. 00 v sobotu a neděli v ostatním průběhu roku, jídlo lze objednat od 11.00 do 20.00 hod. Ubytování zde může celoročně najít až 22 osob v 9 pokojích, ceny se pohybují od 170 do 190 Kč za noc. Ceny na jídelním lístku se pohybují většinou kolem 80 Kč. Velice ochotný personál se vám jistě postará o to, aby chvíle strávené na Svatoboru, patřily k těm hodně příjemným a že se budete zde rádi a opakovaně vracet.

Pohled z rozhledny na Šumavu

Z mého pohledu je to ideální ubytování na jednu noc (pro nemotorizovaného turistu), neboť po obhlídnutí veškerých zajímavých věcí na vrcholu a blízkém okolí (rozhledy, osada Odolenov a zdejší kaplička a j.), musí za dalšími zajímavostmi dolů do Sušice a dál za nosem. A toulat se někde třeba po Šumavě s rannějším pěším sešupem 3 km dolů ze Svatoboru a večer to samé nahoru by bylo asi dost náročné.

Líbil se mi příjemný personál restaurace, pak to ticho kolem a spousta objektů, jenž se přímo nabízelo k focení. Nazval bych to rájem fotografů, byť jen pohledem pouhého amatéra. Někomu by možná nevyhovovalo, že při ubytování na dobu delší než jednu noc, musí každodenně sjíždět dolů do „civilizace“, mně naopak přímo hladily na duši ty večerní nebo ranní pohledy z balkónu na Šumavu, koukat se z velké výšky na to, jak se krajina ukládá ke spánku, nebo ráno probouzí, to byl již dávno můj sen.

Časy pro vstup na rozhlednu jsou v podstatě shodné s otevírací dobou restaurace a dospělé stojí 20 Kč, děti 10 Kč.