Opava

Opava leží na březích řeky Opavy severozápadně od Ostravy. První písemná zmínka o Opavě je z roku 1195 a dnes žije v Opavě přibližně 57 tis. obyvatel. Směrem na jih z Opavy dojdeme do obce Raduň na Raduňský zámek.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy Arboretum Nový Dvůr / Jánské Koupele Mapa Opavy
Turistické cíle / Cestopisy Přehrada Kružberk / Vikštejn Hradec nad Moravicí

Nízký Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Nízký Jeseník

Z podhradí do zálužné a nazpátek

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 14.10.2008
Autor: petronix

Vítkov

Příspěvky z okolí Z podhradí do zálužné a nazpátek

Podhradí
Osada Podhradí je místní částí města Vítkov. Leží severním směrem od města a patří k populárním turistickým místům. Podhradí se rozkládá na pravém břehu řeky Moravice, jižním směrem od stejnojmenné vyrovnávací n…
Do roku 1952 nazýváno jako Dolní Vikštejn (Nieder Wigstein). Vždy bylo spíš menší osadou, první zmínka je z r. 1805. V r. 1910 zde byla postavena škola, po odsunu německého obyvatelstva bylo…
Zřícenina hradu Vikštejn se nachází v Moravskoslezském kraji, v okrese Opava nedaleko Vítkova Podhradí. Je to kulturní památka od roku 1958. Parkoviště se nachází asi půl kilometru od zříceniny hradu. Nevybírá se …
Pod Vikštejnem je rozcestí zelené a modré turistické trasy a nachází se západním směrem od zříceniny hradu Vikštejn. Rozcestník je umístěn na stromě a v místech kdy turistické trasy opustí silnici a pokračují dá…
Zřícenina Vikštejn se nachází v povodí Moravice mezi obcí Radkov a Podhradí (část města Vítkov).   Jedeme se podívat na zříceninu hradu Vikštejn, který ve druhé polovině 13. století založil hradní purkrabí Vítek z Kravař. Pevnost dobyl a rozbořil Matyáš Korvín. Poté byl hrad opraven, rozšířen a nově opevněn. Za třicetileté války (r. 1648) vyhodila hrad do povětří císařská…
    Po „trochu“ nabobtnalém úvodu popsaném zde:       https://www.turistika.cz/cestopisy/jak-jsem-sel-nas-nejstarsi-dalkovy-pochod-cast-prvni-lehky-uvod/detail       se již konečně pořádně opřu do bot a vydám se s…
Minulou neděli jsme konečně uskutečnili první letošní celodenní výlet. Náš cíl byl dlouhodobě jasný, protože už od loňska jsem měl v plánu navštívit rozsáhlou zříceninu hradu Vikštejn, nachá…
Když je zase ten letošní příchod zimy takový jalový, nezbývá trošku zapátrat v archivech a nějakou tu zimu si připomenout. Nakonec se může stát, že žádná zima nebude – nebo že bude přicházet…
Čtvrtek 1. 7. 2021 odpoledne Po obědě se zastavujeme ještě natankovat. Ota má nejraději OMV, ale ta je až v Bruntále, tam bychom asi už nedojeli. Jinou pumpu máme však při cestě.Dopoledne jsme se pěkně prošli podé…
Vikštejn - rozcestí je orientační místo na modré turistické značce a nachází se v místech kde je odbočka ke zřícenině hradu Vikštejn a jižním směrem od osady Dubová. Rozcestník je umístěn na stromě u silnice sp…
Vikštejn
Zřícenina hradu Vikštejn stojí na vysokém skalnatém ostrohu nad romantickým údolím řeky Moravice nedaleko Vítkova na Opavsku v Moravskoslezském kraji. Z původního hradu s plášťovou zdí se zachovaly tři brány, hr…
Anina dolina je malá rekreační osada, rozkládající se východním směrem od osady Podhradí a pod zříceninou hradu Vikštejn. Osada leží v údolí tvořeném řekou Moravicí a je obklopena malebným lesem. Na pravém břehu Moravice je několik domů a na levém bř…
   Dneska máme Velikonoční neděli, venku panuje docela hezké počasí na to, že máme začátek dubna a my máme domluvený společný výlet se zlínskými horolezci. Sraz máme na Kútech. Napřed potkáv…
Osada Dubová je součástí obce Radkov. Osada Dubová, původně nazývaná Horní Vikštejn a to do roku 1952, byla založena kolem roku 1640. Z tohoto roku pochází první zmínka o osadě. V Dubové byl v roce 1740 postave…
Radkov – zámek Dubová (Horní Vikštejn)
Obec Dubová, dříve nazývaná Ober-Wigstein (Horní Vikštejn), leží při levém břehu řeky Moravice a najdete ji v opavském okresu. Tato malá vesnice byla založena až ve II. plovině 18. století,…
Ve středu osady Dubová, což je místní část obce Radkov stojí barokní budova zámku. Objekt zámku má obdélníkový půdorys a jedno patro. Průčelí zámku směřuje do krajinářského parku. Střed průčelí zdobí rizalit s p…
     Dnes budu pokračovat ve vyprávění o jedné dávné zajímavé cestě z Ostravy ke Kružberským skalám a dále po velmi nevšední, krásné, ale i tajemné krajině spojené s břidlicí. Ta se rozkládá od hranic vojenského újezdu Libavá až na opačnou stranu k zatopenému lomu Šifr u Svobodných Heřmanic, Jakartovic a na další straně sahá až ke městu Odry. Zde se nachází spousta zajímavých m…
Tento rozcestník je umístěn u vítkovského autobusového nádraží, vede tudy MTZ vede jedním směrem  do Podhradí, kolem hradu Vikštejn přes Radkov a Melč do Štáblovic, druhým směrem kolem vlakového nádraží (obě nádraží spojující Vítkov se světem jsou od sebe vzdáleny téměř 1,5 m) přes Klokočov a Spálovský mlýn do Údolí Budišovky před Budišovem nad Budišovkou.
Rozcestník na ČTZ z Podhradí do Žimrovic a do Hradce nad Moravicí. Rybářská chata se svou hrází na blízkém potůčku vypadá velmi romanticky. Nedaleko je balvan, který se snad urval z vrcholku místních skalek za z…
K rozcestníku se dostanete po žluté turistické značce ze Lhotky u Vítkova nebo po červené buď ze Zálužného nebo Vítkova Podhradí. Po žluté značce se jde kolem posledního hlubinného dolu na pokrývačskou břidlici ve Lhotce. Je to poslední hlubinný důl na kvalitní pokrývačskou břidlici i když "hlubinný důl" je trochu zavádějící neboť se těží ze 40-50 m a to těžní věží. Po červené…
Obec Radkov najdeme severním směrem od města Vítkov. Obec se rozkládá v pohoří Nízký Jeseník a v oblasti Přírodního parku Moravice. Jižním směrem od obce je na řece Moravici vybudovaná Vyrovnávací nádrž Podhradí…
Město Vítkov se rozkládá jihozápadním směrem od města Opavy. V okolí města se zvedají vrcholky kopců Vítkovické vrchoviny, která je součástí Nízkého Jeseníku. Město se rozkládá u jižního okraje Přírodního parku Mo…
Kostel je postaven v novogotickém slohu, zasvěcený Nanebevzetí Panny Marie. Před jeho výstavbou proběhla soutěž a ze šedesáti došlých návrhů na stavbu kostela zvítězil návrh…
Jednu srpnovou sobotu, když manželka byla v práci jsem si vyrazil na solo akci - trochu delší tůru - 30km. Vlakem jsem dojel do Vítkova a odtud se vydal přez celé město po modré značce směrem do Podhradí - 4km tém…
Potok Čermná pramení u severovýchodního okaje obce Čermná ve Slezsku u náspu železniční tratě a v nadmořské výšce 520 metrů. Potok Čermná teče nejprve východním směrem do města Vítkov, kde se jeho tok stáčí jižním…
Balaton
Balaton je umělá vodní nádrž vybudovaná k rekreačním účelům na toku Kamenského potoka jihovýchodním směrem nedaleko města Vítkov. Severním a jižním směrem od Balatonu se rozprostírají rozlehlé lesy. Balaton je p…
Obec Větřkovice leží východním směrem od města Vítkov. Obec se rozkládá v prostoru mezi dvěma přírodními parky a to severním směrem se rozkládajícím se parkem Moravice a jižním směrem se…
Obec Čermná ve Slezsku se rozkládá západním směrem od města Vítkov a v oblasti pohoří Nízkého Jeseníku. Severozápadně od obce se nachází vodní nádrž Kružberk a jihozápadním směrem je oblast vojenského výcvikového prostoru Libavá. V okolí obce se zvedají zalesněné stráně kopců a nejvýše položené místo v okolí obce je jižním směrem vrchol Horka ( 582 m.n.m.). Obcí protéká potok Čermná na jehož toku jsou východně od obce vybud…
Osada Janské koupele je součástí obce Staré Těchanovice a najdeme ji severně od obce a na pravém břehu řeky Moravice. První zmínky o minerálních pramenech v osadě Jánské koupele pocházejí z roku 1640 a v tomto ob…
Kružberská přehrada je druhá největší svého druhu na Severní Moravě. Vodní nádrž zaujímá plochu 306 hektarů. Přehrada se rozkládá v oblasti pohoří Nízkého Jeseníku a jihozápadním směrem od…