Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi

číslo 5 Vlaské Asfalt 21,0 km
  Odbočka na Vysokou
číslo 6 Vysoká Šotolina 25,0 km
  Konec slušné cesty, dál po polní
číslo 7 Cibulka Šotolina 26,8 km
  Zaniklá osada
číslo 8 Nad Bystřinami Šotolina 28,3 km
  Po lesní cestě
číslo 9 Přes potok Šotolina 30,8 km
  Buď přebrodit potůček nebo dolů do vesnice
číslo 10 Hynčice pod Sušinou Šotolina 31,0 km
  Zastávka u penzion, dál k sedlu Štvanice
číslo 11 Strakovy školky Asfalt 32,2 km
číslo 17 Palaš Šotolina 49,1 km
  Po magistrále do Petříkova
číslo 18 Císařská bouda Šotolina 51,1 km
  Tady by šlo do Ostružné kratší cestou, ale je to prudší
číslo 19 Černý potok Šotolina 53,2 km
  Křižovatka turistických tras pod Smrkem
číslo 20 Petříkov Asfalt 55,0 km
  Populární středisko zimní i letní rekreace
číslo 21 Ostrižná Asfalt 57,4 km
  Oslava místních hasičů
číslo 22 Pivovar cestář Asfalt 58,0 km
  Tady jsem chtěl původně skončit úplně, ale nakonec jsem jel až do Hanušovic, ale po silnici za tmy, takže není o čem hovořit
Do Bratrušova cyklostezkou
Do Bratrušova cyklostezkou  •  Fotografie (56)  • Foto: Bobkart

První zářijová sobota roku 2020 v předpovědi počasí slibovala celkem slušný den, ovšem s komplikací v pozdně odpoledních až večerních hodinách. Možná stačilo vyrazit o půl hodiny dřív a bylo by to ve větší pohodě, ale až na poněkud větší příděl vody to nakonec dopadlo dobře.

Důvodů k výletu bylo ovšem více, nakonec se k tomu dostaneme v druhé polovině trasy. Sice jsem uvažoval nad různými směry, nakonec ale zvítězila nejkratší varianta začátku (taky s největším kopcem).

Tedy cklostezkou podél silnice 446 k blízkému Bratrušova a pak po stejné silnici (kde už cyklostezka chybí k téměř horskému přechodu nad Lužnou (však výška 640 nadmořských metrů výchozí Šumperk překonává přes 300 m). Za jasného počasí se tak můžu těšit na výhled směrem k vrcholům Králického Sněžníku, Rychlebským horám i části Hrubého Jeseníku (tu okolní Hanušovickou vrchovinu netřeba zdůraznit).

Renovace kříže u autobusové zastávky v Bratrušově

Nakonec výstup je odměněn příjemným sjezdem do Hanušovic, kde si můžu dovolit odměnu ve formě polotmavého Keprníku (což je takový lepší bratříček 11°Šeráku). Z Hanušovic ještě nějakou chvíli po zmíněné 446, u soutoku s Krupou se odpojuje silnice na Králíky (312) a vlastně do Vlaského je to pořád ještě příjemná cesta v údolí Moravy.

Místní kostel

Hned poblíž sochy Panny Marie (Immaculaty) ale následuje odbočka a další kopec, tentokrát ještě slušnější a vlastně i delší než počáteční Lužná. Silnička stoupá proti proudu Zeleného potoka do vyšších nadmořských poloh. Pohoří Králického Sněžníku (kde se nacházíme) má takovou zajímavou tvárnost, nad údolím Moravy (i přítoku Krupé) následuje takový „nižší“ předstupeň ve výškách kolem 600–700 m (nemusí to platit úplně), kde se rozkládají bývalé, celkem velké vesnice. Po odsunu německy hovořících obyvatel se ale takový Vojtíškov, Vysoké Žibřidovice, Žleb, ale i vzdálenější Chrastice nebo Hynčice pod Sušinou (a mohl bych pokračovat) nepodařilo již plně dosídlit z vnitrozemí (a během doby i ti dosídlenci zase odešli), takže dříve celkem osídlené oblasti zůstaly s menším počtem obyvatel. Patří sem i vesnička Vysoká (kdysi Neudorf, nebo dokonce Schubert Neudorf). Dnes jde o součást Malé Moravy (kde ještě někdo žije). Pokud se někdo pozastavuje nad přízviskem v německém názvu, jméno skutečně upomíná na známého hudebního skladatele. Ten byl sice vídeňák, ale z Vysoké pocházel jeho otec a dědeček tu měl navíc poměrně slušné postavení, díky dosaženému vzdělání byl i takový advokát – amatér.

Nová vodní plocha na horním konci Bratrušova

Za další směr postupu jsem si zvolil modrou TZ k Hynčicím pod Sušinou. Je to relativně nově vyznačená značka mezi loukami a pastvinami. Mapa sice slibuje, že by cesta nemusela být úplně nesjízdná, ale co všechno bude cesta obsahovat se beztak přesvědčíte až v terénu. Po prvních metrech (za Vysokou) je to klasická traktorovka, tedy žádná sláva, samý šutr, takže sjízdné pouze na horském kole a navíc bych ani nedoporučoval pohyb s kolem elektrickým. Důvod je prostý, takové kolo je o dobrých 10 kg těžší a místy je to spíš na vedení (i ve sjezdu). Naštěstí se ale cesta vine v loukách a pastvinách a díky tomu se naskýtají výhledy nejen na okolní kopce a hory, ale i na vzdálenější Hrubý Jeseník. Ostatně to platí o celé této části Králického Sněžníku. Cesta jde tak nahoru, dolů, ale spíše nahoru k malému návrší s označením Cibulka. To ovšem byla ale i malá osada, spíše větší samota (Zibulkafeld), ta ani neměla dlouhého trvání, vznikla kolem roku 1800 a po válce zpustla zcel. Jediným pozůstatkem je dvojice památných lip a zbytek dřevěného kříže.

Právě za zmíněným návrším následuje celkem prudký sjezd, navíc cesta je po deštích poněkud obtížně sjízdná (vymletá od přívalů vody), takže tady jsem i kolo vedl. Až mírnější klesání před Bystřinami velí nasednout.

Bystřiny měly oproti Cibulce větší štěstí a nějaké tři budovy tu stojí. Jde o původní myslivnu, další objekty jsou soukromě-rekreační. Stále po modré TZ. Naštěstí tady je cesta o poznání lepší, vysypaná jemným štěrkem a celkem dobře sjízdná, byť tedy v neustálém stoupání po úbočí Tetřeví hory. Snad jen v závěru si cyklista musí rozmyslet, zda sjet níže do Hynčic, nebo přes brod po značce přímo do centra lyžařského areálu. V podstatě vyjedu přímo u penzionu Kraličák (vypadá tak trošku jako bunkr). Nakonec kolem je dost opravdových bunkrů (řopíků). Penzion má i svou hospůdku, sice měli oficiálně zavřeno (opékali divokou svini), ale pivo jsem dostal.

Výhled nad Kopřivnou směr ke Králickému Sněžníku

Pokračovat bych mohl zase po nějakých turistických značkách, ale chtěl jsem trošku oddych, takže čerstvou novou asfaltkou do sedélka Štvanice. Do Stříbrnic je sice asfaltka sice horší, ale díky tomu si ověřím jak se chystají na další zimu – od vrcholu Štvanice nová poměrně prudká sjezdovka zhruba na SSZ, až k cestě, pak mírná objezdová sjezdovka k lanovce. A ta bude zcela nová, přesněji šestisedačka, která nahradí pomalou dvojku.

Nový asfalt mají položený i na cestě od Kladského sedla ke Starému Městu. Tady odbočím na ulici Hornickou. Původně jsem uvažoval hned u zotavovny Morava vyrazit vzhůru do hor, ale nakonec raději tou pohodlnější cestou přes Malé a Velké Vrbno. Po asfaltu to je lepší než po šotolině. I ta cesta valí do slušného převýšení a od velkého Vrbna na hřebínek – Větrov sedlo je to stále asfalt, byť tady nahoře už značně omšelý. K opotřebení cesta nakonec vede i poměrně čilý stavební ruch, který se odehrává na samotném vrcholu Větrova. Příští rok v červenci tu stavitel plánuje otevřít rozhlednu. Pokud z obrázku stavba někomu něco připomíná, nejde o náhodu, jde o repliku zbořené rozhledny na Králickém Sněžníku.

Mezi Rychleby a Hrubým Jeseníkem

Poslední větší stoupání zajišťuje lesní cesta provázená zeleným značením. Až na krátké části naštěstí celkem sjízdná takže k rozcestníku s pohledem k na chatu Paprsek se dostávám relativně brzy. Bohužel, už se nápadně zatáhlo a zpoza hor zní zlověstné dunění. Tak zvolím jen jednoho Welzla (do Zábřehu je to daleko). Cíl mám vytýčený v Ostružné, ale raději to vezmu magistrálou k Císařské, přes Černý potok a Petříkov (přímá od Císařské je přeci jen prudší a tím i nebezpečnější). Už cestou mě déšť dohnal, v lese to ale ještě šlo, pravá průtrž se vlastně spustila na výjezdu z Petříkova před Ostružnou. Tam zrovna narušila oslavu zdejších hasičů. Tam jsem sice nemířil, hlavním cílem byl minipivovar Cestář. Navečer se totiž chystal vystoupení věhlasného jazzmena, trumpetisty Laca Decziho. Ač se kapel nazývá Celula New York, z Nového světa tam už dávno nikdo nehraje. I v Ostružné s přestávkami deštivo pokračovalo, naštěstí se počasí jakž takž umoudřilo. Koncert sice začal s hodinovým zpožděním, takže mi část koncertu unikla (kvůli vymyšlenému spoji). I tak kapela svými převážně funkovými rytmy rozpohybovala řadu přihlížejících.

Poslední aktualizace: 7.9.2020
Autor: Bobkart

Šumperk

Příspěvky z okolí Vysoká, Cibulka, Bystřiny, Větrov, Ostružná a Laco Deczi

Šumperk - galerie Eagle Gallery
Výstavní galerie jsou dnes poměrně „v kurzu“ a i v České republice jejich počty rostou téměř geometrickou řadou. Nejinak je tomu také v severomoravském Šumperku, okresním městě v podhůří Jeseníků. Jednou z nich je…
Hned na úvod bychom si zřejmě měli prozradit, že slovní spojení Ladrová Kavan není ani pojmenováním nového živočišného druhu, ani názvem neobvyklého skalního útvaru, netradiční relaxační zóny či nedávno „vyrostlé“…
Na první srpnovou sobotu jsem si vymyslel trasu takřka horskou, ačkoliv to bylo jen v prostředí Hanušovické vrchoviny. V podstatě oblast řadíme do soustavy blízkých Jeseníků, na které i tak bezprostředně navazuje,…
Pro Šumperk bezesporu platí ono známé a otřepané použití přívlastkové hodnoty „Město zeleně“. Najdete zde množství parků i travnatých ploch a dokonce ani panelová sídliště nejsou jen betonovou apokalypsou, ale spí…
První dubnový víkend přinesl dvě verze počasí. Spíše zatažená sobota se hodila na nějaké domácí práce, případně práce na zahradě. Zahradničení ostatně doporučují i psychologové, jako…
Jedna ze dvou šumperských soch sv. Jana Nepomuckého se nachází na Nerudově ulici, v těsné blízkosti Smetanových sadů i hladiny Bratrušovského potoka. Toto provedení slavného českého světce je všeobecně považováno za to mladší i méně zdařilejší, ale přesto jistě stojí za pozornost. To hlavní, tedy baroko 18. století a pískovec však (snad) platí i v tomto případě, přestože se pos…
Na státní svátek se nám (na severní Moravě) celkem vyčasilo. I to je samozřejmě důvod, věnovat se nějaké aktivitě, nejlépe v přírodě. Už i kvůli faktu, že letošní valná část října byla taková nic moc, vlastně až n…
Že je město Šumperk, ležící v podhůří Jeseníků, nazýváno Malou Vídní, je věcí celkem známou a navíc se na tuto skutečnost stále častěji poukazuje. Koneckonců proč ne; koncem 19. století byl Šumperk skutečnou textilní metropolí habsburského mocnářství a zdejší bohaté podnikatelské rody si mohly bez problémů dovolit pozvat ke svému zviditelnění i významné architekty, působící…
V současné době se na nás valí neustále výzvy (zejména z vládních řad) opouštět bydliště jen na dobu nezbytně nutnou, tedy pokud máte (ještě) práci, tak do zaměstnání, pak maximálně…
Abych tak řekl, k takovéto trase mě tak nějak přiměly okolnosti, tedy konkrétně jedna opožděná oslava, která se odehrála relativně nedaleko od trvalého bydliště, nicméně v lokalitě oddělené od naší šumperské kotli…
Druhá říjnoví sobota byla poněkud větrnější a protože byla věnována sklizni ovoce (jablek) nabídla se k nějakému většímu výletu neděle. Naštěstí pokračovalo slunečné počasí (s chladným ránem), ale plusem byl fakt uklidnění rychlosti větru. Sice jsem původně uvažoval o Rabštejnu, ale ten už se letos konal vícekrát, tak po přehodnocení mi vyšla jako smysluplný cíl Severomoravská …
Podnikatelsko – bankéřská rodina Primavesi přesídlila na severní Moravu koncem 18. století z italské Lombardie, aby zde vybudovala několik silných kapitálových společností i bankovní dům. Přesun od břehů jezera Co…
Když se před časem schylovalo k rekonstrukci Smetanových sadů v Šumperku, relativně vášnivou diskusi vyvolala skutečnost, že má dojít ke zbourání poněkud problematického hudebního altánku, místo něj pak měla vznik…
Ač s tím našinec už nepočítal i podušičková neděle přinesla nečekaně hezké počasí, tak rychle co s tím. Původně jsem sice uvažoval vyjet někam na hory, ale když se zdá, že pěkně bude i v…
Že se v našich končinách na jižním úpatí Jeseníků druhý listopadový víkend rozzáří sluníčko a oproti tradici nezatáhne obloha nízkou oblačností se z předpovědi počasí nedalo odhadnout. Když tedy od brzkého rána (n…
Sochy Evangelisty Marka – alespoň oproti všem těm Nepomukům či Floriánkům - na našem území zase až tak běžnou záležitostí nejsou. Severomoravské město Šumperk k těmto výjimkám patří. Zdejší skulptura sv. Marka poc…
Tento pozoruhodný dům, jehož historie je dlouhá snad jako dějiny města Šumperka, bývá označován jako nárožní, jednopatrový, řadový, atypický, klasicistní a hodnotný. Všechno je pravdivé, i když možná na první pohled ne zcela jednoznačné. Zajímavý je navíc fakt, že i když je tento dům součástí jižní – či spíše jihozápadní – fronty „radničního“ náměstí Míru, je jeho adresou Sadov…
Jedním z nových míst, které slouží obyvatelům okresního města Šumperk i jeho návštěvníkům k relaxaci i poznávání je  „Zahradě přátelství a porozumění“. Jedná se o terasovou zahradu někdejšího Seidlova paláce, kter…
Spolu s dominikánským klášterem je kostel sv. Jana Křtitele jednoznačně nejvýznamnější a zároveň i nejstarší šumperskou památkou. O vzniku v druhé polovině 13. století, tedy při založení města svědčí řada stavebních prvků, které odkazují na gotické založení kostela. Vlastně nejmarkantněji je to patrné (ačkoliv zvenku to nevypadá) na mohutné kostelní věži u severní strany presbytáře. Jde zřejmě o nejdochovalejší gotickou pa…
Jestliže si jako nebe představíme věž tyčící se někam k „nadoblačným“ výšinám nebo nějaký ten zajímavý svatostánek, tak peklem se dá - kromě skřipců a palečnic - klidně označit například také podzemní protiatomový kr…
Oblíbená akce Noc kostelů proběhla v Šumperku i v letošním roce. My – její pravidelní účastníci – ovšem nemáme to štěstí, jako například naši přátelé v Praze nebo Brně, kteří si vždy…
Když jsme coby adolsecenti hltali příhody Rychlých šípů, často jsme ve svém okolí hledali místa podobná těm, kde se dobrodružství našich hrdinů odehrávalo. Jedním z příběhů chlapeckého klubu situoval Jaroslav Foglar na jakousi periferii, kde se hoši museli potupně v kleče vyšplhat do dlouhých schodů. Znalci jistě ví, že jde o potyčku se Zelenými vestami, kde hodní hoši vytýkají starším pubertálním výrostkům, že navádějí …
To, že každý rok v 9. měsíci probíhají Dny evropského dědictví (neboli European Heritage Days) umožňuje návštěvníkům a zájemcům za minimální finanční ztrátu navštívit a objevit památky leckdy neznámé, nepřístupné a uzamčené, ale i běžně dostupné, které by jindy díky vrozené šetrnosti, přesněji skrblictví ani nenavštívili. Takže se klidně může stát, že i kulturní barbaři zvednou svá líná těla a jdou objevovat historii, když už…
Pro někoho možná není severomoravský Šumperk typickou ukázkou pravého středověkého města, ale zdání občas klame. Někdejší Mährisch Schönberg je totiž i pro odborníky velkou vzácností, minimálně z pohledu na tvar, o…
Když už se na víkend ochladilo a Jarní počasí vystřídal návrat nevlídného chladu, vlastně jako spása se jeví skutečnost, že na 18. dubna vychází den nazvaný Brány památek dokořán. Jakožto domoro…
Jedno z šumperských náměstí nese jméno prvního československého prezidenta, Tomáše Garigue Masaryka. Jakožto pravé náměstí musí mít nějakou ozdobu, má ji i toto náměstí v podobě sochy Pozdrav jara (nebo Jarní pozdrav). Jedná se o kovovou sochu Na Kamenném podstavci, který pokračuje malou zídkou. Autorem sochy má být Jiří Jílek (1925-81). Původně pražský rodák se usadil v nedalekém Sobotíně a dá se říci, že v Jeseníkách našel…
Klášterní kostel Zvěstování Panny Marie je dnes prezentován jako jedna z nejvýznamnějších šumperských památek. Nejstarší část kostela pochází z gotické doby, z první třetiny 14. století…
Syn Marie Terezie a Františka Lotrinského, císař Josef II. Patřil po své smrti (1790) k nejoblíbenějším panovníkům, kteří trůnili nad středoevropským prostorem. Reformy, které prosadil…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá u západního okraje Hrubého Jeseníku a na pravém břehu řeky Desná. Šumperk je označován jako vstupní…