Město Blansko nabízí kvalitní turistickou infrastrukturu, bohatý kulturní život i množství sportovních zařízení. Je ideálním výchozím bodem pro výlety do Moravského krasu.  V této významné krasové oblasti už bylo objeveno přes 1 000 jeskyní. Jen několik jich je zpřístupněno veřejnosti a navštívit tak můžete  Punkevní jeskyně s propastí Macocha (hloubka 138 metrů), Kateřinská jeskyně a mnoho dalších přírodních památek.

Turistika Blansko  Doporučujeme

číslo 20 Rozcestí u Kateřinské jeskyně Asfalt 6,1 km
číslo 21 Říčka Punkva Asfalt 6,4 km
číslo 22 Skalní Mlýn, hotel, BUS Asfalt 6,5 km
Suchý žleb u Balcarky s panoramatem ostrovského větřáku
Soutěska Horní úzká

Trasa začíná v Ostrově u Macochy u hostince Katr. Pokračuje údolím Ostrovského žlebu kolem rybníka, přetne potok Lopač a kolem Mlynářova propadání opouští městys. Dále směřuje kolem jeskyně Balcarky (v zimním období uzavřena), Blažkova závrtu, Krasovského propadání a skály Vintoky. Odtud pokračuje silnicí až pod Vilémovickou stráň a na křižovatku pod Macochu. Zde se Suchý žleb prohlubuje v krasový kaňon a trasa pokračuje kolem Jeskyně Kravská díra, později zleva cestou k ní přichází zelená značka a dorazí do hluboké soutěsky Horní úzká. Odtud mezi skalami pokračuje k další soutěsce Dolní úzká a pak míjí další jeskyně a skalní stěny a s dominující Henryho stěnou až k rozcestí u Čertova mostu, který se klene vysoko ve svahu žlebu. Závěrečná část pak vede opět hlubokým kaňonem až k jeskyni Kateřinské (v zimním období uzavřena), za níž se již žleb rozevírá a trasa přechází říčku Punkvu a přichází na Skalní Mlýn, kde před hotelem u autobusové zastávky končí. Více napoví obrazový doprovod.

Trasa vede v celé své délce po asfaltových komunikacích, od křižovatky pod Macochou mimo jakýkoliv provoz. Oprotí vegetačnímu období jsou v této době z komunikace jedinečné pohledy na okolní svahy a skalní stěny a vchody do řady zdejších nepřístupných jeskyní.

Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.86 Okolí Brna-Moravský kras (2012), GOL 1:25 000 Moravský kras (2014)

Poslední aktualizace: 7.1.2012
Autor: pasatur

Ostrov u Macochy

Příspěvky z okolí Suchým žlebem z Ostrova na Skalní Mlýn

Ostrov u Macochy
Ostrov u Macochy je velká obec s 1100 obyvateli a najdeme ji v blízkosti turisticky nejvyhledávanější oblasti Moravského krasu a východním směrem od města Blansko. Díky své poloze má obec částečně rekreační charak…
Krátká vycházka po zajímavých místech městyse. Trasa začíná na návsi u zdejšího informačního centra, kolem kterého prochází červeně značená turistická cesta. Odtud pokračuje kolem hostince…
Cyklotrasa začíná v Ostrově u Macochy (jeskyně Balcarka) a vede přes propast Macochu, následně zpevněnou cestou údolím Suchého žlebu přes Skalní mlýn a Punkevní jeskyně k Sloupsko-Šošůvským jeskyním a zpět do Ostr…
Krásný výlet Moravským krasem můžeme začít třeba v Ostrově u Macochy, kam se snadno dostaneme autobusem IDS JMK z Blanska (směr Lipovec). Většina méně zdatných turistů vystoupí už ve Vilémovicích, které jsou nejzn…
Tento mohutný památný jilm horský roste v blízkosti kostela sv. Máří Magdaleny přímo u farské zdi. Jilmy se na našem území objevily někdy před 12 000 lety. Ve starověku byl tento strom symbolem smrti, v USA je však symbolem svobody. Zdejší exemlář má obvod kmene v prsní výšce 435 cm a jeho současná výška se uvádí 30,2 m. Jeho stáří se odhaduje na 140 let. V blízkosti stromu se nachází i známá Ostrovská prop…
Ostrov u Macochy je jednou z krasových obcí nacházejích se v severní části Moravského krasu. Na jejím katastru se nachází několik významných jeskyní jako například zpřístupněná jeskyně…
  Nabídka Moravského krasu:) Vydali jsme se cíleně do největšího jeskynního komplexu v České republice, a to do Moravského krasu, kde se nachází několik…
Vystoupíme na zastávce "Ostrov u Macochy,Balcarka" ležící na lince IDS č.232,s velmi dobrým spojením z Blanska jak přes pracovní týden, tak o víkendu.Prohlídku jeskyně můžeme uskutečnit ihned nebo si ji nechat na závěr výletu.U zastávky najdeme směrovník a vydáme se po červeně značené pěší trase úzkoucestičkou vzhůru k rozcestí "Ostrov-Nad Balcarkou". Odtud se vydáme po…
Pokud navštívíte Moravský kras, jistě to spojíte s návštěvou Macochy. Propast i lanovku určitě stojí za to vidět a svést se dolů k Punkevním jeskyním a zase zpět. Ale po prohlídce nám vyhládne a je čas na oběd.…
Výlet Moravským krasem během jednoho dne, začátek v Ostrově u Macochy na rozcestí, (odkaz na mapu http://bit.ly/1TJAQyX) kde navštívíte jeskyni Balcarku, poté se vydáte k propasti Macocha, odtud Suchým žlebem (asi…
Ostrov u Macochy je velká obec se statutem městyse a 1130 obyvateli. Nachází se v blízkosti turisticky nejvyhledávanější části Moravského krasu, 2,5 km severovýchodně do propasti Macochy.…
Nachází se ve výrazném zalesněném vápencovém hřebeni v levé stráni Ostrovského žlebu na severním okraji obce Ostrov u Macochy. Byla objevena J. A. Nagelem v roce 1748. Jejím výzkumem se…
Je rozcestí na červené a zelené turistické značce. Nachází se v Moravském Krasu, v severní části obce Ostrov u Macochy. Červená značka nás zavede do Holštejna (3 km) a Sloupu (7 km), potom pokračuje Krasem dál…
Potok Lopač pramení na západním svahu Kojálu a v Ostrově u Macochy se jeho vody ztrácejí ve zdejším propadání. Ponor byl mechanicky otevírán již roce 1928 a roku 1968 byl podniknut…
Půjčovna elektrokol ekolorent.cz se nachází přímo v srdci Moravského krasu, v obci Ostrov u Macochy. Ostrov u Macochy leží nad komplexem podzemních vápencových prostor, které jsou přístupné soustavou jeskyní (jesk…
Atraktivní místo - jeskyně Balcarka je jednou ze pěti veřejnosti přístupných jeskyní Moravského krasu. Její vchod se otevírá na úpatí vápencového ostrohu - Balcarská skála v krasovém údolí Suchý žleb…
Jeskyně Balcarka byla několik let uzavřena pro rekonstrukci. Navštívili jsme jí v roce 2009, kdy byla opět otevřena pro veřejnost. GPS: 49°22'36.854"N, 16°45'26.89"E  Na stránkách http:/…
Geomorfologicky velice cenné krasové území v severní části Moravského krasu s řadou jeskynních systémů. Nejznámější je po rozsáhlé rekonstrukci znovu zpří…
  Dvoudenní květnový výlet začíná brzkým vstáváním a loučením s domácím mazlíkem. Rozespalý kočičák jménem Cherry (je to Ona!) nás má ale na háku, zamávat packou na pozdrav ji obtěžuje a my nemůžeme čekat, až se…
Se nachází v Moravském Krasu, bezprostředně u jeskyně Balcarka, na křížení červené tur. Značky se silnicí Vilémovice – Ostrov. Červená značka nás zavede do Ostrova (1 km), Holštejna (4,5 km) a Sloupu (8 km), pot…
Tento dominantní větrný mlýn krásně viditelný na panoramatu obce ze dna údolí byl zde postaven okolo roku 1865 a mlelo se v něm až do roku 1902. Objekt je veřejnosti nepřístupný, neboť jej poslední majitelé využíva…
Jeskyně Balcarka se nachází v malebném krasovém žlebu nedaleko obce Ostrov u Macochy. Podzemní bludiště chodeb, puklin a dómů je vytvořeno ve dvou patrech. Vstupní portál jeskyně je vý…
Propadání Vintoky je propadání povrchového toku Krasovského potoka do podzemí. Potok se ztrácí v místě, které je znatelně od okolí zúžené, dříve tu bylo slepé údolí, ohraničené skalní…
Ostrov u Macochy - samota Pindulka
Nachází se na jihozápadním okraji obce. Od posledních domů k ní vede zpevněná cesta. V minulosti kolem ní procházela významná obchodní cesta, která před vybudováním dnešní komunikace spojovala Sloup s Jedovnice…
  Jedním z hlavních cílů toho krásného jarního dne pro nás měla být prohlídka jeskyně Balcarky. Jenže když nás červená značka vyvedla z Krasovského údolí ven z lesa, nevěděli jsme najednou, na co koukat spíš: jest…
Areál se nachází v severní části Moravského krasu jižně od obce Holštejn u bývalé silnice, která směřovala ze Sloupu do Lipovce. V těchto místech se již od…
Moravský kras patří mezi nejvýznamnější krasové oblasti ve střední Evropě! Na ploše cca 100 km2, tvořené devonskými vápenci s povrchovými i podzemními krasovými jevy, bylo o…
Macocha
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…
Propast Macocha lákala lidi odnepaměti. První dobrodruzi, kteří sem přicházeli, ale museli podstoupit riziko, aby se na její dno mohli podívat. Macocha je 138 metrů hluboká a když ještě na…