Hrubý Jeseník

Hrubý Jeseník je druhým nejvyšším pohořím v ČR a je dominantním pohořím severní Moravy. Jedná se o výraznou členitou hornatinu, nejmohutnější pohoří Jesenické oblasti, označované jako "střecha Moravy". Nejvyšším vrcholem je Praděd (1492m.n m.)
Lidé v této oblasti nacházeli obživu zejména v dolech. Většina měst vznikla jako hornická sídla. Důlní činnost spolu se zásobami dřeva vedla k rozvoji hutí, skláren a papíren. Většina těchto výroben však zanikla. Pouze papírna ve Velkých Losinách si udržela výrobu papíru tradiční formou od roku 1516 dodnes.

Turistické oblasti Jeseníků: Hrubý Jeseník / Nízký Jeseník

Turistika  Hrubý Jeseník
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety Hrubý Jeseník Rešovské vodopády Mapy Jeseníky
Pěší trasy a cyklotrasy Velké Losiny - termální park Chaty a chalupy Jeseníky
Turistické cíle a zajímavá místa Lázně Karlova Studánka Víkendové pobyty Jeseníky
Hrubý Jeseník

číslo 4 Hraniční rozcestí Asfalt 9,1 km
číslo 5 Dolní Lipka hranice 13,6 km

Pánská jízda č.4 třetí den

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 14.2.2007

Gmina Międzylesie

Příspěvky z okolí Malý Sněžník

Hraniční skály - Gowórek
Poněkud zapomenutý vrchol v Králickém Sněžníku, nicméně při bližším zkoumání jej můžeme označit za vrchol zcela regulérní. Ve skutečnosti je to sice jihozápadní předvrchol Malého Sněžníku, ale od hlavního vrcholu (1337 m) je oddělen zcela regulérním sedlem (spíš sedélkem), které je o nějakých 10-15 metrů nižší než je vrchol Hraničních skal (nebo Gowórku). Na naší straně se udává výška 1319 m n.m., Poláci tradičně mají o metr…
Vodopád přístupný od bývalé chaty Pod Vodopádem, několik stupňů kaskád nejvyšší asi 9m, celkově 18m na Strašidelném potoce, pravobřežní přítok Moravy na jejím cca 5. km, dostupný po pěšině…
11.1.2019Po čase se naskytla příležitost na víkend vyrazit do Stříbrnic, kde má jeden náš kamarád chalupu s ubytování. Prostě část nebyla obsazená, takže jsme domluvili relativně početnou skupinu lyžařů, kteří se …
Vilemína, někdy se říká láskyplně Vilemínka, je prastará lovecká chata v závěru údolí Moravy pod Králickým Sněžníkem. Kdo tudy stoupal buď k samotnému vrcholu, nebo procházel po okružní…
Nejvyšší pohoří Pardubického kraje. Nejvyšším pohořím Pardubického kraje je masiv Kralického Sněžníku se svým nejvyšším vrcholem stejného jména o výšce 1 424 m. V posledních letech se propaguje hlavně jako oblast…
Autem. Ačkoliv Dolní Morava není od našeho bydliště nijak přehnaně vzdálená, periferie nedaleko státní hranice, značné vylidnění i horská poloha učinila z cesty do horského střediska malé dobrodružství, takže je jednodušší vynechat pokus o přiblížení hromadnou Dopravou a spolehnout se na vlastní. Po minulé katastrofě letos období zimy přeci jen příjemnější, tak se snažíme jak to jde dohnat loňské výpadky. Jak Majka navrhla,…
  Brzy ráno stojíme před chatkou, která byla po 11 dnů a nocí naším náhradním domovem a loučíme se jak s ní, tak i s celým spícím kempem v Bělovsi. Na náchodském nádraží rychle do sebe kávu z automatu a pak přejíž…
Valštovčí kameny jsou asi největším skalním útvarem na České straně kralického sněžníku. Najdeme je na jihozápadní rozsoše hory asi 500 m od vrcholu. Kolem prochází červená turistická…
Spousta turistů si možná bude pamatovat na starší název rozcestníku Pod Malým Sněžníkem. Z hlediska místopisného to zas tak špatně není, nicméně technicky vzato se rozcestí, tedy i sedélko nacházejí mezí kótami Puchacz a Goworek, česky Hleďsebe a Hraniční skály. Je otázkou, proč značkaři z Ústí nad Orlicí vzali pojmenování podle polského názvosloví, nicméně už se s tím asi musíme smířit. Komunikačně poměrně důležité rozcestí…
Vodopád na Hlubokém potoce
Určitě vodopádek spousta lidí vidělo, nebo kolem něj prošlo, přesto je zajímavé, že se nikde nijak zvlášť neuvádí. přitom je kousek od asfaltky z Dolní Moravy k chatě Vilemínce. Je tedy fakt, že turistická značka vede po opačném (levém břehu) Moravy. Vodopádek, spíš soustava kaskád je na dolním toku Hlubokého potoka, který teče ze sedla mezi Hleďsebe a Bílým kamenem z pohraničního hřebene Králického Sněžníku. Je tedy provos…
Velkoplošná Národní přírodní rezervace Králický Sněžník (1694,67 ha) leží v centrální a vrcholové části stejnojmenného pohoří v nadmořské výšce 820 - 1423,7 m. K zamezení rušivých vlivů z okolí bylo pro rezervac…
Králický Sněžník: Výstup na Králický Sněžník
Králický Sněžník: Výstup na Králický Sněžník (07/2014) Pohoří Králický Sněžník (polsky: Masyw Śnieżnika) sice patří z geomorfologického hlediska do subprovincie Krkonošsko-jesenické, oblasti…
Tato hora s nadmořskou výškou 1424 m leží na hranici Čech, Moravy a Polska a je dominantou krajiny. Z horského masívu odtékají řeky do třech evropských moří - Morava přes Dunaj do Černého Moře,…
Zimní výstup Na Králický Sněžník patří k největším chuťovkám, který pravověrný turista nesmí jednou za čas vynechat. Alespoň ten místní, kdo na Severozápadní Moravu nemá tak daleko. Odváž…
Trojmezí kralického sněžníku V odborné i turistické literatuře se často píše o rozvodí tří moří na Kralickém Sněžníku, to je skutečně rarita i v evropském měřítku, nejbližší takový bod…
Magická hora jakou Králický Sněžník je vždy přitahovala pozornost návštěvníků hor. Není bez zajímavosti, že v r. 1780 na Sněžník vystoupil i císař Josef II. za doprovodu staroměstského…
Řeka Morava pramení na pomezí České republiky a Polska v pohoří Kralický sněžník. Výšlap začíná z české strany, a to z Dolní Moravy, kde je parkoviště pro auta, případně zastávka autobusu. Trasa kopíruje naučnou s…
Slůně na Králickém Sněžníku je zřejmě nejbizarnějším symbolem, který můžeme na našich horách najít. Nicméně tato půvabná soška si za dobu své existence získala přízeň snad všech návštěvníků této magické Hory a dnes bychom si snad ani Kraličák bez slona nedokázali představit. Nicméně je otázkou jak se slon na Sněžník dostal. Skazku, že Hanibal šel do Říma ne přes Alpy ale přes Sněžník můžeme rychle zamítnout. Ve 20. a 30. l…
Náročnější výlet začíná na modré trase v Horní Moravě buď Na rozcestí anebo Pod Klepáčem. Vystoupá se na hřeben k zelené polské značce a pokračuje na vrchol Klepáč (Trojmorski Wierch) 1144…
Čtvrtek 3. 9. 2020 Zimu jsme v noci čekali, takže ranní teplota 8 stupňů nás moc nepřekvapila. Vstáváme v sedm, už je tu však rušno. První turisté už vyrá…
  Z chaty na Návrší se vydáme mírným stoupáním po žluté značce která nás po 1,5km přivede k rozcestníku Nad Adéliným pramenem. Odtud pokračujeme po červené turistické značce přez rozc.Franciska, Pramen Moravy a K…
Cesty Na Kralický Sněžník už byly na Turistice popsány vícekrát, jen bych nosil dřevo do lesa. Snad aspoň některé fotky budou jiné, než od předcházejících přispěvatelů. Naposledy ho popsal kolega Vala1959 přes Kle…
 Sedím zapřen ve stomatologickém křesle, ruce křečovitě zaťaté do opěradel a potím se jak novoguinejské prase. I když je posed nepohodlný, téměř jej nevnímám, neboť se děsím okamžiků příštích. Najednou cítím, jak …
V šest ráno v horký červencový den bez jediného mráčku čekám na Otrokovickém nádraží na rychlík do Olomouce. S sebou mám pouze skromný malý baťůžek obsahující jen to nejnutnější na cestu. Můj plán dnešní cesty s…
Naše cesta na tento Jesenický vrchol začala ve 6 hodin ráno v Ostravě. Vlakem jsme se dopravili přes Zábřeh na Moravě a Hanušovice do Starého Města pod Sněžníkem, kde jsme se dostali kolem 9 hodiny. Hned na nádraží se napojujeme na modrou značku, která nás má dovést do obce Stříbrnice, která je vzdálena cca půl hodiny pohodové chůze přes mírný kopeček. Cesta vede mezi poli a už tady se nám naskýtá krásný výhled na okolní hřebeny s kralickým sněžníkem v pozadí. Ve Stříbrnici si dáváme krátkou pauzu. Sed…
Směr Králický Sněžník, do Stříbrnic autem Po dlouhé době jsem měl s rodiči jet na chatu do Vojtíškova blízko Hanušovic. Na chatu jsme vyjeli v pátek. S taťkou jsme plánovali, kam v sobotu…
Podle státu by se správně mělo jednat o Polsko, nicméně jedná se o pohraniční horu, které my říkáme Klepý, nebo Klepáč (údajně podle zvuku z kamenných sutí) i německý název Klappersteine tomu odpovídá. Nicméně Poláci mu říkají Trojmórski wierch, podle rozvodí tří moří které se nachází ne jihozápadním svahu. Na podzim r. 2009 byla na vrcholu otevřena dřevěná rozhledna 28 m…
Klepý, jinak Klepáč, je významným rozvodím tří úmoří. od toho také polský název Trójmorski Wierch. Vody ze západních (polských) svahů odtékají do řeky Nysa Klodska, která zde pramení a patří k úmoří Baltského moře. Vody z jižních svahů odvádí Lipkovský potok, který se vlévá do Tiché Orlice a patří k úmoří Severního moře. Vody z východních svahů stékají drobnými pravostrannými přítoky do řeky Moravy a patří do úmoří Černé…
Návštěvníci oblasti pod Králickým Sněžníkem si už od jara mohli všimnout, že u horní stanice lanovky pod horu Slamník, tedy tam, kde začínají hlavní velké sjezdovky ve středisku Dolní Mor…
Hned na úvod tohoto Tipu na výlet je třeba upozornit případné zájemce, že rodinná návštěva této unikátní atrakce v oblasti pohoří Kralického Sněžníku je finančně nákladná téměř jako několikadenní dovolená. A i kdy…