Dolní Morava

Dolní Morava je malá rekreační podhorská obec, kterou najdeme mezi Orlickými horami a Jeseníky, na jižním úpatí Králického Sněžníku (1423 m) v blízkosti hranice s Polskem a severovýchodním směrem od města Králíky.

Tipy na výlety Dolní Morava  Králický Sněžník Chaty a chalupy Dolní Morava
Turistické cíle Rozhledna Klepý Ubytování Orlické hory

Hrubý Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hrubý Jeseník

Víkend pod Králickým Sněžníkem, pt. 1 Na Zbojnické

Příprava do stop
Příprava do stop  •  Fotografie (48)  • Foto: Bobkart

11.1.2019

Po čase se naskytla příležitost na víkend vyrazit do Stříbrnic, kde má jeden náš kamarád chalupu s ubytování. Prostě část nebyla obsazená, takže jsme domluvili relativně početnou skupinu lyžařů, kteří se rádi podívají pod Králický Sněžník. Sněhové podmínky v aktuální zimě jsou stručně řečeno luxusní, takže o nedostatek vyžití jsme se snad ani nemohli obávat.

Nicméně abychom nebyli jen na jednou místě, před samotným příjezdem do Staroměstské kotliny s vydáváme poněkud na opačnou stranu pohoří Králického Sněžníku. Jak známo, Dolní Morava se svým okolím se v posledních letech proměnila v přelidněné turistické a lyžařské středisko. Aby návštěvníci destinace měli dostatek vyžití, mimo sjezdových tratí pod horou Slamník, upravují místní rolbaři i několik běžkařských tras v údolí horního toku Moravy.

Pod Klepáčem dostatek sněhu

Protože ne všichni členové naší prozatím menší části výpravy detailně znají běžkařské trasy na Dolní Moravě, navrhl jsem vyzkoušet trasu pod úbočím pohraničního hřebene, tedy pod horou Klepý (Klepáč neboli Trojmórski Wierch). Kdysi dávno (tuším někdy v roce 2010) jsem tuto trasu absolvoval i s přibližovací spojkou od nádraží Červený Potok a přes lyžařský areál na Větrném vrchu.

V podstatě pro ubytované přímo v Dolní Moravě je tento skiareál ideálním východištěm na lyžařskou trasu, vlekem (velká kotva) se může vytáhnout k vrcholku sjezdovky, kde se dá objevit stopa, která ho dopraví k východišti lyžařského okruhu.

Přiznám se, že jsme zvolili poněkud pohodlnější, byť riskantnější variantu přiblížení. Když už jedeme automobily, zkusíme vyjet až nahoru k rozcestí Pod Klepáčem. Znamená to odbočit za Červeným Potokem k Prostřední Lipce, ale hned dál na Lipku Horní. Silnička se v zimě upravuje pouze plužením a být po oblevě místo sněhu by na cestě spíš led, takže to by mohl už být problém. Naštěstí je silnička až nahoru zasněžená a i díky tomu, že nahoru už jede málokdo (hlavně nikdo nejede z kopce) stálým tempem dorážíme k parkovišťátku u konce cesty.

K Horní Moravě

Oproti létu (jaru i podzimu) je tu díky sněhovým bariérám dosti méně místa, naštěstí tu stojí jen jeden olbřímí teréňák, tak naše dvě auta se mají kam uklidit.

Přeci jen jsme vyráželi z města o něco později tak zhruba těch 12–13 km co nás čeká bude pro dnešek stačit.

Podle pojmenování zdejších lyžařských tras pojedeme po okruhu Zbojnická, což je pojmenování lovecké chaty, kterou budeme míjet.

Vybalujeme svou lyžařskou výbavu, já mám fungl nové běžky a protože se musí vyzkoušet něco jiného, jsou to lyže se stoupacími pásy (takové malé tuleně), další kolega má pro změnu nové běžky Sporteny s hranama tak musí vyzkoušet, jak se mažou (před tím měl samostoupací běžky pro změnu on). Pepa nemaže vůbec, protože doufá, že bude bruslit. Nedbá varování, že je stopa zapadaná, ale co, je to mladej kluk.

Před námi prošláplo stoupu jen pár lyžařů (přesněji lyžařek). Ono tady sněží skoro každý den, takže když tu rolbovali někdy o posledním víkendu, trasa je zas posypaná odhadem 5 cm neprojetého sněhu.

Na Hanušovickou vrchovinu

Okruh naštěstí až na jedno místo není obzvlášť náročný. Vyrážíme velmi mírným stoupání zhruba na sever za rozcestím Nad Sršňovkou pokračujeme stále stejným směrem, vlastně jedeme po asfaltce, což ale samozřejmě není poznat, protože tady v nadmořském výšce kolem 900 m už kryje dosti silná vrstva sněhu, která nebude mít daleko k výšce 1 m. A bude jistě přibývat. Výhodou (i nevýhodou) trasy, je to, že z velké části je celá v lese, což znamená že je bez výhledů, mimo občasných průseků a ještě ne zcela zarostlých mýtin po těžbách lesa. Pokud je zrovna něco vidět, je to z velké části vnitrozemský hřeben nad levým břehem Moravy, tedy hory s lyžařským areálem na Slamníku. Mimo samotných sjezdovek tak nejvíc přitahuje zraky monstrózní stavba Stezky v oblacích, která sice je velkým turistickým lákadlem, nicméně vzhledu hor tu určitě neprospěla. Vedle je patrná zcela nová vyhlídková restaurace, kterou zatím nikdo z nás neviděl osobně zblízka.

Po nějaké době proti přijíždějí dvě ( později ještě osamělá) lyžařky, které jsme vlastně viděli nastupovat do stopy při našem příjezdu. Vyšláply si jen k někam k vyhlídce za údolíčkem Hlubokého potoka, takže dál už si vyjedeme stopu sami. Naštěstí Pepa je pln elánu a sil, takže když nejde bruslit, provádí techniku soupaž.

Nejobtížnější úsek trasy následuje právě za zmíněnou loveckou chatou Zbojnická. Tam už samozřejmě dávno skončila asfaltka a cesta se poměrně prudce vydává vzhůru téměř kolmo na vrstevnice.

Nad Sršňovkou

Vždyť od odbočky lesní cesty s bodem záchrany (OU 004) je na úseku cca 400 m dlouhém nutno překonat zhruba 100 výškových metrů). Takže i přes stoupací pásy je nutno zapojit i dosti neoblíbený „stromeček“. Naštěstí čas příliš netlačí, takže můžeme vydechnout při čaji s termosky a něčím placatým (tady v těchto končinách žádná hospoda není).

Naštěstí žádný strom neroste do nebe a platí to i o našich horách. Krpál končí v rozcestí s názvem Nad Zbojnickou chatou. Tam žlutá TZ přichází k červené TZ, což je výstupová skoro hřebenovka až na samotný Kraličák. Tam ale nemíříme, takže se obracím k jihu. K sedélku pod Malým Sněžníkem je to asi kilometr, vlastně po rovině. Současné značení používá k označení horského přechodu polského pojmenování Sedlo Puchača, což je ekvivalent našeho Hleďsebe, sousední kóty Klepáče.

Foto: Bobkart

Výš už dnes nepojedme. Aktuální sněhové podmínky v těchto končinách jsou samozřejmě úchvatné. Efekt znásobuje i fakt, že jsme vlastně na hřebenu, kde se více opírá působení větru, takže stromy jsou tu obalené skoro jak v partiích jaké bývají ještě o nějakých 200 m výše (u nás to známe třeba kolem Pradědu, Keprníku nebo právě od vrcholu Králického Sněžníku.

Vracíme se po bílé cyklotrase s číslem 6229, což je velice příjemná široká lesní cesta. Ač jsou tu i nějaké průhledy, obloha je dosti zatažená, takže ačkoliv ze zatáčky za sedlem je vidět na Sněžník, dnes ho nevidíme.

Skoro celý úsek je v mírném sjezdu (s občasně prudším na rozjetí), takže se i povozíme.

Jediný „ošemetnější“ sjezd (ale spíš kvůli serpentině) je k rozcestí nad pramenem Lipkovského potoka, kde se připojujeme k cestě na hraniční přechod (do Jódłowa), tam ale nejedeme, směr vlevo k „Sršňovce“ a poslední už absolvovaný dojezd Pod Klepáč.

Pt. 2

Poslední aktualizace: 14.1.2019
Autor: Bobkart

Dolní Morava

Příspěvky z okolí Víkend pod Králickým Sněžníkem, pt. 1 Na Zbojnické

Vodopád na Hlubokém potoce
Určitě vodopádek spousta lidí vidělo, nebo kolem něj prošlo, přesto je zajímavé, že se nikde nijak zvlášť neuvádí. přitom je kousek od asfaltky z Dolní Moravy k chatě Vilemínce. Je tedy fakt, že turistická značka vede po opačném (levém břehu) Moravy. Vodopádek, spíš soustava kaskád je na dolním toku Hlubokého potoka, který teče ze sedla mezi Hleďsebe a Bílým kamenem z pohraničního hřebene Králického Sněžníku. Je tedy provos…
Poněkud zapomenutý vrchol v Králickém Sněžníku, nicméně při bližším zkoumání jej můžeme označit za vrchol zcela regulérní. Ve skutečnosti je to sice jihozápadní předvrchol Malého Sněžníku, ale od hlavního vrcholu (1337 m) je oddělen zcela regulérním sedlem (spíš sedélkem), které je o nějakých 10-15 metrů nižší než je vrchol Hraničních skal (nebo Gowórku). Na naší straně se udává výška 1319 m n.m., Poláci tradičně mají o metr…
Vodopád přístupný od bývalé chaty Pod Vodopádem, několik stupňů kaskád nejvyšší asi 9m, celkově 18m na Strašidelném potoce, pravobřežní přítok Moravy na jejím cca 5. km, dostupný po pěšině…
Spousta turistů si možná bude pamatovat na starší název rozcestníku Pod Malým Sněžníkem. Z hlediska místopisného to zas tak špatně není, nicméně technicky vzato se rozcestí, tedy i sedélko nacházejí mezí kótami Puchacz a Goworek, česky Hleďsebe a Hraniční skály. Je otázkou, proč značkaři z Ústí nad Orlicí vzali pojmenování podle polského názvosloví, nicméně už se s tím asi musíme smířit. Komunikačně poměrně důležité rozcestí…
Vilemína, někdy se říká láskyplně Vilemínka, je prastará lovecká chata v závěru údolí Moravy pod Králickým Sněžníkem. Kdo tudy stoupal buď k samotnému vrcholu, nebo procházel po okružní…
Nejvyšší pohoří Pardubického kraje. Nejvyšším pohořím Pardubického kraje je masiv Kralického Sněžníku se svým nejvyšším vrcholem stejného jména o výšce 1 424 m. V posledních letech se propaguje hlavně jako oblast…
Autem. Ačkoliv Dolní Morava není od našeho bydliště nijak přehnaně vzdálená, periferie nedaleko státní hranice, značné vylidnění i horská poloha učinila z cesty do horského střediska malé dobrodružství, takže je jednodušší vynechat pokus o přiblížení hromadnou Dopravou a spolehnout se na vlastní. Po minulé katastrofě letos období zimy přeci jen příjemnější, tak se snažíme jak to jde dohnat loňské výpadky. Jak Majka navrhla,…
Mléčný pramen
Místo označení pramen by se klidně mohlo říci vyvěračka, protože se jedná o zcela regulérní krasový jev. Mléčný pramen najdeme na odbočce žluté turistické značky z Dolní Moravy pod Králický Sněžník, kousek za přec…
Tento název nesly produkty z kamene vytěženého z lomu u Dolní Moravy. Jedná se o ložisko krystalického vápence v masivu Králického Sněžníku u severního okraje obce Dolní Morava, nebo chcete-li zhruba 5 km na jihoj…
Jsme v horách, tak to chce nějaký výšlap. Jeden by tu byl a je to Kraličák. Vyrážíme z Horní Moravy po žluté až k mostu, kde se sice cesty rozdělují, ale po obou tam dojdete. Jedna je po…
Naši cestu jsme začali v Dolní Moravě, kam jsme dojeli autobusem. Odtud jsme se vydali po žluté turistické značce na Králický Sněžník. Pod vrcholem jsme šli k soše slůněte, což je symbol Králického Sněžníku a k pr…
Další atrakcí, která je součástí sportovního a rekreačního areálu Ski Sněžník v Dolní Moravě je Lanové centrum. Není to lecjaký lanový park, ale podle údajů provozovatelů je to vůbec největší lanové centrum v celém Česku. Najdeme ho kousek nad penzionem Pod Slamníkem po červenou (turistickou) sjezdovkou. Areálu vévodí olbřímí dřevěná konstrukce Dobrodružné věže. Část stavby je doplněna umělou horolezeckou stěnou. Z věže ved…
Valštovčí kameny jsou asi největším skalním útvarem na České straně kralického sněžníku. Najdeme je na jihozápadní rozsoše hory asi 500 m od vrcholu. Kolem prochází červená turistická…
Tras, které vedou na Králický Sněžník, je spousta. Popsané už tu na Turistice byly skoro všechny. Snad jen úsek ze Stříbrnic na rozcestí Pod Ludmilou ne. Proto jsem dlouho váhal, jestli mám …
Když nám jedna dobrá duše nabídla možnost zúčastnit se první zářijovou sobotu výšlapu na Kralický Sněžník, nezaváhali jsme a souhlasili. Přece jen jsem tu už téměř tři roky nebyl a Martinina neúčast byla ještě pod…
Cílem našeho zářijového výletu se stalo okolí malého východočeského města Králíky. To leží mezi Kralickým Sněžníkem, Orlickými horami a Hanušovickou vrchovinou, což jeho atraktivitu a půvab …
Jako konzervativní turisté ráno sedneme na vlak, přestup v Hanušovicích do Červeného Potoka a pak už po svých směr Horní Lipka pěkně do kopečka. Přitom máme dost času na prohlídku podhors…
Velkoplošná Národní přírodní rezervace Králický Sněžník (1694,67 ha) leží v centrální a vrcholové části stejnojmenného pohoří v nadmořské výšce 820 - 1423,7 m. K zamezení rušivých vlivů z okolí bylo pro rezervac…
Králický Sněžník: Výstup na Králický Sněžník
Králický Sněžník: Výstup na Králický Sněžník (07/2014) Pohoří Králický Sněžník (polsky: Masyw Śnieżnika) sice patří z geomorfologického hlediska do subprovincie Krkonošsko-jesenické, oblasti…
Podle státu by se správně mělo jednat o Polsko, nicméně jedná se o pohraniční horu, které my říkáme Klepý, nebo Klepáč (údajně podle zvuku z kamenných sutí) i německý název Klappersteine tomu odpovídá. Nicméně Poláci mu říkají Trojmórski wierch, podle rozvodí tří moří které se nachází ne jihozápadním svahu. Na podzim r. 2009 byla na vrcholu otevřena dřevěná rozhledna 28 m…
Tato hora s nadmořskou výškou 1424 m leží na hranici Čech, Moravy a Polska a je dominantou krajiny. Z horského masívu odtékají řeky do třech evropských moří - Morava přes Dunaj do Černého Moře,…
Hned na úvod tohoto Tipu na výlet je třeba upozornit případné zájemce, že rodinná návštěva této unikátní atrakce v oblasti pohoří Kralického Sněžníku je finančně nákladná téměř jako několikadenní dovolená. A i kdy…
Řeka Morava pramení na pomezí České republiky a Polska v pohoří Kralický sněžník. Výšlap začíná z české strany, a to z Dolní Moravy, kde je parkoviště pro auta, případně zastávka autobusu. Trasa kopíruje naučnou s…
Slůně na Králickém Sněžníku je zřejmě nejbizarnějším symbolem, který můžeme na našich horách najít. Nicméně tato půvabná soška si za dobu své existence získala přízeň snad všech návštěvníků této magické Hory a dnes bychom si snad ani Kraličák bez slona nedokázali představit. Nicméně je otázkou jak se slon na Sněžník dostal. Skazku, že Hanibal šel do Říma ne přes Alpy ale přes Sněžník můžeme rychle zamítnout. Ve 20. a 30. l…
Návštěvníci oblasti pod Králickým Sněžníkem si už od jara mohli všimnout, že u horní stanice lanovky pod horu Slamník, tedy tam, kde začínají hlavní velké sjezdovky ve středisku Dolní Mor…
Klepý, jinak Klepáč, je významným rozvodím tří úmoří. od toho také polský název Trójmorski Wierch. Vody ze západních (polských) svahů odtékají do řeky Nysa Klodska, která zde pramení a patří k úmoří Baltského moře. Vody z jižních svahů odvádí Lipkovský potok, který se vlévá do Tiché Orlice a patří k úmoří Severního moře. Vody z východních svahů stékají drobnými pravostrannými přítoky do řeky Moravy a patří do úmoří Černé…
  Z chaty na Návrší se vydáme mírným stoupáním po žluté značce která nás po 1,5km přivede k rozcestníku Nad Adéliným pramenem. Odtud pokračujeme po červené turistické značce přez rozc.Franciska, Pramen Moravy a K…
 Sedím zapřen ve stomatologickém křesle, ruce křečovitě zaťaté do opěradel a potím se jak novoguinejské prase. I když je posed nepohodlný, téměř jej nevnímám, neboť se děsím okamžiků příštích. Najednou cítím, jak …
Naše cesta na tento Jesenický vrchol začala ve 6 hodin ráno v Ostravě. Vlakem jsme se dopravili přes Zábřeh na Moravě a Hanušovice do Starého Města pod Sněžníkem, kde jsme se dostali kolem 9 hodiny. Hned na nádraží se napojujeme na modrou značku, která nás má dovést do obce Stříbrnice, která je vzdálena cca půl hodiny pohodové chůze přes mírný kopeček. Cesta vede mezi poli a už tady se nám naskýtá krásný výhled na okolní hřebeny s kralickým sněžníkem v pozadí. Ve Stříbrnici si dáváme krátkou pauzu. Sed…