Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Olomouce a okolí

Olomouc je historické centrum Hané a hlavní město Olomouckého kraje, které leží na soutoku řek Morava a Bystřice. Olomouc má přibližně 100 tis. obyvatel.  Populárním cílem výletů je pro místní i návštěvníky města Hrad Bouzov nebo  ZOO Svatý Kopeček.

Tip:
 Trasy Olomouc a okolí (35)

Střední Morava - Haná
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Střední Morava - Haná

Květnové česnekové Pomoraví 08.05.2020

Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 1 Štěpánov žst. Asfalt 0,0 km
  Začátek u nádraží, k silnici a odbočka před mostem
číslo 2 Benkovský potok Šotolina 2,9 km
číslo 6 Šargoun Asfalt 10,2 km
  Dům Litovelského Pomoraví
číslo 7 Litovel nám. Přemysla Otakara II. Asfalt 12,9 km
  Zastávka na náměstí, průjezd pod radnicí, Mlýnským penzionem se dá projít přímo
číslo 8 Litovel jez Šotolina 14,2 km
číslo 15 Stavenice Asfalt 31,3 km
  Do Třeštiny po silnici
číslo 16 Vila Háj u Třeštiny Šotolina 33,6 km
  Po hrázi, postupně se střídají povrchy: písek, panely, před Leštinou rozbitý asfalt
číslo 17 Leština hřiště Asfalt 41,2 km
  Hospoda je u místního fotbalového stadionu
číslo 18 Lesnice lávka Šotolina 43,4 km
  Kolem Lesnice po hrázi, už asi 2 roky tu chybí lávka, ale dá se překonat po kamenech
číslo 19 Šumperk Hlavní tř. Asfalt 55,0 km
  Konec u sochy Josefa II.
Morava na středním toku
Morava na středním toku  •  Fotografie (38)  • Foto: Bobkart

Jak se jaro dostává do té teplejší části, narůstá i počet výletníků, kteří vyráží do přírody načerpat nové síly k boji s nepopulární virózou. Ačkoliv do Pomoraví vyrážíme většinou častěji (už jsem to letos stihl před vyhlášením karantény), tedy někdy v dubnu, situace se vyvinula tak, že na výzvu vyrazit na státní svátek 8. května na cyklistický výlet se nás pár sešlo ráno na nádraží taková skupinka akorát.

Nicméně zaplnit vrchovatě vlak zvaný Regiopanter koly nebyl celkem žádný problém, protože cyklistů, mířících do okolí Litovle bylo víc než dost. Vskutku velká část jich vystoupila spolu s námi na nádraží ve Štěpánově. Ale většina mířila na opačnou stranu směrem k Chomoutovu a Horce, tedy k návštěvě proslulé Lovecké chaty.

Foto: Bobkart

My si ji tentokráte odpustíme. Důvody jsou dva, nevíme, bude-li v provozu, druhý důvod je ten, že pokud bude platit první podmínka, bude tam na zahradě natřískáno.

Vyrážíme tedy od Štěpánova přímo k severu, už jak jsem si to vyzkoušel v březnu.

I v květnu je Pomoraví rozkvetlé

Vlastně jde o to přejet kousek přes silnici č. 446 na polní cestu, která přejíždí nejdříve Benkovský potok, hned za mostem jsme v prostoru CHKO Litovelské Pomoraví. Pár stovek metrů je povrch nezpevněný, ale v lesním porostu už jde o panelku, která se o něco dál mění na normální asfalt. V květnu už je vše celkem rozvinuté, je tu přeci jen ta teplejší střední Morava, oproti našemu „severu“ už klidně o týden rychlejší. První zastávka je u ohbí samotné Moravy. Ač tedy celý duben neprší, ještě je řeka celkem vodnatá, což nalepšují zbytky sněhu z hor (ačkoliv i toho bylo letos málo). Po pár metrech dojíždíme k dřevěné lávce, zv. Vietnamská. Je to lávka na ocelových lanech. Ty jsou ale skrytá pod lávkou, jde tedy o nosný systém. Lávka pěkně houpe, což někteří zneužívají k vystrašení spolujezdců. Kola vedeme na druhou stranu, jak jsem si posledně všiml, na druhé straně je lesní cesta, sice rozbitější, ale měl by být sjízdná. Ukazuje se, že až na malou prohlubeň je cesta slušná a na konci lesa, kde projíždí loukou už celkem pěkná cesta. Dojíždíme k silnici mezi Stření a Lhotou nad Moravou, kde vyjíždíme přímo ke křižovatce s navazující cyklotrasou Moravské stezky. Lesní asfaltka je tu narýsovaná podle pravítka. Zatáčka je před odbočkou k Březovému, ale důležitější je křižovatka u mostu přes Bahénku. Je to taková centrální křižovatka, kde si můžeme vybrat dva směry do Litovle. Tentokrát volíme ten západnější k Šargounu. Tam je jeden z Domů přírody Litovelského Pomoraví. Z pochopitelných důvodů je stále zavřený, nicméně máme příležitost za plotem sledovat práci včelaře. Na dohled už je ale samotný Litovel. Město, zvané Hanácké Benátky nedávno spolu se sousedním Uničovem nechvalně proslulo masivním uzavřením, ale podle sdělení cukrářky žádné velké promoření nevzniklo, spíš jen panika (jak to tak chodí). První občerstvení si dáváme ve formě výtečného Café Lunga (obvykle to bývá desítka nebo dvanáctka) a nějakého zákusku. Pod radnicí se dá projet do Šerhovní uličky a ač se u následující Mlýnská před nás postaví zdánlivě neprostupná zástavba u bývalého mlýna, dá se chodbou projít na druhou stranu poblíž autobusového nádraží a železniční zastávky. Přes koleje pokračujeme ke koupališti a zatáčkou k Moravě. Tady teče míň vody, ale to má na svědomí velký jez, který velkou část vody svádí do kanálu ke vodní elektrárně.

Po pravém břehu Moravy nás vede červená TZ k lesu a NPR Vrapač. V lese je bílo. Kvete medvědí česnek. A roste ho tu tolik, že tvoří takřka jednolitý porost nejnižšího patra v lužním lese. U Mladečské silnice směřujeme k Novým Zámkům, kde bývalo záchytné stanoviště při nedávné karanténě. Modrou TZ která sice není vedena jako cyklotrasa, ale je v pohodě sjízdná, pokračujeme směrem k Templu, na Obelisk se nikdo nepodívá (on je z této strany Moravy už tak dosti zarostlý).

Foto: Bobkart

Templ, tedy Chrám přátelství je relativně výš na Moravou, která je tu rozděle ostrovem na dvě ramena. Navíc Řimický jez odvádí část vod do tzv Malé vody (Mlýnského náhonu). Poslední kilometr zbývá k osadě Nové Mlýny. Otevřená je i první rybářská hospoda Na Kodlově, ale už delší dobu jezdíme do Stodoly, tedy vodácké hospody. Už jen, že je tu více sluníčka.

Po nějaké době přijíždí i skupina vlakových spolucestujících. Rovnou se tak dozvíme, že Lovecká chata sice otevře okýnko, ale až ve 12. Takže jsme si vlastně ušetřili cestu. U Stodoly je sice krásně, ale jsme sotva v polovině trasy. Pokračujeme tedy polně lesní cestou pod Mlýnským vrchem. Ta sice není nijak značená, ale minimálně místním není příliš neznámá. Vede na dohled meandrující Moravy, poblíž teče potůček zv. Dubový. Po táhlé zatáčce se vydáváme napříč loukou kolem slepého ramene přímo k Moravě. Již notně zdemolovaná asfaltka míří k mostu u Moravičan, provedeme další obrat doprava, modrá značka míří k železničnímu podjezdu pod vrchem Hradisko. U něj stávalo slovanské hradiště, kde dodnes můžeme najít zbytky valů. O něco dál kolem návrší Bradlec zřejmě měli i pohřebiště. Tam ale nemíříme. Po úpatí podobnou cestou jako od Stodoly, tedy neznačenou míříme k Stavenici. Tím máme víceméně splněno co se týče Litovelského Pomoraví. K cíli užijeme celkem notorických tras k vile Háj, s funkčním vodáckým bufetem. Protože ale máme všichni horská kola, pokračujeme po hrázích blíže k řece. Naproti nám přijel jeden kamarád, tak i díky němu vynecháme v Leštině hospodu U Keprtů, protože j funkční výčep na místním fotbalovém stadionu.

Zbývá něco přes 10 km, většinou již po silnici, Lesnice, Sudkov, Dolní Studénky (tam jsou souběžné cyklostezky), závěr u sochy císaře Josefa II. s točeným od Zlatého Jelena.

Poslední aktualizace: 13.5.2020
Autor: Bobkart

Štěpánov

Příspěvky z okolí Květnové česnekové Pomoraví 08.05.2020

Značně větrným a chladným Litovelským Pomoravím 7. května
Do oblasti všeobecně známé jako Litovelské Pomoraví jezdíme poměrně často, důvodů je více, není to od nás zas tak daleko, celé je to placaté, takže bez kopců a zjara je to ideální prostor na probuzení ze zimního s…
Když už jsme v pátek večer seděli (někteří i po volejbale) na terase před Palermem (pizzerie), padl návrh zopakovat podobný výlet, co jsme v podobnou dobu prováděli v oblasti střední Morava, tady okolí Olomouce a …
Obec Štěpánov leží v severní části Hané, přibližně 10 kilometrů od Olomouce. Jedná se o vesnici liniového typu (délka 5 km) a svým počtem obyvatel (téměř tři a půl tisíce) předčí i mnohá města olomouckého kraje.…
Štěpánov je druhou největší obcí olomouckého regionu a společně s připojenými osadami a to Březce, Moravská Huzová, Benátky a Stádlo má obec 3340 obyvatel. Štěpánov najdeme severním směrem od města Olomouc, v ze…
Druhá část putování za smírčími kříži Olomoucka je již zcela zaměřena na kříže skutečně hanácké, nacházející se v šírých rovinách okolí Olomouce. Je opět spojena s každodenním dojížděním do olomoucké fakultní nemo…
Osadu Benátky, která je písemně poprvé zmiňována v roce 1397 a jejíž název odkazuje na to, že vznikla na mokřinách nebo bažinách, najdete asi 10 kilometrů severně od Olomouce.  Benátky jsou částí obce Štěpánov, kt…
V těsné blízkosti ptačí pozorovatelny na Chomoutovském jezeře u Olomouce najdeme od září roku 2015 zajímavou skulpturu sochaře Jana Dostála, která představuje Anděla strážného. Jedná se o sochu votivní, protože ji sem nechala umístit Jana Březinová jako poděkování za to, že u ní anděl strážný stál, když ji nedaleko odsud při jízdě na kole srazilo auto. Tehdy se psal rok 2009 a …
Přírodní rezervace Panenský les (15,90 ha) je komplex lužního lesa na obou Březích řeky Moravy, která chrání unikátní společenstvo lužního lesa. Rezervace přímo navazuje na NPR Ramena řeky Moravy a tvo…
Přírodní památka Daliboř chrání slatinnou louku uprostřed komplexu lužních lesů nedaleko obce Horka nad Moravou. Na lokalitě se vyskytuje řada zvláště chráněných druhů rostlin, napříkla…
Velmi oblíbenou atrakcí se dnes stávají ptačí – nebo chcete-li ornitologické – pozorovatelny. Jedná se většinou o dřevěné stavby na březích našich jezer a rybníků. Jednu z těch nejnovějších najdeme také nedaleko h…
Už také plánujete jaro a vyjížďky na kole? A při tom se chcete něco nového dozvědět, něco vidět a být zase o zážitek bohatší? Tak vás zvu na první jarní cyklovyjížďku, kterou organizuje ekologické středisko Sluňák…
SPR Chomoutovské jezero (106 ha) chrání plochu jezera s několika ostrovy a přilehlými břehovými porosty. Jezero zniklo v minulosti těžbou štěrkopísku. V roce 1973 bylo vyhlášeno jako…
Předmětem ochrany území je středoevropsky unikátní ekosystém nížinného toku řeky Moravy s meandry, ostrůvky,říčními náplavy a bočními říčními rameny (v úseku mezi Litovlí a Horkou nad Moravou) a navazující příro…
Jarní procházka lužním lesem z Horky nad Moravou do Hynkova, případně až do Střeně. Naši trasu můžeme zahájit v Horce nad Moravou, kam se dostaneme MHD - autobus č. 18, zastávka Horka škola. Pohodlnější je použít …
Ačkoliv je v současné době Moravská Huzová v současné době přidružená pod blízký vedlejší Štěpánov, je to dostatečně velká vesnice, aby si mohla dovolit vlastní kostel, nějakou tu sochu a samozřejmě i pomník. V ce…
V Moravské Huzové (jinak součástí vedlejšího Štěpánova) stojí jistě za pozornost (samozřejmě mimo celou ves) pozoruhodné sousoší Nejsvětější Trojice před průčelím zdejšího kostela sv. Floriána. Pískovcové dílo je datováno na zadní straně sloupu letopočtem 1812. Tím pádem je řazeno do období, kdy se šířil sloh, kterému se říká empír. Nicméně (už kvůli poloze) v něm můžeme ještě …
Přiznejme si bez vytáček, že výlet po trase, kde není hospoda, restaurace nebo bufet je nezáživný až nudný. Snad je v končinách mimo civilizaci by se to dalo omluvit, ale v našich končinách naplánovat výlet bez ho…
Sluňákovská Rajská zahrada je součástí jedné z nejnovějších (pří)olomouckých atrakcí, tedy Domu přírody Litovelského Pomoraví, který přibližuje unikátní krajinu lužních lesů kolem řeky Moravy. Zdejší ojedinělá ven…
... můžete v Expozici času města Šternberk, které se nalézá kousek od Olomouce a které bývá nazýváno ,,městem hodin". Vlakem si na cestu vyhraďte dvacet minut. Muzeum Expozice času se nalézá v centru městečka Šter…
Čtvrtek 15. 9. 2022 V noci sprchlo. Celou noc se teplota pohybovala okolo 17 stupňů. Když vstáváme okolo půl deváté, je stále zataženo, ale neprší. Uvidíme, jak to dlouho vydrží. Den začínáme koupačkou. Nějak se tady té vody nemůžeme nabažit. Je t…
Není nikde psáno, že se musí daná akce pořádat stejným stylem, jako to děláme my, ale je již vcelku tradicí, že pokud se počasí vydaří, vyrážíme na první větší cyklistickou výpravu do Li…
Jak jsme si to včera domluvili, tak to dnes dopadlo. Honzík přijel okolo 11 hodiny a hned vyrážíme. Vysazuje nás u kostela v Hlušovicích, zhruba 5 km na sever od Olomouce. Já se samozřejmě naučila cestu od nádraží, jenže okolo něho nejdeme a tak mne musí Ota chvíli přesvědčovat, že jeho směr je ten správný. Trvá mu to dost dlouho. Definitivně tomu věřím, až když jsme od vsi dál…
Chomoutov, něm.Chomottau, s 933(2005) obyvateli je nejsevernější městskou částí Olomouce, vzdálenou od centra města asi 5 km, rozdělenou na dvě části řekou Moravou. Ves v ohybu řeky Moravy, v místě kde byl snadný přechod přes řeku, je známa již v listině z r. 1078 kdy údělný kníže Ota dal jedno popluží darem klášteru Hradisko. Další část přidal po r. 1126 údělný kníže Václav,…
Stádlo - vesnička venkovského typu - leží v rovinaté části Hané (cca 3 km jihozápadním směrem od města Šternberk) mezi vesnicemi Hnojice, Lužice a Moravská Huzová. Je přidruženou částí obce Štěpánov, kde je příslušný Obec…
Hnojice jsou poměrně velkou zemědělskou obcí s 580 obyvateli a najdeme ji západním směrem od města Šternberk a na rozhraní oblasti Hané a Nízkého Jeseníku. Obcí protéká potok Kamínka, který jihozápadně od obce ú…
Bohuňovice jsou poměrně velká obec s 2350 obyvateli a najdeme ji severním směrem od Olomouce. Obec tvoří tři části a to Bohuňovice, Moravské Loděnice a Trusovice, jež byly původě samostatnými obcemi. Jižní částí…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Olomouc je nejvýznamnější historické město na Moravě ležící na soutoku řeky Moravy a Bystřice. Město je centrem oblasti zvané…
Svatý Kopeček
Svatý Kopeček je velice pěkným a oblíbeným poutním a výletním místem a naleznete jej kousíček za Olomoucí. Stojí zde barokní poutní chrám Navštívení Panny Marie, který je významnou dominantou olomoucka. Místo je r…
Město Litovel leží přibližně 20 km severozápadně od Olomouce v srdci úrodné Hané. Malebným městečkem protéká hned 6 ramen řeky Moravy, které dodávají městu osobitý ráz i pojmenování Hanácké…