Pardubice

Pardubice se rozkládají na soutoku Labe a Chrudimky, jižním směrem od Hradce Králové, v turistické oblasti Pardubicko. Pardubice jsou městem perníku, koňských dostihů Velká Pardubická a plochodrážních závodů Zlatá přilba.

Města a obce v okresu Pardubice:  Holice, Lázně BohdanečPřeloučVysoké Chvojno

Poslední aktualizace: 6.5.2015

Příspěvky z okolí Cvičné odpaliště

Golf & Spa resort Kunětická hora
18jamkové mistrovské golfové hřiště Kunětická Hora splňuje všechny požadavky a standardy moderního golfového areálu. Autorem golfového hřiště otevřeného v září …
Tento kostel byl již v dobách předhusitských uváděn jako farní a roku 1350 náležel pod královéhradecký dekanát a archidiakonát. Zdejší plebán uváděl v letech 1359 a 1365 plebána v Býšti. V letech 1369-1405 bylo od…
Tato ves nesla dříve pojmenování Dříč a jak se k němu dostala, tak o tom mnoho nezjistíme, pokud tedy opět neotevřeme knihu "Místní jména v Čechách. Jejich vznik, původní význam a změny. I. díl. A-H" od prof. Anto…
Pomník se nachází ve středu obce, u kostela. Autorem Josef Doležal z Pardubic a pomník byl odhalen 31.7.2019   Text na pomníku: 1914 SVĚTOVÁ VÁLKA 1919 OSVOBOZENÉ VLASTI, PADLÝM BRATŘÍM A DOBYVATELŮM NAŠÍ SAMOSTATNOSTI ZBUDOVÁNO OBĚTAVOSTÍ A SPOLEČNOU PRACÍ OBČANŮ DŘÍTEČSKÝCH   Na zadní straně jsou pak jména padlých: JOSEF MILICHOVSKÝ *21.2.1888 +1.12.1914, JOSEF ŠTEFÁNEK *25.1.1890 +9.7.1915, VÁCLAV KONVALINA *10.2.1882 +14.9.1915, JOSEF BLAŽEK *15.2.1894 +13.10.1915, …
Dříteč - ves připomínána již v r. 1226 jako zboží opatovického kláštera. V centru obce najdeme gotický Kostel Sv. Petra a Pavla ze 2. poloviny 14. století. Roku 1699 byl kostel barokně upraven. V blízkosti kostela se nachází pomník obětem 1.sv. války. Obcí prochází cyklotrasa KČT č. 24, tzv. Labská cyklotrasa.
Podle různých lidových podání i dobových autorů měla fungovat škola v Dřítči již před rokem 1615, objevují se i teorie, že zdejší farní škola tu byla již za prvních Pernštejnů, ale ani jedno nelze věrohodně prokáz…
V lidových podáních se hovoří o tom, že první zdejší kříž býval dřevěný a měl zde stát již v 18. století, pokud ne dříve. Důkazem o jeho existenci je I. vojenské mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikace z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map_root=1vm&map_region=ce&map_list=c113). Tehdy však stával na jiné straně dřítečské návsi, a to v místec…
Pomník se nachází v centru obce u hlavní silnice spojující Hradec Králové a Pardubice a byl odhalen roku 1937.Je na něm tento text:PADLI JSME - ALE ZVÍTĚZILI!BUKAČ FRANT., BUREŠ VÁCLAV, DAŠEK JOSEF, DVOŘÁK JOSEF, JAHELKA JAR., LEJHANEC FRANT., LIŠKA RUDOLF, MACHAČ FRANT., MACHAČ JOSEF, ŠIMŮNEK JOSEF, TROJAN JAR., VEVERKA JOSEFVĚNOVÁNO VŠEM NAŠIM PADLÝM VE SVĚTOVÉ VÁLCEK DVACÁTÉ…
První písemná zpráva o obci Bukovina nad Labem, která leží cca v polovině cesty mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, pochází z roku 1340. V obci na návsi najdeme dřevěnou zvoničku, monumentální pomník ukřižování a pomník obětem 1. sv. války z roku 1937, který byl postaven u příležitosti 20. výročí bitvy u Zborova. V jižní straně obce u parčíku se nachází pomník se sochou sv.…
Když se podíváme do starých map, např. do I. vojenského mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikace z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map_root=1vm&map_region=ce&map_list=c113) neb…
Již 5. května 1945 začal pražský rozhlas volat o pomoc a v našem hlavním městě probíhaly nerovné souboje s německou přesilou. Boje se však rozhořely rovněž ve východních Čechách, zejména u Býště, Vysokého Chvojna …
Před regulací Labe tekla tato řeka téměř přímo pod obcí. Rovněž původní most se nacházel o trochu jinde. Nejprve se těmito místy jezdilo pouhým brodem a později tu vznikl dřevěný most (zmíněný byl poprvé 30. září …
Na zajímavý Němčický most narazíme při cestě ve směru od Hradce Králové ke Kunětické hoře a Pardubicím. Postaven byl v letech 1933 - 1934 firmou "Ing. Josef a František Novák z Hradce Králové". Zajímavostí této st…
Němčice - obec, která se nachází mezi pravým břehem řeky Labe a Kunětickou horou písemně doložená roku 1436. Novodobé pohnuté dějiny obce připomíná pomník věnovaný obětem II. světové války, který najdeme při příje…
Obec Újezd u Sezemic je rozložena mezi dvěma Rybníky,- Bohumilečským a Újezdským pod jižním okrajem Hradeckých lesů. První písemná zpráva o vsi je datována k roku 1436. Dnes v obci najdeme opravenou zvoničku a pomník ukřižování. Obcí vede cyklotrasa KČT č. 4125 procházející obcemi ve „Sdružení obcí pod Kunětickou horou".
Bohumileč - klidná ves ležící cca uprostřed mezi HK a Pardubicemi. Na velké návsi najdeme pomník ukřižování postavený nákladem místních občanů v roce 1903. Obcí vede cyklotrasa KČT č. 4125 procházející obcemi ve „Sdružení obcí pod Kunětickou horou".
Kunětická hora - hradní studna
Hradní studnu najdeme v zatáčce při výstupu k hradu. Nachází se v prostoru tzv. dolní Ohrady, kde dříve byla umístěna další hospodářská stavení. Dle archivních pramenů byla původní hloubka studny více než 70 metrů…
   Konečně jsme se dočkali sobotního - a kupodivu slunného - rána ! Po dlouhé době vyjíždíme na "větší" výlet a tentokráte to bude hrad Kunětická hora a město Pardubice a jeho zámek. Ještě brzy za ranního kuropění…
Naše cesta směřuje k dominantě východního Polabí, ke Kunětické hoře, která se nachází cca 7 km od centra Pardubic a cca 15 km od centra Hradce Králové. Historie hradu, který založil vůdce Orebitů Diviš Bořek z Miletínka na osamělé znělcové kupě, sahá do doby husitské, do let 1421-23. Za doby Pernštejnů byl hrad v období od konce 15. století až do poloviny 16. století významně…
Po více jak půl roce se opět vydáváme do Pardubic. Jedeme vlakem z Tanvaldu, přestupovat budeme jen v Železném Brodě. V místním zámku se dočasně nalézá expozice pod názvem "Krása motýlích křídel"-zajímavé povídán…
Je výraznou dominantou Pardubicka. Nachází se 1,5 km severozápadně od Kunětic a 5,5 km severovýchodně od středu Pardubic. Nejvyšší bod má nadmořskou výšku 307 m a vystupuje 85 m nad ok…
V Pardubické nížině jsme navštívili hrad Kunětická hora, stojící na zaobleném dominantním čedičovém kopci, nacházející se  1,5 km SZ od Kunětic. Tento  Státní hrad má také svou řadu legend a pověst…
cílem Vašeho výletu může být úžasné místo zvané Perníková chaloupka, doporučuji vlastní dopravní prostředek. Perníkovou chalouku naleznete v Rábech u Pardubic, jedná se o bývalý lovecký zámeček, který si nechal po…
Dominanta Pardubické nížiny se vypíná 1,5 km severozápadně od Kunětic na zaobleném čedičovém kopci.Hrad,který okamžitě upoutá naši pozornost, je opředen řadou legend a pověstí. Původní feudální sídlo v r…
Perníková chaloupka - Muzeum perníku a pohádek
Perníkovou chaloupku - Muzeum perníku a pohádek najdeme v bývalém loveckém zámečku z roku 1882 mezi obcí Ráby a Kunětickou horou. Dětičky zde naleznou expozici skřítků, strašidel, pohádkové peklo, Ježíškovo nebe a…
Více než 60. let starý železný most přes Labe spojuje obec Kunětice a Sezemice (Počaply). Jedná se o bývalý vojenský most, který byl postaven z prostředků UNRRA ( zjednodušeně - z přebytečné vojenské zásoby spojen…
Dlouhé roky byl vrchol Milíř zalesněn a tak se z místa nabízely výhledy jen jižně a jihozápadně od Hradce Králové, tedy na Kunětickou horu a Železné hory. V dřívějších dobách, byla na místě postavena jednoduchá železná rozhledna. Doložena je v roce 1940. Z podnětu pamětníků a vnuka stavitele původní rozhledny vznikla myšlenka ke stavbě rozhledny nové. A tak v říjnu roku 2005…
Pardubický zámek je nepřehlédnutelnou dominantou centra krajského města Pardubic ve východních Čechách. Zámek je ojedinělou architektonickou památkou ve středních Evropě. V zámeckých interiérech se zachovalo renesanční vybavení sálů, několik místností je vyzdobeno malbami a kazetovými stropy. Na zámku je umístěna Východočeská galerie a Východočeské muzeum, které návštěvníkům…
Pardubice leží ve Východních Čechách, jižním směrem od Hradce Králové. Pardubice jsou městem perníku, koňských dostihů Velká Pardubická a plochodrážních závodů Zlatá přilba. Město se rozkládá na soutoku Labe a C…
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…