Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Náchoda

Náchod leží na řece Metuji na úpatí Orlických hor v oblasti Kladské pomezí. Náchod má přibližně 20 tis. obyvatel. Dominantou města je Náchodský zámek, který se tyčí nad městem.

TIP:

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kladské pomezí a Broumovsko

Broumov - Meziměstí - Buková Hora - Teplice nad Metují

číslo 1 Broumov, nádraží Asfalt 0,0 km
  Začátek trasy. Kolem autobusového nádraží jdeme do centra přes dvě náměstí (foto 1 a 2).
číslo 2 Broumov, hlavní rozcestník Asfalt 1,2 km
  U prodejny Lidlu je hlavní rozcestník. Zvolíme červenou barvu značky, která nás vyvede nad město (foto 3).
číslo 3 Spořilov 2,3 km
  Dostáváme se mezi pole a louky kopce Spořilova. Polní cesta je velice příjemná s výhledy na všechny strany.
číslo 4 V Ráji (Mlýnský vrch) 4,5 km
  Od nenápadného rozcestníku je hezký pohled zpět k Broumovu (foto 4). Projdeme lesem, kolem statku a loukami budeme sestupovat na okraj Jetřichova. Cestou jsou opět výhledy na Javoří hory a Ruprechtický kostel (foto 5 a 7) a na Meziměstí (foto 6). Vlevo od pěšiny uvidíte zbytky zdí bývalé Laudonovy kaple mezi stromy.
číslo 5 Jetřichov Asfalt 8,1 km
  Chvíli si dáme asfaltovou silnici. Přes most přejdeme Stěnavu, potom přejdeme železniční trať a vystoupáme ke kostelu.
číslo 6 Ruprechtice, kostel Asfalt 8,8 km
  Odpojuje se od nás žlutá značka na Ruprechtický Špičák, tam nejdeme. Uvidíme ho ze silnice do Meziměstí (foto 8).
číslo 7 Meziměstí, zámek Asfalt 10,8 km
  Zámek je nepřístupný, jen kolem něho a rybníka (foto 9 - 11) projdeme. Za zámkem vyjdeme na nadchod přes nádraží (foto 12), je to zajímavý pohled. Na druhé straně sejdeme zase dolů a v parku najdeme rozcestník.
číslo 8 Meziměstí, rozcestí 11,0 km
  Pokračujeme po červené značce ještě chvíli po asfaltu. Velice brzy ale odbočíme za město a stoupáme pěšinou do stráně do lesa.
číslo 9 Sluneční brána 11,9 km
  Z vrcholu kopce je částečný výhled na oblast kolem Starostína (foto 13). Hned za lesem pak spatříme moc hezké místo se Sluneční bránou (foto 14 - ještě nebylo uklizeno po čarodějnicích). Od brány sestoupíme do Vernéřovic cestou s krásnými výhledy (foto 15 - 17).
číslo 10 Vernéřovice Asfalt 12,8 km
  U památné lípy (foto 18) odbočíme na hlavní silnici, po které se jde naštěstí jen chvilku pod kostel (foto 19 a 20). Tady začíná modrá značka na Honský Špičák, my pokračujeme místní komunikací mezi chalupami a za vsí polní cestou kolem kříže (foto 21) k Vernéřovické studánce.
číslo 11 Vernéřovická studánka 15,6 km
  Z cesty uvidíte nejdříve kostelík sv. Panny Marie Pomocné (foto 22). Potom vás překvapí zdejší holandská turistická základna a teprve pak snad v lese objevíte i malou kapličku se studánkou (foto 23). Vodu určitě ochutnejte, je samozřejmě zázračná. Máte-li už chůze plné zuby, pokračujte po červené značce dál a za 4 km jste v Teplicích. Jinak trasa pokračuje po značce žluté. Vede lesem zprvu téměř po rovině, posledních asi 600 metrů je to ale docela slušný krpál nahoru na Bukovou horu.
číslo 12 Buková hora, rozcestí 17,6 km
  Jsme na kopci. Žlutá značka pokračuje rovně, doleva odbočuje žlutá významová značka k pietnímu místu (foto 24), kam určitě zajdeme. Tatáž značka nás pak dovede k Památníku usmíření (foto 25), kde končí. Odkaz na stránky věnované tomuto místu jsem umístil do hlavního popisu trasy.
číslo 13 Buková hora, památník 18,1 km
  Dále se budeme řídit červenými cykloznačkami. Tato cyklotrasa objíždí les, odkud nejspíš budou opět hezké výhledy (foto 26 a 27) a po louce nás dovede do Horních Teplic.
číslo 14 Horní Teplice Asfalt 19,9 km
  Dále už půjdeme po silnici mezi chalupami, Jednu zajímavou jsem i vyfotil (foto 28). Za čtvrthodinku jste v Teplicích nad Metují u kostela (foto 29) a v centru (foto 30). Tyto fotky jsem si vypůjčil z jiné své trasy, přece jen vypadají lépe než v pošmournu panujícímu při popisované túře.
číslo 15 Teplice nad Metují, centrum Asfalt 22,7 km
  No a modrá značka už nás dovede k nádraží na vlak.
číslo 16 Teplice nad Metují, nádraží Asfalt 24,3 km
  Konec trasy
1-Broumov, Malé náměstí
1-Broumov, Malé náměstí  •  Fotografie (30)  • Foto: HonzaC8

Příjemná, středně náročná trasa plná výhledů, tedy pokud si k jejímu absolvování vyberete lepší počasí než my. Celková délka je kolem 25 km, dá se ale o cca 3 km zkrátit vynecháním Bukové hory nebo ji v Meziměstí přerušit a rozdělit na dvě. Jako „neokružní“ ji vedu tradičně z nádraží na nádraží (a tentokrát ještě přes nádraží).

2-Broumov, Mírové náměstí

V Broumově projdeme přes obě náměstí (foto 1 – 2) a kolem Benediktínského kláštera (viz http://wiki.mapy.cz/index.php/Broumovský_klášter nebo https://www.turistika.cz/mista/broumov-benediktinsky-klastor). Mírně vystoupáme nad město, zde začínají výhledy na Broumovské stěny a Javoří hory a kochat se můžete cca 7 km. Na fotky tentokrát moc nedejte, hory prostě byly v mracích. Sestoupíme do Jetřichova a přes okraj Ruprechtic jdeme po silnici do Meziměstí. Ze silnice je hezky vidět Ruprechtický Špičák, zde jsem si vypomohl jednou starší fotkou, abyste mi věřili.

Meziměstí sice není zrovna architektonickým skvostem, ale pár zajímavostí zde také najdete. Jednak je to velmi hezky upravený zámek s rybníkem a dále pak zdejší obrovské nádraží. Jeho rozloha a hlavně délka (asi 2 km) svědčí o tom, že v minulosti se jednalo o velmi důležitý dopravní uzel zejména pro nákladní vlaky do Polska a zpět. Kuriozitou také je, že v nádražní budově byl vybudován divadelní sál.

3-Broumov od Spořilova

Z Meziměstí vylezeme do kopce ke Sluneční bráně. Ta byla na kopci nad Vernéřovicemi odhalena 5.9.2008 v předvečer oslav 600. výročí založení města Meziměstí. Od brány sejdeme do Vernéřovic, když budete mít štěstí, potkáte stádo oveček s jehňaty. V obci si budete připadat jako v holandské kolonii. Je tu holandský kemp, holanďani sem jezdí i do chalup, plno jich bývá i na nedaleké základně u Vernéřovické studánky a tak, když někoho pozdravíte, nejspíš uslyšíte odpověď „helou“. V obci stojí i další zajímavý kostel sv. Michala z tzv. Broumovské skupiny Dientzenhoferových kostelů se starým hřbitovem. Bohužel stejně jako další zdejší kostely dost chátrá.

4-Broumovsko od Mlýnského vrchu

Přesuneme se přes vesnici polňačkou k bývalému poutnímu místu Vernéřovické studánce, u níž stojí opravovaný kostelík sv. Panny Marie Pomocné a táborová základna s nabídkou občerstvení, samozřejmě psanou nějakou nečeskou hatmatilkou. Jinak je to ale pěkné místo. Odtud je možné pokračovat po červené značce rovnou do Teplic nad Metují a trasu si zkrátit. Byla by ale škoda nenavštívit Bukovou horu. Proč? Nejlepší odpověď najdete na této stránce - http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=aa13a81f-fbe9-47fb-bd80-c40047513ca6. Takže po žluté značce vyšplháme nahoru. Přestože se jedná o tragické místo, má svoje zvláštní kouzlo. Dolů sestoupíme opět po červené, ale pozor. Nebude to značka pro pěší turisty, ale cyklistická. Ta nás svede do Horních Teplic a zanedlouho dojdeme do centra Teplic nad Metují. K nádraží je to pak asi 1,5 km po modré na nádraží.

5-Javoří hory a Ruprechtice. Počasí nám na výhledy nepřálo.

Úsek trasy z Broumova k Vernéřovické studánce byl jednou z posledních turisticky značených cest, kterou jsem v tomto krásném koutě Čech neměl projitou. Vyhýbal jsem se jí snad proto, že na ni nemám zrovna hezké vzpomínky z dětství. Celou tuto oblast jsme procházeli tehdy s rodiči v rámci dovolených, trávených na chalupě v Horním Dřevíči. Můj otec, silně nábožensky založený, využil v roce 1968 svých kněžských známostí a vyjednal exkurzi do broumovského kláštera. Něco, co mě absolutně nebavilo, bylo mi 10 let. Strávili jsme tam celé dopoledne, já svou otrávenost dával okázale najevo, čímž jsem taťku pochopitelně naštval, takže nedošlo ani na původně přislíbenou zmrzlinu. Místo toho jsme šli pěšky do Meziměstí. Já pusu jako škrpál, oko zapíchnuté 2 metry před sebe... Hned v noci poté nás vzbudil hluk letadel a jeli jsme kvapem domů, protože bylo 21. srpna 1968. Snad proto jsem na tuhle cestu zanevřel a prošel ji s manželkou až teď na prvního máje. A je nám oběma jasné, že se sem brzy vrátíme znovu, protože ty výhledy si prostě ujít nenecháme.

Poslední aktualizace: 2.5.2013
Autor: HonzaC8

Broumov

Příspěvky z okolí Broumov - Meziměstí - Buková Hora - Teplice nad Metují

Přes Broumovské stěny z Broumova do Bezděkova a k polickému nádraží
Tato trasa není okružní, je tedy vhodné se do Broumova dostat vlakem nebo autobusem, což není nejmenší problém. Proto trasu začínám i končím u vlakového nádraží (a zároveň v blízkosti autobu…
Po zajímavostech Broumova…             Zajet do Broumova jsem plánovala již dávno před mnoha lety, ale moje plány provázela smůla. Tak jsem se tam dostala teprve teď a to jsem ještě musela třikrát stornovat můj pl…
Broumov leží v Východních Čechách, východním směrem od města Trutnov nedaleko hranice s Polskem. Městem protéká řeka Stěnava a je ohraničeno Javořími horami a pásmem pískovcových Broumovských stěn. V blízkém okolí…
Kostel sv. Václava stojí na místě původního kostela broumovských protestantů. Ten se stal předmětem sporů s klášterní vrchností, která vyvrcholila pražskou defenestrací místodržících roku 1618. Současný kostel byl…
Broumov - dřevěný kostel sv. Panny Marie
Jedná se o nejstarší dřevěnou sakrální stavbu nejen v Čechách, ale i ve střední Evropě. Hřbitovní dřevěný kostel Panny Marie byl založen ve 13. stol., později vypálen husity a znovu postaven po roce 1459. V 17. st…
Okolí Broumova sice nebylo postiženo střety mezi Prusy a Rakušany v létě roku 1866 tak jako např. Náchod, Česká Skalice, Trutnov a Chlum u Hradce Králové, ale pomník této války je i v Broumově. Zajímavý pomník ve tvaru pylonu, na kterém sedí čtyhlavá orlice se nachází uprostřed hřbitova nedaleko dřevěného kostela sv. Panny Marie. Na samostatných kvádrech jsou umístěny desky se…
Turistický rozcestník, resp. směrník, který se nachází pod broumovským náměstím ukazuje turistům cestu po žluté trase mezi železničním nádražím a hlavním rozcestníkem, dále po značce zelené ve směru Broumov - Křinice, Zaječí rokle (Broumovské stěny).
Kostel sv. Václava se nachází u dolní brány pod „hlavním“ Mírovým a Malým náměstím. Prvně je doložen jako dřevěný luteránský kostel v roce 1613. Kostel kamenný byl postaven roku 1676. Významně přestavěn byl dle pr…
Pomníky obětí 1. a 2. sv. války jsou umístěny v malém parčíku u hřbitova a dřevěného kostela sv. Panny Marie. Pomník věnovaný obětem 1. sv. války, který se nachází při hřbitovní zdi, je tvořen seskupením balvanů s…
Pomník se sochou prvního rakouského svatého a mučedníka, sv. Floriána se nachází u kašny na Malém náměstí. Na současné místo byla socha přenesena v roce 1857 od brány klášterní zahrady. V „dřívějších“ dobách se Malé náměstí dle sochy jmenovalo Florianusplatz.
Původní hladomorna a zdi hradeb prošly rekonstrukcí a nyní slouží jako vyhlídkové místo. Nachází se v ulici Na Hradbách. Otevřeno je pořád a vstupné se neplatí. Jsou odtud vidět zajímavé východy slunce, jinak se n…
Broumov - Benediktínsky kláštor
Benediktínsky kláštor ( národná kultúrna pamiatka ) - dnešnú podobu získal kláštor pri barokovej prestavbe v rokoch 1726 - 1748 podľa projektu K. a K. I. Dienzenhoferových. Bol založený v prevej polovici 14. stor…
Mariánský sloup stojí na Mírovém náměstí v Broumově. Mariánský sloup v Broumově zhotovil roku 1706 J.Brokoff. Sloup stojí na podnoži vysoké 2,8 m. Je vytesán z jednoho kusu kamene. Ve sp…
Broumovské Mírové náměstí je s přilehlým okolím historickým centrem města. Měšťanské domy jsou původně ze 16. století, postaveny byly z kamene, do současné podoby byly upraveny po následných barokních a empírových úpravách. V západním rohu náměstí najdeme Starou radnici z roku 1419. Jedná se jednu z nejstarších radnic v českých poddanských městech. Obnovována a upravována byla…
Asi to na počátku 18. století ani opat Othmar Daniel Zinke netušil, jaký mistrovský tah se mu podařil, když pozval do Broumova Kryštofa Dientzenhofera a jeho syna Kyliána Ignáce. Značka Dientzenhofer neměla patrně…
Jedeme přímo do Broumova do pivovaru. Parkoviště je přímo v areálu pivovaru. Prohlídka místního pivovaru. Vaří se zde pivo pod názvem Olivětinský opat. Vaří se tu několik druhů a prohlídka končí ochutnávkou. My jsme měli kdispozici 30-ti litrový sud a i když se všichni moc snažili nějaké to pivko tam přeci jen zůstalo. Řidiči si alespoň v místním krámku koupili něco s sebou. Například se tu vaří medové pivo. Bydleli jsme v …
Muzeum, které se nachází v sousedství kláštera návštěvníky seznamuje s historií bývalého klášterního benediktinského panství. Muzeum pravidelně připravuje krátkodobé vlastivědné výstavy a výstavy výtvarného umění.…
Broumovsko - tento zdánlivě zapomenutý kout Česka skrývá spoustu překvapení. Koncem října jsme měli s přáteli možnost strávit  tady prodloužený víkend. Ubytován…
Klášter se nachází v Broumově. Přijeli jsme sem autem a zaparkovali na parkovišti místního náměstí. Tento klášter byl zbudován roku 1322 a byl zasvěcen sv. Vojtěchu. Od roku 1950 sloužil jako internační tábor pro řeholníky a řeholnice různých řádů. Byla zde klášterní škola, do které chodil např. Bohuslav Balbín či Alois Jirásek. Klášterní gymnázium bylo ale zavřeno nacisty v…
Jedna z možných přístupových cest na Hvězdu a později na Ostaš. Pro návštěvu Hvězdy a Broumovských stěn je poměrně málo využívaná, snad kvůli velmi strmému stoupání z osady Amerika a ani její pokračování do Hlavňova, Pěkova a na Ostaš není nijak frekventované. Možná že hlavním důvodem bude fakt, že jak Hvězda, tak Ostaš jsou velmi snadno dostupné autem, tak proč by se člověk trmácel do kopce po svých...…
První zmínka o kostele se váže k roku 1357. Předpokládá se, že v té době byla dokončena stavba gotického dvoulodního kostela s kněžištěm, velkou hodinovou věží a menší zvonicí. Kostel měl ihned po výstavbě 12 oltá…
Kostel sv. Petra a Pavla je poprvé připomínán v r. 1258, kdy pražský biskup věnoval příjmy z farního kostela Břevnovskému klášteru, v té době se jednalo o kostel dřevěný. Kostel kamenný byl postaven ve 14. století, věž byla dokončena v roce 1477. Roku 1679 byla zahájena barokní přestavba kostela, která byla dokončena v roce 1682. V r. 1891 byl kostel poškozen požárem, při jeho…
Naším cílem je malebné broumovsko a samotné město Broumov, ve kterém se nachází známý Broumovský klášter a několik dalších kostelů. Jedeme do historického města obklopeného masivem Broumovských stěn a Javořích hor…
První dochovaná zmínka o klášterním kostele sv. Vojtěcha je datována rokem 1357 ve spojitosti s dokončením stavby gotického dvoulodí s polygonálním závěrem kněžiště a dvěma Věžemi. Roku 1684 byl kostel stižen požárem a následně v letech 1685 - 1688 barokně přestavěn dle návrhu Kiliána Ignáce Dientzenhofera. Bohatá vnitřní výzdoba pochází od mistrů štukatérů T. a A.…
Když už jednou člověk navštíví Broumov a jeho okolí, nemůže si nevšimnout náhrdelníku z barokních perel, o který se zasloužili Kryštof Dientzenhofer a jeho syn Kilián Ignác. Bádáme, hledáme, jezdíme a chodí…
Po třech dnech jsme dorazili do Broumova, kde máme zajištěné ubytování na další 4 noci, které zde prožijeme i se synem a jeho rodinou. Přijeli jsme v pátek v pozdním odpoledni, bylo horko, takže jsme byli celí vyprahlí a naše první cesta vedla na pivo. Olivětínský Opat nás však moc nenadchl. Až později jsme se stěhovali na pokoj. Víc jsme toho nestačili. Naše společná dovolená …
Benediktinský Klášter Broumov je zapsán v seznamu kulturtních památek České republiky.Dnešní podaba je výsledkem vrcholně barokná přestavby(1726-48) podle KILIÁNA IGNÁCE DIENTEZENHOFERA. V současné době lze navšt…
Přemysl Otakar I. daroval v roce 1213 broumovský výběžek Řádu benediktinů z Prahy – Břevnova. O necelých 50 let později jim vlastnictví potvrdil Přemysl Otakar II. Přesídlení opatů z Břevnova do Broumova mělo samo…
Další částí naší krásné země, kterou jsme se rozhodli navštívit, je Broumovsko. Ubytování jsme si zajistili v Křinicích, v nově zkekonstruované obecní ubytovně. Na obecním úřadě se nás…