Reklama

Autem do Chorvatska 2017

Rady a tipy Zdraví a bezpečnost Peníze a ceny Doprava

Fotografie (3)  • Foto: redakce_turistikacz

Chystáte se autem do Chorvatska a chcete se vyhnout čekání v nekonečných kolonách? Ideální je vyrazit do Chorvatska v jiný den než v pátek odpoledne nebo v sobotu, kdy je největší provoz. Ubytovací zařízení často vycházejí vstříc a je možné se ubytovat dříve nebo později.

Trochu výhodnější může být noční cesta, s výjezdem po půlnoci, ale ani ta vám nezaručí hodiny čekání

Tras, po kterých se můžete do Chorvatska vydat je hned několik.

Cesta přes Rakousko

Pokud vyrážíte z Prahy například do Splitu, máte dvě možnosti, kde překročit hranice s Rakouskem. Buď se můžete vydat směrem přes Jihlavu a Hatě, nebo vyrazit přes Brno a Mikulov. Obě cesty mohou být přetížené, a to obzvláště v sobotu, ta přes Jihlavu méně.

Dále pokračujete přes Rakousko, kde hlavně v pátek a v sobotu můžete čekat velké zácpy. Hlavním důvodem jsou v uvedené dny turisté, cestující na dovolenou. Dalšímy důvody jsou opravy vozovky, například most přes Dunaj.

Oprava vozovky u odbočky na Slovinko bude také vyžadovat vaši pozornost, pozor na orientaci v zúžených pruzích. Opravy a rozšíření dálnice s rychlostním omezením vám cestu nijak neurychlí. Proto je dobré hledat trasy přes menší městečka a malé hraniční přechody. Dalším zdržením, i několik hodin mohou být důkladné kontroly shengenské hranice.

Odbočením z dálnice A9 z Gratzu, směr Slovinsko na exitu 226 Gersdorf,  se můžete vyhnout cestě přes Slovinsko a platbě dálničního poplatku. Pokračovat budete směrem na pohraniční městečko Mureck.  Dále pak pokračujete směr Dornava a Chorvatsko.

Posledním zdržením je oprava dálnice před Zábřehem, která by měla brzdit provoz ještě první týden v červenci.

Tip pro vás: PŘESNÁ TRASA, JAK SE VYHNOUT NÁKUPU DÁLNIČNÍ ZNÁMKY

Dálniční známka - Rakousko
  • 10-ti denní 8,90 Eur

Dálniční známka - Slovinsko
  • 7 denní 15 Eur
  • 30 denní 30 Eur

Cesta přes Maďarsko

Variant přes Maďarsko je několik, ta nejkratší vede přes Bratislavu - Mosonmagyarovár - Csorna - Sombathely, Körmend - Lendava - Čakovec a dále do Záhřebu.

Nejrychlejší (delší o cca 100km), víceméně po dálnicích pak přes města Bratislava, Gyor, Tatabánya, Székesfehérvár a do Záhřebu.

Dálniční známky – Slovensko :

• 10-ti denní známka – 10 Euro
  • měsíční známka – 14 Euro

Dálniční známky – Maďarsko :

• týdenní známka (má platnost 9 dní) – 10 Euro
  • měsíční známka – 16 Euro

Omezení rychlosti v jednotlivých státech a další důležité předpisy, dálniční poplatky a tipy:

Rakousko:

• povolená rychlost v obci: 50 km/h (pokud není stanoveno jinak),
  • povolená rychlost na silnicích 100 km/h (pokud není upraveno jinak),
  • povolená rychlost na dálnici: 130 km/h,
  • pokud cestujete s přívěsem nad 750 kg – platí nejvyšší rychlost 80 km/h mimo obec, na dálnicích potom 100 km/h,
  • povolená hranice alkoholu v krvi je 0,5 promile, v případě překročená vás čeká pokuta a odebrání řidičského průkazu,
  • za využití rakouských dálnic a rychlostních silnic je nutné zaplatit dálniční poplatek, a to koupí dálniční známky na některé z čerpacích stanic a jejím nalepením na čelní sklo automobilu (nahoru, doprostřed, nebo doleva): 10 denní dálniční známka vás vyjde na 8,90 €, takže zhruba na 250 Kč, můžete si zakoupit dálniční známku také na dva měsíce za 25,90 € (690 Kč), pokud si dálniční známku nezakoupíte a budete dopadeni, můžete se těšit na pokutu 120 €,
  • pokud budete cestovat vypůjčeným vozem, je nutné mít notářsky ověřený podpis majitele vozidla, že vám ho poskytl – ideálně také v anglickém či německém jazyce.

Slovinsko:

• nákup dálniční známky ve Slovinsku je poněkud neekonomický, pokud byste se ale rozhodli jet po dálnici, připravte si pro automobil s hmotností do 3,5 tuny a 1,3 m výšky 15 € pro 7 denní dálniční známku, 30 € pro měsíční dálniční známku.

Chorvatsko:

• povolená rychlost v obci: 50 km/h (pokud není stanoveno jinak),
  • mimo obec: 90 km/h (pokud není upraveno jinak),
  • povolená rychlost na dálnici: 130 km/h,
  • nový zákon povoluje 0,5 promile alkoholu v krvi řidiče, nesmí to být ale řidič profesionální nebo mladých řidičů do 24 let, pokud však způsobíte nehodu, je jakýkoli alkohol v krvi přitěžující okolností,
  • dále platí také zákaz používání mobilních telefonů za jízdy, s výjimkou handsfree,
  • pokud budete cestovat vypůjčeným vozem, je nutné mít notářsky ověřený podpis majitele vozidla, že vám ho poskytl – ideálně také v anglickém jazyce,
  • od 1.4.2017 došlo k navýšení ceny mýtného o 5 % a v hlavní sezóně od července do 30. září o 10 %, kompletní ceník pro všechny kategorie vozidel naleznete zde. Mýtné můžete zaplatit buď hotově v kunách nebo eurech, platební kartou nebo si zakoupit elektronickou krabičku ENC, se kterou můžete ušetřit až pětinu z běžného mýtného.
TIP - m.hak.hr Doporučujeme proto na vašich cestách využít mobilní aplikaci od chorvatského autoklubu. V této mobilní verzi stránek naleznete nejen pomoc při cestách, přibližné ceny pohonných hmot, mapu, počasí, ale zejména kamery na hlavní dálniční tahy, města a samotné hraniční přechody z obou stran. Videa jsou aktualizována ve frekvenci několika vteřin.

Slovensko:

• pokud vyrazíte přes Slovensko a chcete k cestě využít slovenskou dálnici, musíte si zakoupit slovenskou dálniční známku, která je ovšem dostupná pouze v elektronické podobě a online. Její cena je s platností na 10 dní - 10 €, 30 dní - 14 €.

Šťastnou cestu! :-)

Poslední aktualizace: 12.6.2017
Hodnotit kvalitu příspěvku | Nahlásit příspěvek redakci
Praktické informace
Autem do Chorvatska 2017</strong> mapa
Mapa Autem do Chorvatska 2017

Příspěvky v okolí Autem do Chorvatska 2017

Osada Rastoke se nachází v Chorvatské obci Slunj asi 53 km jižně od Karlovace, v oblasti zvané Kordun. Před staletími zde na řece Slunjčici vznikla mlynářská osada, která byla v 90. letech minulého století vyp…
Novi Vinodolski   Charakteristika Malebné Městečko s celkovým počtem obyvatel asi 3800. Živí se zde rybolovem, pěstováním vinné révy a především cestovním ruchem. Nádherné a čisté moře s pobřežní promenádo…
První den našeho zájezdu Po stopách Vinnetoua a Old Shatterhanda s plzeňskou cestovkou Intertrans byla na pořadu Plitvická jezera. Vyjížděli jsme z Prahy v osm večer, nabírali se ještě cestovatelé v Brně a u jezer…
Chorvatsko - pohoří Velebit (1): Veliki Zavižan (09/2013) Pohoří Velebit je horský vápencový masiv na severním chorvatském přímoří, který se zhruba dělí na severní, střední a jižní část.…
Kostel stojící nad obcí Baška pochází z 11. st. V jeho zvonici se nachází známý zvon "Stařec" vyrobený v roce 1431. Kostel byl zbudován v jednom areálu společně s hřbitovem města Bašky. Vede k němu pohodová značená stezka. Někdy po ránu zde můžete spatřit také vzácné supy.
Půjdete-li v Selcích po místní promenádě až na její jižní konec a před poslední hospůdkou zahnete vlevo do vršku na uzounkou, vyšlapanou cestu vedoucí typickou chorvatskou přímořskou keřovitou vegetací a půjdete p…
Jedná se o barokní kostel vystavěný v roce 1723. Zvonice je trochu mladší, rok 1766 a tyčí se do výšky 28m Stojí v samotném středu turisticky zajímavé části obce, kousek od hlavní promenády. Vedou k němu krásné úzké uličky. Kostel zdobí díla umělců Paula Campuse, Jacopa Palmy, nebo Frany Juriće.
V chorvatském městě Baška na ostrově Krk se nachází mořské akvárium s 20 bazény, ve kterých můžete vidět přes 100 druhů jadranských ryb a mořských živočichů. Druhou část expozice tvoří sbírka mušlí, která patří m…
Městečko Baška na jihovýchodním pobřeží ostrova Krk je velmi oblíbené letovisko. Nachází se zde velmi krásná a populární pláž Vela plaža, která byla oceněna tzv. Modrou vlajkou. Pláž se rozprostírá v zátoce po…
Vydala jsem se autobusem s CK na jednodenní výlet do Národního parku Plitvická jezera. Cesta z Brna trvala asi 8 hodin s přestávkami na benzínkách. Parkoviště se nachází kousek od vstupu do parku. U vstupu je kromě pokladny i směnárna a občerstvení se suvenýry. Zde si můžete zakoupit mapu parku, poukud vám nepostačí maličký plánek na druhé straně vstupenky. Po jedne straně parku jezdí speciální autobus, s dost nepohod…
Jako Zeleni vir se označuje pramen potoka Curka, který vyvěrá na dně široké a mělké krasové jeskyně. Nalézt jej můžeme v Chorvatsku v pohoří Gorski Kotar nedaleko Městečka Skrad.Jeskyně se nalézá u paty kolmých st…
Plitvická jezera se nacházejí v Chorvatsku poblíž hranic s Bosnou a Hercegovinou, většina návštěvníků z Čech volí tento výlet buďto cestou na dovolenou k moři, případně na zpáteční cestě. My jsme si udělali celodenní výlet z ostrova Losinj, vyráželi jsme tedy brzy ráno, trajektem z přístavu Merag na ostrov Krk, pár desítek kilometrů podél pobřeží po Jadranské magistrále s…
Plitvická jezera jsou nejznámějším národním parkem v Chorvatsku. Tento národní park je zapsán na seznamu UNESCO. Nachází se na horním tokuřeky Korana mezi horskými vápencový…
Vražji prolaz neboli Čertova soutěska je 1800 m dlouhý a místy sotva 2 metry široký kaňon, na jehož dně teče potok Jasle.Tato hydromorfologická rezervace se nachází na severozápadě Chorvatska v pohoří Gorski Kotar…
Komplex Plitvických jezer byl vyhlášen Národním parkem už v roce 1949. Součástí parku je 16 velkých a malých jezer s nádherně čistou modro-zelenou vodou a nespočet vodopádů a kaskád. Soustava jezer je umístěna v h…
Během naší návštěvy chorvatského ostrova Rab jsme absolvovali lodní výlet na nedaleké ostrovy Sveti Grgur a Goli Otok. Oba ostrovy byly v době vlády Titova režimu v tehdejší Jugoslávii vy…
Poloostrov Lopar leží v severní části ostrova Rab a s trochou fantazie má podobu roztažené ruky. Nachází se na něm městečko a turistické letovisko Lopar s písečnou Rajskou pláží v zátoce …
Vinnetouland naleznete na poloostrově Lopar, který je součástí ostrova Rab. Na poutačích je sice vyfocený filmový Vinnetou v podání Pierra Brice, ale jinak Tato atrakce spíš jen těží z toho, že se nedaleko odsud, na pevnině v zátoce zvané Zavratnica některé záběry z filmů o slavném apačském náčelníkovi natáčely. Areál se spíše podobá indiánskému ležení s několika teepee a poníky. Je to atrakce hlavně pro děti, které vám tam…
Loparský kras najdeme na území poloostrova Lopar na Rabu. Vycházíme zadními vrátky z kempu San Marino a téměř za plotem se nachází informační cedule o Geologické naučné stezce, se kterou se Loparský kras překrývá. Před námi rozcestí tří cest, vydat se můžeme kteroukoli, neboť cesty se po několika kilometrech scházejí. Vybíráme si cestu vpravo a mírným stoupáním lesem se vydáváme k cenotu Jamina. Jamina je celkem lehce…
Na Ostrov Rab jsme jeli kvůli v Chorvatsku ojedinělé písečné pláži, tzv. Rajske plaži, která patří mezi nejlepší písečné pláže v Chorvatsku. Tak…
Ostrov Rab patří ke Kvarnerským ostrovům. Má rozlohu 93,6 km² a délku 22 km. Zeseveru s ním sousedí největší chorvatský ostrov Krk, na jihu ostrov Pag, východně se nachází pevnina - pohoř…
Umístění Lokvarsko (Omladinsko) jezero leží na území severního Chorvatska, na sever od města Rijeka, poblíž Městečka Lokve. Je skryto v lesích populárního horského masivu Gorski Kotar nedaleko národního parku …
Výstup na nejvyšší vrchol pohoří Kamenjak a rovněž ostrova Rab začneme v obci Mundanija, odkud je to na vrchol cca 2 km. Vrchol je vysoký 408 m n. m. a v mapách je označován také jako Str…
KRASOVÁ ŘEKA MREŽNICA je jz od Městečka Karlovac. A opravdu si zaslouží svůj název, protože se odvíjí od slova mráz...počasí nám moc nepřálo, i když sluníčko svítilo, ještě jaksi nemělo tu silu..při bláznivém sjá…
Město Rab je největším městem stejnojmenného ostrova ležícího v soustavě Kvarnerských ostrovů. Má přibližně 6000 obyvatel. Město bylo již ve 4. stol. př. n. l. osídleno ilyrským kmenem L…
Rabska Fjera jsou každoroční slavnosti ve městečku Rab na stejnojmenném ostrově, patřícím ke Kvarnerským ostrovům. Slavnosti trvají 3 dny (25. - 27. července), resp. 3 večery, kdy se Rab promění ve středověké město. Večer se v úzkých městských uličkách rozsvítí louče, které odhalují, jak se v Rabu dříve žilo. Desítky řemeslníků představují své řemeslo – broušení nožů, lisování oleje, mletí kukuřičné mouky, kávy, výrobu…
Črnomelj je město v centru kraje Bela krajina. Nejstarší písemná zmíňka o městě pochází z roku 1228, ve městě se však nacházejí i pozůstatky římského osídlení. Mezi místní pamětihodnosti patří farní kostel sv.Petra ze 17.století, postavený na místě gotického kostela ze 13.století, kostel sv.Šebastiána ze 17.století a kostel sv.Ducha.
Vhodné období pro pěší trasu: květen, červen, září, v měsících červenec a srpen  pouze se zásobou vody a ochrannými prostředky proti slunci.           …
Přírodní park Lunjska maslinada (Lunské olivovníky) se nachází na severním výběžku ostrova Pag u vesnice Lun. Botanická rezervace je se svými planými olivovníky jediná na Jadranu. Nachází se zde 80 000 olivovníků,…
Doba vhodná pro návštěvu: duben - říjen                                         Dostupnost: autem polní silnicí odbočkou vpravo z hlavní silnice ve směru na Lun. Auto je třeba odstavit asi 250 metrů před zátokou a zbytek sejít pěšky (autem zpět by to nešlo, kromě džípu... …