TURISTIKU PODPORUJÍ
61 461 turistů a cestovatelů
109 091 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 362 304,- odměny za články
 
 Travel blog HKregion Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Jaroměř a okolí

Jaroměř leží severně od Hradce Králové na soutoku řeky Labe a Úpy.  a nedaleko ústí Metuje do Labe. Městská část Josefov je známa vybudováním rozsáhlé pevnosti Josefov. Nedaleko města najdete barokní hospital Kuks, z Hradce Králové sem dojedete pohodlně po Labské stezce. Oblíbeným turistickým cílem je Železniční muzeum výtopna Jaroměř.  

TIP:
   Trasy Jaroměř a okolí (2)
 
 
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Evropa
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky

Železniční stanice v Jaroměři

Turistické cíle Žel. stanice

Železniční stanice (Jaroměř)
Železniční stanice (Jaroměř)  •  Fotografie (11)  • Foto: Boris-Jelínek
Železniční stanice (Jaroměř)

V různých místech království Českého byly budovány železniční trati, ale severovýchod Čech zůstával dlouhou řadu let mimo toto úsilí. Sice mnoho zdejších továrníků a politických reprezentantů pro toto horovalo a snažilo se prostřednictvím různých peticí i osobních intervencí něčeho dosáhnout, ale jednání s ústřední vládou ve Vídni byla neúspěšná, vypadalo to, jako kdyby spolu jednali slepí s hluchými, až tak by se dala všechna rokování de facto přirovnat.

Závody v těchto místech byly v konkurenční nevýhodě, když nemohly být napojeny na železniční tratě v úsecích mezi Vídní, Olomoucí, Pardubicemi a Prahou. Nešlo jen o export vlastních výrobků, ale též surovin, jejichž dodávka povozy byla mnohem složitější a dražší, což se samozřejmě průmyslníkům nelíbilo. Kdyby byli v této situaci dnes, tak by nejspíše přenesli místa svého podnikání jinam, ale to oni neuskutečnili a snažili se ta místa dostat do středu zájmu a tím upozornit, že takto bohatá a podnikavá lokalita je bita tím, že je stále bez železničního spojení.

Po několika letech bylo konečně rozhodnuto, že budou udělovány koncese těm železničním tratím, jež budou vést čistě ve strategickém, administrativním či obchodně-průmyslovém zájmu monarchie. Postupně měla vzniknout síť o délce kolem 10 000 km a mezi jinými zde byla konečně zmíněna rovněž železniční trať z Pardubic do Liberce, jež měla dále pokračovat do Žitavy. Celý tento plán byl zveřejněn ve "Wiener Zeitung" 10. listopadu 1854.

Po 15 letech se tak komité v púvodním složení - továrník Jan baron Liebig, Vojtěch Lanna a bratří Kleinové - dočkalo toho, s čím počítalo již od začátku. Hned se začalo s projekčními pracemi, během nichž bylo zhotoveno 5 variant vedení uvedené železniční trati a jejího zaústění. Nikdo neví, jak by tato železniční trať dopadla a kudy by vedla, nebýt vojenských kruhů, jež si přály, aby uvedená trať spojovala se světem též dvojici tehdejších pevností - Hradec Králové a Josefov. Sice se tato trasa kvůli složitému terénu nesmírně prodražila, ale vojenské záměry měly prim. Kvůli tomu se rovněž tato železniční trať dočkala toho, že jí byly povoleny tarify o 15 % vyšší než u ostatních drah. Mnozí dokonce počítali s tím, že by se mohla stát součástí rozsáhlé mezinárodní sítě, která by tak spojila tyto kraje se severním Německem a na jihu by mohla vést do Podunají a dále až do Orientu, což se však brzy ukázalo jako absolutně nereálný plán, jenž tak zůstal jen iluzemi různých snílků, z nichž je třeba zmínit např. spisovatele Uffo Horna.

5. června 1856 vzniklá společnost si podle tohoto dala do názvu pojmenování "Süd-Nord Deutsche Verbindungsbahn" neboli "Jiho-severoněmecká spojovací dráha", z čehož přímo čišel pangermánský duch. Předsedou komitétu pro výstavbu této dráhy se stal Arnošt hrabě Harrach, místopředsedou Wilhelm Alexander rytíř ze Schoellerů, ředitelem Johann baron Liebig a inspektorem Johann Schebek. Stavba byla zadána dvojici spojených firem - Vojtěch Lanna a Bratří Kleinové za paušál ve výši 9 089 550 zlatých a k tomu dalších 1 792 495 zlatých za železniční odbočku z Jaroměře do Svatoňovic (kvůli tamnímu uhlí). V těchto částkách však nebyly započítány koleje, jejichž dodávkou byla pověřena společnost Bratří Kleinů. 22. září 1856 se začalo pracovat v Pardubicích, 13. října 1856 v Liberci a již v říjnu 1857 byl dokončen úsek z Pardubic do Josefova, který byl uveden do provozu 4. listopadu 1857. 1. června 1858 se začalo jezdit z Jaroměře do Horek, 1. prosince 1858 z Horek do Turnova a 1. května 1859 z Turnova do Liberce a z Josefova do Svatoňovic.

Díky tomu byla v Jaroměři zřízena v letech 1857-1858 nádražní budova, jež vznikla podle projektu Vincence Daniela, takže byla v mnohém podobná původnímu královéhradeckému nádraží (odlišovala se pouze dvojicí krajních rizalitů a nástupištní verandou). Při této výstavbě došlo též k řadě archeologických nálezů. Zmiňme např. bronzovou sekeru a další předměty z téhož materiálu a na místě do roku 1866 stojící kolny pro parostroje a strážního domku u reduty byl objeven velký zlatý řetěz, sekyrka, 2 ozdoby, 2 kroužky a malá hliněná nádobka, což dokazuje, že lokalita dnešního nádraží byla osídlena již v pravěku. Hrázděný nádražní objekt však byl 8. července 1866 napěchován slámou a zapálen ustupující rakouskou armádou, když se nepovedl pokus o její vyhození do povětří. O rok později vznikla vedle trosek provizorní přízemní hrázděná budova, která se dochovala do dnešní doby. Tehdy bylo nádraží nově pojmenováno jako Josefov-Jaroměř/Josefstadt-Jermer (předtím pouze jako Josefov/Josephstadt). V letech 1870-1872 došlo k vybudování nové výtopny, točny a části provozních objektů. K obnově výpravní budovy podle původních plánů došlo až později, navíc již z cihel a ne z hrázděného zdiva, jak tomu bylo původně. V letech 1898-1899 byla provedena rekonstrukce nádraží a na královéhradecké straně vznikla přístavba. Dosavadní část byla upravena pro potřeby drah a pošty, naopak nový přízemní trakt s dvoupatrovým křídlem měl sloužit cestujícím a zdejší restauraci. Obě tyto části pak spojila opticky nástupištní veranda. Jak vypadalo nádraží v tehdejších časech, to můžeme vidět zde: http://www.smirice.eu/rakousko/josefov_nadrazi.htm. Roku 1909 byla zdejší dráha zestátněna a nádraží získalo elektrické osvětlení.

Za obou světových válek sloužilo nádraží k válečným účelům a dopravě raněných. Jako zajímavost můžeme uvést to, že když bylo v roce 1918 převzato nově vzniklou československou mocí a stráženo zdejší sokolskou jednotou, nebylo zde vůbec nic odcizeno. To se změnilo, když museli sokolové předat nádraží do rukou armády, resp. pěšího pluku č. 18. Došlo to tak daleko, že je muselo velitelství praporu opětovně požádat, aby se opět ujali služby právě oni. Na přelomu 20. a 30. let 20. století byla budova zrekonstruována, protože nejprve došlo roku 1929 ve staniční budově k požáru, kdy ohořely dřevěné trámy, a 4. července téhož roku byla poškozena celostátně známou vichřicí. Tehdy přišla o některé dekorativní prvky. 2. října 1949 obdržela stanice prostý název Jaroměř, čímž bylo de facto završeno sloučení obou měst. Pak se dlouhou dobu o stav nádražní budovy nikdo příliš nezajímal, a tak postupně chátrala. Prováděny byly jen drobné a udržovací práce. Vedle toho však byly vybudovány jiné objekty - v roce 1952 stanice pro zbrojení motorových lokomotiv naftou, roku 1956 noclehárna pro staniční zaměstnance a v roce 1957 kulturní dům.

Velkou změnou měla být elektrifikace zdejší trati, která byla plánována již v letech 1974-1975, ale místní trať se jí dočkala až roku 1993. Když došlo v letech 1999-2000 k opravě nádražní budovy, tak v mnohém ztratila svůj originální punc. Poslední celkovou rekonstrukcí prošlo nádraží v letech 2018-2021 (viz https://www.subterra.cz/reference/rekonstrukce-zeleznicni-stanice-jaromer/), kdy sdružení JARO provedlo výstavbu dvojice zastřešených ostrovních nástupišť s výtahy včetně podchodu vedoucího ze staniční budovy (viz https://zdopravy.cz/v-jaromeri-konci-s-mirnym-zpozdenim-dlouha-vyluka-trati-na-trutnov-39371/ a https://zdopravy.cz/obrazem-modernizace-stanice-jaromer-finisuje-odhalila-zaklady-stare-tocny-46720/). Sama výpravní budova by měla projít rekonstrukcí v letech 2024-2025 (původně se s ní počítalo již dříve, viz https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S621500615.pdf), kdy má dojít nejen na její fasádu a střechu, ale též na interiér. Přesto je výpravní objekt se skladištěm, poštou, vodárnou, výtopnou s točnou a kolejištěm a přiléhajícím činžovním domem čp. 255 stále památkově chráněn (od 18, září 1996, viz https://pamatkovykatalog.cz/zeleznicni-stanice-2338155). Stejně tak bylo naloženo s parní staniční vodárnou s bytem obsluhy čp. 250 z let 1902-1903, která byla v provozu až do roku 1976 (podle některých zdrojů byla funkční až do roku 1981, památkově chráněna od 19. října 1989, viz https://pamatkovykatalog.cz/parni-stanicni-vodarna-2169326). Při návštěvě tohoto nádraží nikdo neprohloupí návštěvou zdejšího, 7. září 1996 slavnostně otevřeného železničního muzea ve výtopně, jehož webové stránky nalezneme zde: https://www.vytopnajaromer.cz. Naopak detail samotné stanice a zdejších příjezdů a odjezdů lze dohledat zde: https://www.cd.cz/stanice/5456770/.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (50.342, 15.910)
Poslední aktualizace: 3.3.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Datum a čas:
Odkud:
Kam:
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Jaroměř

Vyhledání vlakového spojení
Datum a čas:
Odkud:
Kam:
0,1km od místa

Příspěvky z okolí Železniční stanice v Jaroměři

Železniční muzeum výtopna Jaroměř
Železniční muzeum výtopna Jaroměř
Tipy na výlet
Jedeme do Jaroměře do Železničního muzea výtopna Jaroměř. Muzeum se nacházi hned vedle vlakového nádraží. Hned před nádražím se nachází parkoviště, zde jsme auto nechali a prošli parčíkem přímo do areálu muzea. (P…
0.3km
více »
turistické rozcestí Jaroměř - žst., nádraží
turistické rozcestí Jaroměř - žst., nádraží
Rozcestí
Turistický rozcestník, který se nachází u železničního nádraží v Jaroměři, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po žluté značce ve směru Hořice, Velký Vřešťov, Velichovky - Jaroměř, Josefov a po značce červené ve směru Hradec Králové, Smiřice - Kuks, Dvůr Králové nad Labem. Samostatně je značen směr k Železničnímu muzeu - Výtopna Jaroměř.
0.3km
více »
Jaroměř - železniční muzeum Výtopna Jaroměř
Jaroměř - železniční muzeum Výtopna Jaroměř
Muzeum
Železniční muzeum v Jaroměři se nachází ve více než sto let staré výtopně nádraží Českých drah. Lokomotivy a kolejová vozidla se zde tedy nachází ve autentickém železničním prostředí. K vidění je osm parních lokom…
0.3km
více »
Obrázky (nejenom) z Broumovska a bistro U matchy v Jaroměři
Obrázky (nejenom) z Broumovska a bistro U matchy v Jaroměři
Rady a tipy
V Jaroměři jsme zastavili u zajímavého silničního mostu přes řeku Labe. V jeho těsné blízkosti se nachází oáza klidu v podobě bistra – baru – kavárny s pekárnou. Klid a energii z přírody neruší automobily, jelikož…
0.5km
více »
Obrázky (nejenom) z Broumovska a jedna zajímavá budova u Labe v Jaroměři
Obrázky (nejenom) z Broumovska a jedna zajímavá budova u Labe v Jaroměři
Zajímavost
Na jižním okraji města Jaroměř, u soutoku Labe s řekou Metují, vede přes prvně zmíněnou řeku silniční ocelový most. Přechází přes něj okresní silnice z Josefova do Jaroměře v ulici Průmyslová. Na pravé straně řeky…
0.5km
více »
Mezní kříž v Masarykových sadech v Josefově
Mezní kříž v Masarykových sadech v Josefově
Kříž
Na území Královéhradeckého kraje se stále nachází více než 100 smírčích a mezních křížů, přičemž v rámci staletí jich zanikl přinejmenším stejný počet jako těch, co se zachovaly do dnešních dob. Dvojici takových křížů nalezneme rovněž v Josefově. Jeden kříž s vrypem sekery na noze a kříže na hlavě o rozměrech 106 x 75 x 19 cm se nachází poblíž kostela Nanebevstoupení Páně, druh…
0.6km
více »
Obrázky (nejenom) z Broumovska a silniční most přes Labe v Jaroměři
Obrázky (nejenom) z Broumovska a silniční most přes Labe v Jaroměři
Most
Na jižním okraji města Jaroměř, u soutoku Labe s řekou Metují, vede přes prvně zmíněnou řeku silniční ocelový most. Přechází přes něj okresní silnice z Josefova do Jaroměře v ulici Průmyslová. Kdy byl most postave…
0.6km
více »
Masarykovy sady v Josefově
Masarykovy sady v Josefově
Park
Na západní straně josefovské pevnosti na návrší levého břehu řeky Labe se dříve nalézala prostora o výměře skoro 60 jiter, která kvůli svému kamenitému povrchu nemohla být nijak obdělávána, a tak již od zřízení pe…
0.6km
více »
Josefov - pomník T. G. Masaryka
Josefov - pomník T. G. Masaryka
Pomník
Pomník T. G. Masaryka se nachází v západní části sadů, které nesou taktéž jméno našeho prvního presidenta. Jestli mám info správné tak na pomníku byla původně umístěna busta od sochařky Marie Kulhánkové. Busta byl…
0.6km
více »
Josefov - pomník knížete Karla de Ligne
Josefov - pomník knížete Karla de Ligne
Pomník
V sadech T.G.M. se nachází zajímavý pomník, který je věnován jednomu ze stavitelů pevnosti knížeti Karlu de Ligne. Kníže v roce 1786 v pevnosti sloužil jako důstojník ženijního vojska. Pomník ve tvaru štíhlého obelisku je umístěn na čtyřech Kamenných koulích.
0.6km
více »
Tekutá Historie - ráj moravských vín ve východních Čechách
Tekutá Historie - ráj moravských vín ve východních Čechách
Zajímavost
Restaurace Tekutá Historie v Jaroměři se postupně stala místem, které vyhledávají milovníci vína z města i širšího okolí.  Ve vinotéce se na Vás těší zaškolený a usměvavý personál, který Vám ochotně p…
0.8km
více »
Putování krajem M. B. Brauna a Babičky Boženy Němcové
Putování krajem M. B. Brauna a Babičky Boženy Němcové
Cestopisy
Druhý víkend v září jsem absolvoval tradiční cyklovýlet po památkách zemí českých. Jen střední Čechy tentokrát nahradily ty východní a Milana Bob. Klesla také přístupnost jednotlivých…
0.9km
více »
Josefov - Brána v Korunní hradbě
Josefov - Brána v Korunní hradbě
Pevnost, opevnění
Bývalá Korunní brána stávala v severní části pevnosti za pravým břehem Labe, za úkol měla chránit zejména mosty přes řeky a stavidla. Dnes se z této brány, která byla pobořena v roce 1891, zachoval pouze průchod p…
1km
více »
Josefov - vykopaný most
Josefov - vykopaný most
Pevnost, opevnění
Krátce po zrušení pevnosti v r. 1888 se začalo s bouráním některých hradebních objektů a tak bourání podlehly i mosty, které stávaly před branami pevnosti. Podle všech předpokladů měl být zničen i most před Králov…
1km
více »
Josefov - pevnost, vstup do podzemí
Soutěž 5 bodů
www.turistikaprozivot.cz
Josefov - pevnost, vstup do podzemí
Pevnost, opevnění
Pevnost Josefov byla postavena z popudu císaře Josefa II v letech 1780 až 1787 jako obranný prvek proti Prusku. Základní kámen položil sám císař Josef II dne 3.10.1780. Hradby pevnosti byly postaveny podle francou…
1km
více »
Josefov - pevnostní mlýn
Josefov - pevnostní mlýn
Mlýn
Bývalý pevnostní mlýn se nachází na levém břehu Labe, na „poloostrově mezi Labem a Metují. Mlýn byl postaven v roce 1788 a byl majetkem armády. Mlynář, který si mlýn pronajímal měl při velké vodě bránící provozu n…
1.1km
více »
Josefov - Hradecká brána
Josefov - Hradecká brána
Pevnost, opevnění
Hradecká brána, resp. torzo hradecké brány se nachází při výjezdu z Riegrova náměstí nedaleko vstupu do podzemních částí pevnosti. Brána byla postavena v letech 1783 - 85, zbourána v roce 1905. Došlo k zasypání h…
1.1km
více »
Josefov - vojenský hřbitov
Josefov - vojenský hřbitov
Hřbitov
Vojenský hřbitov u Josefova vznikl při stavbě Josefovské pevnosti v letech 1780 až 1787, jako jeden zprvních v Čechách byl založen mimo město. Nalézají se tu hroby vojenských hodnostářů, prostých vojáků a josefovských měšťanů. V novější části hřbitova jsou pohřbeni zajatci, kteří zamřeli v Josefově během 1. světové války. Dominantou této části hřbitova je monumentální 9 m…
1.1km
více »
Josefov - První vojenskohistorické muzeum M. Frosta
Josefov - První vojenskohistorické muzeum M. Frosta
Muzeum
Historie Prvního vojenskohistorického muzea M. Frosta spadá již do počátku devadesátých let minulého století. Do současných prostor, které byly veřejnosti zpřístupněny v Dubnu 2007, bylo přemístěno z Doudleb nad O…
1.1km
více »
Josefov - socha Josefa II
Josefov - socha Josefa II
Socha
Socha zakladatele pevnosti Josefov se nachází na Riegrově náměstí nedaleko vstupu do podzemí u bývalé Hradecké brány. Současná socha je bronzovou kopií litinové sochy Josefa II, která byla nalezena ve Vojkovicích u Brna. Litinová „moravská“ socha byla převezena do Josefova a dne 7.7.1991 slavnostně odhalena. Později se však Vojkovičtí o sochu přihlásili a tak byla převezena…
1.2km
více »
Jaroměř
Jaroměř
Město
Jaroměř leží ve Východních Čechách, severním směrem od Hradce Králové. Město najdeme u soutoku řeky Labe a Úpy a nedaleko ústí Metuje do Labe. Východním směrem od Jaroměře se rozkládá Vodní nádrž Rozkoš. U severní…
1.2km
více »
Pevnost Josefov
Pevnost Josefov
Pevnost, opevnění
Pevnost Josefov najdeme v severovýchodních Čechách, nedaleko Jaroměře, u Josefova. Habsburská monarchie prošla v letech 1756 až 1763 tzv. Sedmiletou válkou s výbojným Pruskem. V této válce císařovna Marie Terezie …
1.3km
více »
Josefov
Josefov
Městská část
Josefov je městská část Jaroměře a může se pochlubit unikátní památkou, kterou je podzemní labyrint chodeb. Ten je dlouhý několik kilometrů a pro zájemnce prohlídky bude jistě velice poučné, vyzkoušet si na vlas…
1.4km
více »
Josefovská pevnost
Josefovská pevnost
Tipy na výlet
Míříme do východních Čech, cca 25 km severovýchodně od Hradce Králové, za poznáním jedné z našich nejvýznamnějších fortifikačních památek ,do pevnostního města Josefov. Jedeme za poznáním jedné z našich nejvýznamn…
1.4km
více »
Josefov - kostel Nanebevstoupení Páně
Josefov - kostel Nanebevstoupení Páně
Kostel
Původně vojenský posádkový kostel Nanebevstoupení Páně se nalézá ve východní části Masarykova neměstí. Postaven byl v empírovém stylu v letech 1805-1810 podle projektu ing. Hatzingera a hraběte ď Andreise. Základní kámen byl slavnostně položen 22. dubna 1805, vysvěcení kostela se uskutečnilo 8. září 1811. Na počest císaře Františka II byly nad portál průčelí umístěna deska s…
1.5km
více »
Josefov - kašna
Josefov - kašna
Kašna
Kašna s figurální výzdobou od Josefa Malínského z roku 1817 se nachází uprostřed dnešního Masarykova náměstí, bohužel mezi jízdními pruhy silnice... Místo, kde Kašna stojí bylo geometrickým středem pevnosti, od kt…
1.5km
více »
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks
Tipy na výlet
Vyrážíme na cca 28 km dlouhou cyklostezku spojující Hradec Králové, Smiřice, Josefov, Jaroměř a Kuks. Cyklostezka nás přivádí k významným památkám regionu jako je areál Hospitalu Kuks, pevnost Josefov a kaple Zjev…
1.6km
více »
Jaroměř - železný most přes Labe
Jaroměř - železný most přes Labe
Most
Železný most přes Labe, který spojuje centrum města s částí zvanou Na ostrově, byl dle štítku zhotoven v roce 1884. Boční lávka byla věnována veřejnosti Občanskou záložnou v roce 1931. Dnes most slouží pouze pěším…
1.8km
více »
Jaroměř - Mariánský sloup
Jaroměř - Mariánský sloup
Pomník
Mariánský sloup postavený v letech 1723-1727 je největší dominantou dnešního náměstí ČS armády. Je dílem Matyáše Bernarda Brauna a jeho sochařské dílny (R. Thényho a J. Pacáka). V 90. letech minulého století byly…
1.8km
více »