Loading...
Na webových stránkách se budova (spíše dvojice budov) prezentuje jako velkolepé ústředí a vlajková loď investiční a developerské skupiny Penta. Dokonce se uvádí jako nové pulzující srdce Prahy. Asi v podobně vzletných přirovnáních bych se trošku mírnil, nicméně fakt, že zatím stále nové budovy s obchodním, kancelářskými i obytnými prostorami sídlí na celkem prestižní adrese Na Florenci přeci jen stojí za uváženou.
Však budovy komplexu si zabraly něco přes 100 metrů délky jižní části výše zmíněné ulice. Za návrhem staveb stojí architektonické studio věhlasné, již zvěčnělé irácké rodačky Zahy Hadid (na konceptu se ještě za živa podílela). Londýnské studio pak celý návrh dotáhlo do realizované podoby, která, jak už to bývá musela ustoupit různým tlakům, takže výsledná realizace je o něco skromnější.
Ikonickou a hlavní částí budov Masaryčky je její západní část, tedy průčelí se zlatými vzhůru se zužujícími pásy. Architekti hledali inspiraci na kolejích, přesněji u kolejiště přiléhajícího nádraží Praha-střed.
Právě nádraží má z části i doplňovat celkový návrh komplexu budov. Nad částí nástupišť má do budoucna vzniknout překryvná rampa, která má spojit tuto část Prahy se Žižkovem, případně i umožnit snadnější pěší docházku od hlavního nádraží. Jak víme, „hlavák“ je od Prahy-střed skoro za rohem.
V původním konceptu se počítalo s výstavbou více budov, kde se mělo prostavět 7 až 10 mld. korun. Původní záměr ovšem osekali hlavně památkáři. Původní projekt začal vznikat v l. 2015–16, tedy ještě za života architektky.
Samotná výstavba probíhala v letech 2020–23, projekt měl být dokončen v0roce 2025 (ta rampa), která se ovšem stále nestaví.
Jak se lze dočíst, stavba vzbudila řadu kontroverzí a je faktem, že zas tak světoborná architektura to není, ačkoliv některé koncepty stojí za pozornost. Střecha a některé lodžie by měly být postupně ozeleněny, na střeše jedné z budov vzniknou i další restaurace (nejen v přízemí).
Současnou podobu tak zatím tvoří pohledově hlavní budova o osmi patrech (9. nástavba za průčelím), pohledově zadní budova je o o patro nižší. Nechybí podzemní parking.
Další budovy měly stát za blízkou magistrálou, poblíže autobusového nádraží. Pražský magistrát ale rozhodl, že na volné prostory brownfieldu bude vypsána architektonická soutěž.
Zatím realizovaná část projektu přišla v nákladech na 2,5 mld. Kč. Jen zlaté pásky, kterých má být přes 6 km stály kolem půl miliardy.
Stane-li se „Central Business District Praha“ (oficiální název budov) skutečně další pražským srdcem si asi ještě počkáme, nicméně údajně již New York Times zařadil stavbu mezi místa, které by výletník neměl zcela minout...