Loading...

Ozubnicová železnice Brienz - Rothorn (Brienz Rothorn Bahn)

Turistické cíle Technická památka

Jízda úzkorozchodnou „zubačkou“ mezi jezerem Brtienzersee a vrcholem Brienzer Rothorn je bezesporu vysoce atraktivní – i když ne zrovna levnou – záležitostí. Platí to zvláště ve chvíli, kdy vás tlačí (nebo naopak brzdí) půvabná parní lokomotiva. A z cílové stanice BRB je prý za jasného dne vidět neskutečných 693 horských vtcholů (vrchol Brienzer Rothorn dosahuje výšky 2.350 nadmořských metrů, ale konečná stanice Rothorn Kulm je umístěna „jen“ ve výšce 2.244 m).

Celková délka trati je 7,6 km a jede se přibližně hodinu s max. rychlostí pod 10 km/hod. Rozchod je 800 mm a maximální sklon 250 promile. Na trati se nachází mj. několik tunelů s délkou 18 až 290 m, rozebíratelný most a ve výšce 1.341 m mezizastávka Planalp, což je vlastně malá osada s občerstvovací stanicí na „hranici“ Bernské vysočiny a Bernských Alp. A tato osada proslula i svým vlastní Plaváčkem, protože podle legendy byla mezi lety 1000 a 1100 zcela zničena lavinou; tuto tragedii údajně přežil pouze kojenec, kterého našli v postýlce na hladině Brienzského jezera.

S myšlenkou na vybudování této železnice přišel v roce 1889 německý inženýr Alexander Lindner. V jeho hlavě tak vznikla trať, která měla v té době překonat největší výškový rozdíl ze všech horských železnic světa. K projektu se ihned připojil stavitel a architekt Theodor Bertschinger. Ještě v říjnu roku 1589 získali koncesi a celá výstavba pak trvala pouhých 16 měsíců, aby 17. června roku 1892 byla slavnostně otevřena. Z finančních důvodů však byl její provoz již v srpnu roku 1914 pozastaven. Železnice tak byla uzavřena, ale na její demolici nebylo - díky I. světové válce - dost peněz, nářadí ani lidí.

V roce 1931 byla trať znovu zprovozněna a protože už nezbyly žádné peníze na její elektrifikaci, byly sem z Winterthuru dodány dvě nové parní lokomotivy. Železnice Brienz - Rothorn tak zůstává nejdéle fungující železnicí ve Švýcarsku, která pravidelně provozuje parní trakci (celkově jsou dvě). „Vozový park“ pak byl postupně doplňován a obměňován od roku 1975. Jednotlivé lokomotivy BRB jsou číslovány od jedničky a pocházejí ze čtyř generací. Nejstarší jsou parní lokomotivy první generace (na uhlí) z let 1891 až 1892, následují parní lokomotivy druhé generace (na uhlí) z let 1933 až 1936 a dieselové lokomotivy z let 1975 až 1987, Nejnovější řadu představují parní lokomotivy třetí generace (na naftu) z let 1992 až 1996. Posledním číslem je 16 (č. 13 ovšem bylo pro jistotu přeskočeno) a mnohé možná překvapí, že rekonstruované číslo 2 je od roku 2022 opět v provozu …

Zpáteční jízdenka na Rothorn přijde na 96 CHF, pokud pojedete jen na Planalp, zaplatíte 64 CHF. Pokud si vstupenky zakoupíte předem, garantované místo stojí dalších 8 CHF (za pěkných letních dnů se tak ale vyhnete dlouhému čekání nebo dokonce vyprodaným vlakům). Při zakoupení jízdenek během cesty je vám ovšem také účtován zvláštní příplatek.

V sezóně (červen až říjen) jezdí vláček až na Rothorn, mimo sezónu končí v zastávce Planalp (autor článku zde ovšem skončil i na začátku června roku 2025, protože při deštích došlo k sesuvu půdy a plnohodnotný start sezony musel být o týden posunut).

Poslední aktualizace: 25.10.2025
Nadmořská výška:
1341 metrů nad mořem
Ozubnicová železnice Brienz - Rothorn (Brienz Rothorn Bahn) na mapě
fotka uživatele markyz63
Autor: markyz63
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
sdílet na facebooku poslat emailem poslat messengeremposlat viberemposlat whatsappem
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Ozubnicová železnice Brienz - Rothorn (Brienz Rothorn Bahn)

Brienzské jezero a městečko Brienz  (Brienzersee und Gemeinde Brienz)
Brienzské jezero a městečko Brienz (Brienzersee und Gemeinde Brienz)
Jezero
hodnoceni 10/10
Brienzské jezero neboli Brienzersee je vodní plocha…
2.7km
více »
Švýcarsko – krajem palem i ledovců, sytě zelených luk a všudypřítomných vlajek
Švýcarsko – krajem palem i ledovců, sytě zelených luk a všudypřítomných vlajek
Cestopisy
Švýcarsko nabízí na svou relativně malou rozlo…
6.2km
více »
Výlet do Švýcarska-BRIENZ
Výlet do Švýcarska-BRIENZ
Cestopisy
Švýcarsko 3-BRIENZ Většina z nás nastupuje do autobusu.Jedeme na výlet.Je…
6.3km
více »
Obytňákem po Švýcarsku
Obytňákem po Švýcarsku
Cestopisy
Již několik let obdivujeme při našich cestách po Evropě obytné vozy stojící na parkovištích a sníme o tom, že si jednou takové auto …
7.3km
více »
Prázdniny na statku ve Švýcarsku: psi, kočky, krávy, turistika i koupání
Prázdniny na statku ve Švýcarsku: psi, kočky, krávy, turistika i koupání
Tipy a novinky
Jaká dovolená se líbí dětem? Určitě je nezklame taková, na které …
9.2km
více »
Zubačkou na Schynige Platte, Švýcarsko
Zubačkou na Schynige Platte, Švýcarsko
Vyhlídka
Ozubnicovou železnici vybudovali téměř před stotřiceti léty a dodnes se…
15.4km
více »
Bernské Alpy, jak to bylo dál; aneb o těžkém batohu, zapomenutých bobech i bolavých nohách:-)))
Bernské Alpy, jak to bylo dál; aneb o těžkém batohu, zapomenutých bobech i bolavých nohách:-)))
Cestopisy
Spokojena s tím, jak pěkně jsme si užily s tetou Maruškou a kamarádkou Míšou túru v nižších polohách kolem Därstetten, věřila jsem ve svou šťas…
16.2km
více »
First
First
Hora
hodnoceni 10/10
K hoře First v Bernských Alpách se dostanete buďto autem nebo vla…
16.3km
více »
Švýcarsko – 32 nejkrásnějších tras pro pěší turistiku
Švýcarsko – 32 nejkrásnějších tras pro pěší turistiku
Tipy a novinky
Ve Švýcarsku je rok 2010 rokem pěší turistiky. Švýcarská…
16.7km
více »
ŠVÝCARSKO očima O.K.
ŠVÝCARSKO očima O.K.
Tipy a novinky
Jsem Ondra Košťál, je mi 21 let. Jako student…
16.7km
více »
Z Kleine Scheidegg na Männlichen, Bernské Alpy, Švýcarsko
Z Kleine Scheidegg na Männlichen, Bernské Alpy, Švýcarsko
Hřeben
hodnoceni 10/10
Trasa mezi Kleine Scheidegg a Mannlichen je asi jedna z nejkrásnějších, kterou si lze ve švýcarských Alpách dopřát. Krásná panoramata. Celou cestu jste…
18.9km
více »
Co podniknout během zimní dovolené v Alpách
Co podniknout během zimní dovolené v Alpách
Tipy a novinky
Přemýšlíte nad tím, co kromě lyžování během své zimní…
18.9km
více »
TOP 5 lyžařských oblastí ve Švýcarsku
TOP 5 lyžařských oblastí ve Švýcarsku
Tipy a novinky
Zimní aktivity ve Švýcarsku nabízejí širokou škálu možností pro m…
19.8km
více »
Poznáváme Švýcarsko - 2. den - odpoledne: údolí Lauterbrunnen - ledovcový, skalní vodopád Trümmelbach; Interlaken - prohlídka města (zámek, kostely, kasino)
Poznáváme Švýcarsko - 2. den - odpoledne: údolí Lauterbrunnen - ledovcový, skalní vodopád Trümmelbach; Interlaken - prohlídka města (zámek, kostely, kasino)
Cestopisy
hodnoceni 10/10
Sobota 15. 6. 2024 - odpoledne Konečně se všichni z vrcholu Schil…
21.4km
více »
Staubach Waterfall
Staubach Waterfall
Vodopád
hodnoceni 10/10
Další místečko, které můžete ve Švýcarsku navštívit je vodopád Staubach(796 m.n.m.). Najdete jej nedaleko Lauterbrunnen. Voda padá z…
21.5km
více »
Výlet do Švýcarska 3-Melchtal
Výlet do Švýcarska 3-Melchtal
Cestopisy
Melchtal Je poledne a přijíždíme do malé,leč velice čisté a pěkně uprave…
21.7km
více »
Kleine Scheidegg
Kleine Scheidegg
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
Jedním z míst, které stojí za navštívení ve Švýcarsku je průsmyk mezi…
23.1km
více »
Jungfraujoch - Bernské Alpy - Švýcarsko
Jungfraujoch - Bernské Alpy - Švýcarsko
Sedlo
hodnoceni 10/10
Při ranním pohledu z okna nás přivítali mraky na obloze s kapkami…
24.8km
více »
Jungfraujoch a Matterhorn 2009
Jungfraujoch a Matterhorn 2009
Cestopisy
Kdo by nechtěl vidět to nejšvýcarštější švýcarsko.   Jedeme z Tep…
24.9km
více »
Cesta vlakem na Jungfraujoch
Cesta vlakem na Jungfraujoch
Cestopisy
hodnoceni 10/10
Navštívit železniční stanici Jungfraujoch, která se nachází ve vý…
24.9km
více »
zavřít reklamu