Reklama
Partner lokality
Hlavní partneři stránek Turistika.cz
Podporují vývoj stránek a přispívají na odměny přispěvatelům. 
 
Turistika.cz doporučuje
Česká republika
Cestování a výlety
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Česká republika
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Žlab
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Hlavní město
Městečko
Město
Městská část
Městys
Místní část
Náměstí
Osada
Přístav
Samota
Ulice
Vesnice
Ostatní vybrat: vše / nic
Babyfriendly
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Prima Port
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Bouda
Boží muka
Chata
Chrám
Drobné památky
Dům, budova
Farma
Hrad
Hradby
Hrádek
Hradiště
Hřbitov
Hřebčín
Kaple
Kašna
Klášter
Kostel
Kříž
Lapidárium
Letohrad
Mešita
Měšťanský dům
Muzeum
Památník
Panský dvůr
Pevnost, opevnění
Pomník
Radnice
Rotunda
Rychta
Salaš, koliba
Skanzen
Socha
Statek
Synagoga
Trosky
Tvrz
Zámeček
Zámek
Zřícenina
Příroda vybrat: vše / nic
Bažina, mokřady
Hora
Hřeben
Jeskyně
Jezero
Jezírko
Kámen
Kaňon
Kopec
Krasový útvar
Louka
Minerální pramen
Ostrov
Památný strom
Park
Planina
Pláž
Pleso
Pobřeží
Pohoří
Poloostrov
Potok
Poušť
Pramen
Propast
Přírodní památka
Přírodní park
Rašeliniště
Rokle
Rybník
Řeka
Říčka
Sedlo
Skalní útvar
Slatě
Sopka
Soutěska
Studánka
Štít
Travertíny
Tůň
Údolí
Údolí, dolina
Vodní nádrž
Vodopád
Vrchol
Zahrada
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Aquapark
Cyklisté vítáni
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Golf
Koňská stezka
Koupaliště
Lázně
Ledovec
Letovisko
Potápění
Půjčovna kol
Půjčovna lodí
Rekreační oblast
Ski areál
Zábava, atrakce
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Články redakce vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

NÁVRAT DAKARSKÉ EXPEDICE! Legendární LIAZ č.627 je zpět

Články redakce

Fotografie (6)

Chladné lednové odpoledne se neslo ve znamení velké historické události. Prostor před Galerií Fénix byl zaplněn davem lidí a motoristických příznivců, kteří spolu s moderátorem Josefem Melenem přivítali slavnostní návrat legendární LIAZky s číslem 627, jež se po třiceti letech znovu vydala a opět vrátila, ze své dlouhé cesty do Dakaru.

Obrovská pocta a obdiv patří celému týmu expedice, jež se rozhodl nejen zrepasovat a uvést fenomenální LIAZku do chodu, ale především zrealizovat tuto unikátní vzpomínkovou 14 000 kilometrů dlouhou cestu. Ta vedla z Prahy do Paříže a následně Versailles, odkud pak 29. prosince 2014 proběhl oficiální start k Růžovému jezeru v Senegalu. A plán dodrželi, neboť 11. ledna 2015 projeli cílem. Hlavním poselstvím výpravy bylo uctít památku těch, kteří se o třicet let starý úspěch zasloužili a nyní nás již sledují z motoristického nebe, a to se určitě podařilo.

Za volant historického kamionu LIAZ usedl stejně jako před třiceti lety Jiří Moskal, který se v řízení střídal s Tomášem Pourem, mechanikem a renovátorem legendárního LIAZu a Vítem Ježkem, jehož úlohou bylo také navigovat. Asistenční automobil Škoda Yeti řídil Oldřich Vaníček a navigátor Oto Kuhn. Novinářské vozidlo Toyota Hilux řídil Petr Kotek a roli navigátorů si střihli filmaři Kristian Hrušovský spolu s Ladislavem Drahošem. Za řídítka motocyklu usedl ostřílený cestovatel a novinář Jaroslav Šíma.

Již při přípravách projektu Sen o Dakaru byl chystán scénář pro natáčení dokumentárního filmu jak o LIAZce, tak o africké přírodě a zdejším životu. Tento materiál obsahoval různé dramatické situace, které měly učinit dokument záživnějším. Jenže jak už to bývá, vše bylo jinak. Na žádnou z připravovaných situací nedošlo, avšak daleko dramatičtější scény přinesl sám život, když ukázal celé výpravě i druhou tvář Afriky.

Smysl pro dramatičnost ale naznačil už při cestě po Evropě. Noční jízdu Německem totiž značně zkomplikovala sněhová bouře, jejímž následkem se dostavily problémy se zamrzajícími stěrači, ostřikovači a radiátorem LIAZky. Navíc kvůli mizernému počasí začaly zmatkovat GPS navigace ve všech vozech. Vše okořeněno letními pneumatikami na Toyotě a LIAZce, určenými do pouště, nikoli Sněhové kalamity. Počasí si s expedicí pohrávalo i ve Španělsku, kde na výpravu čekala další sněhová bouře. Následujících šest hodin trávených na trajektu do Afriky tak bylo příjemnou relaxací a možností k obnovení sil. A to byl přitom jen začátek expedice!

V Maroku nastal první kontakt s pouští. Ve snaze pořídit atraktivní záběry ale došlo k zapadnutí doprovodného vozu Toyota Hilux a co čert nechtěl, LIAZ jedoucí mu na pomoc zapadl také. První duny tedy hned přinesly první test lopat, když vyprošťování vozidel zabralo půl dne. Daleko větší dramata ale expedici teprve čekala.

Skutečně horko bylo celé výpravě v Mauritánské islámské republice, jak zní oficiální název této země. Při výjezdu z města expedice projížděla jedním z mnoha kontrolních stanovišť. Posádka Toyoty předala své „fiše“ (fotokopie pasů doplněné o další údaje) a pokračovala dál, aby stihla do stmívání udělat několik filmových záběrů. LIAZ ale policejní kontrola zadržuje a jediné co se posádka dozvídá je, že jedná na základě příkazu z vyšších míst a mají čekat na něčí příjezd.

Mezi tím filmaři natáčejí Jardu Šímu řádícího v dunách na motocyklu, jež záhy vypovídá poslušnost. Po vypnutí sám startuje a nejde zhasnout, sám troubí a podobně. Nakonec se motocykl daří přidusit přes kvalt, ale následně se už nelze nastartovat. LIAZ stále čeká na kontrolním bodu na nějaké řešení a posádka Toyoty se chystá na mrazivou noc v nehostinné a nebezpečné poušti.

Po pěti hodinách čekání se u LIAZky objevuje muž v modrém kaftanu a představuje se jako prezident Ministerstva turismu jménem Idoumou. Dle jeho vysvětlení je problém v informaci, kterou expedice dostala před vstupem do země a zveřejnila ji na svých internetových stránkách www.senodakaru.cz i týmovém facebooku. Konkrétně jde o zprávu upozorňující na zabití turisty spícího ve stanu na území Mauritánie. Idoumou ale tvrdí, že jde o nepravdivou informaci, která poškozuje dobrou pověst republiky a vše se musí řešit trestně právní cestou. Celá expedice se má odebrat zpět do města k výslechu.

Posléze naznačuje, že by mohla být výprava propuštěna, jestliže na svých internetových stránkách a facebooku uvede, že šlo o neověřenou informaci, která se ukázala jako nepravdivá. Následuje telefonické spojení s týmem zajišťujícím servis expedici v České republice a dochází k požadovaným změnám. Všem je jasné, že zadržení v Mauritánské islámské republice není žádná sranda. Ale k avizovanému propuštění stále nedochází. Praha proto kontaktuje nejbližší zastupitelské úřady České republiky (v Mauritánii žádný není) a žádá o pomoc. Předává instrukce expedici, která je stále v nejistotě. Teprve pozdě v noci se hnou ledy. Idoumou nakonec přes satelitní telefon diktuje své požadavky a tým sedící v Praze u počítačů musí slovo od slova zveřejnit - přestože se jedná o lživé informace chválící například maximální podporu mauritánských úřadů, která se expedici dostala. Teprve pak, když si v Mauritánii přeložili nové zprávy na týmové internetové stránce a facebooku, je expedice propuštěna. Všem padá ne kámen, ale skutečný balvan ze srdce!

I další cestu ke břehům Růžového jezera provázela řada zajímavých situacích, dramatičností se té mauritánské ale nemohly rovnat. Jenže pak přišel Dakar a údržba vozidel. Z Prahy dorazil nový startér pro porouchaný motocykl, běžnou údržbu potřebovala LIAZka a doprovodná Škoda Yeti vezoucí už dvě proražené pneumatiky mířila na pneuservis. Po tom, co byl motocykl opraven, následovalo několikahodinové čekání na Škodu Yeti. Posádka LIAZu i Toyoty se nudí a Jaroslav Šíma zkouší motorku. Pak ji k vyzkoušení půjčuje i Jiřímu Moskalovi. Ten vyjede volným tempem po místní komunikaci asi 300 metrů tam a zpět. Jenže právě cesta zpět se v okamžiku změnila ve velké drama, když se najednou ozvala rána a motorka rázem ležela několik metrů od silnice. Z vozu, který Jiřího Moskala srazil, vytékají provozní náplně a z hlavy člena expedice spousta krve. Ostatní okamžitě poskytují první pomoc a Vít Ježek pomocí fáčů zpomaluje krvácení. Moskal je při vědomí a komunikuje. Neví ale, co se stalo a jen se ptá, kde má boty, které mu nehoda vyzula, přestože měl zavázané tkaničky. Místní průvodkyně Yacina naštěstí zařizuje sanitku ze soukromé nemocnice, kde se o Jiřího Moskala starají ti nejlepší lékaři. Cestu zpět do ČR absolvuje po několikadenní hospitalizaci letecky, LIAZ se tedy vrací jen s dvoučlennou posádkou.

Další dramatické epizody se v porovnání s tuto hororovou událostí zdají spíše úsměvné. Například když expedici při cestě zpět kompletně odbaví na senegalské i mauritánské hranici a pak odmítnou zvednout závoru se slovy: „Vraťte se do Senegalu a jeďte na přechod Rosso“. To ale po odbavení není dost dobře možné a expedice zůstává uvězněna na území nikoho. Nakonec následuje telefonát již známé postavě, stojící v pozadí „mauritánského cestovního ruchu“. Idoumou nařizuje zaplatit 200 eur, pak vojákům a policistům dává příkaz ke vpuštění expedice na mauritánské území. Je až neuvěřitelné, jakou moc má v této zemi jediný podnikatel, samozvaný prezident Ministerstva turismu, ovládající místní armádu a policii. Expedice se s ním následně setkává ještě jednou, když ji přijede opět zkasírovat, tentokrát o 250 eur za zajištění bezproblémového přechodu hranice do Maroka.

Zkrátka Afrika je jiný svět. Historický kamion LIAZ jej přes všechny nesnáze pokořil a spolu s ním i zbytek výpravy. Ta se o své zážitky následně podělila s novináři i fanoušky na akci uspořádané při příležitosti návratu do České republiky.

Veškeré zajímavosti z cesty, spolu s podrobnostmi dění samotného průběhu expedice je k dispozici na facebookových, nebo oficiálních stránkách www.senodakaru.cz

V současné době se střihá natočený materiál a následně vznikne hned několik filmových dokumentů a seriál pro Českou televizi. Zkrátka nepřijdou ani příznivci písma, neboť v plánu je také knižní publikace.

Poslední aktualizace: 3.2.2015
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Praktické informace
NÁVRAT DAKARSKÉ EXPEDICE! Legendární LIAZ č.627 je zpět mapa
Mapa NÁVRAT DAKARSKÉ EXPEDICE! Legendární LIAZ č.627 je zpět
Vyhledání vlakového spojení
Datum a čas:
Odkud:
Kam:
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace