Cestování v době klimatických změn a měnících se hodnot
![Poppenhausen: Západ slunce na Pferdskopf v pohoří Rhön, GNTB, Florian Trykowski](http://foto.turistika.cz/foto/11695/146058/th_21z3717.jpg)
V souvislosti se změnami klimatu dochází v cestovním ruchu ke stále většímu posunu směrem k udržitelnějšímu cestování. Petra Hedorfer, předsedkyně představenstva Německé turistické centrály, upozorňuje na současné chování spotřebitelů a na příležitosti, které vyplývají z udržitelného cestovního ruchu.
Otázka 1: Co přesně lze chápat pod změnou hodnot na pozadí klimatických změn?
Petra Hedorfer: Ochrana klimatu a udržitelná opatření dnes již nejsou doplňkem, ale pronikají téměř do všech oblastí života a v tomto smyslu ovlivňují také všechny aspekty cestování: Kromě autentických a individuálních zážitků z cestování mimo mainstream roste také touha po udržitelných nabídkách a ubytování, stejně jako po dopravních prostředcích šetrných k životnímu prostředí. V Německu je udržitelnost zakotvena ve vládní strategii cestovního ruchu. Jako Národní turistická centrála se staráme o to, aby destinace Německo byla v mezinárodní konkurenci prezentována jako udržitelná destinace.
Otázka 2: Jak dobře to funguje?
Petra Hedorfer: V mezinárodním srovnání má Německo jako udržitelná cestovní destinace již nyní velmi dobrou image. Studie, kterou jsme si v říjnu 2022 objednali u společnosti IPK International, ukazuje, jak silně se Německo jako turistická země dokázala prosadit jako udržitelná značka: V evropském srovnání je Německo podle zahraničních cestovatelů na třetím místě, pokud jde o udržitelnou nabídku. V mezinárodním indexu udržitelného rozvoje, který sleduje pokrok při plnění cílů OSN v oblasti klimatu, bylo Německo v roce 2022 na 6. místě.
Kromě koncových spotřebitelů samozřejmě hodnotíme také hlasy z průmyslu, kde situace vypadá velmi podobně. Tři čtvrtiny z 280 osob s rozhodovací pravomocí z mezinárodních společností působících v oblasti cestovního ruchu vnímají Německo jako udržitelnou destinaci. A předpovídají, že poptávka spotřebitelů po udržitelných produktech v nadcházejících letech poroste.Otázka 3: Co je potřeba udělat pro to, aby spotřebitelé rozpoznali orientaci na udržitelnost?
Petra Hedorfer: To se daří, když skutečně promýšlíme věci ze všech úhlů pohledu. Jako sdružení cestovního ruchu s poskytovateli služeb neustále sdílíme nejnovější údaje, od skupin zákazníků, které je třeba oslovit, až po trendy ve výběru dopravy. To jsou pro poskytovatele rozhodující faktory. V rámci transformace je také nesmírně důležitá neustálá výměna osvědčených postupů, aby se marketéři mohli společně rychleji posouvat vpřed – v této oblasti působíme jakožto sdružení cestovního ruchu jako síťová a znalostní platforma. Novým sdělením "Together we care" dáváme jasně najevo cílevědomý přístup. Co se týče oslovení konečných spotřebitelů, mnoho z nich již má na mysli udržitelné Německo, protože ekologicky šetrné certifikované výrobky, podpora veřejné dopravy, dovolená na venkově a inkluze jsou u nás v zahraničí propagovány již mnoho let. V uplynulém roce i v budoucnu se v komunikaci naší značky ještě více zaměříme na cestovní ruch šetrný ke klimatu a životnímu prostředí.
Otázka 4: Můžeme si položit otázku, zda poskytovatelé nemají v době energetické krize a krize kvalifikované pracovní síly jiné výzvy než vytváření udržitelných nabídek.
Petra Hedorfer: Zajištění zaměstnanosti a prosperity, a to i ve venkovských oblastech, je neoddělitelně spjato s ochranou klimatu a životního prostředí, a tedy i s rozvojem občanské společnosti a obyvatelstva. Všichni účastníci trhu si to uvědomují, a proto se všichni snaží o dosažení cíle udržitelného a kvalitního cestovního ruchu, který šetří zdroje.
Otázka 5: Jaká jsou v této době přání a očekávání turistů?
Petra Hedorfer: Pozitivní image Německa jako turistické destinace vcelku dobře koresponduje se zájmy a přáními udržitelných cestovatelů. Aby se Německo stalo důvěryhodnou a udržitelnou turistickou destinací, je zapotřebí více certifikovaných cestovních nabídek. Podle analýzy společnosti IPK International jsou udržitelnost, ochrana klimatu a ochrana životního prostředí důležitými nebo dokonce velmi důležitými tématy pro 80 % zahraničních cestovatelů do zahraničí. Přibližně 40 % respondentů v této souvislosti očekává širší a cenově výhodnější nabídku a také konkrétní informace o pobytu. 90 % respondentů také rádo spojí výlet do města s pobytem na venkově. To nejen prodlužuje dobu pobytu, ale také snižuje stopu CO₂. Důležitými faktory pro poskytovatele jsou certifikované nabídky, viditelnost na webu a také propagace pobytů mimo hlavní sezónu.Jako Národní turistická centrála neustále využíváme příležitost propojit stávající motivy cestování turistů s udržitelností. Příkladem našeho přístupu může být propagace německého kulturního dědictví od roku 2023. Cestující v Německu mají mimořádný zájem o kulturní zážitky. Pokud jde o celosvětové cestování Evropanů, je například Německo kulturní destinací číslo jedna: V číslech je to osm milionů cest za kulturou, což odpovídá 13% podílu na trhu. Proto má velký smysl cíleně podchytit zájem hostů o kulturu a ukázat jim, jak ji mohou zažít udržitelným způsobem. Kampaň "51 památek světového dědictví UNESCO - Historic.Modern.Germany" je zaměřena především na kontrast mezi historickým světovým dědictvím a rozmanitostí produktů v městských a venkovských oblastech. Abychom hostům z celého světa nabídli nejen jedinečné a autentické zážitky v kombinaci s pobytem ve městě a v přírodě, ale také zážitky z udržitelného cestování, je mnoho nabídek v rámci našich památek světového dědictví dostupných veřejnou dopravou šetrnou ke klimatu. Naše kampaň je navržena tak, aby hosté považovali nabídky za natolik atraktivní, že si naplánují delší pobyt – což se opět vyplatí při nižší emisní stopě CO₂.
Otázka 6: Na jaká další témata vedle kultury se mohou zahraniční cestující v roce 2023 těšit?
Petra Hedorfer: Měnící se hodnoty zahraničních cestovatelů jasně ukazují, jak moc se cestovní chování od vypuknutí pandemie změnilo a jasně posunulo směrem k větší udržitelnosti. Proto v nadcházejícím roce kromě kampaně UNESCO využijeme dvě kampaně se silným "ekologickým zaměřením", které měly úspěch již v roce 2022 i dříve. V roce 2023 poběží kampaně s novými nápady a inspirací pro cestování. Za prvé kampaň FEEL GOOD zaměřená na udržitelnost, která cíleně propaguje nabídky šetrné ke klimatu a životnímu prostředí. A za druhé kampaň Embrace.German.Nature, která ukazuje, jak rozmanitá a jedinečná je německá příroda a jak šetrně po ní je možné cestovat. Těšíme se na hosty z celého světa, kteří se k nám připojí a budou společně s námi usilovat o dosažení cíle udržitelného cestovního ruchu.Příspěvky z okolí Cestování v době klimatických změn a měnících se hodnot
![Model historické plachetnice Návštěva veletrhu Modell Hobby Spiel v Lipsku](http://foto.turistika.cz/foto/231803/124692/th_p1120641.jpg)
![](/nette/images/common/star/star-10.png)
![je libo hůlky z palmy, z růže nebo z mahagonu ? vyberte si ... Fotogalerie z veletrhu Modell Hobby Spiel v Lipsku 2017](http://foto.turistika.cz/foto/231803/124694/th_p1120599.jpg)
![Lipsko (Leipzig) ZOO a GONDVANALAND](http://foto.turistika.cz/foto/231803/123093/th_p1040499.jpg)
![](/nette/images/common/star/star-8.png)
![Leipzig (Lipsko)](http://foto.turistika.cz/foto/271511/33306/th_100-7030.jpg)
![](/nette/images/common/star/star-10.png)
![© LTM / PUNCTUM Tip na výlet: Velikonoce v Lipsku](http://foto.turistika.cz/foto/30002/131975/th_1.png)
![Webkamera - Lipsko - výstaviště](http://foto.turistika.cz/foto/271511/51463/th_5e41645847807.jpg)
![](/nette/images/common/star/star-8.png)
![© LTM / Dirk Brzoska Lipský vánoční trh 2017 - jeden z nejkrásnějších vánočních trhů láká návštěvníky mnoha atrakcemi](http://foto.turistika.cz/foto/30002/123661/th_l1.jpg)
![Grassimuseum Leipzig, Josef-Albers-Fenster. Foto: Uli Kuehnle Jubilejní rok 2019: Lipsko slaví 100 let Bauhausu](http://foto.turistika.cz/foto/36729/131198/th_grassimuseum-leipzig-josef-albers-fenster-foto-uli-kuehnle.jpg)
![Panorama Titaniku, foto Tom Schulze (c) asisi Prohlédněte si Titanic zblízka v Lipsku](http://foto.turistika.cz/foto/30002/125435/th_panorama-titaniku-foto-tom-schulze-c-asisi.jpg)
![Turistická známka č. 282 - Leipzig Turistická známka č. 282 - Leipzig](http://foto.turistika.cz/foto/14223/64273/th_6bd453_521d275832cbb2.95044810.gif)
![Letiště Leipzig / Lipsko Letiště Leipzig / Lipsko](http://foto.turistika.cz/foto/30002/44484/th_letiste-leipzig-lipsko.jpg)
![Belantis - cesta kolem světa plná dobrodružství](http://foto.turistika.cz/foto/30002/54358/full_fd11a9_4c0521a8da65a.jpg)
![Sýkora koňadra, ČR, Praha. Canon EOS 80D + EF 300 mm f/2.8 IS + TC 1,4x II, 420 mm 1/1600 sec., f/4.5, ISO 640 10 tipů na focení zvířat](http://foto.turistika.cz/foto/273024/139074/th_sykora-konadra-praha-cr-vaclav-krizek.jpg)
![Turistická známka č. 287 - WURZEN . DOM ST.MARIEN UND BISCHOFSSCHLOSS Turistická známka č. 287 - WURZEN . DOM ST.MARIEN UND BISCHOFSSCHLOSS](http://foto.turistika.cz/foto/14223/49967/th_43cf28_521d2759188de3.55418500.gif)
![Chrám stětí svatého Jana Křtitele Rumburk](http://foto.turistika.cz/foto/14650/123425/th_dsc-0005.jpg)
![Turistická známka č. 288 - GRIMMA . KLOSTER NIMBSCHEN Turistická známka č. 288 - GRIMMA . KLOSTER NIMBSCHEN](http://foto.turistika.cz/foto/14223/49968/th_88826a_521d2759431495.45384419.gif)
![Richmond park](http://foto.turistika.cz/foto/14650/128027/th_fb-img-1528012619559.jpg)
![Pohled do údolí Labe z plošiny výtahu Ostrau](http://foto.turistika.cz/foto/9546/7363/th_22df50_112586.jpg)
![Turistická známka č. 309 - SCHLOSS COLDITZ . MULDENTAL Turistická známka č. 309 - SCHLOSS COLDITZ . MULDENTAL](http://foto.turistika.cz/foto/14223/49980/th_09e999_521d275bb43c65.68290778.gif)
![Letiště Altenburg / Altenburg Nobitz Letiště Altenburg / Altenburg Nobitz](http://foto.turistika.cz/foto/30002/42837/th_letiste-altenburg-altenburg-nobitz.jpg)
![Zahradní krajina Desava Wörlitz je součástí dědictví UNESCO Vydejte se na kole po stopách rodu Oranžských](http://foto.turistika.cz/foto/11695/11952/th_814fe9_f_topFile-desava.jpg)
![Reformační festival, foto WittenbergKultur e.V. Wittenberg zve na oslavy i za památkami](http://foto.turistika.cz/foto/30002/123183/th_reformacni-festival-foto-wittenbergkultur-e.v..jpeg)