Prachatice

Prachatice mají přibližně 12 tis. obyvatel a leží na Živném potoce v podhůří Šumavy. Prachatice byly založeny na výnosné obchodní stezce již v 10. století. Největší rozmach pak město zažívalo v 16. století.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Zámek Kratochvíle / Boubín Ubytování Prachatice
Turistické cíle / Mapa Prachatic Jezerní slať / Plechý Plešné jezero

Zima.

Zasněženo
Zasněženo  •  Foto: Bobkart

Zhruba tak by se dal charakterizovat třetí den naší týdenní dovolené na Šumavě. V únoru věc takřka nevídaná (myšleno v tom letošním). Ta věc měla ale svůj vývoj. Ještě celou noc spíš pršelo než sněžilo, a chumelit začalo spíš nad ránem (bo vstávám celkem brzo, tak jsem to viděl, že déšť u nás začal přecházet ve sníh až po sedmé hodině). Nicméně jak chodíme po osmé na snídani,už nějaké 2 cm kolem leží a díky poměrně hustému přívalu vrstva utěšeně přibývá. Odpoledne tedy určitě běžky použijeme, ale přeci jen ještě dopoledne strávíme částečně automobilním výjezdem. Už tedy známými končinami na Kvildu, k Modravě a sledujíce tok Vydry do Srní. Auto (vlastně mikrobus) necháváme na parkovišti u chaty Forward. Je mi poněkud záhadou, proč má penzion název spíše anglický, spíš bych hádal nějaký počeštěný původně německý název. Současní majitelé (nebo nájemci) nám toho moc neprozradili, snad jen že to byla rekreačka nějaké plzeňské fabriky.

Než s nimi ale pohovoříme, modrou TZ míříme k lesnímu porostu. Nebude to daleko, mírně do kopečka k vodnímu toku, což není vodní tok, ale Vchynicko-tetovský kanál. V letech 1799–1800 jej nechali vybudovat Schwarzenberkové. Pod vedením ing. Rosenaura vzniklo 13,6 km dlouhé vodní dílo, které obchází obtížně splavný úsek Vydry. Hlavním využitím bylo plavení dříví, v současnosti je částečně využíván k energetickým účelům a díky souběžné komunikaci i k turistickému využití. Vlastně by nebyl problém nasadit běžky (no ještě ne, jsou tu místy holá místa) a někam vyrazit.

Od kanálu pokračujeme do prudšího kopečka po zelené TZ.

Foto: Bobkart

Cílem jsou ruiny tzv. Hauswaldské kaple (tedy lesního domu). Bývaly tu vlastně kaple dvě, starší a novější. Důvodem vzniku poutního místa měla být příhoda, kdy medvěd nesežral dvě ženy, co v lese sbíraly klestí, další důvodem je přítomnost zázračného pramene. Kaple (obě) byl poničeny v roce 1957 při vojenském záboru pohraničí. V současnosti je voda vedena korýtky do studánky se skleněným sluncem. Po návratu k vozidlu nám paní se třemi jezevčíky konečně otevře (o půl hodiny dřív) a ve vřelém rozhovoru se krátce zdržíme.

U kanálu
U kanálu  •  Foto: Bobkart

Ovšem máme toho dnes na práci dřív. Vracíme se tedy k Modravě, ale ještě před ní se musíme podívat na místo, kde plavební kanál vzniká. Tím místem jsou Rechle, neboli hradlový most. Na 9,6 km říčního toku Vydry (ona ta Vydra je vlastně dosti krátká, myšleno v samotném názvu řeky) je zbudován jez a odtok do kanálu. Hradlový most měl speciální konstrukci, díky níž se vlastně z každého mostního pole dalo spustit stavidlo a tím umožnit vyšší přítok vody do kanálu. Most má úctyhodných 72 m délky. Provozován jako hradlový byl do roku 1953, pak chátral. Obnoven byl po roce 2000. Ještě pár slov k té Vydře. Vlastně je to budoucí Otava. Za hlavní zdroj je považován Modravský potok, který ale také není stejnojmenný od začátku. Po soutoku Luzenského a Březnického vzniká teprve Modravský potok, dalším zdrojem je Roklanský potok, který teče od hranice od úpatí Gross Rachelu, česky Velkého Roklanu (druhá nejvyšší hora Šumavy). Prameniště bychom mohli najít ve Vrchové slati pod Blatným vrchem. Soutokem výše jmenovaných potoků (na Modravě, a ještě se tu připojuje Filipovský potok) vzniká pojmenování Vydra a asi po 23 km se spojením s Křemelnou se objevuje název Otava.

Tolik zeměpisu. Zbývá popojet k Modravě a konečně vybalit lyžařské vybavení. Tentokrát mineme restaurační provoz a do stopy vyrážíme takřka hned po vystrojení. Na Šumavu jsem si vzal starší běžky, takže mám i nějaké vosky, uvidíme jak se budou hodit (na nových lyžích mám „skiny“, ty se nemusí mazat na stoupání).

Trasa bude jednoduchá, kolem Modravského potoka na Březník (nebo tam někam). Po oblevách jinde moc sněhu nezůstalo a tady se podařilo i díky rolbování aspoň nějaký podklad udržet.

Foto: Bobkart

Na Šumavě jsou většinou lyžařské stopy mírného ražení (co se týče stoupání), a tady o té Březníkovské to platí beze zbytku. Značení máme červené i modré (a cyklistické). Vlastně celé je to proti proudu Modravského potoka. Zpočátku celkem hustě sněží a protože to klouže, musíme skoro všichni máznout, dal jsem fialovej, ale pak to zase lepne (to je vůbec problém čerstvého sněhu). Horší je ale spíš fakt, že lyže střílí i do boku. Sníh vlastně nedrží stopu. Na nějaký ten skluz je člověk zvyklý, ale ty boční ústřely jsou nepříjemnější.

Časem hustota sněžení slábne a mění se spíše v přeháňky. Šumavské údolí není tak sevřené, jako jsou např. naše údolí v Jeseníkách. I díky tomu se můžeme „kochat“ okolní přírodou. On ten zimní pohled na ty pahýly kůrovcem sežraných stromů není zas tak zdrcující jako v létě, ale i přes to občas vyvolá pocit beznaděje. Poněkud osvěžující je naštěstí pohled na potok, který se ukazuje v překvapivé síle po předchozím tání i vydatných srážkách.

Protože cestou víc fotím a nakonec víc mě to klouže, čelo výpravy se mi vzdálilo. Takže blízko Březníku mě doráží protijedoucí skupinka. Chata je beztak v zimě zavřená, takže co tam. Zbývalo mi asi 300 m, ale neviděl jsem Luzný. Takže stejnou trasou zpět (v jednom místě je potřeba lyže sundat, což platilo i pro cestu vzhůru). Ono ani dolů to moc nejede, jak je to jen mírně do kopce, ta se musí dolů víc odrážet, občas vyzkoušet volný styl „bruslení“. Zasloužený závěr je samozřejmě v pivovárku.

5.2.2020

Foto: Bobkart

Tento den jsme někteří věnovali lyžování sjezdovému. Nejbližší smysluplné středisko je na Zadově (v Nové Huti jsou spíš jen louky). Poněkud strastiplná je ovšem cesta do lyžařského střediska. Dopoledne je zase celkem pěkná vánice. Nemáme to sice daleko, ale i díky rychlému přívalu sněhu a spíš nešikovnosti některých řidičů jiných vozidel se nám nedaří vyjet od Nového Dvora, takže musíme zajet do Zdíkova, v hospodě počkat na zmírnění srážek. To se naštěstí stane, takže po kratším zdržení se k cíli dostaneme. Malou perličkou je, že prudce předjíždějící Octavia s pohonem 4x4 (nějaký Scout) je vyvalená v následující zatáčce. Po kratším bloudění Zadovem se umístíme u areálu Kobyla. Na Zadově jsou sice vedeny dva lyžařské areály, ale ta Kobyla je asi smysluplnější. Hlavní obsluhou je čtyřsedačka zn. Poma. Areál na Churáňově má jakousi obstarožní jednosedačku, ale nemají zasněžování, takže nejezdí. Snad jen Katka Neumannová má poblíž svůj luxusní penzion.

Ona ta Kobyla vlastně taky není nic extra, půlka svahu kolem lanovky je zavřená kvůli zasněžování, takže spíš jezdíme po modré části kopce. Ten je naštěstí ve spodní části celkem široký, takže jde předjet i pomalejší lyžaře z horní užší části v lese.

Asi jsme z Jeseníků více rozpovykovaní, v odpovídajících střediscích máme různé skibary (Kulaťáky), tady mají jen jakési plátěné stany, kde se moc neohřejete. Dole pod lanovkou je takový miniaturní bufet v budově, který obsluhují dva důchodci a občas se v tom hodně ztrácejí. Tak mě to připadalo jako posun o 10–15 let v čase. No, ale můžeme si odškrtnout, že jsme sjezdovali i na Šumavě, já navíc po dvou letech, loni jsem sjezdovky nevytáhl.

Foto: Bobkart

Ještě bych se měl zmínit o třech nelyžujících. Ti se po snídani a asi ležícím dopoledni vydali k Zadovu pěšky, takže jsme se potkali u horního bufetu u lanovky. Zahlásili, že stopy si lidé najíždějí i po loukách kolem „našeho“ bydliště. Takže zítřek určitě bude zajímavý.

6.2.2020

Byl. Ale nepřebíhejme. Přes noc trochu přituhlo, v noci se vyjasnilo. Tak hned fotím i náš penzion a okolí. Moc se nezdržujeme, vozidlem na Kvildu. Po nedělní deštivé a nezasněžené úplně jiná pohádka. Bodle webu Bílé stopy se dnes ráno i najížděly stopy, takže to nebude taková fuška jako v úterý. Parkujeme pod lyžařským areálem a vlastně my lyžaři sjezdaři využijeme vlek. Od horní stanice vede totiž udržovaná stopa. Kdo se bojí jede po cestě, beztak se po čase setkáme. Veselou příhodou je, že jedna naše nedočkavá lyžařka si jde kupovat jednu jízdu (za 40,-), já se ptám, jestli vozí běžkaře. Pokladní sděluj, že ano a navíc zadarmo (tak jí těch 40 vrátili).

Internet nelhal. Stopa je tu. Občas sice leze nějaká tráva, ale konečně máme i to sklouznutí po šumavských pláních.

K lesní kapli

S ostatními se setkáme na kraji lesa, po modré TZ (a bílé cyklo) pokračujeme podle Teplé Vltavy. Hlavním cílem totiž bude pramen této naší národní řeky. Jak už jsem naznačil, upravená stopa dnes vede běžky daleko lépe a celkem dobře zabírají i zbytky vosku, nově skoro nikdo nemazal. O samotné trase k pramenu platí skoro to samé jako cestě na Březník. Snad jen že je to o něco dál a je i víc lidí.

Teplá Vltava je považována za hlavní zdrojnici naší národní řeky (nepovažujeme-li se jen za Moraváky). Nenápadně tak mám splněno jako tu naši nejhlavnější. U pramene Moravy jsem byl logicky nejčastěji, viděl jsem i Labe, jen ta Vltava chyběla.

Vltavské údolí je stejně postižené kůrovcem jako zbytek Šumavy, takž v létě kvůli such pramen prý moc neteče, teď naštěstí jo.

Hauswaldská kaple (nová)

Nebudeme se ale vracet jako předevčírem, ale zakusíme aspoň jeden zdejší kopec. Tím je Stráž (1308). Trasa nevede úplně přes vrchol, ale i tak je potřeba zdolat něco přes 100 výškových metrů na nějakém kilometru. Na druhou stranu je to zhruba stejný sjezd. Takové naštěstí máme od nás zažité, takže k Bučině to není žádný problém. Problém je, že na křižovatce k hraničnímu přechodu (lesnímu) není nějaká smysluplná reklama nebo šipka. Poblíž je totiž dokonale ukrytá hospoda tedy hotel Alpská vyhlídka. V Německu je ale mrak, takže to tu míjíme a obracíme se zpět k severu do údolí Bučiny. Tato část trasy je více v lese, takže oproti cestě k prameni toho moc neuvidíme.

V závěru trasy se sice poněkud projevilo menší množství sněhu, to se naštěstí dá kombinovat po souběžné silnici do Kvildy, kde se setkáme s děvčaty, které nechtěly absolvovat dnešní výpravu v celé vzdálenosti.

Po menším, bloudění je objevíme U Černého vlka, vlastně nedalek parkoviště.

Zvládli jsem to celkem rychle (asi díky té Alpské nevyhlídce), takže si neodpustíme i malé zastávky na místech pro Šumavu typických, tj. blatech. Tím prvním je blízká Jezerní slať. Celkem to z rašeliniště táhne, však taky toto rašeliniště patří k pravidelně k nejchladnějším místům v Česku. Další po cestě je Chalupská slať u Svinných Lad. Toto rašeliniště bylo z velké části vytěženo, v současnosti již ale probíhá nové zarůstání, to je ale záležitost na stovky, spíše tisíce let…

7.2.2020

Foto: Bobkart

V pátek jedem domů. Nakonec po nepřízních počasí skoro všichni spokojení (snad jen že nám ušla večerní svíčková). K uspokojení chuťových buněk tak musí postačit Farma poblíž Pelhřimova, kde naštěstí mají zabíjačkový týden s patřičnými laskominami.

A nakonec i cesta mimo dálnici, tedy Humpolec, Havlbrod, Hlinsko, Svitavy byla snad i rychlejší než ta sobotní.

pt. 1

Poslední aktualizace: 21.2.2020
Autor: Bobkart

Kvilda

Příspěvky z okolí Zimní týden na Šumavě – únor 2020 pt. 2

Pramen Vltavy, 13,5km pěšky i na kole
Vážení přátelé Turistiky i turistiky. Tentokráte se vydáme opět do Šumavských hvozdů. Vyrážíme z Kvildy a můžeme v pohodě jet i nakole, protože z celé Šumavy sem jedou Cyklobusy. Hlasová reportáž z výletu na rááád…
EuroVelo 13, Stezka Železné opony - část Jihočeský kraj      EuroVelo 13  - Stezka železné opony je dálkovou cyklistickou trasou měřící bezmála 10 000 km.…
1.2.2022 Když už jsme si ověřili skutečnost, že veřejná, tedy autobusová doprava na Šumavě celkem funguje, k dalšímu výletu chceme tuto možnost využít. Tentokrát ale nemá tento úmysl celá naše společnost, ale jina…
Zaniklá vesnice pod Poštovní horou. Kdysi nejvýše položená šumavská osada (1062 m), založená v polovině 18. stol. u bavorské hranice spojující Kvildu s Finsterau. Po vysídlení Němců obec zanikla, v r. 1992 znovu…
Kvilda-Bučina-Knížecí Pláně-Polka-Kubova HuťRáno procházíme Kvildou. Známým turistickým střediskem, disponující dnes několika sjezdovkami, v okolí běžeckými terény, a ubytováním v několika penzionech. Momentálně nic pro nás, i když obklopená slatěmi. Ale moc živá. Takže zamíříme dál rovnou na jih, mimo poslední silnici. Odsud už se zase dá dobře přiblížit železné oponě na státní hranici. Máme ještě dva dny, takže si to může…
Z Alpské vyhlídky, která se nachází nedaleko obce Borová Lada v centrální části chráněné krajinné oblasti Šumava v nadmořské výšce 1 070 metrů nad mořem, lze za příznivého počasí dohlédnout až na alpské vrcholky. …
Kromě hostů a perzonálu hotelu Alpská vyhlídka nemá dnešní Bučina žádného obyvatele. Zhruba do roku 1945 se počet obyvatel pohyboval kole tří set, v roce 1947 bylo přítomno 58 stálých obyvatel, po únorovém převrat…
Naším cílem jsou Černé a Čertovo jezeru na Šumavě. Auto zaparkujeme u hotelu na Špičáckem sedlu. Odtud je to k Černému jezeru 3,5 kilometru po asfaltové silnici. Cestou míjíme Pramen svobody, jdeme místy pod který…
Krajinou zaniklých vesnic - Knížecí Pláně a Bučina. Je časné ráno a já vystupuji v malé šumavské obci Borová Lada. Těžká dešťová mračna se válejí po okolních kopcích a zdá se, že první dešťové kapky jsou otázkou několika nejbližších minut. Na návštěvu Chalupské slatě tentokrát čas nemám. Protáhnu se kolem stále ještě spících bývalých hraničárských bytovek a o kus dále…
Bývalá dřevorubecká osada při hranici. Od roku 1770 byla osídlována. Do roku 1918 patřilo území do Rakousko-uherské monarchie, po 1. světové válce bylo tohle území, osídlené převážně Němci, začleněno do nově zal…
Samota a bývalá Hájovna v krásné poloze na břehu Luzenského potoka pod horou Luzný. Dnes tady jsou jen dvě neobydlená stavení z doby rudé éry ve stavu, který nestojí za plýtvání fotografického materiálu. Je to je…
Buková slať
Zhruba 5 km od obce Borová Lada se rozprostírá ve vzdálenosti asi 15 km jihozápadně od města Vimperka rozsáhlé rašeliniště Buková slať. V rašeliništi o rozloze 111 ha s průměrnou hloubkou 2,5 m byla v roce 193…
Františkov je samota, část obce Kvilda v okrese Prachatice. Nachází se asi 3,5 km na jihovýchod od Kvildy. Není zde evidována žádná adresa. Trvale zde žije jeden obyvatel. Pod ním ale leží obrovský poklad. Nadšen…
Luzný = Lusen - kopec s krásným rozhledem do kraje. Vršek vypadá jako úmyslně nasypané kamenné pole. Parkoviště u obce Waldhäoser, ze kterého vychází značené trasy je dostatečně veliké. C…
Filipova Huť by se dala spíše přirovnat k seskupení jednotlivých samot. Vznikala jako osada při sklářské huti na duté sklo v r. 1785. Název je odvozen od majitele panství Filipa Kinského. V 19. století huť zanik…
Výlet začínáme na Modravě stoupáním po červené turistické značce od Roklanského potoka k Modravské studánce. Po cestě míjíme informační tabulku s připomínkou dnes již neexistující vesničky…
  Myslím, že bych se na tom shodla s mnohými z vás, že Šumava má opravdu nádherná místa a že se na ta místa rádi vracíme.Jedno z takových míst je Modrava.Jako dopravu je lepší zvolit auto, autobusem nebo kombinací…
Na Šumavě je hodně krásných míst, a tak si můžeme vybrat podle svých sil kratší procházku nebo delší výlet. Jeden z kratších pochodů, který můžeme zvolit třeba i v případě, že sebou má…
Obec a rekreační středisko Modrava leží v nadmořské výšce 980 m v údolí při soutoku Modravského, Roklanského a Filipohuťského potoka. Nachází se v okrese Klatovy asi 20 km západně od Vimperka. Původně dřevařsk…
Jezerní slať
Jezerní slať je velmi pěkné rozvodnicové vrchovištní rašeliniště, které se rozprostírá v horském sedle mezi Kvildou a Horskou Kvildou. Jezerní slať je součástí národního parku Šumava. Rašeliniště bylo vytvořeno…
Sovinec – Borová Lada
Sovinec – soví voliéry v Borových Ladách. Otevřeno od května 2013. Provozní doba pro návštěvníky je od května do září. U vstupního objektu se návštěvníci dozvědí spoustu informací o sovách a potom vstoupí do volié…
Roklanský potok pramení v těsné blízkosti státní hranice ČR a Německa asi 0,5 km severozápadně od Blatného vrchu (1.367 m) v nadmořské výšce 1.264 m. Jeho tok směřuje od pramene k severu, protéká Roklanskou slat…
Obec Borová Lada leží v jihozápadních Čechách uprostřed šumavských plání v nadmořské výšce asi 900 m. K Borové Ladě patří ještě osady Nový Svět , Svinná Lada a území bývalých osad Knížecí…
Chalupská slať
Chalupská slať je vrchovištní rašeliniště, které najdeme na okraji národního parku Šumava. Oblast leží nedaleko obce Borová Lada severním směrem. Obec Borová Lada se rozkládá jihovýchodním směrem od městečka Kvi…
Kanál, vystavěný schwarzenberským projektantem Josefem Rosenauerem v letech 1799-1800, zpřístupnil pro těžbu rozsáhlé lesní porosty v okolí Modravy, kam nevedly v té době žádné pozemn…
Dvorec Antýgl, dřevěná rázovitá usedlost, leží na počátku Naučné stezky Povydří ve výšce 928 m nad mořem při silnici ze Srní do Modravy v klatovském okrese v Šumavském národním park…
Horská Kvilda
Nejvýše položené sídlo v České republice (1075 m n.m.) ležící na úpatí hory Antýgl.První zmínky o osídlení pochází ze 14.století, a to v souvislosti se vznikem osady při obchodní "Zlaté stezce".V dřívějších dobách…
Asi 3 km severozápadně od Modravy se na ploše 5 ha rozkládá vrchovištní rašeliniště pojmenované podle tří rašelinných jezírek, z nichž největší má rozlohu 7 arů. Rašeliništěm prochází po povalovém…
Šumavou se rozumí rozsáhlé pásemné pohoří, které se táhne podél jižní hranice České republiky v prostoru mezi Vyšebrodským a Všerubským průsmykem. Začíná nedaleko Vyššího…