Žilinský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Na severu Slovenska naleznete Žilinský kraj. Sousedí s Českou republikou a je tedy skvělým místem pro vaši dovolenou a výlet, pěší turistiku i cykloturistiku. Za návštěvu stojí Oravský hrad, dřevěný kostel ve Svatém Kříži, Malá Fatra a Velká Fatra nebo Chočské vrchy.

Turistika Žilinský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Jánošíkovy diery, Velký Rozsutec Demänovská ledová jeskyně

Malá Fatra
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Malá Fatra

Zimní Malá Fatra

Fotografie (10)  • Foto: DanielKubesa

To nejlepší na konec roku. Po vydařeném výstupu na Lysou jsme zvedli laťku výše. Dohodli jsme se na navštívení Malé Fatry během vánočního volna. Nic náročného, jen pár kilometrů po fatranském hřebenu s přespáním na Chatě pod Chlebom. Rezervaci zajistil kámoš už začátkem prosince, tak jsme měli jistotu spánku v teple. Podle fotek nebylo na kopcích moc sněhu, proto jsme základní zimní vybavení nechali doma a šli docela nalehko.

Foto: DanielKubesa

Brzo ráno v neděli 27. 12. nasedáme rozespalí do vlaku, ze kterého po přestupu ve Svinově vystupujeme v Žilině, která je pod pokličkou mraků. Nasedáme do posledního dopravního prostředku toho dne a kocháme se výhledy z autobusu na trhající se mraky a okolní vrcholky. Plánovaný výstup z autobusu měl být ve Vrátné, ovšem z nejasných důvodů jsme vystoupili o 5km dříve, ve Štefanové. Po přeplánování trasy následoval výstup na Chatu na Grúni a odtud pak na fatranský hřeben. Ještě po neplánovaném výstupu z autobusu se nám povedlo zabloudit, tentokrát už naštěstí jen asi o kilometr. Konečně nacházíme modrou a vydáváme s vstříc fatranským kopcům. Do kopce se v kombinaci s blátem a zmrzlým blátem nešlo příjemně. Po chvilce se nám odkrývá pohled na nádherný Velký Rozsutec. U chaty se napojujeme na žlutou, která vede po pěkném stoupáku. Zatínáme zuby a jdeme na to. V poledne se konečně dostáváme na červenou stezku. Naskytují se nám dech beroucí pohledy na Stoh, Rozsutec, Chleb a další. Počasí nám přeje, v triku s dlouhým rukávem se jde příjemně. V plánu je dojít na nejvyšší vrchol MF – Velký Kriváň (1709), odkud snad nafotíme západ slunce. Místy nás zmrzlý sníh nutí jít opatrně, času je však dostatek. Nejhorší úsek je v tomhle ohledu ze Snilovského sedla na hranu pod Kriváněm. S přibývajícím časem se počet turistů zmenšuje a my tak vychutnáváme nádherné výhledy s větším klidem.

Zdá se, že západ slunce se vydaří, a proto hledám místo k položení stativu. K večeru začíná docela foukat, naštěstí stativ je pevně položen. Zkouším první panorama Javorníků a Beskyd v pozadí.

Barvy se začínají oteplovat a mraky naznačují, že se chystá na velké představení. Začíná čas ignorování parťáka.

Inverze v Žilinské kotlině a zapadající slunce za Malým Kriváněm. To je něco úžasného.

Mraky se začínají červenat a předpověď červánku nám vyšla. Ať není na fotkách stále stejný pohled, rozhodneme se vyjít na Velký Kriváň. Cestou nahoru fotím část dnešní trasy, nad kterou se odehrává nezapomenutelné divadlo.

Nevěděl jsem, kde postavit stativ, protože všemi směry bylo něco úžasného.

Foto: DanielKubesa

Vítr byl opravdu extrémní. Na zmrzlém povrchu jsme neměli šanci se udržet, pouze tráva zajišťovala vhodný povrch v této situaci.

Na vrcholu potkávám pouze jednoho fotografa, který jistě zažíval stejné chvíle štěstí, jako já.

Schválně jsem se zaměřil, jak hodně jsou syté barvy mraků, abych to pak doma nepřehnal s úpravami, ale v tu chvíli jsem si myslel, že to přehnat ani nepůjde.

Krásné představení se blíží ke svému konci a my si uvědomujeme, že jsme právě byli součásti západu, který by nám každý záviděl.

Poslední snímek napůl zakrytého Martina a vydáváme se už téměř ve tmě na téhož dne už poslední dvou a půl kilometrovou cestu na chatu.

Foto: DanielKubesa

Na chatě panuje veselá atmosféra. Platíme za nocleh a za odměnu si dáváme polívku s pivem. Po jídle jdeme na pokoj se zabydlet. Po chvilce přichází na pokoj parta 8 skvělých lidí. Nalévají nám na seznámení po štamprli a po chvilce jdou do hospody. My se už pomalu chystáme ke spánku, když v tom za námi přijde Nika, která nás zve, abychom za nimi šli sednout. Něco slavili, jednou to byl předčasně Nový rok, poté něčí narozeniny. My si s kolegou uvědomujeme, že výstup další den na Velký Rozsutec bude náročnější, než jsme si mysleli. Po půlnoci se jdeme v šesti lidech podívat do Snilovského sedla za svitu hvězd a měsíce. Po jedné hodině dorážíme na pokoj, kde po chvilce usínám. Budík, nastavený ještě zavčasu předchozího dne, nás v 5:30 budí na východ. Potichu se loučíme se slovenskými kamarády a vyrážíme na Chleb.

Zdá se, že nás čeká další představení. Ovšem po předešlé noci je jasné, že dostat se na Chleb nebude jen tak. Bohužel po chvilce se obloha zatahuje a my jsme v husté mlze. Plán zdolání Velkého Rozsutce se odkládá na rok 2016, dnes to opravdu nepůjde. Už nejsme v časové tísni, tak pod Chlebem v závětří leháme do trávy a na chvilku usínáme. Z Chlebu jdeme k horní stanici lanovky z Vrátné. Je půl 9 a lanovka jezdí až od 9, takže se vydáváme na trasu, která byla původně plánovaná na předchozí den. Jedná se sice o dvoukilometrovou trasu, ale přesto se nám zdá nekonečná. S kolegou dáváme přednost chůzi do prudkého kopce než z prudkého kopce. V půl 10 dorážíme do Vrátné, nasedáme na autobus do Žiliny, ze které pak vlaky dojíždíme až do Opavy.

Tohle byla jedna z nejúžasnějších akcí na horách. Ovšem jediná chyba byla v tom, že jsem špatně nastavil foťák, který pak fotil na vysoké ISO. Proto jsou fotky toho nezapomenutelného západu nekvalitní :-(.

Díky, Slovensko.

Poslední aktualizace: 5.1.2016

Šútovo

Příspěvky z okolí Zimní Malá Fatra

Malý Rozsutec
Jedeme vlakem do Žiliny a po té autobusem přes Terchovou do Štefanove. Jedeme poznávat krásy Slovenského Národního parku Malá Fatra. Máme naplánovanou trasu přes Janošikovy diery a to přes náročnější ale nejkrásnější část Horní Diery. Po absolvování této trasy, která je exponovaná žebříky a řetězy a dost klouže se vydáváme na vrchol Malý Rozsutec 1344mnm. Pod horou se mi rozklepou kolena protože koukám na v…
Stohové sedlo - výrazné sedlo (1230 m n.m.) v hlavním hřebeni Kriváňské Malé Fatry. Hlavní hřeben v sedle mění směr a prohýbá se k severu. Odděluje mohutný Stoh (1607,4 m) na jihovýchodě od Poludňového grúňa (14…
Chrbát Stohu – rozcestí turistických tras na úbočí Stohu, na hlavním hřebeni asi jen 300 metrů jihovýchodně od Stohového sedla. Rozcestí se nachází v nejprudším úseku stoupání na Stoh, v nízkém lesním porostu. Odbočuje zde žlutá trasa, vedoucí traversem severními úbočími Stohu do sedla Medziholie. K rozcestí lze dojít: po hřebenové červené trase z Poludňového grúňa, přes St…
- mohutný a v hřebeni Kriváňské Malé Fatry velmi výrazný, kupovitý vrchol (1607,4 m n.m.). Týčí se v severovýchodní části hlavního hřebene a tvoří v něm po Velkém Rozsutci nejvýraznější  vrhol. V něm jej od seve…
Steny zaujímají úsek hlavního hřebene Kriváňské Malé Fatry mezi vrcholy Hromové (1636,3 m) a Poludňovým grúňom (1459,7 m). Hlavní hřeben je zde orientován jiho–severním směrem. Je velice úzký. Jeho západní úb…
- travnatý vrchol (1459,7 m n.m.) v hlavním hřebeni kriváňské Malé Fatry, jižně od osady Štefanová. Při pohledu od severu (od Štefanové) je výraznou horou, v hlavním hřebeni však jen vedlejším vrcholem na severním…
Konečně přichází akce, kterou plánuji snad od zimy, akce, kvůli které jsme s Ondrou podnikli také„trénink“. Je tady expedice Malá Fatra.  Plán cesty je projít nejvyšší vrcholy slovenského p…
Sedlo v Stenách – protáhlé sedlo (1480 m n.m.) - (uprostřed sedla je nepatrná vyvyšenina - takže je to vlastně dvojsedlo.) v hlavním hřebeni Kriváňské Malé Fatry. Leží mezi Severným vrcholom (1534,8 m) a Južným…
Malá Fatra (3): Chleb – Hromové – Poludňový Grúň - Grúň (10/2013) Nahoru využíváme kabinkovou lanovku Vrátna – Chleb (informace k lanovce viz. příspěvek č. 1…
Ideme na turistický výlet na Veľký Rosutec,ktorý je symbolom pohoria a nachádza sa aj v logu národného parku Malá Fatra.Pôjdeme po zelenej turistickej značke z obce Štefanová. Je to charakteristický rozorvaný skal…
Chata na Grúni  - turistická chata (973 m n.m.) v centrální části Kriváňské Malé Fatry, nad Vrátnou dolinou (Štefanovskou kotlinou), na katastru obce Terchová. Je postavena na severozápadních úbočích Poludňového…
Mojžíšove pramene – místo vývěru několika vydatných pramenů v Kriváňské Malé Fatře. Vyvěrají zde v nadmořské výšce 1140 m, ve východních úbočích Južného vrcholu v Stenách, při modré tur. trase mezi Chatou pod Ch…
Sedlo Medziholie - výrazné sedlo (1185 m n.m.) v hlavním hřebeni Kriváňské Malé Fatry. Leží mezi velice výraznými a povrchově rozdílnými vrcholy: hladce modelovaným kupovitým Stohem (1607,4 m) a skalnatým, rozek…
Šútovský vodopád – nejvyšší, nejkrásnější a nejznámější vodopád Malé Fatry a možná i nejkrásnější vodopád celého Slovenska. Najdeme jej v Šútovské dolině na pravostranném přítoku, ústícím pod soutěskou Tesné do Šútovského potoka. Vodopád je asi 150 metrů od tohoto soutoku v nadmořské výšce 830 metrů (horní hrana). Potok, který jej napájí, pramení pod Sedlem za Úplazom, ale větš…
Dlouho jsem o tomto tajemném vrcholu snil, než jsem se na nejkrásnější vrchol Slovenska dostal. V době hodně dávné, kdy jsem ještě jezdil více na kole, než chodil po horách, patrně při jedné cestě k Sulovským skal…
- charakteristický členitý vrchol (1609,7 m n.m.) v Národním parku Malá Fatra, v severovýchodní části hlavního hřebene Kriváňské Malé Fatry. Vrchol na severu sousedí s Malým Rozsutcom (1343,5 m), od kterého jej …
Štefanová – osada patřící k obci Terchová. Je situovaná v nádherné přírodě pod majestátním vrcholem Velký Rozsutec. Leží v „srdci“ Vrátne doliny – Štefanovské kotlině, v závěru její východní větve, nazývané Nová…
 pěkná trasa pro milovníky Malé Fatry Je ideální trasou pro ty, kteří nechtějí stoupat na V.Rozsutec, ale přitom chtějí objevit pěkné pohledy do pohoří M.Fatry.    Trasa je zvládnutelná i pro rodiny s menšími dětm…
Malá Fatra (2): Výstup na Veľký Rozsutec (10/2013) Dnes je v plánu výstup na Veľký Rozsutec, nádhernou horu v severovýchodní části Kriváňské Malé Fatry. Těsně před obcí Štefanová nechávám…
Výstup zasněženou, skoro alpskou krajinou na skalnatou (dolomitovou) horu v Kriváňské Malé Fatře se dost liší od podobné trasy v létě. Prvních několik desítek metrů z osady Štefanová (640 m/m) kolem chat a horskýc…
Pobyt v penzionu "Na Kopečku"  ve Velkých Karlovicích jsme se rozhodli okořenit návštěvou relativně blízkého pohoří M…
- velmi známý vrchol v (1645,6 m n.m.) centrální části hlavního hřebene Kriváňské Malé Fatry. Třetí nejvyšší vrchol pohoří. Tyčí se mezi Veľkým Kriváňom (1708,9 m) na západě (tady jej odděluje Snilovské sedlo 1…
Východištěm pro tuto vycházku je Štefanová. Z rozcestí u parkoviště se vydáme po žluté značce směrem na Podžiar. Pěšina nejdříve stoupá loukami nad Štefanovou a poté lesním úsekem. Žlutá nás dovede až na louku u…
Vrchpodžiar – hluboké sedlo (745 m n.m.) v Kriváňské Malé Fatře. Najdeme jej severovýchodně od osady Štefanová, mezi masívem Bobot (1091,5 m) a hřebenem Poludňových skal, které jsou rozsochou Veľkého Rozsutca (1609,7 m). Severovýchodní úbočí klesají ze sedla na polanu Podžiar a do soutěsky Dolných dier. Opačná jihozápadní pak klesají do Štefanovskej kotliny (východní větev Vrát…
Horné diery – kaňonovitá soutěska v Kriváňské Malé Fatře. Najdeme ji nad polanou Podžiar, mezi masivem Rovné hory (rozsocha  Malého Rozsutca) a Poludňovýni skalami (rozsocha Veľkého Rozsutca).  Byla vytvořena erozivní činností Dierového potoka ve světlých, masívních hnědošedých dolomitech Chočského příkrovu (středně-triasový dolomitový komplex Veľkého Rozsutca). Vznikla zde sou…
30.8.2012 Po včerejším namáhavém výstupu na Velký Rozsutec, jsme se rozhodli pro hřebenovku, na kterou jsme se nechali vyvézt lanovkou ve Vrátné (k lanovce autobusem) do Snilovského sedla, odtud jsme šli po červe…
Snilovské sedlo – široké sedlo (1524 m n.m.) v hlavním hřebeni Kriváňské Malé Fatry. Leží mezi vrcholem Veľkého Kriváňa (1708,7 m) na západě a vrcholem Chlebu (1645,6 m) na východě. Severní úbočí klesají ze sedl…
- nejvyšší vrchol (1708,7 m) Kriváňské Fatry i celé Malé Fatry. Nalezneme jej v centrální části hlavního hřebene. Na severozápadě jsou sousedním vrcholem Koniarky (1535 m). Oba vrcholy odděluje vedlejší vrchol…
- vedlejší vrchol (1609,3 m) v západním hřebeni Veľkého Kriváňa a zároveň v hlavním hřebeni Kriváňské Malé Fatry. Od vlastního vrcholu Veľkého Kriváňa (na východě) je oddělen jen velmi nevýrazným, plytkým sedlem…