Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Ze Sedmihorek přes Dubecko do Malé Skály

kostelík v Karlovicích
kostelík v Karlovicích  •  Fotografie (7)  • Foto: petrkl

První červencový sváteční den, jsem si vybral celkem nenáročnou trasu z Hruboskalska do Malosklalska. Z železniční zastávky Karlovice - Sedmihorky vycházíme na chodník u hlavní silnice po několika metrech přicházíme na křižovatku. Po pravé straně máme krásný pohled na Hruboskalsko se zámkem Hrubá skála a Vladštejn. My ale jdeme pořád rovně po modré značce a za mostkem přes potok odbočíme vlevo na místní komunikaci. Značka nás vede po místní silničce do části Nová Ves ke kostelíku Sv. Jiří, kde na zdi je tabule s historií vsi. Tady se značka stáčí vlevo kolem zdi hřbitova a přicházíme na místní komunikaci, která nás opět dovede na silnici spojující Karlovice s Lestkovem.

Foto: petrkl

Vydáváme se po této silnici. V zatáčce u zastávky mě tak zaujal jízdní řád (3 spoje autobusů denně a v sezóně 2x cyklobus), že jsem si ani nevšiml, že tu značka schází ze silnice vpravo a pokračujeme dále po silnici. Procházíme kolem hor bahna, neboť místní rybník se právě odbahňuje a zde si uvědomuji, že jsem již dlouho neviděl modrou značku. Pohledem do mapy zjišťuju, že silnička nás na ni opět napojí v obci Svatoňovice. O opravdu, u autobusové zastávky značka silnici kolmo přechází a vede nás mokrou a vysokou travou smrem k lesu. Jsou odtud pěkné výhledy na Hruboskalsko a Hrad Trosky.

pohled k Ještědu z Dubecka

Po průchodu lesíkem přicházíme do vísky Kvítkov, kde jdeme nejprve vlevo po místní kominikaci abychom hned obdočili vpravo na polní cestu. Přesto, že rozhledna Dubecko už nějaký ten rok stojí, nebyla k ní doteď vyznačena žádná turistická značka. I když je fakt, že ta orientace k ní není až tak náročná. Už na této polní cestě vidíme ocelovou konstrukci vysílače s rozhlednou. Na protějším kopci je pak vidět rozhledna na kozákově. Na rozcestí, kde se značka lomí ostře vpravo, my se od ní odpoutáme po cestě vlevo a jdeme směrem vysílač (rozcestí je i označeno jednoduchou tabulkou Dubecko. V domě č.p. 6 si oproti poplatku 20 Kč za osobu půjčujeme klíče od rozhledny, dostáváme pohled sloužící jako vstupenka a jdeme ke věži. Odmykáme visací zámek a lezeme do výšky 33 metrů odkud je nádherný výhled na Český Ráj, hrady Bezděz a Trosky a taky Ještěd. Jakmile se v dálce do ještědského vysílače opřelo slunce, vypadalo to, jak když na Ještědu přistává UFO. Po navrácení klíčů pokračujeme podél kapličky po značené cyklostezce s kopce do Podloktuší, kde přecházíme hlavní silnici. U zastávky autobusu je penzion a restaurace.

Dále se chystáme po žluté značce pod Rotštejn. Původně značka zahýbala za penzion, dnes se ale musíme vrátit po hlavní silnici až k prudké zatáčce, za níž je odbočka na stoupající silničku po které přicházíme na parkoviště pod zříceninou Rotštejna a vstupu do Klokočských skal. Jelikož obě tato místa jsem již navštívil, pokračujeme po modré dále směr Koberovy. Trasa vede po hřebínku kolem třešňových sadů, nutno přiznat, že v této době značné lákavých. V jednom místě přecházíme silnici do Vesce (zde rozcestník, směrovka v našem směru chybí), pokračujeme tedy přímo dále přes Klokočské Loučky a pak táhlým klesáním do obce Koberovy. Po přejití hlavní silnice už míjíme šipku směr Hamštejn. Modrou značku tedy necháme být a serpentinami šplháme do kopce s vidinou získání další turistické známky. Nutno dodat, že rozhled je nádherný a točená kofola bodne.

rozhledna Dubecko

Od restaurace Hamštejn pak pokračujeme po červené značce, která po 2 serpentině opouští silničku aby nás provedla lesní pěšinou z kopce dolů do obce Koberovy. Tady přejdeme silnici a místní komunikací pokračujeme přímo. Asi po 1 km odbočujeme vlevo směr Besedice a přicházíme do obce. Zde je občerstvení a na parkovišti kupujeme TZ. Dále nás značka vede do kopce směr skály, kolem několika domků. V lese neodoláme nabídce žluté značky, která nás po 0,5 km upozorňuje na Kalich. Uhýbáme tedy vlevo a po pěšině klesáme ke skalám. Několika přechody, schůdky vytesanými ve skalách a sestupy přicházíme ke skalní modlitebně, kde se ukrývali čeští bratři po Bílé Hoře.

Odtud nám modrá značka slibuje pokračování do Malé skály s celkovou délkou 3 km, my však asi po 20 minutách přicházíme k místu, kudy jsme už šli a odkud to je asi 2,5 km ke kapli v Malé Skále. Další cesta už nás vede lesem a v serpentinách začíná prudce klesat dolů. Jakmile skončí les, otevírá se před námi pohled na Pantheon a Frýdštejn na protější straně údolí. Přecházíme koleje, u kaple se dáme vlevo, a u infocentra znova, abychom kolem hotelu přišli k železniční stanici.

Cesta je to příjemná, není ani moc náročná, měří asi 18 km a krom 3 turistických známek a jednoho klíštěte jsem si přinesl domů i řadu vzpomínek na výhledy po Českém Ráji.