Tipy a novinky Chaty a chalupy DěčínChaty a chalupy  Mapa Děčín

Děčín leží severovýchodně od Ústí nad Labem nedaleko statní hranice s Německem. Děčín leží na obou březích řeky Labe a je zde důležitý říční přístav, odkud lodi doplují až do Hamburku. Děčín vytváří pomyslnou hranici mezi dvěma chráněnými krajinnými oblastmi a to jsou Labské pískovce a České středohoří.

Trasy Děčín (128)
Děčínsko a Lužické hory
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Děčínsko a Lužické hory

Za domorodci na Sever

Hora Jedlová
Hora Jedlová  •  Fotografie (49)  • Foto: klana

Když se zamyslíme nad tím co vlastně znamená označení domorodec, tak to je člověk či človíček, který žije na určitém místě této planety a je tam doma a nenechá na svůj domov dopustit a miluje ho.

Tak přesně za takovými lidmi jsem se o víkendu vydal. Nečekejte, že pojedu na Severní pól, či do dalekých krajů, kde je zima a sníh. Já pojedu za domorodci do severních Čech. Výlet jsem si rozdělil do 2 dnů, protože mám dovolenou a tudíž více času a nějaká ta hodinka mimo můj domov mne nemůže rozhodit.

Jako správný náčelník Klubu přátel Milešovky musím tu naší horu Královnu Českého středohoří zkontrolovat, zjistit zda je vše v pořádku. Není-li na obzoru nějaká hora, která ji chce sesadit z trůnu, přece jenom České středohoří je sopečného původu a jeden nikdy neví.

Bývalý mlýn v Opárenském údolí

Vyrážím v sobotu svým oblíbeným vlakem 8,35 z Kladna Ostrovce a pojedu dnes do Velemína, kde mám sraz s Vítkem. To jméno Vám něco říká? Neplete se je to náš odborný poradce našeho klubu, který v tomto kraji bydlí a bude mi dnes, jako už po několikáté dělat průvodce. Pro svoji rychlost jakou se pohybuje po těchto kopečkách má na Turistice přezdívku Rychloběžka. Jako vždy jedu vlakem až do Lovosic, kde přesedám na vláček motoráček, ale dnes je tomu jinak. Při nedávno proběhlých povodních přívaly vody podemlely svah nad obcí Radejčín a došlo k obrovskému sesuvu půdy na železniční trať i na rozestavěnou dálnici přes Středohoří. Takže vlaky minimálně do konce roku do této vísky nepojedou a proto pokračuji pod vrcholky místních hor autobusem. Po cestě vidím zas jiná místa než z vlaku, projedeme Lovosicemi, Opárnem a za chvíli vystupuji ve Velemíně. Zde na mě už čeká Vítek, po krátkém pozdravu „Milešovce zdar“, vyrážíme směr Opárenské údolí. Musím Vítka trochu brzdit z obav o mé boty, aby jeho vražedné tempo vydržely. Projdeme Opárenské údolí a kde na Milešovském potoce stávalo mnoho mlýnů. Míjíme Černodolský mlýn, který se proměnil v krásný penzion s funkčním mlýnským kolem. Po cestě se k nám přidává Vítkův soused z Velemína a tak se dozvím co je ve vsi a mezi domorodci nového. Celá cesta vede podél Milešovského potoka, který je nádherně čistý. Na konci údolí už jsme v obci Malé Žernoseky a loučíme s Vítkovým sousedem a dojdeme k vinicím, které bych zde nečekal. Vítek mne dneska ukáže Vyhlídku Kalvárie (259 m n. m.) a ukáže mi část Labe, které zde nese vznešený název Porta Bohemica –Brána Čech. Za chvíli se přesvědčím, že si toto jméno oprávněně zaslouží. Konečně po povodních je v provozu přívoz z Malých Žernosek do Velkých Žernosek. Za 20 Kč na osobu využijeme služeb tohoto mini korábu a vystupujeme ve Velkých Žernosekách v těsné blízkosti dálkové cyklostezky podél Labe. Povrch cyklostezky je z kvalitní zámkové dlažby a my jdeme směr Děčín, tudíž po proudu, vyfotíme si obr parník s Německými turisty. Tito naši sousedi se přijeli podívat na naší krásnou zem a prohlédnout si zblízka české domorodce a přesvědčit se, zda jsou opravdu tak sympatičtí jak psal nedávno jejich oblíbený list Der Spiegl. Po 1 km chůze odbočujeme pod viadukt pod železniční tratí a stoupáme do kopce na Vyhlídku. Vlaky jezdí po obou březích Labe, ta na pravé(myslím po proudu Labe) straně je spíše regionálního charakteru a pro vlaky nákladní, trať na levé straně je hlavní tah pro rychlíky na Děčín a dále až do Německa. Po krásném výstupu jsme konečně na Vyhlídce a máme Labe pod sebou jak na dlani. Je tu krásný výhled na vinice nad obcí Velké Žernoseky, na Lovosice a na vrcholky Středohoří, třeba na Milešovku, Lovoš, nebudu je jmenovat všechny. Po pokochání z výhledů a vyfocení zátočiny Labe se vrátíme zpět k řece a jdeme k přívozu. Občas kolem nás profičí cyklisté menší či větší rychlostí, tuto cyklostezku využívají i pěší turisté a tak vzájemná tolerance musí být ze strany velocipedistů i turistů. Do odjezdu přívozu, který jezdí vždy v celou a v půl hodině nám zbylo trochu času a tak nakoukneme na kraj obce. Přijíždí loďka plná cyklistů a čekáme než se vysoukají z lodi a pak se nalodíme my a s námi taky několik cyklistů.

Po náročném výstupu a sestupu nás začal sužovat hlad, ruku v ruce se svoji sestrou žízní. Proto usedáme do občerstvení u přívozu v Malých Žernosekách a po dobré klobásce a vypití lahodného moku vyrážíme po cyklostezce do Lovosic. Vítek mi ukazuje až kam při posledních povodních dosahovala voda a zastavujeme se u kmenu velikána stromu, který se doplaval při povodních. Cyklostezka do Lovosic je už pro cyklisty i bruslaře po povodních v provozu a už chybí jen drobné kosmetické úpravy v okolí, aby to bylo dokonalé. Hlídám si čas, protože dnes v Lovosicích moje cesta nekončí a pojedu dál na Sever. Prošli jsme Lovosice a Vítek mi ukázal to, co stojí za to vidět. Konečně jsme na nádraží, já doplňuji zásoby vody před dalekou cestou a Vítek si zakupuje lístek na Vlakobus, který ho zaveze domů.

Krásně čistý Milešovský potok

Mně asi za ½ hodiny přijede vlak, který mě zaveze dál na Sever a rozloučím se s Vítkem a nasedám do rychlíku do Děčína. Mým dalším cílem na dalekém Severu je obec Jiřetín pod Jedlovou, kde chci v neděli s kamarádkou z mládí zdolat místní horu Jedlová 774 m n.m..

Po půlhodinové jízdě luxusním City Elefantem vystupuji v Děčíně a přestupuji na bus, který mne asi za hodinu zaveze do Šluknovského výběžku. Moje konečná destinace pro dnešní den je vesnice Jiřetín pod Jedlovou. Autobus se šplhá přes Českou Kamenici a přes Chřibskou. A mě se naskytne zpoza oken busu nádherný pohled na další krásná místa Severu.

Milešovský potok

Autobus se prodírá mezi vrcholky Lužických hor a mě se vrací v mé paměti vzpomínky na dětství, kdy jsme v Lužických horách prožili krásné chvíle na chalupě strýce. Vystupuji na náměstí v Jiřetíně pod Jedlovou a neznámých domorodců se ptám na směr na Chatu Slovan, kde má zamluvené ubytování. Po 15 minutách chůze již stojím před Slovanem a už na mě čekají, dostanu večeři, vypiji pivo, dám si káfíčko a jdu se ubytovat . Krásný den končí, já si ještě prohlédnu ve foťáku fotky ze Středohoří a jdu docela brzo spát.

Černodolský mlýn

Tak a je tu neděle, ráno se sám budím v 5,30 a po chvilce přemýšlení, kde jsem, zase usínám a až do zazvonění budíku v mobilu už jen pospávám. Dostanu luxusní snídani, kterou ani nedojím, přece jenom mě čeká výstup na horu Jedlová. Po večerním tel. hovoru s tím správným domorodcem, přesně domorodkyní mám ujednáno místo i čas kde se sejdeme a začneme výstup na horu Jedlová. Po rozloučení s domorodci ve Slovanu vyrážím do středu obce na náměstí kde máme místo srazu. Vycházím raději s časovým předstihem, přijít na sraz s někým koho jsme neviděl asi 20 let, by nebylo to pravé ořechové. Čas mám dobrý a tak po cestě ještě fotím staré chalupy typické pro Lužické hory a kostel Nejsvětější Trojice. Zaskočím ještě do infocentra pro Turistické vizitky a razítka do deníčku. Máme sraz u lavičky a tak těsně před časem našeho srazu obejdu všech asi 7 laviček na náměstí a konečně se setkáváme. Protože nemám písemný ani ústní svolení k zveřejnění identity mojí kamarádky, budu tuto milou osůbku nazývat Květinka. Navzájem jsme se poznali a vyrážíme vzhůru do kopce, to většinou bývá, že na horu se jde do kopce. Náš cíl je hora Jedlová a vystoupat na rozhlednu a podívat se do kraje. Je to středně nároční výstup, který chvilku vede podél sjezdovky a potom mírné stoupání kolem hory. Od náměstí až na Horu je to asi 3 km. Začátek cesty vede podle krásné Křížové cesty, která je zakončená kaplí. Nechám se od Květinky poučit o tom jak to zde chodí, to je výhoda když máte za průvodce domorodce. Ze soboty už jsem rozchozený a tak stoupání mi problémy nedělá a čím vystupujeme výše se nám otevírají krásné výhledy na okolní kopce. Za rozhovoru, co jsme zažili za posledních 20 let se dostaneme na vrchol Jedlové a stojíme před rozhlednou. Počasí je luxusní, teploučko a na obloze není ani jeden mráček, při takovém počasí s oblibou říkám dětem, kdo najde mrak dám mu 5 korun, dneska bych mohl klidně nabídku zvednout o několik nul. Tato zděná rozhledna z roku 1891 byla znou otevřena po rekonstrukci v roce 1993, měří asi23 metrů a musíte vystoupat něco přes stovku schodů. Po chvilce námahy se vám z rozhledny nabídne nádherný kruhový výhled. Z vrcholu rozhledny byl překrásný daleký výhled a s Květinkou jsme se shodli, že viditelnost byla okolo 100 km. Moje osobní domorodá průvodkyně mi potvrdila, že takový daleký výhled je zde málokdy a jako já byla z výhledů nadšena. Pomocí její zkušeností a pomocí vstupenky se bezejmenné kopce proměnily v určité vrcholy. Viděli jsme území třech států,do Čech do Polska a do Německa. V Polsku jsou vidět tepelné elektrárny a stejně nejkrásnější výhledy byly do naší krásné vlasti! V dálce byla vidět Sněžka, vedle Ještěd a ještě dál hrad Trosky, blízko pod námi hora Klíč, v dáli Bezděz, vedle vykukoval vrchol Řípu, Buková hora a samozřejmě Milešovka a Kletečná. Česko Saské Švýcarsko a nebudu jmenovat vše. Po pokochání z výhledů sejdeme z rozhledny, jdeme na rozcestí a potom do leva na hrad Tolštejn. Čas mám dobrý, je kolem 13 hodin a autobus mi odjíždí 16,17. To už klesáme z kopce po cestě, která nás po 2 kilometrech zavede ke zřícenině hradu Tolštejn. Hrad Tolštejn (původně Dohlenstein, Kavčí skála) je zřícenina středověkého hradu z roku 1337. Zaplatíme vstupné 15 Kč na osobu a dostaneme žeton, který se vhodí do turniketu a otočením se dostanete do areálu hradu. Hrad leží ve výšce 607 m n.m. a tak hora Jedlová je nad vámi a zase máte blíž samotnou obec Jiřetín. Po prohlídce zříceniny hradu usedáme do hradní restaurace a dáváme si oběd. Já piji pivo Kocour z regionálního pivovaru a zase ochutnám něco nového, ale Březňák je Březňák.

Po dobrém obědě sestupujeme do Jiřetína a kolem nás doslova proletí na kolech zas němečtí turisté. Občas na nás něco pokřikují, kdybych byl znalý jejich řeči asi by to znamenalo, pozor jedu nebo tak nějak. Došli jsme do Jiřetína a do odjezdu autobusu mně zbývala asi hodinka a tak jsme s Květinkou poseděli na náměstí a já si ještě zaskočil do infocentra pro nějaké plakátky. Těsně před odjezdem jsem ještě poradil jednomu kolemjdoucímu kde je cukrárna, stáli jsme od ní asi 10 metrů a tak jsem zamachroval. Autobus přijel včas já se rozloučil s Květinkou a poděkoval ji se slovy, že se snad uvidíme dříve než za 20 let, jsem nasedl do autobusu. Pak jsem se stejnou cestou přes Děčín a Kralupy nad Vltavou dostal domů do Kladna. Zažil jsem zase jeden krásný výlet a zjistil jsem, že domorodci nemusí být jen v daleké Africe, najdete je i u Vás doma.

Poslední aktualizace: 22.7.2013
Autor: klana

Dolní Podluží

Příspěvky z okolí Za domorodci na Sever

Jiřetín pod Jedlovou - Křížová hora
Jiřetín pod Jedlovou je nevelké městečko při severní části Lužických hor, dostaneme se tam po silnici I./9. Jiřetín byl založen v roce 1554 jako hornické město Jiřím ze Šlejnic, po kterém získalo i jméno. V okolí se našly ložiska stříbrné rudy, Jiří ze Šlejnic, pán na blízkém hradě Tolštejn, střežící zemskou stezku do Žitavy a Lužického Šestiměstí, sem přizval horníky ze Saska…
Naše několikadenní cesta do Lužických hor začínala na hradě Tolštejně. Ten jsme si vybrali jako místo, ze kterého budeme vyjíždět na naše cesty tímto pohořím. Bývá zvykem alespoň zhruba popsat jeho historii. Byl p…
Při našem pobytu v Lužických horách jsme navštívili i některá místa v jejich podhůří. Jedním z nich bylo i bývalé hornické městečko Jiřetín pod Jedlovou. K němu bezesporu patří i nedaleké poutní místo na Křížové h…
Tak trochu opomíjenou památkou Jiřetína je zdejší farní kostel. Není se čemu divit, zdejší skvostná křížová cesta je vskutku prvotřídní pamětihodností. Nicméně kostel zasvěcený Nejsvětější Trojici určitě zaslouží trošku pozornosti. Jednolodní kostel byl založen v roce 1590, stavba hlavní lodi kostela dokončena v roce 1611 (někdy se udává 1612 – vysvěcení), závěru severního boku představěná věž je pozdějšího data (1664),…
Obec – a někdejší město – Jiřetín pod Jedlovou najdeme v CHKO Lužické hory a kromě několika památkově chráněných staveb zde najdeme i dva mohutné památné stromy. Oba rostou na náměstí…
Štola sv.Jana Evangelisty,se nachází nedaleko Jiřetína pod Jedlovou.Jedná se o Krásnou ukázku toho,jak dříve lidé pracovali.Měli sice za dolování zde,tolik,co na povrchu za daleko delší dobu,ale za cenu poškozeného zdraví a neustálého nebezpečí ohrožení života.Zpřístupněná část štoly,měří 360 metrů a uvidíte zde i různé vymoženosti horníků tehdejší doby.Např.kolíky ,které…
Neděle 26. 7. 2020 O půlnoci jsme dveře zavírali, ve dvě už byla taková zima, že jsem se zateplovala. Naštěstí pak už jsem spala až do rána. Když jsme vstávali, sluníčko svítilo, ale teplo nebylo. Foukal studený v…
Sníh křupe pod nohama, slunce se prodírá skrz mraky a já v krásném zimním dni stoupám na zříceninu hradu Tolštejn. Auto jsem nechal na parkovišti nad Jiřetínem …
Rekreační osada Rozhled leží v údolí Bílého potoka pod zříceninou hradu Tolštejna asi 1 km jižně od Jiřetína. Osada, poprvé zmiňovaná roku 1471, se původně jmenovala Tollendorf …
Informační centrum v Jiřetíně pod Jedlovou se nachází na Náměstí Jiřího severně od kostela Nejsvětější Trojice. IC poskytuje informace o dění v „Tolštejnském panství“, kulturních a sportovních akcích, ubytování, …
Jiřetínská kaple Ukřižování patří mezi zdejší nejvýraznější, nejznámější a svým způsobem i nejvýznamnější historické památky. Jedná se vlastně o zakončení kapličkové křížové cesty z let…
Kaple Božího hrobu je jednou ze staveb spolutvořících někdejší poutní areál na Křížové hoře nad Jiřetínem. Jedná se o drobnou stavbu, která celý poutní příběh jakoby ukončuje a která je současně zdejším objekte…
Getsemanská zahrada je součástí někdejšího poutního areálu na jiřetínské Křížové hoře a nachází se hned za vstupní bránou. Je tvořena skupinou barokních soch pocházejících – stejně jako…
Z náměstí Jiřetína pod Jedlovovou jdeme asi 2 km přes Křižovou horu a Tolštejn na 3. nejvyšší horu Lužických hor. Procházka nám nabídne krásné výhledy na okolí Lužických hor. Vsutpné na rozhlednu na Jedlové cca 30…
Mezi početné jiřetínské chráněné památky patří také pozdně barokní sloup se sochou sv. Vavřince. Autorem tohoto kamenicko – sochařského díla je údajně místní kameník Wieden. Samotná socha je pouze asi metr vysoká a její datace je tak trošku nejasná. Předpokládá se, že tato památka původně vznikla roku 1716 a v roce 1802 byla upravena jako připomínka ničivého požáru, který městečko zachvátil v létě roku 1799. Přesně dv…
Nevelká vodní nádrž na Lesenském potoce je těsně u hlavní silnice na severním okraji osady Lesné. Podle nedalekého Dolního Podluží je také někdy označována jako Podlužská přehrada a podle lidového…
Křížová hora v Jiřetíně pod Jedlovou. Nedaleko kopce s rozhlednou Jedlová je další kopec v Lužických horách – Křížová hora,která je vysoká 563 m.Dominantou je kaple na vrcholu hory s…
Jak se přelomí v lednu letopočet, povětšinou brzy (kromě přemítání nad daňovým přiznáním) s dostaví i příjemné očekávání, kam že nám Miluška naplánovala srpnový zájezd. Když si vezmu, že …
Počátek trasy je v Jiřetíně pod Jedlovou na náměstí. Zde se dá pohodlně zaparkovat na neplaceném parkovišti. Jukněte na rozcestník na kterém se vydáte po zelené na Křížovou horu.V této části stoupáme vzhůru po Kří…
Jiřetínská kaple Panny Marie je nejmladší vrcholovou stavbou poutního areálu na Křížové hoře. Vznikla teprve v roce 1869 a bývá známá také pod názvem Gloriet. Jedná se o drobnou otevřenou stavbu v neorománském slohu. Kapli kryje půlkruhová kopule, jejíž vnitřek zdobí výmalba se vzorem noční oblohy. Kopuli nesou čtyři iónské sloupy s volutovými hlavicemi. V kapli je umístěna polychromovaní plastika Panny Marie stoj…
Jiřetín jak název napovídá leží pod Jedlovou horou, která je součástí Lužických hor. Městečko najdeme v Severních Čechách, jihozápadně od Vansdorfu. Jiřetín je pohorské městečko hojně…
Naše trasa úbočím hřebene Lužických hor zvaným Rohál vypadá jako když jsme bloudili.Byla to ale přesně naplánovaná trasa,aby jsme co nejvíce viděli,ale nešli stejnou cestou. Trasu začínáme v obci Lesné u stejnojm…
Když už jsme se konečně dostali na pár dní do Lužických hor, chtěli jsme pochopitelně navštívit jejich nejvyšší vrcholy. Čtvrtý nejvyšší Klíč se nám povedl hned po příjezdu (viz zde), druhý …
Rekreační osada Lesné leží v sevřeném údolí Lesenského potoka při hlavní silnici z České Lípy do Rumburka, asi 1,5 km jihovýchodně od Jiřetína pod Jedlovou. Původně…
Další velmi příjemná trasa Lužickými horami nejen po české straně. Nabízí opravdu krásné výhledy, do Čech, Německa i Polska.Trasa vede pod Luží(793m.n.m), nabízí se tedy i samotný výstup na tuto nejvyšší horu Lužických hor. Cílem je vrch Hvozd (749m.n.m.) nabídne českou hospodu i německou rozhlednu. Odsud je už jen kousek na německý Oybin, či Mühlsteinbrüche u Jonsdorfu –…
Lužické hory jsou neprávem dost turisticky opomíjený kus překrásné, ještě ne příliš lidskou rukou poničené přírody. Udělejme si dnes menší výlet za poznání jejich krás. Do malého nádražíčka Jedlová se dostaneme buď od České Lípy, Rumburka, nebo Děčína. Už to je raritou. Malé nádraží obklopené kolem dokola lesy, široko daleko žádná osada a je tu důležitá železniční křižovatka…
Jedlová je rekreační osada, ležící na severním svahu hory Jedlové asi 1,5 km jihovýchodně od Jiřetína. Ještě v roce 1731 zde stála jen osamělá vrchnostenská hájovna, patřící ke …
Vyjely jsme z Jiřetína pod Jedlovou kde v místním informačním centrum nám poradily cestu na zříceninu hradu Tolštejn(670m). Jedeme autem po úzké asfaltové silnici, až pod hrad. Dobré občerstvení je možno přímo na …
Mohutná znělcová kupa Jedlová (774 m) je po Luži a Pěnkavčím vrchu třetí nejvyšší horou Lužických hor. Pojmenována byla podle mohutných Jedlových lesů, které ji pokrývaly ještě v roce 1890, kdy byly po…