Uherské Hradiště

Město ležící na levém břehu řeky Moravy bylo založeno roku 1257. Uherské Hradiště je přirozeným, historickým centrem Slovácka, svébytného kraje známěho pro svůj typický folkór, muziku a víno. Uherské Hradiště má kolem 25 tis. obyvatel.

Turistická oblast: Jižní Morava

Z Osvětiman přes Chřiby na Smraďavku

Fotografie (114)  • Foto: Franta
Foto: Franta

Blíží se konec srpna, skončila úmorná vlna veder sužujících Česko a ranní úsvit tentokrát probíhá pod zamračenou oblohou. Meterorologové na dnešek sice předpovídají déšť, ale já jim -(oprávněně) - nevěřím a chystám se na delší tůru po méně známých skalách Chřibů. Manželka jede až do Uherského Hradiště se mnou, neboť si ráno bere ze skříně kufr a odjíždí za maminkou. Všechny škodolibé lidičky upozorňuji, že ten kufr je ale prázdný : žena si jede jen pro nějaké svoje věci a navečer se se mnou bude vracet domů do Zlína. A tak se na busovém nádraží starobylého slováckého města naše cesty dělí a já za chvilku pokračuji jiným spojem o kus dál. Silnice vede velmi hezkou pahorkovitou krajinou chřibského podhůří a z okna vidím spousty vinohradů a sadů. Zaujmou mne také dvě větší obce, které by stály za samostatnou návštěvu - Boršice a Stříbrnice. Netrvá to ani tak dlouho a objeví se cedule, označující začátek obce Osvětimany a okolo kostela, zasvěcenému sv. Havlovi, sjíždíme do centra obce s restaurací. Tady moje jízda končí a tak požádám noženky, aby laskavě vstaly a vypochodovaly se mnou z dopravního prostředku ven. (Slíbil jsem jim za to spoustu projítých kilometrů a útrap při hledání skal na místech, kam značky nevedou ... a tak můžeme společně spokojeně vyrazit do neznáma !)

Začátek naší pouti probíhá po modré tur.značce, která za humny obce Osvětimany míjí "krásně" zdevastované a zarostlé koupaliště. Po polní cestě, vedoucí okolo potoka, nás po 10 minutách chůze přivede pod sypanou, travou zarostlou hráz přehrady Březiny. Nahoru vedou schody a z hráze se otevírá pohled na hezké umělé jezero. Je obklopené travnatými plážemi a lesem a nejvíce ze všeho připomíná kanadské jezero. (Což je klišé jak hrom, neboť já a někteří další pisatelé přirovnávají něco k něčemu, co nikdy v životě na vlastní oči neviděli !!) Takže se omlouvám a znovu : hladina přehradního jezera je lemována travnatými plácky a pěkným hvozdem a je výrazným krajinotvorným prvkem. Přehrádka je oblíbeným místem ke koupání, ale hlavně k rybaření : "modrá" se proplétá po levém břehu jezera mezi travnatými palouky, hájky a osamělými stromy a na těch nejhezčích intimních zákoutích všude potkávám příslušníky Petrova cechu. A protože jsem na Slovácku, oni mne dokonce všichni pozdraví nebo odpoví na ten můj pozdrav ... naprosto neuvěřitelné, ale je to tak a já opravdu nepíšu "sájens fikšn", ale obyčejný cestopis !

Údolí se ve 2/3 přehrady točí vpravo a jezero tu končí. Loučím se s modrou značkou a lesní cestou vpravo stoupám na hřeben. Míjím jakési honosnější stavení chatové kolonie, pak výstup po okraji Paseky na obrovskou louku a po okraji lesa přicházím k silničce. Stoupá po hřebeni směrem, který jsem si včera večer naplánoval - do nitra Buchlovskýh hor - a je lemována pro změnu žlutou tur.značkou. Společně zamíříme k výraznému shluku budov hned u silničky, k rekreační chatě Jantar. O něco výš se se žlutou loučím ... a že nechávám pozdravovat hradiště sv.Klimenta, kde jsem ještě nebyl, ale rád bych se tam někdy podíval. Dnes to ale nebude, čekají na mne další neznámé skály Chřibských hvozdů ....

Foto: Franta

Ta první se jmenuje Pilařka a je to takový "přerostlý" balvan, nacházející se na zalesněném hřebínku vpravo u cesty. Skalka i místo jsou docela zajímavé, ale není čas a tak ve stále větším dusnu pod zataženým nebem valím dál. Radím se s mapou - čeká mne průzkum Čertovy skály a Zikmundovek, ale nechce se mi zacházet po safaltové silničce. A tak risknu zkratku nahoru po nové lesní cestě, která ještě není zakreslena na žádné mapě. A dobře jsem udělal : cesta míří do sedla mezi Čertovou skálou - (na této kótě 504 m Vysoké ale žádný kámen nenaleznete) - a bezejmenným kopcem nad skalkami Zikmundovek. Napravo pod vrcholem vidím ve svahu shluky balvanů a nižších skalek. Mají docela pěknou geomorfologickou výzdobu, z níž převládají skalní dutiny.

Zato skalky "Zikmundovky" na opačné straně svahu jsou naprosto z jiného těsta : vysoko nad údolím tu klesá po hřebeni snad 200 m dlouhý palouk, lemovaný hustým lesem. Je porostlý soliterními buky lesními a Vysokou trávou, ze které vystrkují své hlavičky a temena bělostné balvany a skalky. Jejich bílá krusta je tvořena vysoce odolným a tvrdým pískovcem, který odolává povětrnostním vlivům a tak jejich stěny nejsou pokryty malebnými voštinami a ani "ďourami". Kameny se proto rozpadají jen podle podélných a svislých puklin do žokovitých tvarů, které přísluší spíš žule. Pod nejhořejší skalkou se nachází jeskyňka a tábořiště. Na skalní stěně je vytesaný latinský nápis, který nám - (lidem žijícím v třetím tisíletí) - oznamuje, že tato místa si zamiloval jeden z majitelů nádherného hradu Buchlova, který před námi vykukuje mezi stromy na horizontu a po němž byl tento pás kamenů pojmenován - pan Zikmund II. Berchtold. Neodolám a abych si ještě víc umocnil zážitek z tohoto překrásného místa, dopřávám si tu dobrou svačinu a jeden "kliněc" do truhličky.

Lesní cestou nalevo od Zikmundovek prudce klesám mezi dva hřebeny a pak se dávám po "čuchu" lesem na hrb na hřebeni vlevo, kde na mne čeká krásná skalní věž. (Domníval jsem se, že jsem "objevil" Čertovu skálu a ty stěny mrazového srubu pod ní hned nad lesní cestou patří pověstmi opředené Vrtalce. Doma jsem ale na internetu podle fotografií jiných milovníků přírody zjistil, že této skále se říká Kulatina anebo Baba. Skutečná Čertovka a Vrtalka si tedy budou muset na moji návštěvu počkat někdy příště ...)

Foto: Franta

Lesní cesta pod posledními skalkami strmě klesá k potoku, nad kterým prochází po asfaltové silničce cyklostezka z Osvětiman do srdce Chřibů. Protínám cestu a před křikem projíždějících a uřvaných výletníků na dvoukolových šlapacích povozech prchám bystře jak partyzán do lesního azylu protilehlého svahu. O hodně výš a už na klidnějším místě nad údolím chvilku odpočívám a zkouším zavolat manželce. Nejde to - do zdejších hluboce zaříznutých žlebů nepronikne signál. Je to taková raritka tohoto malebného pohoříčka a pokud by se vám tu stál nějaký úraz, můžete volat tak akorát na okolní poskakující veverky ! Oddech potřebuji i kvůli jiné věci - někde nade mnou se v lese ukrývá "Trpasličí skalní město", které není dosud vyznačeno na mapách. A tak jsem se rozhodl projít svah hory hodně našikmo, abych tato údajně velmi malebná skalní seskupení neminul.

v dáli hrad Buchlov

Mám štěstí. O něco výš narazím na členitou stěnu mrazového srubu, ze které vystupují dvě skalní polověže. Ta na okraji srázu vpravo má naprosto fantastický tvar a dělá čest svému názvu "Tlama". Z profilu ale připomíná obyvatele pláží severní Ameriky - rypouše sloního. Hlava netvora je proděravěna velice kuriózními a téměř pravidelnými kulatými dutinami zvané tafoni, tyto otvory tady ale prostupují napříč celou skálou ! O kus výš nad lesní cestou vystupuje hřebínek s výrazným hrbem skalek. Na východní straně svahu nalezneme Velkou ukloněnou stěnu mrazového srubu. Je proděravěna tolikerými dutinami a otvůrky - (i krásné voštinky se najdou) - že napsat o ní, že je jen bohatě členitá, by bylo pustým výsměchem ! Její výzdoba je v měkkčích arkózních a středně zrnitých pískovcích a slepencích karpatského flyšového pásma v Chřibech snad ta úplně nejpodivuhodnější. Nad temenem mrazového srubu ční stolovitá nádstavba, v níž skalní dutiny tvoří miniaturní skalní brány a vnitřní prostory. Je to taková zmenšenina jednoho místa z Čech - Psích kostelů - tady ale do interiérů může vstoupit skutečně jen trpaslík, který není větší než dětská panenka ! Toto místo je vlastním Trpasličím městem a opodál stojí skalní věžička, taktéž bohatě perforovaná. Z boku má dokonalý profil hlavy lidoopa, však jí také nazývají Gorilou.

Za nejkrásnějšími pískovcovými skalními útvary v naší vlasti není tedy nutno nám Moravákům zajíždět až do dalekého Českého ráje, ale jako důstojná náhražka stačí se projít po Chřibech. A nezapomenout přitom pohledat "Trpasličí město" ! (Omlouvám se, ale ani ve svých detailnějších článcích v kategorii Turistické cíle a Místa nepopisuju podrobné souřadnice, neboť mám o tuto zatím nechráněnou krásu strach. Milovníci přírody si sem cestu najdou - Chřiby nejsou žádné velehory s neprostupnými pralesy - ale vandalům a "takyturistům" by existence takovýchto míst měla být navždy zahalena tajemstvím !

Foto: Franta

Nepříliš vzdálené Čertovy skály u Osvětiman zatím taky nejsou chráněné a neplatí tu ani žádný zákaz pro horolezce, kteří si útvary krásného malého skalního městečka mimořádně oblíbili. Což je moc dobře ... ale nad novým ohništěm s posezením pod první skalní stěnou jsem stanul s rozporuplnými pocity : všude kolem a na skalním nádvoříčku spousta neuklizených pilin s poražených stromů, ohniště je moc blízko skály a kouř z většího táboráku ji časem může zbarvit do černa ! Nevím, jestli by to tu ohniště mělo vůbec být a když už, tak si ho měli zbudovat ve větším odstupu od skal !

Po plochém hřebeni směrem na sever se po 1 km dostávám na hřebenovou lesní silničku. Na tomto území je jakousi turistickou magistrálou a je po ní možno se přesunout od hradu Cimburka až ku Hradu Buchlovu. Já ale vzápětí odbočuji po šotolinové cestě vpravo na vrchol kopce Velká Lipová. Někde tady se má totiž nacházet další pitoreskní skalisko. Svůj podíl štěstí jsem si bojužel pro dnešek vyčerpal a tak se po vyčerpávajícím prodírání lesními houštinami dostávám až k vrcholovému skalnnatému hřebeni PP Makovica. Zajímavé skalky jsou budovány daleko tvrdším středně až hrubozrnným pískovcem. Kvádrovitým rozpadem podél puklin, absencí význačnějších geomorfologických jevů a pralesovitým okolím se liší od těch ostatních v Chřibech a připomínají mi skály Ondřejovska. Skalní věž ale nikde - (tentokrát mne "skalní kompas" v mém nose zradil) - a tak se po beznadějném průzkumu vracím na vrchol Lipové jinou cestou.

Tady si říkám, že už bylo těch skal a kilometrů pro dnešek až dost a tak zabočím po neznámé lesní cestě dolů do civilizace. Cesta vychází na tu frekventovanou turistickou magistrálu a silnička hezky zostra padá k rozcestí Na Pile. Stojí tu velký turistický přístřešek ve tvaru otevřené chaty, ale ten vodní pramen vedle ní je uzamčen ! Neuvěřitelné !!! V pet láhvi mi přitom zbývají poslední dva doušky minerálky. Dál už musím vydržet bez pití, neboť mne čeká asi 7 km dlouhá cesta údolím Dlouhé řeky do lázní Smraďavka a do Buchlovic na bus.

Foto: Franta

Naštěstí vede žlutá značka po silničce po rovině a dolů údolím a tak cesta docela rychle ubíhá. Po několika kilometrech se okolní les trochu otevírá a nabízí pohled na pastvinu s koníčky. Přes cestu mi přeběhne srna - (a to ani nejedu za máminou do Brna, jak to zpívá Ivan Mládek v jedné staré písničce). Poté míjím dva chráněné stromy - jedná se o duby křemeláky - a přicházím k pomníčku U zabitého. Svůj věčný sen zde spí jeden buchlovský pán, kterého tu našli protknutého vlastním kordem ! Tento středověký mord nebyl až do dnešních časů uspokojivě vysvětlen. Okolo cesty přibývá zleva i zprava luk, rekreačních objektů a tábořišť. Následuje sporadická obytná zástavba a jedna turistická hospůdka. Žízeň je veliká a tak si na její kryté terase spočinu a doplním hladinu H20 v organismu jedním nealko pivem. Volám Janě a už nemusím tolik spěchat, neboť si ty věci od maminky dokázala odnést sama a prý už je na cestě k domovu.

Tím líp. Aspoň si můžu v klidu prohlédnout lázničky Leopoldov-Smraďavka, které díky soukromým majitelům vyrůstají do krásy. Areálu dominuje krásná alej okolo velmi zajímavého rybníku s kachnami, kaplí sv.Kříže, bývalého zámečku a nové restaurace. Mléčně zbarvené a nelibě páchnoucí upravené sirovodíkové prameny stékají do rybníčku. Ochutnávám tu smradlavou vodu. Je to síla a tak tak, že "nenakrmím" ty přihlížející a všudepřítomné vodní ptáky !! Je tu moc hezky, bohužel se tady kvůli nedostatku času nemůžu zdržet. A tak pomalu kráčím po silnici, vedoucí podél mléčně zbarveného potoka nad vodní nádrž Sovín a serpentinami silnice nahoru k hlavnímu tahu nad Buchlovicemi.

Stará busová zastávka u křižovatky má hezký výhled na Hrad Buchlov, hned u silně frekventované komunikace sedí paní a prodává burčák. Vyzvídám, jestli nemá i něco jiného k pití, neboť skoro umírám žízní, ale prý ne. A tak zalezu do čekárny. Nožičky po těch více jak 20 km bolí a přitom tu není žádná lavička, to je ale pech ! Ještě že mi už za 20 minut jede spoj domů ... A ještě než bus přijede, tak za mnou přichází ta paní a s pokřikem - "Kdopak to tady měl žízeň ?!? " - mi nabízí alespoň pohárek čiré vody. A tak jen díky této šlechetné paní můžu dnes dopsat tyto řádky ...

Poslední aktualizace: 9.11.2013
Autor: Franta

Osvětimany

Příspěvky z okolí Z Osvětiman přes Chřiby na Smraďavku

Vodní nádrž Březina u Osvětiman
  Je to menší vodní dílo, které vzniklo v 80.letech minulého století na Klimentském potoku asi 1 km na severozápad od velké obce Osvětimany. I když jeho vodní plocha dosahuje - (při délce 650 m a největší šířce 15…
Výchozím bodem je obec Osvětimany, dobře dostupná autobusem i o víkendu ze dvou směrů, a to buď z Uherského Hradiště nebo linkou IDSJMK 666 z Kyjova. Vyrazíme po asfaltové silničce severním směrem bez turistického…
Výlet po Chřibské přírodě začína ve vesnici Osvětimany, kde se vydáme po žluté turistické značce, která nás dovede přes rekreační chatu Radost až k Hoře sv. Klimenta. Sv.Kliment je poutním místem a je také národní…
Trasa vede přírodou Chřibů z vesnice Osvětimany, odkud se po žluté značce dostaneme kolem Osvětimanské přehrady a chaty Radost až k Hoře sv.Klimenta. Odtud po zelené značce pokračujeme k rozcestí pod kazatelnou. N…
 K největším vynálezům lidstva bezpochyby patří výskyt zařízení, umožňující díky nabízenému sortimentu zregenerovat naše síly a vyvolat stav dobré mysli. Řeč není samozřejmě o ničem jiném, než o sympatických…
V sobotu jsme sbalili karimatku a stan a vydali se po krásách Chřibů. Vlakem jsme z Uherského Brodu dorazili do Zlechova, odtud jsme šli už po svých. Ze začátku jsme trochu motali po hlavní trase směrem na Buchlovice. Z vrcholu Na Větřáku jsme to střihli okolo Nových sadů, Buchlovického potoku k Dlouhé řece. Výběr trasy nebyl zrovna nejlepší, šlo se po asfaltce mezi autama. Přes Sovín jsme se vydali k vodní nádrži Nad Sovínem, kde je jedna supr hospoda s dobrým pivem. Na jídlo doporučuji o kousek dál v…
  Nad vodní rekreační nádrží Březina u Osvětiman se ve vzdálenosti asi 600 m  směrem na východ nachází příjemné rekreační místo. Od Osvětiman k němu stoupá silnička lemovaná žlutým značením turistické trasy.…
Pravděpodobně nejhezčí vyhlídka na jižní bránu do Chřibů - Osvětimany s atraktivním okolím, je z horizontu bezejmenného vrchu, na který mezi lány polí a lukami vystoupá polní cesta, doprovázená zeleným turistickým…
Chřiby - Klimentský rybník
Soutěž 3 body
Na sever od velké vřesovické chatové oblasti Paseky se nachází zajímavý rekreační areál s Klimentským rybníkem, ležícím na stejnojmenné chřibské vodoteči. Klimentský rybník má rozměry 130 x 50 metrů a slouží už…
Vesnička Vřesovice se nachází v podhůří Chřibů, v tzv. Mikroregionu Podchřibí. Leží v okrese Hodonín, asi 9km od města Kyjov a 30km od Hodonína. Vřesovice mají kolem 600 obyvatel. Okolí…
Vesnička Vřesovice se nachází na úpatí Chřibů. Výlet ke Koryčanské kapli vede přírodou Chřibů a jedná se spíše o lehčí túru. Ve Vřesovicích se napojíme na žlutou turistickou značku v části vesnice zvané Podhoří. Odtud se vydáme směrem k Zubkově studánce a odtud k rozcestí Pod Koryčanskou kaplí. Odtud se vlevo vydáme stoupáním nahoru ke Koryčanské kapli - malá kaplička z…
Tato trasa byla letos součástí dálkového pochodu Putování moravským slováckem, který proběhl ve Vřesovicích začátkem května. Trasa má přibližně 17km a vede z Vřesovic po žluté turistické…
Asi 200 metrů severně od Klimentského rybníka nalezneme chatu Radost, která svým vzhledem víc než připomíná dobu budování "šťastných zítřků" a dobu závodních rekreací pod záštitou ROH. Chata Radost nabízí vš…
Vyhlídková skalka u chaty Radost
 Poukazovat na bohatství skalních útvarů, před návštěvníkem se dodnes bedlivě skrývajících v chřibských hvozdech, by bylo nošením sov do Athén. Díky lesnímu hospodaření se pak najednou vyloupnou i na místech, kde …
Cestou k Medlovickému lomu se může poutník potěšit nejen hezkými výhledy do okolní KRAJINY, ale i křížem, umístěným do lánu pole tak esteticky, až vypadá, jako by vypadl z nějakého obrazu. Nebudeme si něco namlo…
 Toužíte navštívit Mars, ale kvůli klaustrofobii z omezeného prostoru by vás nikdo ani za boha nedostal do rakety? Nevěšte hlavu a navštivte přírodní památku Medlovický lom, nacházející se ani ne půl kilometru záp…
  Jak už jsem se několikrát zmínil - středomoravské pohoříčko Chřiby, tvořené karpatským flyšovým pásmem - je "Zemí zaslíbenou" pro milovníky pískovcových skalních útvarů. Nacházejí se na všemožných místech jejich…
  Chřiby bývají někdy označovány přídomkem "Zahrada Moravy." Kdo z vás měl možnost toto půvabné minipohoříčko navštívit, jistě mi dá za pravdu, že toto tvrzení není nijak nadnesené. Vrcholky a hřebeny kopců jso…
Ježovský lom je přírodní památka, která se rozkládá v jižní části pohoří Chřiby a mezi obcemi Osvětimany a Ježov. V lomu se do 70. let 20. století těžil…
  Na podvrcholovém svahu bezejmenného kopce se nachází menší stádečko zajímavých, ale nevysokých pískovcových skalek. "Kamení" je rozhozeno po pravé straně nad lesní cestou, která stoupá od 600 m vzdálené skály Pi…
Skal, nazvaných podle rohatých bytostí, vyslaných na povrch zemský samotným knížetem pekel, je u nás něurekom. Jsou rozesety po celém území vlasti, a i v tom minipohoříčku Cřiby, připomínajícím spíše krásnou zahra…
  Ó vy maličké a malebné Chřiby: kolik vy ve svých hvozdech dosud skrýváte před zrakem lidským neznámých skalních útvarů - to by snad vydalo na speciální turistickou encyklopedii... Jednou z mnoha chřibských skal …
Jihovýchodně od Koryčan se nachází Svatý Kliment - velkomoravské hradiště z poloviny 9. století s mohutnými, dobře patrnými valy, v jejichž středu kdysi stával kostel, o němž se soudí, že byl důležitou cyrilomet…
    Jedním ze skalních seskupení v moravských Chřibech, které s lehkým přimhouřením očních víček snese označení "skalní městečko," jsou skály u Osvětiman. Žádná značená cesta k nim ale dosud nevede a od této velik…
 Vrch Bradlo (543 m) je zajímavý nejenom svým dlouhatánským vrcholovým hřebenem, ze kterého za doprovodu bujné vegetace vystupuje celkem 6 skalnatých suků, ale také hezkou sakrální stavbičkou. Naleznete ji asi 4…
Severně od města Kyjov a jihozápadně od města Otrokovice se nachází kouzelná rekreač…
Chřiby - zřícenina hradu Cimburka
   Už jenom rozsáhlá zřícenina - (a navíc v současnosti "přizdobena" všudepřítomným trubkovým lešením) - zůstala z kdysi snad nejsličnějšího z moravských hradů. Jeho zakladatelem byl pan Bernart z Cimburka, který …
Buchlov
Hrad Buchlov stojí na vysokém návrší v zalesněném pásmu Chřibů, hrad se nachází několik kilometrů severozápadně od Uherského Hradiště ve Zlínském kraji. Hrad Buchlov je vynikající ukázko…
Zámek Buchlovice, nacházející se poblíž Uherského Hradiště ve Zlínském kraji, je stavbou vrcholného baroka ve stylu italské vily. Zámek je vybaven původním mobiliářem, který doplňují novobarokní repliky, pocháze…