Kladno

Kladno je průmyslové město spjaté s těžbou černého uhlí, zpracováním železa a hokejem. Historické centrum města tvoří obdélníkové náměstí se sousoším z roku 1741, dvoupatrovou pseudorenesanční radnicí a kostelem Nanebevzetí panny Marie. Nedaleko náměstí je barokní kladenský zámek postavený v roce 1740.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Město Slaný / Zámek Lány Ubytování Kladno
Turistické cíle / Mapa Kladna Skanzen Lhota / Rozhledna Kožova Hora Rozhledna Vysoký vrch
Kladensko Rakovnicko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kladensko Rakovnicko

Z deníčku alkoholických debaklů aneb Něco o Lásce

Folk fans
Folk fans  •  Fotografie (29)  • Foto: Kennedy
Loděnice
Loděnice  •  Foto: Kennedy

Pavel Dobeš. Nezpochybnitelná ikona českého folku a písničkářství jako takového. Takže, když jsem se dozvěděl, že kroky akustického barda zavedou jednu dubnovou sobotu do Unhošťské Sokolovny, neváhal jsem a odsouhlasil nabídku jít se podívat, jak to živé legendě bude šlapat naživo v jejích osmašedesáti letech. Zbýval jen vymyslet způsob dopravy. Původní plán vzít kolo padl, neboť přední plášť mého trekového kamaráda potřebuje vyměnit a neměl jsem čas se k této akci dostat. A tak se člověk zase pro jednou musel spolehnout pouze na svoje nohy. Zavolal jsem staré kamarádce Šárce. A jelikož ona je člověk, který se děsí velkých kopců, vybral jsem jednoduchou trasu Loděnice -  Unhošť. Jede se za kulturou, budem lidi a užijem si zážitek, jenž obohatí naše duchovní vnitřství. Nic nenasvědčovalo tomu, že by se mohlo dít něco jiného. Ale bohužel. Nakonec byl obohacen nanejvýš náš krevní oběh o notnou dávku etanolu. A taky pár unhošťských obyvatel o mou vskutku okouzlující společnost. Ale teď je sobota, devět ráno, a vše vypadá zalité slunkem zodpovědnosti.

Tak jdem na to.

Sobota, 8.4.

Trochu Alain Delon a tak trochu Steve McQueen …

Hned na úvod Šárku uklidňuji s tím, že převýšení na trase dlouhé osmnáct kilometrů je cca. pouhých 400 metrů, většina cesty vede do velice mírného kopečka. No, trochu skuhrání si neodpustí a nezapomene zmínit, že má sešroubováno půl těla po operacích v důsledku downhillu a tudíž trpí občas nesnesitelnými bolestmi. Já si spíš myslím, že se jedná o rakovinu kostí v posledním stádiu, ale jsem taktní a nechci jí kazit těch posledních pár týdnů.

Loděnice 2
Loděnice 2  •  Foto: Kennedy

Vlak do Loděnice jede něco lehce přes půl hodiny a být v něm sám tak bych svoji cílovou stanici dozajista přejel. Naštěstí má Šárka situaci pod kontrolou. Po krátké pauze u nádraží se ještě stavujeme v místním Smíšeném zboží, protože den vypadá pekelně slunečně a přežít ho bez slunečních brýlí, které jsme si oba zapomněli, je prý nemožné. Šárka vybírá jedny (osvědčený vzor „moucha“) pro sebe a jedny, zpropadeně frajerský, pro mě. To byste nevěřili  kolik sebevědomí dokážou takové sluneční brýle vlít člověku do žil. To si přímo říká o selfíčko ! Inu Milé dámy, co na mě říkáte ? „… trochu Alain Delon a tak trochu Steve McQueen …“ ?

Takto vyzbrojeni poklidně vyrážíme po červené značce podél říčky Loděnice, která nás bude provázet většinu výletu. Po slunci samozřejmě není ani památka a do konce dne se to příliš nezmění. Díky pane Murphy.

Přes sluneční brýle toho jako bývalý krátkozraký moc nevidím, navigaci a hledání značek obstarává Šárka. U této příležitosti se dovídám, že sama má levé oko poloslepé a pravé naopak extra výkonné, což několikrát předvede – odhalit obrázek pandy na stromě vzdáleném 300 metrů přes tmavý brejle ? Asi bude hrát v příštích X Menech.

Delon
Delon  •  Foto: Kennedy

První pauza je ve vísce Nenačovice, ve které zvažujeme hospodu, kde bychom počkali na příjezd dalšího kamaráda – Přemáka, který se vrací ze země zaslíbené – z Německa - a chce nás dohonit po poledni. Nakonec ale Šárka usuzuje, že je na oběd ještě příliš brzy, tak dáme jen jednu zabijáckou cigaretu, obhlídneme klasický pomník obětem první světové války a zkontrolujeme místního psa, kterému to tu zřejmě patří, a valíme dál směrem do kraje mlýnů. Markův mlýn, Nový mlýn, Rejnovský mlýn, Suchý mlýn, Kalivodův mlýn … mlynáři kdysi na Loděnici a v přilehlé oblasti přírodní park povodí Kačáku vládli. To je již minulost, dnes je většina mlýnů postupně rekonstruována na klasické rekreační stavby. Někde jsou provozována občerstvení či restaurace. Právě v chatařské oblasti Rejnov ukazuje GPS přítomnost hospody a Šárka natěšeně zrychluje krok s vidinou jídla a poledního piva. Marně. Není sezóna, není léto, a to se prostě v Čechách nežije. Na druhou stranu to chápu. Kšeft je kšeft a trávit čas prací v občerstvení, kam přijdou dva lidi denně, nemá význam. Musíme počkat do července. Volíme tedy záložní plán – a sice návštěvu restaurace Srub ve vesnici Podkozí. Sem dorazí i Přemák, který jede busem do přilehlé vsi Svárov. Že to nebude úplně zadarmo, vidím při pohledu do mapy, jdeme od řeky, takže zákonitě do kopce. Osmdesát vejškovejch. Nelidská záležitost, Šárka funí a na vrcholu jí musím půjčit nové tričko. Odměna ale stojí za to. Jsou tři hodiny odpoledne a já startuji nadcházející večírek stylově německým vysokostupňovým, nefiltrovaným pivem Maisel. Po druhém se mi už motá krok. Šárka mě posléze posílá pro kafe. Kafe nepiju a tak beru klasicky to nejdražší. Laté (?) za cca. 55 Kč ujde. Do kopce se doškrábe i Přemek a dává též Maisela. Už s druhým pivem se statečně snaží pozvat zdejší osmnáctiletou servírku do Unhoště na koncert. Jeho úlisnost se ale nesetkává s úspěchem a já jen pohrdlivě kroutím hlavou. Jo, pýcha předchází pád.

Nenačovice pomníček

Odchod přichází po třetím pivu a první dva kilometry nastupují takzvaná alkoholová křídla – euforický stav kdy má člověk pocit, že K2 je kopeček pro děti. Po dvou kilometrech paní Realita křídla přistřihne a z desetimetrového převýšení se stane naopak K2. Dnes to ale není tak zlé. Jde se mi stále dobře, takže se ujímám vedení a zrychluji naši skupinku, aby nám neutekl začátek koncertu v 19:30. Nakonec máme solidní náskok a můžeme udělat ještě delší pauzu u rybníka Bulhar, který jsem vybral jako místo vhodné pro dnešní přespání. Půjde to, ale na rovinu – unhošťaně mají toto místo dozajista rádi, chodí sem venčit psy a jezdit na kole, a je to vstupní brána do lesů povodí Kačáku, ale samotný rybník Bulhar vypadá přesně tak jak jsem si ho představoval dle jeho zasazení v krajině – umělá nádrž, v jejímž bezprostředním okolí se nachází minimální množství stromů. Dle fotky je jasně vidět, že to žádný zázrak není a snad to nová výsadba brzy změní.

Ve zvukovém a morálním suterénu

Teď je již čas přesunout se k povinnostem a přestat odkládat nevyhnutelné, neboť Maisel z nás již povážlivě vyprchal. První na řadě je bar v centru Unhoště kde moje volba padá jednoznačně na IPU. Nevím jaký má tahle lahůdka obsah alkoholu, ale třebas taková Plzeň je ve srovnání s ní dětská citronáda. Nestydím se vychlazený půllitr takřka exovat a k tomu nenuceně konverzuji s blonďatou barmankou. Na místě máme sraz s Honzou - rockovou hvězdou slavné kapely Kunta Kinte, jeho přítelkyní Míšou a dalšími jejich přáteli. Dobeš prý zahájí svoje představení až okolo půl deváté. Dám si ještě IPU.

McQueen
McQueen  •  Foto: Kennedy

Unhošťská Sokolovna představuje typickou stavbu na českém maloměstě s charakteristickou atmosférou a image kulturních domů zlatých osmdesátých let. Miluju tenhle styl, má pro mě jisté, stěží definovatelné, a hlavně stěží vysvětlitelné, kouzlo. Účast je velice dobrá, tipuji hodně přes 200 návštěvníků a to i přesto, že vstup za dvě kila není právě levný. Usazujeme se v zadní části budovy u stolu číslo 20, který nám už předem zabrala kamarádka Jiřina, ta dorazila z Prahy s asi dvouhodinovým předstihem a ony dvě hodiny strávila příjemným rozhovorem s místními důchodci. Ale bere to sportovně, přeci jen na Dobeše do Sokolovny se nechodí každý den, tyhle zážitky jsou tím skutečným kořením života. Kořením, které rychle chytne pachuť z chuti majoránky kamsi ke šťovíku. U každého stolu je list A4 kde jsme upozorněni na to, že zvukař sice dělá co může, ale prý máme i tak omluvit zhoršenou kvalitu produkce. Kolem půl deváté nastupuje Pavel na vyvýšené pódium a vskutku „zhoršená kvalita“ nastupuje s ním. To je dost slabý výraz. Zažil jsem koncerty v mnoha kulturních domech, hodněkrát jsem byl svědkem brazilských prasáren ve squatech jako Papírna nebo strašidelné rezonance na Miladě, ale to co si pro nás přichystali na folku v Unhošti suverénně předčí snad vše, co jsem doposavad slyšel. Pokud bych tedy Dobeše neviděl, dle zpěvu bych ho nepoznal. Zklamání je velké a moje reakce adekvátní – pivo. Hodně piva. Čepujou tady tuším nějakej Staropramen desítku a to je pro mě dnešní den pěkně slabej čajíček. S postupujícím večerem jsem se několikrát přemístil do přední části sálu i přímo pod pódium, ale nikde jsem nenalezl místo, kde by se dalo zachytit něco, čemu se říká zvuk kytary nebo dokonce lidský zpěv. Jedinou útěchou a výhrou tak zůstává, že Jiřina se Šárkou ukořistili společnou fotku s Dobešem, a i nějakou tu pusu. Na rozdíl od některých jiných dam si bohužel nenechali podepsat ňadra. Jo, punkerky se maj od sokolnic pořád co učit. A řekl bych, že punkáči by se od sokolníků taky pár věcí mohli naučit. Kupříkladu zvládat nápor piva. Aspoň tedy já se pod přívalem dalších a dalších půllitrů začínám pomalu sesouvat směrem k černé díře vedoucí do jiné dimenze, kde nic není takové, jak se zdá. Dobeš sype hity kalibru „Pražce“, a „Něco o lásce“ … ale mě už rozostřený hukot jeho marné snahy nebaví. Rozhoduji se k přesunu zpět do baru.

IPU na kuráž

Mimochodem, jméno toho baru si nepamatuji ani nyní. Jen vím, že tam měli mnohem lepší pivo než v Sokolovně a že tam byla i skvělá společnost za výčepem, která si mě dozajista oblíbila. Dozajista. V pátém souhvězdí Alfa Centauri je to přesně tak.

Pes
Pes  •  Foto: Kennedy

Na cestu se nezapomenu vyzbrojit svými slunečními brýlemi, které mě okolo desáté večer spolehlivě ochrání před žárem pouličních lamp. Suverénně vstupuji zpět do baru a je mi jasný, že beze mě to tady nemělo úroveň. Blonďatá kráska mi ihned podává osvědčenou IPU a já se uvelebuji u barového pultu s úšklebkem protřelého dobrodruha, jehož styl je vyšperkován neprůhlednými brýlemi francouzských akčních hrdinů. Pamatujete, jak jsem zmínil to sebevědomí a moc, kterou člověku tento módní doplněk dává ? Tak momentálně není v místnosti nikdo mocnější. Jsem králem nenucené konverzace, lev salónů, s touhle vizáží mě chce každá.

Pes 2
Pes 2  •  Foto: Kennedy

Když se ubohé dívce podaří mě před jednou ráno, asi hodinu po zavíračce, konečně vykopat z baru ven na ulici, je to myslím pro ni podobný pocit jako když z ČR odešli poslední sudetští Němci. Ta úleva. Ze mě už je nekontrolovatelná pivní láhev, kutálející se všemi směry a marně se snažící udržet krok s ostatními přáteli. Neartikulovaně se proto loučím, vytahuji GPS a pokusím se o nemožné – najít cca. 500 metrů vzdálený rybník Bulhar s vidinou pádu do kómatu. Všiml jsem si aspoň, že v naší skupince chybí Přemek, který evidentně strávil celý večer v Sokolovně a není jisté, kde se nachází. Inu, použiji mobil. Naši konverzaci si nepamatuji. Vím jen to, že jsem nakonec rybník našel, vytvořil cosi, co by se dalo s lehkou tolerancí označit jako bivak a po dalším časovém úseku neurčité délky dorazila i Šárka doprovázená Honzou, který  s námi zůstal na venkovní nocleh, byť má v Unhošti dům. Byl moc daleko a musel by jet taxíkem. Chápu. Zavřít oči a pomodlit se za neděli.

Neděle, 9.4.

Mezinárodní den bolesti

Návraty zpět do reality bývají tvrdé, ale návrat tento dubnový víkend je takřka betonově tvrdý. Při vstávání a odčepování několika sudů IPY při močení mám neblahý pocit jako by na mě sáhl sám pan Infarkt. Bolest hlavy je snad lépe nekomentovat. Sesouvám se zpět do útrob provizorního bivaku a definitivní probuzení tak obstará až Míša, která si se psy přišla vyzvednout Honzu a … donesla mu snídani ! Snad jakákoli holka, se kterou jsem kdy chodil, by mi donesla leda tak pár facek a odtáhla mě domů za neustálého spílání sprostých slov o vylitém dobytkovi. To si někdo umí vybrat. Pozdě Lásku honit.

Podél mlýnů

Posléze se nám podaří najít i Přemáka, který si udělal sólo ležení pár desítek metrů na menším kopečku, a společně se přesouváme na jídlo do další hospody, jejíž název si nepamatuji. Chybí pouze Jiřina, která nás v noci opustila a zvolila raději poslední půlnoční bus do Prahy.

Podél mlýnů 2

Opět vytahuji sluneční brýle, tentokrát hlavně proto, aby zakryli můj útrpný výraz. Nejvíc v kondici v bandě trosek je evidentně Míša, která neváhá rekonstruovat některé zážitky z minulé noci – tedy to co se dle mě dělo v dimenzi pátého souhvězdí Alfa Centauri neodpovídá příliš tomu co se dělo u nás na Zemi, kde seděl v jednom no name baru idiot ve slunečních brejlích a asi tři hodiny ničil výčepačku nesmyslnými, špatně huhlanými příběhy, k tomu označil půl osazenstva u stolu za příznivce neonacismu a několikrát si v prostředí, které bylo nekuřácké v pohodě zapálil. Sakra. Zdá se, že kouzlo Alaina Delona v Unhošti jaksi nefunguje, brejle nebrejle. Jsem natolik zmatený, že klasickou mantru všech alkoholiků „Co si nepamatuju, to se nestalo“ parafrázuji na geniální přísloví „Co se nestalo, to si nepamatuju“.  Dříve by se pod tíhou důkazů dostavila společně s fyzickou kocovinou i kocovina morální. Dnes už ne. Jak píše můj oblíbený klasik H. D. Thoreau : „Léty jsem zhrubl a otupěl.“ Stejně tak já. Stud, lítost, snaha o nápravu či snad o omluvu, se jaksi nekoná. Naopak. Zkrátka pokud děláš děvče za barem, musíš počítat, že ke tvýmu životu patří ožralý úlisný zoufalci. A jestli se ti to nelíbí, tak tu práci nedělej. To je jako kdyby se ajťák Přemák rozčiloval, že se musí hrabat v počítačích. Nic. Příště tý kočce koupím pivo a aspoň cestou na záchod si sundám sluneční brejle, abych pokaždý nezakopával o tamní nácky.

Následně se navíc dovídám, že Přemysl usnul v Sokolovně kdesi pod stolem a musela ho odtamtud vyvádět pořadatelka. Zkrátka zvířátka co si pletou folk s alkopunkem.

Mojí největší starostí ale není pokleslá morálka a bezohlednost nýbrž zoufalá fyzická bolest. Ta nepolevuje ani po půllitru kofoly a hamburgeru k obědu. Volím tedy drastické řešení :

semtex na kuráž

a pomilovat výčepačku

dlouhá noc se prohýří

a k ránu dvě hodinky spánku

sláva, sláva Vám pražští opilci …

Ostatní nechápou. Hlavně holky můj energetický nápoj poněkud vyděsil.

Občerstvení
Občerstvení  •  Foto: Kennedy

Společnost postupně odumírá v klasickém poobědovém útlumu znásobeném včerejší alkoholickou extratřídou. Míša s Honzou jedou do Prahy autem a Šárka s nimi. Nakonec se pro cestu autem rozhoduje i Přemysl. Nakumulovaná únava z německých skal a z českého lihu udělala svoje. Jen já si tvrdošíjně odmítám přiznat, že bych dnes měl také využít autoodvoz a trvám na původním plánu, kterým byla pěší vycházka do Berouna. Necelých dvacet kilometrů. Jen ještě menší zásek při placení … obsluhu restaurace dělá mladá holka odhadem něco kolem dvaceti, a když na ni pokukuji přes své velké okuláry, s Delonovým mrknutím, vypadá, že by si třeba chtěla povídat … No dobře, nakonec dávám přednost výletu.

Podkozí
Podkozí  •  Foto: Kennedy

Hned na úvod je jasné, že tohle bude bolet. Základem je nesundat si kouzelné brýle, které mi už včera přinesly tolik štěstí a dobra. Teď se bude pro změnu hodit fyzická kondice ala McQueen. Počasí si se mnou hraje, nemám sice teploměr, ale slunce pálí jako cejch včerejší ostudy a i teplota ve stínu hravě překonává hranici dvaceti stupňů. Je to tvrdý, McQueen se musí činit. Cesta na Berounsko je přitom velice hezká, míjím vtipné výstražné cedulky u koňské obory, a ve vesnici Chyňava dělám větší pauzu pod posvátnou Lípou u kostela. Lípa srdčitá o výšce 16 metrů a obvodu 340 centimetrů byla vysazena 24.3. 1854. Přemýšlím, kolik opilců se pod ní od časů Národního obrození zastavilo skrýt ve stínu koruny a dopřálo si načerpání dalších sil. A kolik se jich tu ještě zastaví, až z mých jater bude dávno popel rozprášený v hustém lese. Někdy nezbývá než závidět stromům jejich klidnou, bezstarostnou a hlavně bezbolestnou existenci.

Poslední zastávkou je pak rozcestí U Lizu vedle kterého se nachází zvláštní budova ve stylu motorestu. Přes léto asi slouží jako občerstvení pod správou Českého mysliveckého svazu. Docela lituji, že nemám lepší foťák, schopný člověk by zde zřejmě pořídil pár zajímavých uměleckých snímků. Vynahrazuji si to alespoň nezbytným selfie. Je nová doba a každý sdílí své šťastné okamžiky s přáteli. A tak se i já fotím, plný štěstí a zážitků, před posledními čtyřmi kilometry k vlakovému nádraží. Těch necelých dvacet kiláků mi trvalo skoro sedm hodin.

Podkozí 2
Podkozí 2  •  Foto: Kennedy

V Berouně vykupuji nápojový automat a padám do klimatizovaného kupé. Chvilková úleva od bolesti postupně přichází. Cestou ke Smíchovskému nádraží si už v hlavě vesele přehrávám ty nejlepší highlighty ulynulého víkendu, snažím se spočítat množství lidí, kterým jsem dokázal znepříjemnit život a vesele si broukám …trochu Alain Delon a tak trochu Steve Mc Queen …

Bez slunečních brýlí už na vandry a na koncerty odmítám jezdit !

Trasa vycházky

Poslední aktualizace: 17.4.2017
Autor: Kennedy

Unhošť

Příspěvky z okolí Z deníčku alkoholických debaklů aneb Něco o Lásce

Unhošť - náměstí T.G.Masaryka
Město Unhošť, v němž žije 5 tisíc obyvatel, je vzdáleno přibližně 20 km od středu Prahy a 8 km jižně od Kladna. V jeho centru se nacházejí tři náměstí, to prostřední nese jméno po prvorepublikovém prezidentovi.…
Jednolodní orientovaný farní kostel s vysokou věží je nejstarší unhošťskou památkou a zároveň nejdominantnější stavbou Václavského náměstí. Hlavní vchod s pískovcovým portálem je umístěn na jižní straně svatostánk…
Na severní straně tř.Dr.Beneše, která propojuje dva městské rynky a je se svými 100 metry délky pravděpodobně jednou z nejkratších tříd u nás, se vypíná nápadná patrová budova s věžičkou, přizdobená dnes poněkud „opršelou“ načervenalou omítkou. Toto stavení je starou radnicí, v níž dnes sídlí Městské muzeum. Místní konšelé si na tomto místě zbudovali místo pro správu Unhoště ji…
Unhošť leží ve Středních Čechách, západním směrem od Prahy. Městečko se rozkládá mezi Pražskou plošinou a chráněnou krajinnou oblasti Křivoklátsko a na levém břehu Černého potoka. jihozápadního okraj…
Před chrám byla přemístěna před koncem 19.století, ale tuto barokní pískovcovou skulpturu vytvořil neznámý mistr sochař již roku 1750. Stojí na dva metry vysokém soklu (rovněž z pískovce) a „vévoda české země“ je oděn do knížecí zbroje a zahalen dlouhým pláštěm. V pravé ruce svatý Václav drží maršálskou hůl a v levičce korouhev s pozlaceným praporcem, na němž je zobrazena přemy…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, rád bych Vás pozval na výlet kolem starých mlýnů, po trase Unhošť Loděnice.Start je Unhošť, kam jezdí autobusy z Prahy, Berouna a vlaky z Prahy a Kladna, ale myslím, že po pře…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, tentokrát Vás pozvu na okružní výlet z Unhoště do Unhoště.Dostanete se sem vlakem, ovšem počítejte se  2 kilometry po silnici od nádraží do města. Lepší je to  autobusem z Pra…
Obec Kyšice leží v jižní části okresu Kladno, nedaleko města Unhošť. Rozloha k. ú. je 650 ha. První zmínka o obci pochází ze 14. století. Působí zde několik významných firem: Veseta, výrobce limonád, Ryor, kte…
Jedeme na farmu Oslí stezka nacházející se v obci Svárov v okrese Kladno. Přes Slevomat jsme zakoupili Voucher na návštěvu farmy i s výkladem. K dispozici byla i možnost půjčit si oslíka na…
Tentokrát vyrazíme buď pěšky nebo na kole do lesa. Zhruba jeden kilometr v lese za Svárovem najdeme přírodní vyhlídku, které se říká Málkova rozhledna. Pan František Málek dělal c.k. lesního správce zdejším lesům …
Oblastí, kam směřujeme je jižní okraj Kladna. Nejprve odbočíme na Kožovu Horu a poté se přesuneme do obce Červený Újezd. Bohužel směrovky na parkoviště k hradu jsou malé a tak je třeba je…
Do Červeného Újezda se dostaneme autobusem z Prahy či z Unhoště, pěšky nebo na kole. Na železnici nespoléhejme, koleje zde chybí. Cílem je tentokrát zahrada a skanzen u hradu. Jedeme za krásou zejména flóry, ve zd…
Proslýchá se, že majitel (a "stvořitel") hradu Červený Újezd chtěl původně koupit nějaký starší a již "hotový" hrad; ježto však momentálně žádný nebyl k mání, postavil si hrad svůj... Kolik…
Červený Újezd je velice dobře dostupný autem, kde přímo před hradem je parkování. Nebo sem zde jezdí MHD PrahA, zkušenost mám z autobusového nádraží na Zličíně, kdy autobus jel každou hodinu. Jedná se o soukromou …
Tento památný strom roste na břehu Rymáňského potoka kousek nad jeho ústím do Loděnice u Podkozí. Za památný strom byl tento dub letní vyhlášen spolu s dalšími stromy kladenského okresu 15. 1. 1985 nařízením ONV v Kladně (přesněji řečeno tehdy ješčtě neexistovala kategorie "památný strom", takže vyhlášeny byly jako chráněné přírodní výtvory). Dub má ochranné pásmo tzv. "ze zákona", tedy tvaru kruhu o poloměru desetinásobku …
Historie vesnice sahá až do 14. století Na místě při jižním břehu Dolanského potoka vznikl někdy na počátku 14. století poplužní dvůr. Brzy poté kolem něho vyrostla i osada s názvem Přítočen, jinak též Přítočn…
Cílem našeho výletu je nejmladší hrad v čechách, který se nachází v dostupnosti pražské MHD. Nastoupíte v Praze na stanici metra Zličín na autobus č.307 a za půl hodiny vystoupíte ve stanici Červený Újezd. Krátkou procházkou (asi 1km) pak dojdete k cíli svého výletu na hrad v Červeném Újezdě. Zde můžete navštívit bohaté muzeální expozice ze života venkova i šlechty od 14 st.…
Obec Braškov leží přibližně 4 km jižně od Kladna na silnici Kladno - Beroun. Do katastru obce patří ještě dvě místní části Toskánka a Valdek.První zmínka o pánech z Braškova pochází z 8.února roku 1249…
Hrad Červený Újezd
Soutěž 2 body
Nejmladší hrad v Čechách postavený v r.2002 za necelých 18 měsíců. Romantická představa majitele o středověké podobě šlechtického sídla. Uvnitř naleznete rozsáhlé muzeální sbírky ze života na vesnici 17-19 století, stejně jako šlechty ze 14-19 stol. V těsné blízkosti hradu je Krásná zahrada s arboretem a skanzenem lidových staveb. Areál je vlídný k turistům, vhodný pro školní…
Obec Pletený Újezd leží mezi městy Kladno a Unhošt pod kopcem Kožova hora, který je jedním z nejvýše položených míst v okrese Kladno. Založení obce se datuje do roku 1354, v současné době čítá 160 domů na katast…
Povodím Kačáku 3, KAMENNé ŽEHROVice – Úhonice Vydáváme se na třetí etapu povodím Kačáku. Kde jsme minule skončili, tam dnes začínáme. Takže vystupujeme na nádraží KAMENNé ŽEHROVice a dáváme se po modré k Turyňské…
        Rozhľadňa je postavená asi tri kilometre južne od okraja mesta Kladna na nevýraznej vyvýšenine, zalesnenej Kožovej hore vysokej 456 metrov nad morom. Rozhľadňa, ktorú postavili na podnet Klubu českých turistov slávnostne otvorili 11. mája 1930. Rozhladňa bola postavená podľa projektu architekta Jaroslava Beránka. Stavebné práce zaistil staviteľ Viliam Procházka.…
Rozhledna Kožova hora vznikla v letech 1929 až 1930 na náklady Klubu československých turistů z Kladna. Po roce 1948 přešla pod správu státu, který zde zařídil výletní restauraci s rozhlednou. K tomuto účelu slouž…
Vysoký vrch (487 m) je výrazný zalesněný vrchol, kde stávalo keltské, zřejmě strážní hradiště z mladší doby bronzové. Mělo přibližně čtvercový půdorys o rozloze 1,5 ha. Skalisko hned vedle vrcholu poskytuje téměř …
Od Prahy jihozápadním směrem k Berounu se rozkládá krajina, která svou mnohotvárností až divokostí některých částí okouzlí srdce každého, alespoň trochu romantického návštěvníka. Vápencový podklad, který zde tvo…
Začíná být pravdou, že se do lesa začínám bát chodit. Zvlášť někam, kde to znám. Ne, že bych měl strach z přepadení nebo divé zvěře. Orientace pořád dobrá, zabloudění nehrozí, ale člověk se tam pár měsíců neobjeví a překvapení jsou potom velmi nepříjemná. To je jako s tím lesem támhle u Lužné, kam rádi jezdíme na houby. I když se někde kácelo, nebylo to tak zběsilé a zůstávala…
Kladno leží ve Středních Čechách, západním směrem od Prahy. Kladno je úzce spjato s těžbou černého uhlí a se zpracováním železa. Město se rozkládá v oblasti zvané Pražská plošina. Od okrajových částí města se ro…
V roce 1942 byla tato pěkná obec zničena nacisty. Bylo vyřčeno podezření, ze občané Lidic se účastnili atentátu na říšského protektora Heydricha, proto Hitler vydal rozkaz obec vypálit a srovnat se zemí. Tehdy b…
Okoř
Soutěž 2 body
Zřícenina hradu Okoř se nachází ve Středočeském kraji. Leží na skalnatém pahorku v údolí Zákolanského potoka, 15 kilometrů severozápadně od Prahy. Zříceninu hradu Okoř je možné navštívit od června do srpna každý d…