Prešovský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Prešovský kraj se rozprostírá na severovýchodě Slovenska. Po Banskobystrickém kraji je druhým největším krajem na Slovensku. Severní hranice kraje je tvořena státní hranicí s Polskem, na východě hraničí s Ukrajinou, dále sousedí s Košickým krajem, Banskobystrickým krajem a Žilinským krajem. Významným městem kraje je Bardejov a leží zde také turisticky nejpřitažlivější oblast Slovenska - Vysoké Tatry

Turistika Prešovský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Kriváň / Studenovodské vodopády Zelené pleso / Téryho chata

Východné Slovensko 2003 na kole

VÝCHODNÉ SR

26.-31.augusta 2003

26.srpna 2003 – Dnes konečně jsem mohl jet na mou cestu. Letos to bylo východné Slovensko. Ale abych nemusel daleko jet na kole, kterou jsem již jel, rozhodl jsem se, že využiju vlaku, který tam jezdí a bude! Nejprve jsem chtěl jet v noci vlakem „Laborec“, ale ten nebere kola a tak jedu až dnes ráno – v 7.20 h hodím do osobáku kolo, bohužel si jej musím držet. Pak si aji jízdenku kupím. Je za 445,-Kč. Pak i jízdenku na kolo do OV. Mám taky strach, aby mi neujel ten rychlík do Žiliny, ale ten má kurevskou půl hodinu zpoždění! Čekám tedy. Potom dám kolo do úschovy do vlaku (35,-Kč) a sednu a jedeme. Cesta je příjemná. Sedí tu babka a furt kecá. Pak jsou tu hranice. Ukážeme pasy a jsme na Slovensku. Potom dojedeme do Žiliny. Vystupím, ale rychlík „Čingov“ mi ujel. Jdu se tedy opýtat, kdy mi jede další. Beká mi to a já du čekat ven. Čtu noviny a pak přijde tu chlap a ptá se mě na vlaky – odjezd. Dáváme se do řeči. Jede taky tym co já. Kecáme spolu a potom, protože máme čas, deme na pivo, před nádraží. Dáme si pivo „Popper“ a bavíme se. On volá svoji staré – sere naňho! Pak už je čas a v 12:40 hod přijede rychlík R605 Dargov a my idem úplně dopředu. Tu zamknu kolo ke dveřím a dem do 3 kupé odpředku. Hned odjíždíme. Jede to celkem rychle. Bavíme se s těma, co tu sedí. Pak aji sem tam stojím na chodbě a sleduju krajinu. Pak dojedem přes Poprad-Tatry a Margecany a Kysak do Košíc. Zde vagóny, kde sem já, odpojí a ony pokračujou dál jako zrychlený vlak 1901 do Humenného. Jedem přes Slanec a Trebišov do Michalovců a pak už jen obec Strážske a Humenné. To je 18:10 hod.Vylezu ven i s kolem na nádraží ve městě Humenné. Zrovna odjíždí rychlík Laborec na Prahu! Idu před budovu a v obchodě si kupím ídlo a pití a nastrojím kolo. Poté vyrážím po 74-ce. Hned ale jedu vlevo a nadjzedem přejedu 559-ku a řeku Laborec a po 74-ce pokračuju dál. Přejedu kopec a hledám, kde složit hlavu. Pak je tu cesta vpravo přes závoru. Jdu tedy tam. Je tu kukuřičné pole. jedu podél něj k lesu. Pak končí a je tu enem luka. Jdu po ní za kukuřičné pole. Tu v dolině, kde mě nikdo neuvidí, rozbiju stan a vybalím věci. Kolo položím vedle na zem a vše přikryju igelitem. Pak zalezu do stanu. 18:50 hod sem tu byl a je 19:35 hod, když jsem vlezený do stanu! Píšu deník a těším se na zítra. Kéž to vyjde. Ladím rádia Rock FM, FUN, Východ, Slovensko a Lumen a sluchám. Spát du až se zetmí. Je 20:07 hod a píšu tyto řádky. Je dost šero, skoro čma. Na psaní si svítím už baterkou. Modré nebe, trochu mraků vzadu na severu. Je 22:00 hod a du spát. Tak dobrou noc. Dovidenia!

POLONINY

27.8.2003 – Vstanu v 5:30 hod. Je kosa a rosa jak cyp. Musim se jít vychčit. A tak čpiu. Pak se eště lehnu a ležím a sluchám „Rádio Východ“. Pak vylezu, stáhnu igelit a nechám uschnout stan. Slunko je ale furt za mrakama. Až pak vylézá. Pojím rohle a konzervu a zbytky mrdnu do řiti – do kukuřice. Pak sbalím spacák, otřu ještě stan a hulím cigáro ze SH (enom ½). Odemknu kolo a postavím ho a postupně tam dávám věci. Je 7:23 hod. Pak i to vše hodím už na kolo. Složím mokrý igelit a v 8:05 hod sem na cestě č.74 a po ní jedu směr Snina. Projedu Hažín nad Cirochou a Kamenicu nad Cirochou. Potom kolem Modré nad Cirochou a pak se octnu v obci Dlhé nad Cirochou a potem už je tu Belá n.C. a za ní město Snina! Kupím pohledy a po 74-ce jedu dál, ven z obce. Na konci Sniny stojím na pumpě a mám kafe. Pak jedu dál. Odtud již stoupám do sedla. Ještě však projedu obec Stakčín a pak už přes Kolonicu stoupám nahoru. Je to dluhé ak cyp. Konečně jsem nahoře a teď už sjíždím dolů. Projedu Ladomírov a kolem křižovatky a jsem v obci Ubľa. Já jedu nejprve rovno na UA-hranice. Pak se vrátím a jedu zpět – na křižovatku s 566-kou. Po ní teď jedu. Za chvilu jsem v obci Ruská Volová. Za obcí končí dobrá cesta a jedu po rozbité nahoru. Ta také končí a je tu enem štrk. Na mýtině je rozcestí. Jedu vlevo – je to enem vyjetá cesta. Deru se tam přímo kolmo na vrstevnici! No kurva. Ale nebudu se přece vracet, i keď je to NP. Je to tak nahoru, že ani isť nemožu. Jen vyjeté koleje a listí - z bukového lesa. Uf, už je tu hřebeň! Ale cesta končí! No kurva, nebudu se vracet. Du tedy enem lesem a pak se octnu na cestě – lesní (hřebenovka). Je to i naučná stezka. Jedu – spíš jdu po ní vlevo dolů. Je to ale prudké ak cyp. A ani ubrzdit (pěšky) to nejde. Jdu to celé pěšky – čas v piči! Trvá to jak cyp. Konečně dojdu na konec lesa do údolí, k říčce „Ulička“. Po jejím přejití jsem za chvilu po polňačce v obci Ulič. Jedu městem směr Nová Sedlica. V obchodě si kupím sodovky, guláš (Dolnozemský) a rohle. Venku to zcupím. Pak již pokračuju dál. Projedu Uličské Krivé a Zbój. Stále po kurevské cestě (ďur jak cyp) nahoru do obce Nová Sedlica. Je to nejvýchodnější obec SR! Dojedu na konec obce, fotím ceduli NP a pak jedu zpět. Přes Zbój do Uličského Krivého. Tu si v obchodě kupím pivo (Zubr) a 0,5l coly. Je tu taká mladá číšnice. Čepuje dlouho ak cyp. Pak si eště řeknu o vodu. Její rodiče co přijeli, jeli opět do řiti. Pak jedu dál do Uliča a po 558-ce jedu směr Humenné.

Teď dále. Jedu po 558-ce a po 3 km jízdy údolím, odbočím vpravo ne obec Ruský Potok. Ke konci je to kopeček jak sfiňa. Jedu aji za traktůrkem s dřevem. Jede tam do 1.baráku vlevo. Já fotím ceduli a projedu obec až nahoru. Merknu na drevený kostolík a ovlažím se v pramínku. Při cestě zpět hledám místo na spaní. Je už totiž 17:30 hod. Na konci obce je modrá TZ. Jdu tedy po ní kolem obecného úradu. Pak kolem políček a luk nahoru. Lezu výš. Jdu až navrch. Za jedním políčkem je to pekné miesto (viz obrazek za cestopisem).

Tu se vybalím a rozbiju stan. Postavím jej a dovnitř dám věci. Pak si dám ven vařič a robím si žrádlo a zehřiju si lečo s klobasum. Na luce suším igelit. Pak tym přikryju stan a kolo. (To kdyby přišel k ránu déšť). Zalezu si do stanu. I igelit zatížím dřevem, co je u pole (opřené do konstrukce na seno). Pak si uvnitř třídím věci a ohlidám pohledy a mapu. Moc sem toho neujel – bo sem se sral v lese mezi Ubľou a Uličem. Snad zétra.Je 18:25 a sem po jídle. V 19 hod píšu deník a zpomínám na dnešek. Je 19:43 a píšu tyto řádky. Pak sluchám rádia – ty co včera. Bo tu nahoře je sygnál silný. U teho mi je gut. Pak za tmy už enem ležim a sluchám rádio (VÝCHOD 98,6 MHz). Pak se mi chce spit a tak to vypnu a usínám. Tak dovidenia!!!

Data dne 27.8.2003

TRP: 118,45km

AVS: 17,40

STP: 6:48:26h

MAX: 50,4 km/h

DST: 43779km

28.srpna 2003 – Vstanu v 5:36 hod. Je kosa a stan opět vlhký. Ležím do 6:00 hod. Pak vylezu a není zas kosa. Obleču se a stáhnu igelit – kurva není mokrý. Tak ho možu hned složit. Stan uschne pak. Jím konzerv-pečeňovka. Pak hulím aji a čas běží. Naproti na svahu už postupuje slunko. Tu ale dluho nebude. Pak ale dole slyším hlasy a buchání. Eště aby mě tu viděli. Rychle sundám stan a zevleču se a v 7:31 hod du na cestu. Do popelnice; kaj včera jel ten kraktor mrdnu bordel a valím dolů. Je kosa. Mám bundu i šustky. Na rozcestí jedu vpravo směr Stakčín. Ale po 4 km za Kolbasovem jedu vpravo směr Runina, Topoľa. Po rozbité cestě tam pomalu dojedu přes Topoľu. U odbočky vlevo-cyklo, mě staví poliši. Čumí na mé doklady. Pak jedou do rici. Já jedu do obce Runina. A to až do konce. Tu fotím a jedu zpět. U místa, kaj sem potkal poldy jedu (teď) vpravo. Furt se čumím do tlamy, bo mě kurevsky bolie zubec – keď se napyju! Pak stoupám. Po 3 km se napojí modrá TZ (je to i lyžařská cesta). Tou stoupám fest nahoru. Pak idu i pěšo. V sedle sednu a klesám a i po vrstevnici asfaltkou dál. Nakonec dojedu na rozcestí a dám se vlevo a sjedu k terénní stanici NP Poloniny. Níže je pak rozcestí. Já ale na „Ruské sedlo“ nejedu a tak jedu vlevo dál, přes bývalou obec Ruské a údolím, pekným ak cyp, fičím dolů. Okolo poloninské louky a pak přes bývalou obec Velká Poľana jedu k vodní nádrži „Starina“. Jedu nahoru a okolo ní. Sou tu zas poliši, ale ti samí, a tak tedy jedu dál. Po jízdě nahoru a dolů jedu kolem hráze dolů, až na 558-ku. Po ní jedu pak až do Stakčína. Ze Stakčína jedu pak 4 km po 74-ce a potom rovno do Kalné Roztoky. Kopec ak hovado!!! Za mnou se drží EDEN chlap, ale nepředjel mě. I pěšky ide. Já deptám až navrch! Pak sjedu do Kalné Roztoky. V obchodě stojím, on taky. Kupím si Šariš a kolu. Z tej mě zub nebolí – skurvený cytrón – hned jej vyleju. On se mnou beká a já bekám odkud sem a co sem projel. Pak jedu dál přes Klenovou a po 74-ce do Ubľy. Pak po 566-ce směr Sobrance! Projedu Dúbravu – tu si kupím sýr – Zemplín a rohle + chleba (vše včerejší), nikde totiž čerstvé nemají (vo štvrtok). K temu 1 zákusek-záhryzok a o kus dál u kříža to na schodech zcupím. Pak deptám do kopce. Přes Ruský Hrabovec stoupám serpentinama k sedlu. Uf, už ale klesám a v obci Podhoroď jedu do obchodu. Jedu dál přes Choňkovce dolů po rovině do Tibavy. Pak eště po 50-ce a E50-ce a E58-ce jedu 2 km do Sobranců a pak po 582-ce jedu směr Vihorlat. Projedu cez Ruskov a Jasenov a sem na rozcestí. Jedu vpravo a po rovině mírně stoupám okolo Vyšných Remet do Remetských Hámer. V obchodě tu kupím pití a pivo „Gemer“. Poté jedu směr „Morské oko“ na Vihorlat. Za Remetskými Hámrami hledám místo na spaní, ale všude už jen les a kopce, a tak se vrátím a směrem od Remetských Hámor, těsně před „CHKO Vihorlat“ jedu vpravo po lesní cestě, a po cestě asfaltce stoupám nahoru (idu i cez závoru). Namohu najít stále místo na spaní (enem les). Až pak u skládky dřeva jedu vlevo, po vyjetí prašné cesty a pak už du vpravo do lesa, mezi mladé stromčeky. Je 17 hod. Tu na rovině si uklidím listí a postavím stan. Pak vybalím věci z kola a jebnu s tym „in“. Kolo sebum ale pak sekne (sklyzlo o strom) a urve se mi modrý tachoš (šak byl nakřaplý) a zedře nový. Kurva do piče – fix!!! Potom jím Dolnozemský guláš. To je 18:10 hod. Potem už zalezu „in“ a píšu deník. (od 18:30 do 19:20). Už se ale šeříje. Už to ale mám. Sluchám rádio Fun (97,7FM). Kolem šustí v listí – vtáci a iné suky. Aji žába tu de kolem – lezba sudzká! Chuj s ňum. Už je skorem čma. Kolem dole po cestě projede traktor a auta – (z lesa ze šichty). Pak se kdesi v lese střílí – myslivci. Už je ale tma. Vtym vidím světlo předemnou – kurva baterky! Doufám, že nejdou tu! Ale pičo, sou to enem světla z dědiny Remetské Hámre! Já sem pizda, ale lepilo mi! Pak eště vylezu a čistím si pysk, chčiju, a pak vevnitř eště chvilku čekám a v 21:30 ho du spit. Tak dovidenia!!!

Data dne 28.8.2003:

TRP: 120,89km

AVS: 6:37:42h

MAX: 62,3km/h

DST: 43900km

piatok 29.srpna 2003

VIHORLAT

Vstanu v 6:00 hod. Vylezu, pojím sýr a vybalím věci, upravím drátem tachoš a věci rvu do kola. Píšu eště tyto řádky a pak už to sbalím – i stan – suchý! Sbalím vše do kola. Pak proklestím se na cestu, sjedu dolů k asfaltce. Jsou tu i hajní, ale nebekají nic. Eště se ale vrátím do Remetských Hámer, vyhodit bordel a pak už se vydám po asfaltce nahoru směrem k „Morskému oku“. Jede se pomalu, ale jistě. Až minu „Potašňu“ – býv. obec, jedu eště 4 km nahoru. Je tu parking. Opisuju ceduli o Vihorlatě a pak vystoupám až ku samému Morskému oku. Je to pěkně velké jezero. Ale nyní má málo vody, bo je víc sucho. Sáhnu si aji do něj. Pak ho objedu. I se chcu vrátit, a po žluté vyjet nahoru cyklotrasou a po okraji CHKO do Sniny. Ale vidím mírnou cestu lesem, a tak si řeknu: „prečo nezkusiť isť horem?“. Tak du. Ide to, ale musím kolo tlačit. Pak to je prudší a prudší. Dostanu se až na modrou cyklostezku. A já du napříč, dále lesem. I po schodkách musím deptat. Na kurva! Ludí, co dou kolem na mě člemí a nechápou. Já spocený jak prase! Ale du dál. Ale pak zas du po hlíně a kamenách. Poté se přece jen dostanu s kolem na místo sedla: „Tri tably“. Fotím a teď souběžně po modré a červené jdu mírně nahoru (po hřebeni) smer „Sninský kameň“.

Hledám cestu vlevo, bo přes Sninský kameň nepojedu. Zkúšal sem se tam dál dívat, al eje to tam kamenité a cesta je zabezpečená řeťazy a schodíkmi! Cestu vlevo nevidím, co je kurva! To se přece do piče nebudu vracat!? Akurát před stoupáním vidím zarostlou cestu jak cip! Enem dole lze pozorovat koleiny. No fix! Mosim tam isť! Deru se kurva křačím a doufám, že to nebude stejné až dolů. Po chvíli je tu opravdu enom les. Pak ale zas pičo to křový! No kurva! Haluze, ostružiní mě dere do špár, trhá se o kolo, pichle v butech – no piče – fix!! Pak zas klesám enem po kamenech. S kolem se deru i přes spadané stromy a haluze. Listí šustí a klocky praskají. Ale du dolů. Sem tam se připojí zleva lesnická cesta – stejné kvality ako tato. Pak konečně, po dlouhém prodírání se dostanu na rozcestí. Je tu modrá i zelená TZ. Jdu tedy po nich dál. Až teprve po delší době vidím rozcestí modré a zelené. Tu sem měl přijít. Ale cestu sem neviděl. Ale byla pěknější. No fix! Ale co, už sem tu. Po zelené brzdím kolo dolů. V jednom místě je dokonce prudký svah, že i budky mi klyžou! Musím jít tedy pomalu ak sfiňa! Ale dondu dolů.

A pak už jen po zelené do Zemplínských Hámor. Cestou se napiju vo studničce. Zelenou pak i stratím, ale kolem lomu tam do obce přece dojdu. Pak sjedu s větrem až do obce Belá nad Cirochou. Tu vjedu na 74-ku a po 4 km jsme vo meste Snina. Od Vihorlatu teď idou černé mraky. Rychle napukím a kupím pohledy a známky. Píšu a posílám dom a tetě Majce. Pak jedu dál. Fučí silný vichr. Doufám, že nic nepřinese. Ale mraky se rozeženou a je gut. Tak okolo Sninských rybníků jedu zpět. Je tu úplně nová asfaltka. A tak se jede dobře. Ale plných 4 km nejedu vkuse, bo sem pičo uřícený a nemožu. Stoupám ak prase, bez polevení. Pak se konečně vydrápu na rozcestí zvané: „Pri umretom“. Sem skorem taky umretý....

Teď jedu vlevo. Nová cesta končí a po rozbité asfaltce – ale de to, jedu dál – po hranici CHKO Vihorlat. Chvilu nahoru, dolů, ale většinou jedu po vrstevnici. Je to super. Udělám pár fotek a vyměním film. Ale pak už jsem pod sedlem. 1 km stoupám do Strihovského sedla a pak sjedu dolů po serpentinách do údolí potoka „Barlahov“. Minu i opuštěnou chatu „Barlahov“. Je tu pramen s budkou (jak včelín). Pak fičím dolů na rozcestí Potašňa, po cestě potom dál do Remetských Hámor. Ty enem projedu a klesám zase proti Ostrému vichru dolů na rovinu. Potom odbočím vpravo na 582-ku a už skoro s větru jedu do Poruby p.Vihorlatom. Dále ale proti větru. Jovsa a Kusín a to už jedu podél břehů Zemplínské šíravy. Projedu Klokočov a pak začíná 4-proudovka, oddělená travnatým schodkem. V obci Kaluža kúpím pití a jídlo a jím dva hřebeny či co s oriešky. Pak už zase idou mraky! Jedu dál přes kopec; kolem osady Hôrka. Kolem Vinného stoupám kolem Biele Hory k mestě Michalovce. Vichr ak cyp. V Michalovciach objedu trojúhelník okolo Laborca a vrátím se s větrem do obce Vinné. Lesem stoupám nyní k Vinianskému jazeru. Pak to fótnu a hledím okolo. Je tu plno obchodů a hospod a lidí, jak najebaných. Je mi vedro, ale všude plné, a tak jebu, i keď mám chuť a deptám po asfaltce nahoru do Vihorlatských vrchů směr Humenné a Porúbka. cestou hledám místo na spaní, ale všude kopce. Piju aji ze studánky – ledové – dobré ak cyp. Zkusím isť přes bahno do lesa, ale kurva se s piče vrátím. Nohy bahnité-pičec! Jedu dál. Až pak v otáčce vidím vpravo do lesa cestu ( i se závorou). Jedu tam a po chvíli sem v prostranství. Je tu chata – co je i v mapě. Pekné okolie – chata – otevřená (Před ní 3 piva – asi tu só, ... ). Du tam, ale hovno. Opuštěná. Super. Chata, posed, ohniště, no super. U dveří stojí akurát tri fľaše od Šariša. Ostanu tedy tady. Vybalím veci a fotím to tu. Pak si udělám jídlo a zjistím, že asi 40 m odtud je nádrž s vodou a vedle ní pramen! A tak se tu myju a i ešus a píšu deník a odháním komáry. Pak si du eště umýt nohy do teho pramene! To je 19:06 hod. A to sem přijel v 17:30 hod. Pak sedím venku a pozoruju okolie. Je mi gut, bo mi nebude vadit ani déšť. Ale je pekně – modro a jasno. Pak si věci nanosím „in“ a pak tam i po vychcání a umytí zubů zalezu. Zavřu dveře a přirazím tu stůl. Pak zamknu kolo a položím ho vedle seba. Pak zalezu do Spacího pytle. Sluchám „Rádio Východ“ (98,6 MHz). Ale z boční strany zdi – z kůlny ide divné dýchání a sípání – akési zviera? Ale jebu. Aji myši pod podlahou šustió. Pak zas poslouchám, ale vtym začne cosi svítit do oken – mezi okenice – kurva! Kdo to? Ale fix – du se podívat, ale to sou blesky a hřmí a prší. V rádiu békají, že se to teď přehnalo nad Přešovem. Už je to tady. Pak v noci dost valí! Šak ať se vyvalí, nyní, keď sem v této chatě. V 22:30 hod usínám, tak dovidenia!

Data dne 29.8.2003:

TRP: 107.44km

AVS: 15.67km/h

STP: 6:51:13h

MAX: 52,1km/h

DST: 44008km

sobota 30.srpna 2003

PODÉL LABORCA

Vstanu v 6:00 hod. Jdu se vychcat a zjistit stav počasí. Neprší, ale klýpe ze stromov. Pak se ukáže i modro. Vytáhnu kolo a věci a jím rohle a sýr Šírava. Pak si dám do kola věci a píšu deník. Je 6:30 hod. Pak se úplně sbalím a v 7:21 hod a po zahulení si u stolu vyrážím dále. Když dojdu po rozloučení se s chatou na cestu, ještě chvilu stoupám, ale pak přejedu sedlo a klesám do údolí Laborca k Humennému. Jede se dobře, a tak sem za chvilu v obci Porúbka a pak přes Chlmec jedu dál. Cestou se ještě stavím do obce Ptičie – 3 km od cesty. Pak se vrátím a po 5 km jsem ve mestě Humenné. Najedu na 559-ku a směřuju na mesto Medzilaborce. Stojím ještě ve stánku pro pohled. Poté už vyjedu ven z mesta. Po široké cestě směřuju proti řece Laborec. V obci Kochanovce si jedu kupit pití a jídlo a piju vychlazené pivo „Smädný mních“. Potom, co si to nabalím, jedu po 559-ce dál. Zjistím, ale že nemám šedou flašu – kurva, kdesi sem ju nechal spadnout – asi v Humennom! Chuj s ňum už. Pak přes Lubišu a Hankovce jedu dál. Za mnou se objeví starší chlapík na kole. Pak mě předjede a baví se se mnou a bekáme spolem. Projedem Koškovce a stále jedu dál nahoru. Jedem někdy vedle sebe a někdy jede předemnou, bo já fotím. Přes Zbudské Dlhé dojedem do okresu Medzilaborce. Dále pak přes Brestov nad Laborcom a Radvaň nad Laborcom. Potem dojedeme přes Volicu do Čabín. Tu on bydlí. Jede semnum ale dál. (asi 2 km). Pak už jedu sam. Přes Krásný Brod dojedu po 6 km do mesta Medzilaborce. Kupím si tu rohle a oplatky „Vesna“. Tu to i ím, cupím, lokám. Pak jedu dál. V centru mesta odbočím vpravo na cestu č.575 a po ní jedu ven z mesta přes Vydraň. Jede tu i vlak, po trati, která dál končí! Údolím pokračuju dál proti Vydravskému potoku. Dojedu až do obce Palota. Dál cesta nevede. Otočím se tedy, a jedu zpět. Odbočím do 3 km vzdálené obce Kalinov. Vyfotím se u sovětského stroje a pak sjedu přes Vydraň do Medzilaborců. Nyní po 559-ce pokračuju směr Čertižné. Jedu po normální cestě přes Borov a Haburu (kde si kupím pití a orechový závin). Pak už jsem v obci Čertižné. Ve všeckých obcích jsou tanky, protiletadlové stroje, či holubice a rudé hvězdy. Je to super! Za obcí je akorát okruh a cesta končí - dobrá. Dále je jen štěrková cesta. A tak po ní stoupám do Čertižského sedla. Nakonec tam kolo dovedu a vyfotím hranice a pak už jedu do Polska. Na polské straně je ale eště horší cesta – velké balvany a skáče to jak cip. Musím chvilama kolo enem vést. Pak přes vodu dojedu do obce Lipowiec. Ale cesta je furt stejná. Pak tu je sice asfaltka, ale plná ďur v tym – a tak to houpe, až mě s teho bolí záda. Konečně po 10 km od hranic dojedu na hlavní cestu č.897. To sem v obci Jaśliska. Jedu teď po ní vlevo směr Dukla. Musím ale do kopce a z kopce. Po 8 km jsem v obci Tylawa. Vjedu na cestu č.9 a E371. Po stoupání se octnu v obci Barwinek. Tu dělají cestu, ale jedu i na červenou – mrdám. Nesou tu ale cedule. Fotím až hraniční přechod na duklianském priesmyku. Ale hovno tanků – enem 1. Jedu tedy dál přes Vyšný a Nižný Komárnik. V Krajné Poľaně si dám pivo Šariš a jedu dál přes Hunkovce a Ladomírov a dojedu až do města Svidník. Tu ale musím kupit v supermarketu chléb, pití a sýr Šírava. Mám kurevský hlad. Pak to na autobusáku to zcupím. Jedu dál po E371 a 73-ce. Na rozcestí na Stropkov jedu tam a za okresem Stropkov jedu vlevo do pískovny. Je 18:00 hod. Na kraji je ale bláto jak cip. Kolo úplně zajebané. Až nahoře na trávě u buldozera (ve stromech) si udělám místo, rozbiju stan. Pak i to zakryju igelitem a obložím kamenama. V 19:00 hod si zehřiju držkový guláš – pikantný, a pak už zalezu dovnitř. Třídím si věci a pak už při baterce píšu tyto řádky. Je 20:32 hod. Pak si du ven očistit pysk, vyscat se a vyrvat z pod stanu kořeny. Pak zalezu a sluchám rádio „Východ“. Pak usínám. Tak čest práci!!!

Data dne 30.8.2003:

TRP: 159,19km

AVS: 20,19km/h

STP: 7:53:00h

MAX: 65,2km/h

DST: 44167km

nedeľa 31.srpna 2003

SVIDNÍK – KOŠICE

Vstanu v 4:30 h a už celou noc prší jak cyp. A to až do rána. Ale igelit posloužil perfektně! Jen slyším kapání, ale v klidu. Jinak ale v piči! V rádiu „Východ“, které hned pustím, hlásí, že to má být stejné furt. No kurva. Píšu aspoň deník a hledím do mapy. Pak se vybere, a tak vylezu a sbalím si věci do kola, poté, co vyleju vodu z igelitu. Pak sbalím i vlhký stan a úplně mokrý igelit – musím, bo se zase zatahuje. Pak zase sjedu pískovnou k cestě č.557. Po ní ještě pokračuju, bo si chcu zajet do Stropkova, a až pak pojedu dál. Pojedu ale dodom, bo hlásí furt zatažené! Po 7 km tam přes obce Duplín a Tisinec dojedu. Ve Stropkově se otočím a jedu zpět. Vrátím se kolem pískovny k hlavní cestě č.73 a E371. Po ní kolem obce Rakovčík stoupám nahoru. Je to únavné, ale pak již přes serpentiny sjedu dolů do Šarišského Šťiavnika a dále do obce Radoma a pak se v bus zastávce vysleču do dresu (z šustky) a pokračuju dále přes Okrúhlé do Soboša. Za nimi je už mesto Giraltovce. To projedu rovno a přes Kračínovce kolem Kuklové jedu nahoru. Je vedro a potím se jak hovád! Pak ale dospěju k vrcholu. Už se ale zase zatahuje. Valim tedy dolů a přes Chmelov dojedu do obce Lipníky. Tu se spravuje most cez potok.Vjedu na hlavní cestu č.18 a E371 a cez Nemcovce a Ladu dojedu do Kapušian. Tu fotím hrad a jedu již po 4-proudovce smer Prešov. Cestou promažu řetaz a pak do části Prešov – Nižná Šebastová a Lubotica. Tu, u rozcestí s 68-kou fotím ceduli. Ale sou tu haluze – u cedule, a tak je idu olamať. Pak odbočím a smeruju na Košice. Sou už mraky, a budu rád, když dojedu do Košíc bez deště. Minu odbočku na dálnici D1 a po 68-ce podél ní jedu smer Košice (31 km). Projedu obce Haniska a Kendice. Ženou se mraky a fučí vietor, a tak se snažím jet co nejdál. Pak si v Drienovské Nové Vsi v bus zastávce vyměním film ve foťáku a potom pokračuju do Ličartoviec. Už je sice veľa mrakov, ale pokračuju dalej a přes Lemešany a Janovik a Bretejovce dojedu do okresu Košice-okolie a do Budimíra. Za ním končí ďiaľnica a napojím se na 68-ku a E50. To už je úplně zatažené. Ale jedu tedy těch 9 km smer Košice, bo už nemožu čekat. Stoupám po 4-proudovce, ale de to pomalu a aji edneho cyklistu predídu. Pak jsem nahoře a sjedu dolem do mesta Košice. Stačím eště dojet k čerpací pumpě Shell a už kape. Kúpím si bagetu a kafe a čtu noviny. Pak ale enem slabě prší, a tak i přes to jedu dál. Přejedu cez most cez Hornád a už sem u autobusáku a za ním i železniční stanice. Du tam, kupím si jízdenku za 491,- Sk (do Opavy) a kolo až ve vlaku. Je ale 14:00 a jede mi to 16:20 hod. Čekám v podchodě a odstrojuju kolo a oblékám si kraťase a pak du na 2.nástupiště, poté, co si kupím tři papriky, rohle a „baníckou bagetu“. Pak už tam stojí vlak R420 – EXCELSIOR, co jede s Košice-Cheb. A tak projdu cez lôžkové vozně a do prvního zapšknu. Kolo dam do chodby vpředu a čekám a tlačím papriky. U teho si čtu noviny. Pak ale příde průvodčí a mosim isť do druhého kupé; bo toje rezervované pro četu. A tak si přehodím věci a čekám. Venku silně chčije a už vlak jede. Nejprv sedím sám a pak tu sedí chlap a v Popradě nastupují dva Češi (kluk a holka). Boli pěšky ve Slovenském ráji. Bavíme se o jejich a moji cestě. Pak se stmívá. Já sleduju krajinu. Na hranicích a pak dojedem do Ostravy (je 22:07 hod). V opavském vlaku musím kolo držet. A tak je to v piči! Ale už sme v Opavě, a tak du dom. Tu se vysleču a vitám se s Nerem, pak ím a pak si idu lehnót. Tak dovidenia. Ale boľa to dobrá cesta. Těším se opět na SK. Tak čest, je 00:00 hod.

Dajč Rostislav

AVS: 18,598km/h

STP: 23:15:33h

MAX: 65,2km/h

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 20.4.2010
Autor: Rostik

Humenné

Příspěvky z okolí Východné Slovensko 2003 na kole

Skanzen lidové architektury Humenné (SK)
I když z našich končin je do Humenného cesta předaleká, nebude na škodu dát vědět, že v této východní části východního Slovenska, téměř rovným dílem vzdálené jak od Ukrajiny, tak i od Polska, se nachází zajímavý s…
Tento hrad se nachází na východním Slovensku asi 6 km od Humenného. Hrad měl za úkol střežit průlomové údolí řeky Laborec a je na přímý dohled vedlejšího hradu Jasenov. Brekov vznikl na původním slovanském hradiš…
Hrad se nachází na strmém Holém kopci nad obcí Brekov na pravém břehu Laborce. Hrad patří mezi nejstarší na východním Slovensku. Pochází z 2. poloviny 13. století a společně s hradem Jasenovským sloužil na ochra…
Hrad se nachází na strmém Návrší nad obcí Vinné na jižním okraji Vihorlatu. První zmínka o něm pochází z roku 1330, kdy patřil rodu Omodejovců a později rodu Staraiovců, i když tento gotický hrad byl pravděpodobně postaven o řadu let dříve, v obd…
                                        Sobota    Je krásný deň při konci měsíca června. Ráno jedu s bráchů Zdenkem a jeho galánků Olinů na Pulčinské skály. V Lidečku sa v hospodě napřeď stavujeme na gulášovů polévku.Pak už ideme na Čertovy skaly, kde si aj trochu zalozíme a zablbneme. Iďa dál k Pulčinám potkáváme…
Jdeme se podívat na Morské oko ve Vihorlatském pohoří. Dopravíme se tam autem, ale jednou denně ráno tam a k večeru zpátky  (2x) jezdí na točnu pod Morským okem i linkový autobus. ht…
Nachází se jižně od Vihorlatu a v provozu je už od roku 1966. Tato vodní chlouba se začala budovat v roce 1961 a měla sloužit k ochraně před povodněmi. Zemplínská šírava je velmi často využívána jako místo pro rek…
Vodní dílo je vybudováno v horském prostředí. Je napájeno vodami řeky Ondavy. V provozu je od r. 1966, vodní plocha při maximální hladině měří 1422 ha. Hladina nevykazuje velké výkyvy, největší hloubka je 25 m,…
Jdeme na Sninský kámen (Kameň 1005m.n.m.). Toto pozoruhodné skalné seskupení se nachází přímo na hřebeni Vihorlatského pohoří a záleží jen na momentální fyzičce turisty, ze které strany se nahoru vydá, pokud má tu…
Morské okoje přírodní jezero, které se nachází ve východní části Slovenska v hlubokých bukových lesích Vihorlatu. Jezero vzniklo přirozeně sesuvem východního svahu Motrogonu a Jedlinky, čímž byla zahrazena dolina potoka Okna. Jezer…
Michalovce - město slunce a svateb. Aneb procházka po pěší zóně (Náměstí Svobody) Zdejší kraj bývá hodně zalitý sluncem to hlavně v časech minulých hodně lákalo…
Vihorlat – Mořské oko Pokud se nespokojíte s pouhou prohlídkou Mořského oka, které lze poměrně snadno dosáhnou po silničce od jihu z Remetských Hamrů, zvolte nástup od západů z vesni…
- chrání okolí vrcholu hory Sninský kameň, která je čtvrtým nejvyšším bodem masívu Vihorlatu (1006 m n. m.) a zároveň najvýraznejší dominantou okolí města Sniny. Hora se mohutně vypíná jihovýchodně od obce Zemplínske Hámre a severně nad jezerem Morské oko. Vrchol této hory, je chráněný ako přírodní památka(5,52 ha). Chrání odhalenou tektonickou kru s pozůstatky lávových proudů.…
Prírodné jazero Morské oko vo Vihorlatských vrchoch.Vedie sem cesta,tak sa dá k jazeru dostať autom. Morské oko je Najväčšie jazero vo Vihorlatských horách…
Tento vrchol je chráněným přírodním výtvorem a nachází se v místě odkryvu tektonické kry s pozůstatky lávových proudů. Plošina na vrcholu je zpřístupněna železnými schůdky a Vyhlídka je vymezena zábradlím. A prá…
Jezero Morské oko (třetí největší jezero Slovenska) leží uprostřed východoslovenského sopečného pohoří Vihorlat, na jeho jižním úbočí. Severně od obce Remetské…
O tom, že Bogota neleží len v Kolumbii, ale aj uprostred Slanských vrchov na východe Slovenska sa už horliví čitatelia článkov na tomto webe zrejme dozvedeli. Slanské vrchy si zrejme…
Skalní komplex pohoří Slanské vrchy v údolí Hermanovského potoka jihozápadně od obce Hermanovice n. Toplou. Dva nejvýznamnější skalní útvary jsou Sokolie skaly a Havrania skala, mají výšku stěn 80 …
Unikát zvaný Slovenský opál Viete o tom, že na Slovensku sa po dlhé storočia ťažil drahokam? Je to Slovenský opál! Slovenský opál vyniká opalescenciou, čiže dokonalou hrou farieb. Práve preto je tento drahokam taký…
Cestou z Egeru do Bükku se zastavujeme asi 1 km od JV okraje městečka Bélapátfalvy. U staré středověké budovy klášterního kostela s románským portálem, která zůstala po původním…
V polovině 19. století patřili Herľany k oblíbeným lázeňským střediskům a tradičním městem letního pobytu příslušníkům východoslovenské šlechty. Koncem 60. let začali herlanské prameny ztrácet vodu a proto majit…
Užhorod, Bývalé hlavní město Podkarpatské Rusi, se nachází 4 km od slovenských hranic. Takže sem můžete ze Slovenska dojet autem, autobusem, na kole, dojít pěšky. A nebo přijet vlakem z Čopu. My jsme si Užhorod da…
Skanzen rusínské kultury najdete v Užhorodě hned vedle hradu. Není tak velký, jako Skanzen koločavský, ale i na tomto místě se můžete seznámit s životem na rusínské vesnici v 18.-19. století. Budovy jsou vesměs d…
Po více jak dvaceti letech se vracím na Ukrajinu a jsem zvědavý, jak se za tu dobu změnila. Na slovensko-ukrajinské hranici si několik hodin počkáme, s tím…
Kam a jak jedeme?   V roce 2009 jsme si jako cíl naši rodinné dovolené vybrali Zemplínskou Šíravu, poblíž východoslovenského města Michalovce.  Kdysi Šírava patřila mezi nejvyhledávanější vodní plochy pro koupání na Slovensku, tak se tam chceme zajet podívat, co z té "slávy" zbylo. Počasí ve zdejším kraji prý bývá  spíše  teplejší a stabilné, přesto počítáme s tím, že…
Mesto Užhorod leží na oboch brehoch rieky Uh tesne pri hranicach so Slovenskom ( Vyšné Nemecké je od centra vzdialené 4 km). Počas prvej republiky patrilo mesto k Československu, od roku 1991 je sučasťou samostatnej Ukrajiny. Je centrom multikulturálnej oblasti Ukrajiny.
Užhorodský hrad stojí na 30 metrů vysokém sopečném suku a tím je výrazně vyvýšen nad městem. Skalnaté svahy jsou nejlépe vidět ze severu (z jihu jsou kryty zástavbou). Současná stavba tu…
MILIČ A IZRA  - Po dlhšej odmlke sa opäť vraciam k popisu Slanských vrchov a odklínaniu ich tajomných húštín a bystrín. Dnešná túra sa datuje k máju 2006, kedy sme spoločne s mojim kamošom Sharkanom z moravs…
Ulice Ivana Olbrachta v Užhorodě patří k těm menším, ale najdete zde dvě zajímavosti, pro které stojí za to sem zajít. Na jednom domku pod odkrytou omítkou uvidíte nápisy v češtině a maďarštině, viz fotografie. V…
Nejschůdnější přechod, 502 m, v pohraničním hřebenu karpatského oblouku, poblíž rozhraní Západních a Východních Karpat. Do dějin vešel boj o přechod průsmyku vojsky Sovětské armády a 1. Čs. Armády v době SNP. Na…