Tipy a novinky Cestovní pojištění  Ubytování Srbsko  Mapa Srbsko

Srbsko se rozkládá na jihu Evropy v oblasti zvané Balkán. Hlavním městem Srbska je Bělehrad. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.:  PaličNovi SadSičevo. Srbsko má přibližně 10,8 mil. obyvatel.

Oblíbené destinace a místa
Bělehrad   Iron Gate - Železná vrata, soutěska   Palič, lázně
Příspěvky ze Srbska od zkušených turistů a cestovatelů  (52)
   Tipy na výlet (16)     Turistické cíle (24)     Trasy (0)     Cestopisy (12)

SRBSKO - Kamena Gora - jarní putování kolem Svaté borovice do osady Guvništa

panorama planiny nad osadou Kamena Gora
panorama planiny nad osadou Kamena Gora  •  Fotografie (18)  • Foto: trek

KAMENA GORA - JARNÍ PUTOVÁNÍ NA GUVNIŠTA A SVETI BOR

cesta od osady Guvništa ke Kamene Goře

Pohoří Kamena Gora leží na jihozápadě Srbska, na hranici s Černou Horou, s hraničními přechody Bijelo Polje a Pljevlja. Krajina Kamené Hory se vyznačuje bohatou flórou a faunou, hlubokými lesy s mnoha čistými prameny a vodními toky. Říká se, že na ploše pohoří je více než sto zaregistrovaných silných pramenů, jež nikdy nevysychají a dodávají tomuto kraji krásu a atraktivnost. Díky neznečištěné přírodě, čistému vzduchu a mírnému klimatu byla Kamena Gora již dříve označena jako vzdušné lázně Srbska. Lze tu pořádat celodenní výlety na planinu Crni vrh i ke spletitým jeskyním na náhorní plošině nad osadami kamenogorské skupiny. Jeskyně, nalézající se ve výšce kolem 1140 metrů mají bohatou výzdobu stalaktitů a stalagmitů. Pod vrcholem Badanj se nachází nejkrásnější jeskyně středního Polimljí – Kurtova jama, jež je kombinací propasti a jeskyně.

cesta k osadě Guvništa

Část stejnojmenné obce Kamena Gora, jež je turistickým centrem pohoří a východiskem výletů, je pokryta hustým jehličnatým lesem s mýtinami, loukami, kopci a údolími, jež jsou skutečným lákadlem pro turisty a milovníky přírody. Obec se zcela autentickou, originální a nenarušenou architekturou se starými dřevěnými domy má základní školu se čtyřmi stupni, která je však v současné době uzavřena z důvodu velmi špatné porodnosti a populačního růstu. Kromě vesnické školy je tu zdravotní stanice, obchod s potravinami a několik stravovacích zařízení. Do vesnice se lze dostat odbočkou z hlavního tahu od 20 km vzdáleného Prijepolje k hraničmímu přechodu Pljevlja po asfaltové silnici, která je v celkem dobrém stavu.                                                                                                              Nejatraktivnější vesničkou oblasti je Guvnište, vzdálené kolem tří kilometrů, se skupinou starých zemědělských stavení (mlatů), postavených bez použití kovových hřebů z trámů a prken, jež tvoří etno muzeum pod širým nebem nad řekou Kamnička. Nejstarší obyvatelkou oblasti Kamena Gora a zvláštní atrakcí je ovšem 500 let stará borovice, vysoká 13 metrů, s šířkou koruny 18 metrů a objemem kmene pět a půl metru, nazvaná Sveti bor (Svatá borovice). Černá borovice je symbolem i svatým místem Kamené Gory, neboť se u ní z nedostatku kostelů v okolí shromažďovali v minulosti místní obyvatelé a prováděli tu svátosti a uctívání.

Kamena Gora - obec stoletých, nabízí recept pro zdraví: pro dobré EKG nejlepší je KG.

Po loňské podzimní anabázi s blouděním opakuji tentokrát trasu na jaře. Počasí je nádherné, trasa jasná, takže vyrážíme od turistické mapy v centru obce Kamena Gora kolem transformátoru trasou č. 3 rovně kolem kostelíka, podél chat mírně vzhůru. Nahoře sejdeme vpravo na polní cestu podél meandrujícího potoka k rozcestníku. Guvnište je odtud 1,5 km vlevo, kolem upraveného pramene vody. Po vystoupání lesem jsme v malebné zemědělské osadě, se zachovalými dřevěnými hospodářskými staveními, starými 75 let. Okamžitě po setkání s domorodým obyvatelem následuje pozvání na rakiji, stejně jako vloni na podzim, kdy nás pozval do své Planinské kuči místní nestor turistiky v tomto pohoří, Goran Gluščević.

osada Guvništa
osada Guvništa  •  Foto: trek

Cestou přes osadu Guvnište se cítíme jako ve starém zemědělském skanzenu, s tím rozdílem, že tady stále žijí generace rodin. Cestou mezi ploty vycházíme na lesní cestu, a chvíli sledujeme domorodce, pracujícího s volky při stahování dřeva. Na okraji rozlehlé náhorní louky se dáme cestou vlevo k náhornímu jezírku, zrcadlícímu se v zeleni okolních luk. V trávě u jezírka se silným vývěrem následuje příjemná siesta i s vychlazeným "vrcholovým" pivem. Na konci louky se připojuje kolmo hlavní lesní cesta, po níž se vydáme vlevo a kolem dřevěné vyhlídkové věže a několika osamocených stavení dorazíme zpět do osady Kamena Gora. Jelikož chceme najít 500 let starou borovici, zvanou Sveti bor, jež je dominantou kraje, pokračujeme od rozcestníku před restaurací vlevo nahoru lesní cestou. Na cestě potkáváme starší vitální obyvatelku osady, "gospodžu" Kijanović, jež nás zve do svého dřevěného krámku s ručními výrobky, kde jsme několik hezkých ručních výrobků i domácí rakiji zakoupili. Dostalo se nám pozvání na kávu a sýr k nim domů, až se budeme vracet od památné borovice. Necelého půl kilometru po pravé straně nad osadou jsme tuto majestátní 500 let starou borovici, kolem níž přešly dějiny, našli na okraji svahu, odkud se otvíraly panoramatické výhledy na okolní krajinu, s protilehlou náhorní planinou Jadovnik. Závěr 13km výšlapu patřil příjemné návštěvě na kávě a domácím sýru kajmak u manželů Kijanović.

PRAKTICKÉ INFORMACE

Ubytování:             Klášter Mileševo Prijepolje

1-5- lůžkové pokoje s vlastním sociálním zařízením, kuchyňka na

osada Guvništa- stará zemědělská stavení

chodbě – cena 1000 RSD / osoba a den ( 9€)