>> Cestování na Slovensko 2022

Pohoří Vysoké Tatry se nachází v severní části Slovenska na hranicích s Polskem. Jedná se o nejvyšší slovenské pohoří s charakteristickými štíty a hlubokými údolími. Z turistického hlediska je známé členění na Západní Tatry, Vysoké Tatry a Belianské Tatry. Horské štíty dosahují výšek přes 2600 m n.m.. Nejvyšším štítem je Gerlachovský štít (2655 m), následují Lomnický štít (2632 m) a Ľadový štít (2627 m).

Turistika Vysoké Tatry
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety Vysoké Tatry Kriváň / Téryho chata Mapy Vysoké Tatry
Turistické cíle Zelené pleso / Rysy Chaty a chalupy Vysoké Tatry
Pěší trasy Vodopád Skok Víkendové pobyty Vysoké Tatry

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Vysoké Tatry

Slovensko kolo 2008 část 1.

Spišská Nová Ves
Spišská Nová Ves  •  Fotografie (19)  • Foto: Bobkart
Spišský hrad

Slovensko kolo 2008 část 1.

7.8.2008

Cyklistický čundr v r. 2008 patřil zrovna k těm velmi vyvedeným, zejména díky počasí, ale hlavně díky přírodním i historickým krásám, které Slovensko poskytuje. Poslední náš pobyt na Slovensku v r. 2000 vnesl do našich řad jisté rozpaky, čerstvě pomečiarovské Slovensko nám přece jen ještě připomínalo takovou tu porevoluční dobu u nás, tak nějaký rok 92-3 v Česku. Zejména teplota piva nás tehdy velmi mrzela, naštěstí jsme se tenkrát přeorientovali na přece jen vychlazenější točenou kofolu a borovičku...

Nicméně tentokrát jsme chtěli na východ vyrazit z prozaického důvodu, že v dalším roce se bude na Slovensku platit eurem, tak ať to ještě stihneme levněji za kačky.

V podstatě jsme vyrazili již 6.8. večer do Zábřeha na noční rychlík, který jede těsně po půlnoci, téměř šestihodinová jízda by měla stačit i k jakémusi spánku. Určité pobavení nám ještě před odjezdem poskytl telefonát od spolužáka Ivana, zvoucího na nějaký mejdan, byl opět jako každoročně na měsíc doma z Ameriky, nakonec jsme si ho v pozdějších dnech užili víc než dost.

Rychlík nebyl nijak zvlášť obsazen, takže přes to že jsme původně uvažovali o lůžkovém voze, bohatě stačila druhá třída, dokonce jsme snad i chvíli usnuli. Po šesté raní tedy vysedáme, Spišská Nová Ves. Okresní město patří na Slovensku k těm větším, sice zde neplánujeme žádnou zásadnější prohlídku, přece jen vlezeme do otevřeného kostela Nanebevzetí Panny Marie, gotický kostel ze 13. století je stále gotický i když určitě vícekrát přestavěný, 87 m vysoká věž má být největší kostelní věží Slovenska, takže zas tak bezvýznamná stavba to není. Centrální náměstí připomíná spíš dlouho širokou ulici, téměř bulvár s různými významnými stavbami po obvodu (muzeum), či uprostřed (divadlo v budově Reduty). Nakonec ve Spišské N. Vsi je i zoologická zahrada takže by zde bylo co navštívit. My však s oteplení vyrážíme na cestu, máme toho dnes celkem dost na programu. Prvotní směr je východní, přes Spišské Vlachy s dvěma kostely směřujeme k osadě Žehra. Zdejší kostel Sv. Ducha z r. 1275 je totiž součást světového dědictví Unesco. Zvenku poměrně skromná stavba se pyšní bohatou freskovou výzdobou. Nutno podotknout, že i cintorín u kostela s pyšní zajímavou výzdobou některých náhrobků. Kupodivu některá jména nám připomínají jména některých našich spoluobčanů. Jak se dovídáme z tabulky na vratech kostela za úplatu bychom se i dostali dovnitř, bohužel kolem nás a našich kol se neustále shlukují takoví malí lidé a nepochtívají cukríky ale peniaze, takže se slzou v oku ustupujeme od prohlídky a stahujeme se do bezpečnějšího obchůdku ve vsi, kde si z žalu dáme aspoň jednoho lahváče. Nicméně již od Žehry pozorujeme to největší co nás dnes čeká. Ve vsi Hodkovce se ještě zastavíme u zámečku, kde je nějaký sociální ústav a český vrátný. Ale už nás čeká Spišský hrad. Impozantní stavba na kopci 634 m vysokém jednoznačně dominuje celému okolí, a protože byl v užívání od 12. do 18. století, zůstaly z něj dostatečné ruiny, které ostatně jsou neustále obnovované.

Parkoviště pod hradem je značně zaplněné, tak k pořízení nějakého snímku bez aut musíme vylézt na protější kopec a zajít ještě dosti daleko od svahu. A bez lidí se už nedá nafotit vůbec. Návštěvníky tvoří tak odhadem 40% Čechů, něco kolem 20% Poláku a Maďarů asi stejně, zbývajících 20% ostatní cizinci a domácí (odhadem). Je tedy fakt že olbřímí stavba se vymyká běžnějším hradům, ale naštěstí už i na internetu se připoští, že to není největší hrad Evropy, jen patří k těm největším.

Po důkladné prohlídce hradu směřujeme už konečně na západ, zastavit se však musíme u ve Spišském Podhradí aspoň se podívat na Spišskou Kapitulu. Zde se na prohlídku nechystáme, ale přes dveře je vidět aspoň na část výzdoby gotického interiéru. Z návrší za Podhradím jsem chtěl ještě snímek kapituly s hradem, ale pořád mi tam visel mrak, tak se to moc nepovedlo. Ve Spišském Hrohovu si ještě prohlédneme zajímavý kamenný most a pak už je tu další spišská perla, Levoča. Jsme tu tedy včas, abychom stihli prohlídku chrámu sv. Jakuba. Druhý největší kostel na Slovensku se oprávněně pyšní oltářem s řezbami mistra Pavla, v interiéru se tedy fotit nesmí, ani za úplatu, ale obrázků a publikací s těmito díly se dá sehnat víc než dost.

Ale Levoča není jen jeden kostel, hned vedle je pozoruhodná renesanční radnice, další kostel u církevní školy, hradby. No však už jsou taky v Unesco.

Ještě dlouho jsme se za Levočou otáčeli, ale už se smrákalo, tak jsme pomalu hledali cíl cesty, který jsme nakonec našli ve Spišském Štvrtku.

8.8.2008

Stan jsme si postavili hned na zahrádce u gotického kostela sv. Ladislava. Pěkně za zdí, chráněni před zraky případných dotěrů. Tím pádem hned u hlavní památky obce kterou je kromě chrámu i vedlejší zdobená kaple Zápolských. Raní slunce na obzoru ozařuje byť v oparu VYSOKé Tatry, kam dále směřujeme. Cestou si ještě fotím zajímavou osadu nějakých domorodců u Jánovce, ještě že mám sebou dlouhý objektiv, asi bychom si blíže ke stavením netroufli, když i slovenská policie tam nerada zajíždí. Malé občerstvení v obchodu v Hozelci a sjezd do Popradu. Město je sice všeobecně vnímáno jako přestupní stanice do Tater což je celkem škoda, centrum města nabídne i pár památek od středověku po současnost. Ovšem jedna novodobá mozaika mě úplně uchvátila.

Na druhé straně, že je to významný dopravní uzel, tak občerstvení v hotelu u nádraží nic moc.

Električkou si zjednodušíme výjezd na Štrbské pleso, původně jsem doufal že něco vyfotím z vlaku, ale nakonec je tak narváno, že se ani nedostaneme k oknu. Ve skutečnosti vystupujeme o zastávku dřív, na Popradském plese. Od zastávky to je však k plesu ještě něco kolem 5 km a do pořádného kopce, takže rychle nechávám Marka za sebou, chci taky ještě stihnout slunečné počasí, vypadá že dlouho nevydrží. Podle rozcestníků překonáváme výškový rekord na kole, nějakých 1530m je výš jak Praděd, a tam myslím Marek ani na kole nebyl. Takže jsem aspoň trochu slunečna stihl, ale pomalu se zatahuje. Kolega po nějaké půlhodině nakonec dorazí. Polský turista si se zájmem prohlíží naše kola a konstatuje, že v mládí měl taky favoritku, což značí dobrý vkus.

Malé kolečko kolem plesa přes horolezecký cintorín a pak fofrem dolů, kousek nahoru na Štrbské pleso. Počasí už nic moc tak aspoň přes vodu sa pozrieme na Solisko a Areál Snov (či Snow?!?) a pak na Cestu Slobody. Sice krápe, ale dá se jet. Za Štrbským plesem je celkem les, tady už vichřice tolik Tatry tak nezasáhla a až do Podbánského se drží cesta pěkně ve výšce kolem 1100 m, až za touto osadou začínáme klesat do Liptovské kotliny. Krátká zastávka u muzea Liptovské dediny u Pribyliny, další zastávka před Liptovským Hrádkem, právě u toho hrádku (spíš tvrze) a večer v samotném městě. Stan stavíme na poli za městem a večer začíná pršet.

9.8.2008

Bohužel, celé dopoledne prší, takže osvědčeně se válíme, snad o půl jedné se déšť utišil, ale sotva jsme sbalili stan, rozpršelo se znovu, tak se schováme do autobusové zastávky. Přitom další zastávka není tak daleko, tak jak déšť slábne pokračujeme do Liptovského Mikuláše. Zdejší kostel je tuším pojmenovaný podle města (nebo město podle svatého), daleko zajímavější je ale rozměrná synagoga, sice je mírně zdevastovaná, ale zdá se, že s ní mají nějaké záměry, fotit můžeme jak chceme, navíc probíhá nějaká výstava, máme tedy i nějakou kulturní činnost.

Déšť nám tedy zamezil v důkladnějšímu prozkoumání tohoto města, kvečeru vyrážíme k břehům Liptovské Mary, přes to že míjíme Aquapark Tatralandia, nijak nás tato atrakce neláká, vody bylo dnes až až. (nepřilákal nás ani Tarzan a Western city). Směr nám udá nejdřív říčka Kvačianka a odbočka do Matiašovců, kde táboříme u opevněného kostela.

10.8.2008

Ráno vypadá velmi dobře, v horských údolích i kolem přehrady se sice válí mlhy, ale před námi nádherně osvícené Chočské vrchy! Dnes máme před sebou horský přejezd do Oravské kotliny. Z uvedených Matiašovců je postavená poměrně nová horská silnice do Zuberce.

Kdysi jsme tudy jezdili rozhrkanou cestou přes Kvačianskou dolinu, trasu mi poradil otec, hlavně kvůli výhledům. Podle informační tabule kostel nechal postavit nějaký biskup podobného jména jaké nese vesnice (pocházel ze zemanského rodu), a jak se díváme na vývěsku obecního úřadu, zdá se že řada jeho příbuzných tu žije pořád.

Vloudila se malá komplikace, jak se blížíme ke stoupání, zjišťujeme, že cesta má být zavřená, kvůli závodům do vrchu. U startu nám sdělí, že když do do půl hodiny stihneme tak můžeme jet. Od startu na vrchol to je cca 6-7 km, převýšení asi 450m, říkám že to musíme stihnout, jeto zhruba jak na Červenohorské sedlo, jen se musí makat. Tak nás tedy pouští. Za půlkou kopce sice Marek skuhrá, že nemůže, na což mu odpovím, že buď ho něco přejede nebo bude muset počkat na sběrný vůz. Nejdřív ostatně přejede uzávěra a pak teprve budou závody. To nám tedy trošku zhatilo plány o kochání výhledy, zato jsme byli pěkně rychle na vrcholu, a mohli nakonec neplánovaně shlédnout část automobilových závodů.

Nakonec z horského sedla vyhlížíme na část Západních Tater, podle mapy odhaduji Sivý vrch a možná vzdálenější Baníkov, ale mám jen automapu sice podrobnou ale na zas tak moc.

Následuje táhlý sjezd na jehož konci je obec Zuberec, tad se musíme zastavit, už jen pro to že odtud pocházela jedna z tet mého otce.

Tak jsme se poměrně rychle dostali na Oravu, ale ještě se alespoň pokocháme výhledy na Západní Tatry. Studený Potok nás pak přivádí přes Oravský Biely Potok k řece Oravě. Ještě před křižovatkou u Nižné je však zajímavá zřícenina vysoké pece, která vzdáleně připomíná i nějaké římské Trosky. Na hlavní cestu se napojujeme u vesnice Podbiel a tady tedy teče Orava. Velmi zajímavým útvarem u silnice je mohutné Bradlo Biela skala, a na řece pak voraři nebo pltníci? Vypadá to že atrakce se rozšířila z Dunajce i na jiné slovenské řeky. Jak ale sleduju pozorně, jsou to skutečně voraři. V Dlhé nad Oravou si užijeme trošku folklóru, ale jak se dívám do mapy, Ostrý vrch je nějak daleko, aby slavnosti byli zrovna pod ním. Brzy jsme u vysoké skály a na ní hrad. Samozřejmě ten Oravský. Pokud jsme měli nějakou touhu hrad navštívit, tak olbřímí dav u brány nás od této kratochvíle bezpečně odradí, je neděle a je tudíž narváno asi všude. Po několika snímcích a občerstvení v zahradní restauraci pokračujeme dál ke Kubínu. Před městem na sever od naší trasy sleduju sjezdovku na Kubínské holi, kterou jsme sjížděli na zimním srazu před necelými dvěma roky sjížděli na zimním srazu. Dolný Kubín je samozřejmě z velké části panelákové město, postavené spolu s televizní fabrikou, ale nějaké historické centrum tu přece je a tomu všemu vévodí majestátný Choč téměř nad městem, i nějaká ta zahrádka se našla, tak nám ten den hezky utíká. Ještě kousek podle Oravy, zastavujeme v obci Párnica, kde se nám velice líbí fotbalový stadion, tady se nakonec ukempujeme. Před námi je průjezd Malou Fatrou, čímž dokončíme velké Slovenské hory.

Více foto:

Poslední aktualizace: 2.10.2023
Autor: Bobkart

Vysoké Tatry

Příspěvky z okolí Slovensko kolo 2008 část 1.

Symbolický hřbitov obětí Tater
Nedaleko popradského jezera ve Vysokých Tatrách bylo ve 30. letech 20. století založené pietní místo Symbolický hřbitov obětem Tater. Není to hřbitov v pravém slova smyslu. Jsou zde umístěné pamětní desky se jmény…
Počasí se stalo překážkou k výstupu na některý z tatranských vrcholů a tak se musíme spokojit s cestami pod duchnou černošedých mračen pod nimi. Za drobného deště se rozhodujeme pro Tatranskou magistrálu v úseku m…
Novú Majláthovú chatu začali stavať v roku 2006 hneď vedľa Chaty pri Popradskom plese.Stará Majláthova chata tu stála už v roku 1879 , no jej životnosť netrvala dlho.Hneď v priebehu roku vyhorela z dôvodu poškoden…
Vysoká je turisticky nepřístupný vrchol ve Vysokých Tatrách, za normální (…
Končistá je označení pro dlouhý hřeben vybíhající z masívu Tater směrem k jihu. V něm se nachází několik vrcholů, z nichž nejvyšší je 2537,5 m Vysoká Končistá - jižní vrchol oddělená Končistou štrbinou od severníh…
                                     1.den     Včera za mňů došél tata do práce, či s nima nechcu jet do Tater za strýcem, že tam táboříja v Račkovéj dolině a čekajů na nás. Tož či nee - honem za vrchním mistrem a vyškemrat si na dnešní pátek dovolenů. Ráno sice mosíme vstávat už ve čtyři hodiny, což je teda nekřesťanské a hneď sa aj vydáváme na daleků cestu. Pokúšám sa o spánek, ale už to nejak nejde. To bráška Staňa vedle mňa l…
Jedem vlakem do Vysokých Tater zdolat vrchol Rysy. Jedeme Pendolinem do Tartranské Štrby, kde budeme na krátké dovolené.     Někdy má člověk sen, někdy je splnitelný a jindy utopický. Pokud máte sen, který si může…
Predné Solisko ( 2093m.n.m.) je zpravidla jedním z míst, kam bude prvně směřovat zrak návštěvníka Vysokých Tater, když se octne u Štrbského Plesa. Výrazný hřeben, jímž končí Furkotský štít ve jihovýchodním směru, …
Výchozí bod túry je Starý Smokovec, odkud vyjedeme pozemní lanovkou na Hrebienok (1285 m n. m.). Z Hrebienku se vydáme po červené TZ po úbočí Slavkovského štítu na Sliezsky dom (1670 m n.…
''Električkou''z Popradu nebo Tatranské Lomnice pojedeme do zastávky Popradské pleso,zastávka je na znameni,jinak električka tuto zastávku projíždi.vydáme se po modré značce po které vede i cykloturistická a lyžařská trasa.Asi po hodině dojdeme k Rozcestí na Symbolický cintorín.Zde se dáme po žlute značce přes cintorín a za 20 minut jsme u Popradského plesa(1500m)Zde si mužeme…
Mezi krásnými limbami, pod masívem Ostrvy a nedaleko Popradského plesa, se nalézá symbolický hřbitov obětem Vysokých Tater. Největší zásluhu na jeho realizaci měl vynikající malíř tohoto pohoří Otakar Štafl ( 1884 – 1945). Hřbitov vznikal od roku 1936, ale veřejnosti byl odevzdám až v roce 1940. Kolaudace kapličky proběhla 28. 8. 1936 a 1. listopadu 1936 se zde uskutečnila…
Výstup na II. nejvyšší VHT dostupný vrchol Tater (kromě Lomnického dostupného jen lanovkou je na I. místě Slavkovský , v polské části jsou Rysy vůbec nejvyšší - ostatně jsou nejvyšší horou Polska). Ze zastávky Pop…
Kam jedeme? Jedeme na Solisko lanovkou ze Štrbského plesa ve Vysokých Tatrách na Slovensku .   Technické parametry: nadmořská výška dolní stanice: 1420 metrů nadmořská výška horní stanice: 1820 metrů doba jí…
Padla myšlenka, že bychom se mohli podívat Na Rysy, (horu, na kterou se v minulosti pořádali monstrózní výstupy mládeže) a od myšlenky nebylo daleko k realizaci. Auto jsme zaparkovali poblíž vlakové stanice Poprad…
Vyjeli jsme brzy ráno autem a naším cílem je dovolená v lázeňském městečku Vyšné Ružbachy na východním Slovensku. Vyjíždíme z Orlové a směřujeme k naší první zastávce ve Vysokých Tatrách u Štrbského plesa. Cestou …
25.6.1979 sa rozbehla záchranná akcia smerom do Mlynickej doliny k Capiemu plesu , kde bola zranená turistka.Na pomoc vyšla šesťčlenná záchranná skupina+ posádka na vrtuľníku Mi-8.Všetko prebiehalo bez problémov a…
V překrásné Mlynické dolině je jeden z nejkrásnějších a nejvyšších vodopádů Vysokých Tater. Samotné jeho jméno Skok již předem dává ve známost, že se jedná o mimořádný přírodní úkaz. Vodopád padá  z třicetimetrové…
Rysy patria k najnavštevovanejším štítom vo Vysokých Tatrách a zároveň je najvyšším bodom, ktorý sa dá dosiahnuť turistickým chodníkom bez vodcu.Rysy sú aj najvyšším bodom Poľskej republiky. Na jeho vrchole sa na…
výzkum působení moravské slivovice na lidský organismus ve vysokohorském prostředí Při dalších sezeních již i manželkami uznávaného spolku recesistů koncem roku 2005, bylo přijato a potvrzeno usnesení, že výprav…
V tomto hotelu jsem měla možnost strávit moc hezký týden a vřele doporučuji všem milovníkům Tater. Hotel leží zhruba v 900 metrech n. m. a je vynikajícím výjezdním místem - jen pár kiláků od něj do kopce je Štrbsk…
Velké Hincovo pleso má ve slovenské straně Vysokých Tatrách dva primáty. Je největším plesem s rozlohou 20,08 ha a zároveň je i nejhlubším plesem s hloubku 53 metrů. Pleso najdeme v samém konci Mengusovské doliny …
Sobota, 24.květen, den jako vymalovaný! Vstáváme v šest hodin, abychom vyrazili co nejdříve na naši celodenní výpravu za poznáním krás Vysokých Tater a to Mlýnickou a Furkotskou dolinou. Vyšli jsme tedy ze Štrbského plesa, přesněji řečeno z hotelu „Pátria“ cca v 7:30hod vstříc poznání již námi nepoznaného…. Vydáváme se tedy po žluté značce. Nedaleko od hotelu je první rozcestník, který nám napovídá, že prv…
Chata pod Rysmi je najvyššie položená chata vo Vysokých Tatrách.Chatárom tu je Viktor Beránek.Nachádza sa v blízkosti Vrchu Rysy 2499 m n. m.Na chate je malá reštaurácia a možnosť sa ubytovať v podkroví.V tesnej b…
Přechod z Furkotské a Mlynické doliny patří k nejzajímavějším trasám, jaké lze podniknout přímo ze Štrbského plesa. Čas i výšku nutnou k překonání si lze výrazně zkrátit lanovkou z Chaty pod Soliskom, takže výlet …
  Vysoké Tatry mají mnoho lákadel pro všechny typy turistů. Nabízí se ale i otázka, kde jsou hranice, které z pohledu výstavby různých objektů, nemá a vlastně nesmí být překročena. Mám – li být upřímný, má posled…
Pěší tůra začíná na Štrbském plese (1347). Mlýnickou dolinou se po žluté značce stoupá k nádhernému vodopádu Skok (1801) se dvěma plesy - Pod a Nad Skokom, dále po žluté kolem Kozieho a Capieho plesa (2075) strmě i po řetězech do nejvyššího bodu trasy Bystrého sedla (2314). Sestup k Vyšnému Wahleribergovu plesu (2157) stále po žluté Furkotskou dolinou kolem Nižného W.plesa (2053) až na rozcestí pod…
Trasa začíná a končí na Popradském plese. Z parkovišt…
Nejvyšší štít Vysokých Tater a celého Slovenska. První zaznamenaný výstup se uskutečnil roku 1855. V současnosti se nabízí dva možné směry náročného turistického výstupu možného pouze v doprovo…
Impozantní a symbolický vrch západní části Vysokých Tater. Je symbolem jednoty Slovanů a svobody Slováků. Je zde položen pamětní kámen na historickou vycházku Štúrovců. V období středověku se zde těžilo uhlí a r…