Velká Británie

Spojené království Velké Británie a Severního Irska (samotná "Velká Británie" je název pro jeden z britských ostrovů) je jednou z největších zemí Evropy s bohatou historií. Hlavním městem Spojeného království je Londýn. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: Salisbury, Cardiff, Brighton, Edinburgh. Celé Spojené království má přibližně 61 mil. obyvatel. (Anglie - 51; Wales - 3; Skotsko 5; Severní Irsko - 2)

Tipy na výlet / Cestopisy / Trasy Oxford / Caledonský kanál Ubytování Velká Británie
Turistické cíle / Mapa Velké Británie Zámek Windsor / London Eye - rozhledna Londýn - Greenwich

Skotsko+Vnější a Vnitřní Hebridy - V zemi hrdých Gaelů

Úvod

Na své druhé letošní dovolené,na kterou jsem vyrazil já (Jirka) a moje přítelkyně Peťula,jsme se rozhodli navštívit Skotsko,konkrétně jeho Západní pobřeží a také Vnitřní a Vnější Hebridy.

Do Skotska zavítám už po třetí,ale do jeho západní části,která je jednou z posledních lokalit v Evropě,kde je možné zaslechnout keltský jazyk,se podívám poprvé.

Na 13denní dovče naplánované na září,nás bude doprovázet Ford Fusion.

Skotsko 2008

11.9.

Z Karlových Varů vyjíždíme v 7 hod.

Přes Německo a Belgii se dostáváme do francouzského Calais,odkud nám jede trajekt do Doveru.

Přijíždíme o 2 hod. dříve,ale protože v přístavu panuje hrozný zmatek a chaos,tak trajekt ve 22:00 nestíháme a odjíždíme o hoďku později.

Po půlnoci jsme v Anglii a pak míříme na Londýn,kde na parkovišti přespíme v autě.

12.9.

Probouzíme se v 7 a pak míříme na sever.

Přes Birmingham,Liverpool a Carlisle přijíždíme do Glasgow,kde jsem málem vjel do protisměru.Naštěstí se po dvou hodinách vymotáme z Glasgow živí a zdraví a dnešní den končíme v městečku Lochgilphead,kde je malý a útulný kemp.

13.9.

Ráno se probouzíme do deště,balíme stan a jedeme do Achnabrecku,kde se nachází 5000 let staré skalní rytiny.

O pár km na sever u Kilmartinu je místo zvané Templewood,kde je největší prehistorické pohřebiště ve Skotsku,jehož součástí je několik mohyl a kamenných kruhů.

Nedaleko pohřebiště na malém kopci stojí pozůstatky pevnosti Dunadd z 5.století,která byla hlavním centrem piktské říše Dalriada.

Poté se dostáváme z Obanu na ostrov Mull.Západně od něj přeplouváme trajektem na malý ostrůvek Iona.Iona byla centrem keltské církve,poté co zde sv.Columba nechal postavit klášter.Nyní se na ostrově nachází několik kostelů a opatský klášter z 12.stol.

K večeru přijíždíme k Fort Williamu,kde kempujeme.

Zapomněli jsme něco odevzdat bohům a taky to podle toho dopadlo,celý den prochcal.Večer to napravíme,tak snad bude zítra líp.

14.9.

Ráno vstáváme a neprší,dobrá zpráva,protože nás čeká výstup na nejvyšší horu V.Británie,Ben Nevis 1 361 m.n.m. Procházíme údolím Glen Nevis,kde se natáčely filmy Statečné srdce a Rob Roy.První třetina kamenité stezky je poměrně náročná,druhá třetina je volnější,vede kolem vodopádu. Poslední část je opět náročnější,začíná foukat mrazivý vítr,ale není tu žádný sníh jako jsem měl před 2 roky v květnu,kdy tu bylo asi 30 cm.Na vrchol dorážíme asi po 5 hodinách,když vítr rozfouká mlhu,tak jsou nádherné výhledy až k Fort Williamu.Fotíme sebe i nějáké 2 Čechy a pak mažeme dolů.

V podvečer ještě stíháme rychlou prohlídku Fort Williamu a pak do kempu,kde po večeři hrajem s Peťulou šachy a já dostávám mat po 8 tahu.

15.9.

Dnes máme namířeno na ostrov Skye,ale ještě před tím se zastavíme u vesnice Glenelg,kde se nachází dvě kruhové pevnosti Brochs-Dun Telve a Dun Troddan,obě byly postaveny okolo roku 100.Z každé z nich se dochovala asi třetina a patří mezi nejzachovalejší ve Skotsku.

O pár km na sever se na břehu jezera Duich tyčí jeden z nejnavštěvovanějších hradů Eilean Donan Castle ze 13.stol. Na tomto romantickém hradě se natáčel také např.film Higlander,nebo jeden z dílů Bondovky.

Poté už míříme na ostrov Skye,kde ve městě Portree hledáme ubytování a protože hustě prší,tak se rozhodujeme přespat v hostelu.

16.9.

Ráno se na nás netradičně směje sluníčko a my jedeme na jih ostrova k nehostinnému pohoří Cuillin,jehož vrcholky hor jsou schované v husté mlze.K pohoří míříme ze západní strany do oblasti Black Cuillin a vydáváme se s Peťulou k nejvyšší hoře Sgurr Alasdair. Po 2 hod. se dostáváme k horskému jezírku a pak po kamenitých sutinách vylézáme pod vrchol,kde nás zastavuje mlha a obtížný terén,na který je třeba horolezecké vybavení.Když slézáme dolů,turista nad námi nám posílá nepříjemný dárek v podobě padajícího kamene.Naštěstí uhýbáme,takže se nic nestalo a pak už v klidu scházíme dolů.

Odpoledne ještě zamíříme k Dunveganu,kde pozorujeme tulení kolonii na malém ostrůvku.

Večer grilujeme masíčko a pak unavený zaléháme do spacáku.

17.9.

Dopoledne míříme do oblasti Trotternish,kde se tyčí zvětralé skalnaté sloupy Old Man of Storr.Dále na sever je 91 m vysoký vodopád,padající přímo do moře a hned vedle je Kilt Rock,skála,která svým vzhledem připomíná varhany.O pár km severněji vyčnívají skalnaté výběžky Quiraing,vypadající jako skalní město.

Po poledni nabíráme směr Uig,odkud nám jede trajekt na Vnější Hebridy,konkrétně na ostrov Harris.Po příjezdu jedeme do hl.města Stornoway,kde stavíme stan v kempu na okraji města.Ve Stornoway není nic moc k vidění,snad pouze hrad z 19.stol. a přístav,který může ale jen vzpomínat na zašlou slávu z téhož století.

18.9.

Ráno nás vítá deštěm a silným větrem,což nás bude provázet celý den.Nejdříve se vydáváme k vesnici Shader,kde se nachází zbytky kamenného kruhu a také 6m vysoký menhir Clach an Truiseil.

Druhý náš cíl je Broch v Carloway,po cestě se ještě stavíme v Gaerninu a Black House village a pak navštěvujeme už zmíněnou kamennou věž z přelomu letopočtu,z níž se dochovala třetina,dosahující výšky 9 m.

Hlavním cílem dnešního dne je však megalitický komplex Calanais Standing Stones,někdy nazývaný Stonehenge severu.Vztyčené kameny ve tvaru keltského kříže byly vztyčeny kolem roku 3000 př.n.l. a pravděpodobně měly astronomický nebo kultovní význam.Toto magické místo v nehostinné krajině je volně přístupné,narozdíl od Stonehenge,a podle mě mnohem zajímavější.Pak ještě zajedeme na Calanais II. a III. ,což už jsou jen klasické kamenné kruhy,které už ale zdaleka nedosahují takové působivosti.

Dnešní den končíme na kamenné pláži u Stornoway,kde sledujeme velké vlny narážející na útesy a také se nám podaří zahlédnout tuleně.

19.9.

Vstáváme v 5 ráno,abysme stihli trajekt z Tarbetu.Na lodi pozorujeme nádherný východ slunce,po 2 hodinách plavby se ocitáme na ostrově Skye,který projíždíme a jedeme k jezeru Loch Ness.

U jezera navštěvujeme zříceninu hradu Urghuart ze 13.stol. a pozorujeme okolní hladinu,jestli neuvidíme Lochnesku,ale bohužel nic. V krámku vidím alespoň medovinu a tak jí hned beru pro Pd.

Na jižním konci jezera zastavujeme v městečku Fort Augustus a sledujeme,jak čluny proplouvají přes nejdelší úsek zdymadel Caledonského kanálu.

Poté už nabíráme směr Stirling,kde končíme dnešní den.

20.9.

Po snídani zajíždíme k monumentálnímu pomníku skotského národního hrdiny Williama Wallaceho.V této 4 patrové věži je ukázán Wallaceho život,popsána bitva u stirlingského mostu,a vystaven jeho meč.V dalších patrech se můžete dozvědět něco o dalších osobnostech skotské historie.Bohužel socha,která stála pod věží a velmi připomínala Mela Gibsona z filmu Statečné srdce,je momentálně přestěhovaná do Dundee.

Po obědě,ke kterému jsme vyzkoušeli skotské národní jídlo Haggies,jsme zamířili na stirlingský hrad.Tento hrad je dominantou města,má rozlehlé hradby,ale uvnitř toho bohužel k vidění moc není. (kromě muzea války)

Potom ještě navštěvujeme u Falkirku zbytky Antoniova valu,který Římané nechali zbudovat v r.142 n.l. na obranu proti Piktům.Dnes už je zde viditelný pouze příkop a valy Rough Castle.O této pevnosti i o valu si díky inf.tabulím můžeme udělat představu jak tento obranný systém vypadal.

Večer grilujeme jehněčí a pak s přecpanýma pupkama jdeme spát.

21.9.

Ze Stirlingu se přesouváme do hl.města Skotska Edinburgu.Zajíždíme do centra,procházíme Staré město a jdeme na hrad.Hrad leží na vrcholu vyhaslé sopky a je dominantou města.Uvnitř hradu je také zajímavé Vojenské muzeum,mapující válečnou historii od středověku po současnost.Další zajímavou částí hradu je kuchyně a vojenská věznice,ve které je pomocí stínových a zvukových efektů možnost udělat si předtavu,jak žila vojenská posádka ve středověku.Po obědě se ještě couráme hlavní třídou okolo památníku Waltera Scotta a kupujeme nějaké suvenýry.Kvůli nedostatku času nestíháme zoo,a tak opouštíme Edinburg a míříme na jih,kde u Moffatu trávíme poslední noc na skotské půdě.

22.9.

Z kempu vyrážíme v 9hod.Dnes nás čeká 700 km dlouhá cesta na jih Anglie do Doveru.Vše probíhá bez problémů a kolem 19:00 přijíždíme do Doveru ,odkud nám jede o půlnoci trajekt do Francie.

23.9.

Do Calais připlouváme ve 2:00 a hned vyrážíme do Belgie.Přes Bruggy a Brusel se dostáváme kolem půl páté k Lutychu,kde přespíme u benzínky.Ráno v 9 pokračujeme přes Německo za stálého deště domů,kam přijíždíme v 19 hod.

Závěr:

Skotsko je drsná země,hlavně její západní část.Vnější a Vnitřní Hebridy,které se táhnou podél Západního pobřeží jsou větrné,deštivé a na první pohled nehostinné ostrovy.A když náhodou neprší a nefouká vítr,jsou tu otravní migges.Ale pokud hledáte divokou přírodu,drsné Hory a větrem ošlehané planiny,historické památky a nebo jste obdivovateli gaelského jazyka a kultury jako já,tak toto místo je přesně to,co hledáte.

Praktické info

vstupy hrady,atd. - 5-10£ 150-300kč

oběd v rest. - 7-9£ 210-270kč

ceny značkového oblečení - o 40-70% nižší než v Čr

jídlo v supermarketu-chleba-0,6£ 20kč ,pivo-1,5£ 45kč,kobliha-0,5£ 15kč,twix-0,5£ 15kč, kuř.šunka100g-1£ 30kč

najeto - 5300km

dovča vyšla celkem cca na 37000kč

počasí-na začátku a na konci bylo polojasno až oblačno,mezi tím zataženo s přeháňkami občas foukal velmi silný vítr, teploty-den kolem 14-18° noc-10-13°

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
uložit .gpx soubor (56.819, -5.110)
Poslední aktualizace: 21.1.2010
Autor: brennos

Fort William

Příspěvky z okolí Skotsko+Vnější a Vnitřní Hebridy - V zemi hrdých Gaelů

Fort William - Ben Nevis
Nabízím trasu vedoucí na nejvyšší horu Skotska Ben Nevis (1344m.n.m), na který stoupáte skoro od hladiny moře(20m.n.m.). Na vrcholu pak stojí památník na 2.světovou válku a patrné jsou i zbytky po observatoři. při…
Dalším cílem Vašeho cestování - putování po Skotsku může být Fort William. Dostanete se vlakem, autem, pěšky, na kole Cílem je městečko Fort William - nejdelší městečko ve skotských Highlands, správní město oblast…
Vyrážíte do Skotska? rozhodně neopomeňte vylézl na nejvyšší horu Ben Nevis 1344 m.Na Ben nevis se můžete vydat po "Koňské stezce", která je mezi turisty nejoblíbenější. Dostanete se k ní z nejbližšího městečka Fo…
Commando Memorial byl vztyčen nedaleko vesnice Spean Bridge ve Skotské vysočině na památku původních britských Commandos, kteří měli v této oblasti výcvikové středisko a bojovali za II. světové války. Pomník tvoří…
Dalším místem ve Skotských Highlands, které stojí za navštívení je Nevis Range. Dojetete autem , na kole či lokálním busem z Fort William(zastávka přímo u lanovky). Autem je Nevis Range 7mil od Fort William. List…
Nabízím další typ na skvělé místo v oblasti Glencoe ve Skotsku. Tím místem je malé jezero ukryté v lesích zhruba 1 míly vzdálené od Vesničky Glencoe. Jezero je bezproblémů přístupné, nabízí se k němu 3 vycházkové okruh(zlátý1,5míle; modrý 1,5míle; červený 1míle ). Okruhy nejsou nikterak fyzicky náročné, pouze žlutý a modrý vede v lesích a příchází k jezeru, červený okruh je…
Vydáte-li se na skotskou Vysočinu, a zastavíte se po cestě do Fort William ve Vesničce Glencoe u jezera Leaven, určitě neopomeňte také vrchol dominující pár domkům tvořícím tuto malebnou neopakovatelnou součást Vy…
Dalším skvělým typem ve Skotských Highlands je vesnička Glencoe, necelé 1/2hodiny od městečka Fort William(ze směru od Glasgow). Glencoe je vyhledávaná díky své poloze, je totiž zasazena do unikátní přírodní scéne…
Údolí Glen Coe ve Skotské vysočině (Grampian) je součástí národní přírodní oblasti Ben Nevis a je považováno za jedno z nejkrásnějších míst ve Skotsku. Proslulé je také tím, že v 17. stol. r. 1692 zde byli zmasakr…
Pokud se vydáváte  do Skotska a máte v plánu navštívit úžasná místa skotské Vysočiny, neopomeňtě Lost Valley (Coire Gabhail). Místo největšího masakru v dějinách skotské Vysočiny.  Lost Valley se nachází cca 5 km…
Glenfinnanský monument je památné místo Skotů. Je vzpomínkou na hrdinu Charlese Edwarda Stuarts
Dalším typem na místo, které stojí za to navštívit ve Skotsku je Glenfinnan. Nenápadná vesnička západně od Fort William nabízí spoustu zajímavostí, od muzea vytvořeného přímo v budově vlakového nádraží, přes odsav…
Caledonský kanál byl vybudován na poč. 20.století. Je dlouhý celkem 97 km a spojuje skotská jezera. Jsou zde ztv. Neptunovy schody (8), s převýšením 20 m.
Hrad Dunollie stojí u zálivu při odjezdu lodí z Obanu na místě s výhledem na hlavní vjezd do zátoky. Byl opevněn od 7. století. Do fotogalerie jsou umístěny pohledy na tento hrad z různých míst a lodí, p…
McCaigova věž je na kopci nad městem. Je ze šedé žuly s obvodem asi 200 m. Architektem byl John Stuart McCaig. Byla postavena v letech 1897–1902. Důvod k jejímu postavení bylo poskytnout trvalý pomník rod…
Oban je město ve Skotsku. Je zde asi 10000 obyvatel a cestou z Glasgow do Fort William je to největší město. Leží v zálivu Firth of Lorn, který má přibližný tvar podkovy. Trajekty je možné cestovat na mno…
Skotské město....................................................................................
Brochy - stavby, které nesmíte ve Skotsku opominout. Jsou na svou dobu naprosto unikátní, budete žasnout nad jejich účelností a dokonalostí.Brochy se nacházejí se pouze v severním Skotsku a n…
Nabízím další místo na Skotské Vysočině, které stojí za navštívení. Eilian Donan Castle najdete v západní části Vysočiny, při hlavní cestě na ostrov Skye. Před hradem je turitické centrum se suvenýry a občerstvení…