Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Indie

Pushkar, část 2

5.12. 2010

Pote, co se druheho dne rozednilo a ja ze strechy hotelu zhledl puskar a jeho okoli, musel jsem konstatovat, ze to je jedno z nejkrasnejsich mist, ktere jsem doposud v Indii navstivil.
V Pushkaru bydli jen asi 15 000 mistnich obyvatel, coz je na Indii velice male misto. Diky tomu ze v ulicich v centru mesta kolem svateho jezera je zakaz motorovym vozidlum, je Pushkar velice prijemne a klidne misto i v obchodnich ulicich, coz nebyva v Indii zvykem. Lide i chudi a zebraci jsou tez velice slusni, asi proto ze jsou zde zvykly na cizince uz po dlouha desetileti a naucili se tak ci onak - neotravovat a nevyzadovat si prispevky neprijemnym zpusobem tak jak je obycejne zvykem na severu Indie. V Puskaru je pres 400 chramu a ma prekrasne okoli a to je sklanata vrchovina v rozmanitych tvarech a jednotlive kopce, ktere se tahnou kolem dokola a vytvari prekrasnou panoramu. Prestoze je Pushkar na kraji pocatku rajasthanske pouste, kopce a skaly jsou prorostle keri a stromy. Nejhlavnejsi chram je chram Pana Brahmy, jenz je spojen se vznikem tohoto svateho mista. Dale jsou tu dva vyznamne chramy Brahmovych manzelek Savitri a Gayatri situovane na dvou blizkych kopcich. K obou templum vede kammena cesta (schody), ktere jsou casto vyhledavana mista poutnika pro prekrasne vychody a zapady slunce. Dalsi dulezite temply jsou - Krsna s Rukmini a Satyabhamou, Raghunath mandir a Varaha a Narasimha Temply coz jsou vsechno stare chramy Visnua. Je tady take spposta Siva Chramu.
Klima je absolutne idealni, pres noc chladno, ale snesitelne a dobre pro spani a pres den (po vychodu slunce a pred zapadem) prijemne teplo a slunce s jasnou oblohou kolem 20-22 stupnu.Jsem tady dnes uz 6 den a den ode dne se teplota pres noc a den trosicku snizuje jak se blizi ta indicka zima - ale samozrejme na tu vasi to nema :)
Zni to velice pritazlive ze jo a urcite je, ale pro ty co efektivne hledaji duchovni rozvoj na prvnim miste to ma jeden hacek. jak uz jsem naznacil vcera, je tady spousta turistu ze zapadu, vetsinou mladych a vetsinou alternativnich s volnou a nekdy az prilis volnou (silenou) mysli. Tak nejak, stejne jak drive Goa a pozdeji Gokarna a Varanasi se Puskar znaci centrem okrajove alternativni kultury zapadaku, kteri vyhledavaji tyto mista jako kombinace levneho zivota a dostupne mystiky a svatych veci. Bohuzel si sem ze zapadu privazi vsechny sve zle navyky, jako je drogy, sex a rocknroll vcetne vsech hudebnich zanru a dokonce i silnych motoru harley Davidson. Nekteri jsou namichani s nejakou vychodni filosofii ci duchovni praxi, ale spousta z nich jen tady "uziva" a delaji to stejne co doma a nekteri zretelne vypadaji na to ze vyuzivaji tohoto mista, aby jsi odvykli ze silnych celozivotnich navyku na tvrde drogy. Takze je tu sice 400 chramu, ale asi jeste vice hotelu, kavaren a klubu, kuchyne z celeho sveta, spousta ruznych nalad etno - mystiko - new age - halucinogenich a krome ruznych "Indickych lakadel jako je Shiva Buffet nebo Hotel Ananda Amara, Om kafe a joga, reiki, meditation a tak dale tu najdete take Pink Floyd Hotel nebo Jim Morrison Caffe nebo Club Boba Marleyho atd.
Jak jsi vzpominam na sva mlada leta asi by to byl pro me raj na zemi, ale dneska uz to z mnoha duvodu moc neocenuji i kdyz mam ty lidi rad a nejak je ze soucitem chapu. je zajimave pozorovat a mluvit s temito postavickami - nekteri se jen mihmou na svych poutnich cestach, ale je zde nekolik kmenovcu, kteri tu ziji dlouhodobe a opakovane, jsou to vetsinou lidi z Ameriky - severni a Jizni a taky hodne spanele, francouzi, italove a izraelci - jinak tady potkas lidi z celeho sveta. ale ti kmeti to je fakt narez - nekteri jeste pamatuji Jacka Kerouaca - velice stari beatnici s hodne dlouhymi vlasy a vousy a mnoho dalsich ponekud mladsich nasledovniku Hendrixe, Joplinky, Timothy learyho a cele te silene hippie, rock a pozdeji punk generace, Vetsina z nich ma dlouhe spletene vlasy (dready) a posedavaji po mistnich shopech a spelunkach, piji svuj caj a bafaji cigara a taky sve chillam carase - ganju a hasisi z velkych slukovek. na druhou starnu to ma i sve vyhody protoze ten bazar (trh) a nabidka cehokoliv jaka je v Pushkaru je jedna z nejlepsich jakou jsem v Indii zazil. A navic tito lide moc nevytvari problemy, konflikty a vytrznosti. Mozna i diky tomu ze je tady prodej alkoholu oficialne zakazan a tak se jen "klidne" vznaseji ve svych intoxikovanych myslich v nekonecnem vesmiru mentalni spekulace a iluzornich predstav. (na cerno se ve spelunkach pivo , vino nebo whisky samozrejme koupit, ale stoji to obrovsky prachy, tak si to stejne nikdo moc nedava)
Poprve co jsem v Indie - jsem videl klasickej bazar - vetesnictvi zapadniho stylu, ale z indickejma vecma. mam jednoho kamarada ve zdarne a ten by to zcela jiste vykoupil prinejmensim z poloviny, protoze sbira stare veci - ktere maji kouzlo a tech je tam opravdu hodne. navic tady je dokonce kempingovy tabor pro stany - to jsem videl v Indii tez poprve!
Jinak toto mesto je turisticky pritazlive rovnez diky kazdorocnim Camel Festivalu - na ktery prijizdi az 100 000 lidi. jsou zde pro ne vystaveny specialni kempy a turisticke ubytovny a ceny v hotelech jdou samozrejme az na desetinasobek obycejnych cen pres rok. Camel Festival znamena - festival velbloudu a v tu dobu se tady nachazi 5 000 velbloudu - a jsou tu ruzne safari, souteze, vystavy, zabavy a tak dale. Jizda na velbloudovi je tady samorzejme celosezonni atrakci. Velbloudi jsou videt po celm rajasthanu a je to vlastne takovy symbol rajasthanu a jeho pouste. Dokonce i ve Vrindavanu , ktere je blizko rajasthanskych hranici uz pouzivaji velbloudy jako tazna zvirata pro zemedelstvi a dpravu.
Dalsi zajimavost jsou svatby, protoze jsem zjistil ze svatba v Puskaru je pro Indii velice prestizni a priznivy akt, denne tady prochazi 2-3 svatebni pruvody. Obrovsky sound system tazeny lidmi s buracivou indickou elektronickou hudbou, ktera je opravdu strasna, tancici asi 20-30 muzu zbesilim indickym tancem, ktery pripomina pankersky tanec pogo i kdyz v soft provedeni, pricemz aby je udrzeli v extazi a tranzu jeden z poradatelu svatby vzdy prijde doprostred chumlu z hrsti 10 rupkovych bankovek a natahne ruku a ostatni vyskakuji a po jedne bakovce si doskakuji pro odmenu - za sound systemem jede zenich na koni vysperkovany a vystrojeny az oci prachazi a to nejen zenich ale i kun a za nim jde nevesta a jeji pritelkyne a nesou velke stribrne dzbany na hlave s nejakym tajemnym nektarovym obsahem a pak spousta dalsich zen - po setmeni je vse osvetlene velkymi petrolejovymi lampy - ktere nosi jednotlive osoby a do toho spousta ohnostroje, vykriku a rozdavani jidla a piti.. i ja jsem dostal chutne kardamove mleko :)
Takze dnes prave ted jsem tady uz tyden - hlavne kvuli idealnimu a lacinemu bydleni a cerstve pitne vode ze studny a krasne prirode jsem zustal osm noci. Za tu dobu jsem poznal spoustu lidi z celeho sveta - je to poprve co jsem se v Indii "michal" ze zapadnimi tyristy a jsem z toho musim priznat prijemne prekvapeny, protoze to nejsou ti turisti jak je zname z vaclavskeho namesti, ale spise ruzni hledaci a alternativci, kteri nezavisle, spontane a k memu podivu casto sami ( i mlade a krasne studentky !) cestuji po Indii vetsinou nejmene 6 tydny az 3 mesice, ale nekdy i cele visum 5-6 mesicu. Vetsinou to byli lide co prosli mym hotylkem a tak jsme se potkavali na strese a na chodbach a trochu mluvili - tak mam nekolik novych kontaktu na pekne duse , ktere uprimne hledaji sami sebe a Pravdu a jak to souvisi s zivotem a timto svetem a tak. Jak jsem chodil denne okolo svateho jezera a koupal se v nem jako snad jediny bily - v te "zime" a neustale zpival mantru na svem ruzenci, za chvili me znali vsichni obchodnici a byl to takovy maly harinam, protoze vzdy kdyz jsem sel ve svem dhoti - tradicnim odevu a s japou (ruzencem) v ruce tak na me provolalavali - Jay Radhe, Hare Krisna, Jay Bhagavan, Jay Sri Krisna a bylo to uprimny a moc pekny, vypadalo to ze jsou radi a stastni kdyz vidi nekoho z bilych brat vazne duchovni kulturu stare Indie. tak jsem si udelal nekolik dobrych kontaktu na mistni brahmany a obchodniky, to se bude v budoucnu urcite hodit. Na Ghatech u jezera kde se shromazduji turiste specielne na zapad slunka - se vyskytuji domorodi hudebnici na tradicni strunne nastroje a hraji a zpivaji prekrasne rajasthanske bhajany. nekdy je to o Bohu, jindy "jen" o sluci, pisku a velbloudech - ale vzdy je to velice krasne a meditativni no a nejakou tu rupi si tim take vydelaji.
Takze dne je nedele a zitra brzo rano vyrazim na dalsi cestu a uz citim ze je zapotrebi, protoze me uz svedi kolena, je treba vyrazit - citim volani prekrasneho Gopala - Nathjiho - ze svateho mista Nathadwar, ktere je od sud asi 300 km.
Takze vam vsemi preji at vas neodnese cert, ale at vam Mikulas nadeli
a taky at nezmrznete a nezapadnete snehem - musi to byt nadherna zima.

a nazdar...

vas Ptd - pavel

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 13.12.2010
Autor: gauranga

Pushkar

Příspěvky z okolí Pushkar, část 2

Pushkar Hotel Gulaab Niwaas Palace
Dalším hotelem na jednu noc byl hotel Gulaab Niwaas Palace ve městě Pushkar, které leží v polovině cesty mezi městy Jaipurem a Jodhpurem. Tento hotel je bývalým opravdovým palácem místního vládce. Když byl vládcům …
Indickým Rajasthanem a nejen ním - druhá část
Indie, Rajasthan, 2010 - druhá část  17.11. Noc byla o poznání chladnější než včera. Notnou chvíli nám trvá než se osmělíme a vylezeme ven z našich teplých spacáků. Hůř jsou na tom…