Orlické hory a Podorlicko

Start Štíty  •  Fotografie (20)  • Foto: správce
Suchý Vrch
Suchý Vrch  •  Foto: správce

Vážení přátelé Turistiky i turistiky, rád bych Vás pozval na přechod Orlických Hor nadél. Start by měl být tam, kde Orlické hory začínají, tedy ve Štítech. Z náměstí vycházíme po modré značce, která nás dovede na rozcestí Červenovodské sedlo, kde je infocentrum, ale také možnost občerstvení.Od rozcestí se vydáme po zelené značce, po které jdeme na rozcestí Hvězda. Zde se k zelené značce přidá červená . Stoupáme na Suchý Vrch, kde je nejen restaurace, bufet v Kramářově chatě, ale také rozhledna. Ze Suchého Vrchu jdeme po červené značce, směrem Bouda-dělostřelecká tvrz. Do Boudy je možno vstoupit, nebo%t je to vstupní objekt velkého komplexu válečných objektů.Návštěva trvá asi hodinu a uvnitř je teplota 5 stupňů, proto se před Boudou můžete obléknout do erárních bund.Od Boudy pokračujeme po šervené značce směr Mladkov. Cestou uvidíme větší i menší bunkry v lepším nebo horším stavu.Cestou do Mladkova uvidíme a můžeme ochutnat pramen Knížete Rostislava. Já tak činím pokaždé a zatím jsem přežil. Z Mladkova se vydáme po červené a jdeme bohužel  po ní po silnici  přes Petrovičky, rozcestí Adam, České Petrovice a Čihák až k Zemské bráně, kde sejdeme ze silnice a jdeme po skalách a lesem po modré značce k Pašerácké lávce. Od ní jdeme rovně po neznačené cestě po směrovce Orlická chata až narazíme na červenou značku a jdeme po ní vlevo na rozcestí Žamberecké lesy a dále rozcestí Pod Zadním vrchem. Odteď začneme opět potkávat velké bunkry. Jdeme stále po červené značcepřes rozcestí Hanička- bus, U Černodolské rezervace, Hanička odb. Na Anenský vrch. Zde vybudovaly Lesy ČR krásnou rozhlednu. Zhlednene okolí z jejího vrcholu, vrátíme se zpět na trasu a po červené jdeme na Pěticestí. Odtud jdeme stále po červené a najednou se před námi vyloupne nádherná Kunštátská kaple. Od ní pokračujeme stále po červená na Velkou Deštnou, což je nejvyšší hora Orlických hor. Poslední kilometr je velice nepříjemný díky stoupání, které vypadá, že nemá konec. Z Velké Deštné, kde bývá občas otevřený bufet, sejdeme po červené značce dolů pod Masarykovu chatu Na Šerlichu. Na ní vystoupáme po louce. Zde je  trasu  ukončíme symbolicky u busty našeho prvního prezidenta.V Masarykově chatě je  restaurace i ubytování. Pod chatou z horního parkoviště jezdí autobusy .Tento přechod  měří 63 kilometrů, proto doporučuji rozdělit na dva až tři dny s přespáním, buď jako já v přírodě nebo v penzionech, kterých je na trase dostatek a v různých cenových relacích. ZDRÁVY DOŠLI

Poslední aktualizace: 10.7.2018
Autor: správce

Zdobnice

Příspěvky z okolí Přechod Orlických Hor

Region Orlické hory a Podorlicko je první českou SLOW DESTINATION
Ve světě je pojem Slow tourism nebo také Slow travel již zcela běžný. Inspirací se stali spisovatelé cestopisů z 19. století, kteří se stavěli proti neustálému zrychlování doby. Pojem Slow tourism můžeme volně pře…
Od autobusové zastávky Zdobnice jsme vykročili po žluté TZ. Překročili jsme říčku Zdobnice a po 800 metrech jsme stanuli u kostela Krista, dobrého pastýře. Jednolodní klasicistní kostel s trojboce…
Na trasu nastoupíme ve Zdobnici u stejnojmenného hotelu. Žlutá značka nás povede zprvu po silnici směrem na Říčky, ale záhy z ní odbočí do kopce kolem penzionu Pod nebem (foto 1) do lesů pod…
Rozcestí leží uvnitř obce Zdobnice u autobusové zastávky na křižovatce silnic z Rokytnice v Orl. horách do Deštného a odbočce do Říček. Modrá značka odtud vede SV směrem přes centrum Zdobnice do Čertova Dolu, na Homoli a do Orlického Záhoří, JZ směrem přes Kačerov do Liberka. Žlutá značka jde JV směrem na Pěticestí a přes vrch Zakletý do Říček, SZ směrem Přes Zdobnickou Seč a Kostelní kupu do Deštného-Zákoutí.
Zdobnice, původně Velká Zdobnice, je horská ves a rekreační středisko (605 m) v údolí říčky Zdobnice pod svahy Zakletého a Tetřevce. S podhůřím je spojeno silnicí z Rychnova nad Kněžnou. Horskou si…
Od kostela Krista Dobrého Pastýře ve Zdobnici jsme se vypravili po žluté TZ. Byla mlha a z krás Orlických hor toho nebylo moc vidět. V první části trasy jsme narazili na několik studánek, přičemž j…
Zdobnice - první písemné zmínky o osadě se datují od roku 1550. Počátkem 16. století byli do oblasti povoláni horníci - výdřevníci, kteří zde káceli lesy a plavili dřevo. Kolem roku 1630 bylo kácení lesů ukončeno …
Do Orlických hor, tentokrát zájezdovým autobusem s využitím služby cestovní kanceláře. Když už loňská zima byla pro nás, milovníky lyžování slušně řečeno skoupá, snažíme se dohnat co se …
Webkamera na připojeném odkazu snímá zejména část místního lyžařského areálu. Viz: http://www.skizdobnice.cz/kamera.html Lokalizace v mapě je pouze orientační. Zdobnice není jen lyžování a turistika, ale nachází …
Dnes nás čekala procházka s dětmi v Rokytnici v Orlických horách, měli jsme na to 3 hodinky (manžel tam měl služební cestu).... Před 20ti lety jsem zde byla s…
Barokní kaple Navštívení Panny Marie pochází z roku 1760. Je kruhového půdorysu a nachází se na hlavním hřebeni Orl. hor ve výšce 1035 m. Sloužila jako místo k bohoslužbě dřevařských dělníků, kteří většinou byli z Tyrol a do Orlických hor byli pozváni za prací. kaple byla během své existence několikrát zdevastována vlivem krajně nepříznivých podmínek na hřebení, ale vždy znovu obnovena. Poslední oprava probíhala po…
Lyžařské středisko Zdobnice se nachází v Orlických horách, mezi obcemi Deštné a Říčky. Areál nabízí tři modré sjezdovky,které jsou svým sklonem, délkou a šířkou vhodné pro začátečníky, rodiny s dětmi a lyžařské …
Turistický rozcestník, který se nachází ve známé křižovatce cest Pěticestí u srubu HS, ukazuje turistům cestu v pěti směrech. Po zelené značce ve směru Pěticestí - Orlické Záhoří, po žluté zn. ve směru Zdobnice - Říčky kostel a po zn. červené ve směru Velká Deštná - Mezivrší.
Zakletý
Zakletý - výrazný vrch severně nad Říčkami. Místo dalekého rozhledu směrem k jižní části hlavního hřebene Orlických hor a na Českotřebovskou a Žambereckou pahorkatinu. V zimě je vrch nejlépe dostupný lanovkou z Ří…
Dá se říci, že vlastně všechny horské masivy, které v naší zemi najdeme mají nějakou hlavní trasu, kterou by případný návštěvník neměl minout nebo vynechat. Kdo zavítá do Orlických hor,…
Říčky - na běžkách ze Zakletého do Ski areálu Na Zakletý nás vyvezla sedačková lanovka. Po žluté značce jsme se vydali na Pěticestí, kde bylo toho krásného, slunečného dne poněkud plno. Cestou z Pěticestí k rozce…
Pramen řeky Kněžné leží na úbočí vrchu Pláň nad obcí Zdobnice v Orlických horách. Současnou podobu má od roku 2006, kdy Správa CHKO Orlické hory zadala úpravu pramene Ing. M. Brichovi. Ten zde vytvořil kamennou zídku a dvě prameniště. Je zde i informační tabule a lavičky. Kolem pramene prochází žlutá turistická trasa ze Zdobnice na rozcestí Nad sv. Matoušem nad Deštným.
Počasí je v poslední době jako na houpačce a ani meteorologové se nestrefují víc než na následující den. Část hřebene Orlických hor jsem absolvoval již před léty, zbytek zůstal na straně dluhů. Sobotní ráno nás bu…
Luisino Údolí
Horská víska (876 m) Pod Velkou Deštnou. Připomíná se roku 1828 jako dřevorubecká osada, patřící původně k obci Jedlová. Za svůj název vděčí tehdejšímu vlastníku solnického panství Antonínu Slivkovi, rytíři ze Sli…
Orlické Záhoří je společné pojmenování osad a obcí v údolí Divoké Orlice na českopolské hranici. Kunštát je jejich pomyslným centrem. Tato ves (680 m), jejíž vznik se klade přibližně do…
Jeden víkend (v roce 2010) jsme se rozhodli strávit v Orlických horách.Pro ty, kdo bydlí v Praze nebo v jejím okolí, je to trochu vzdálenější místo na víkend, ale jsou tam krásná místa a je to zážitek.Ráda bych se…
Pondělí 13. 9. 2021 Už večer jsme si připravili svačinu. Hned po snídani vyrážíme. Čeká nás poměrně dlouhá túra, tak ať nemusíme spěchat. Od Masarykovy chaty na Šerlichu (1 019 m) vyrážíme po červené - pokračujeme…
Velká Deštná
Velká Deštná je se svou nadmořskou výškou (1 115 m) nejvyšším bodem Orlických hor. Z malé vyhlídkové věže je při dobré viditelnosti možno pozorovat na severozápadě Sněžku a další výrazné …
Údolí mezi Orlickými a Bystřickými horami, patří mezi nejzachovalejší přírodní území u nás. Vybrané lokality jsou z důvodu ochrany živočišných a rostlinných společenstev vyhlášeny jako přírodní rezervace. V severn…
Antoniino údolí
Antoniino (původně Antonínino) údolí leží mezi Skuhrovem Nad Bělou a Deštným v Orl.h. podél říčky Bělá. Na obou stranách říčky jsou zbytky gotických hradů Klečkova a Hlodného. Údolím vede silnice 321 a výchozím …
Deštné v Orlických horách - skiareál
I když je Deštné pomyslným turistickým centrem, jeho atmosféra je spíše klidná a příjemná. Nečekejte zde masy zahraničních turistů ani předražené ceny služeb. Nad vším se zde snáší příjem…
Šerlich
Šerlich leží na hlavním hřebenu Orlických hor a díky Masarykově chatě postavené v roce 1925 KČT z Hradce Králové je jedním z nejnavštěvovanějších míst v Orlických horách. Šerlich leží na hřebenové Jiráskově cestě…
Nevýrazný vrch (1027 m) v hlavním hřebenu Orlických hor při cestě Al. Jiráska. Borovice kleč a limba zde byly vysazeny uměle při stavbě turistické chaty. Na horské hřebenové louce je několik rekreačních chalup a…
Šeršliský mlýn je rozcestí značených turistických tras. Je zde také hotel. Významná křižovatka turistických tras je umístěná mezi Městečkem Deštná a hlavním hřebenem Orlických hor. Lokalita…