Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Zlín a okolí

Krajské město Zlín leží ve východní části Moravy, na rozhraní Hostýnských a Vizovických vrchů. Svou polohou zasahuje do tří národopisných oblastí - Valašska, Hané a Slovácka. Svým charakterem má však nejblíže k Valašsku. Město proslavil Tomáš Baťa. Unikátní je místní funkcionalistická architektura, která nemá jinde v republice, ale ani ve světě obdoby.

Tip:
  Trasy Zlín a okolí (65)
Beskydy, Javorníky, Valašsko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Beskydy, Javorníky, Valašsko

Okolo Brumova a Závrší - retro 2002

Fotografie (6)  • Foto: Franta
Foto: Franta

V brzkých ranních hodinách podnikám po vydatném nočním slejváku výpad směrem na Holý vrch a moravsko - slovenskou hranici. Z centra Brumova napřed k tunelu a pak pod kapličku sv.Anny, kde se s důvěrou napojuju na žlutou značku. Přes pole a louky, tonoucí v mlze - ( a to je prosím měsíc červen). Pak lesem Doubravou až na rozcestí pod velkou vrcholovou loukou Holého vrchu. Je tu poblíž množství chat a vrcholová louka umožňuje za hezkého počasí moc hezký výhled na kraj jižního Valašska. Dneska je to ale horší, i když mlha a oblačnost kvapem mizí. Na vlastním vrcholku Holého vrchu, který je v této oblasti nejvyšší horou Bílých Karpat a dosahuje výše 835 m, jsem už nestál léta. Při cestách na Vršatecké Podhradie či do Sidonie jsme si už od mladých let zvykli chodit zkratkou po vrstevnici po úbočí hory. Vede tu napřed polní cesta s výhledy, pak se prochází po okraji velkého lánu pole či pastviska a lesem se přijde do sedla pod Okršliskem, kde se nachází turistické rozcestí.

Stejnou cestu si vybírám pro dnešek i já, napřed si ale u napajedla pro místní valašské kravičky vykrúcám propocené tričko, mokré jak žoch a pověsím si ho zezadu na batůžek, aby uschlo. Je třeba také napojit žíznivý krk a pak, osvěžen se teprve člověk může rozhlédnout kolem sebe a zjistit, že je odtud hezký výhled na horskou odnož Holého vrchu s Díly a farmou na Maděrovci. Přenést ale tuto pěknou scenérii na políčko kinofilmu nelze, neboť mne před objektivem Practiky pózuje asi 200 ovádů a vytváří neproniknutelný černý mrak. Následuje útok a tak raději troubím na ústup a zkratkou po úbočí Holého vrchu. V jednom lesním zákoutí se najednou potkávám s krásným lišákem ! Než vyvalím oči a sáhnu po foťáku, tak už je za sedmero horami a doly ...

Z rozcestí pod Okršliskem měním značku a opět v mlze se po louce brodím ve vysoké trávě. Než dojdu na Kosák, tak mám rifle úplně mokré ... Z hlubokého sedla už podél státní hranice nahoru pod vrchol Kaňúra. Na vrcholové lučině je taky vysoká tráva s hektolitry kapek rosy, ale mám odsud překrásný výhled na celé Závrší. Tímto názvem se označuje údolí, které vybíhá z Brumova směrem na SV až ke státní hranici se Slovenskem. Údolí je z jedné strany ohraničeno vrchy, kopci a horami hlavního hřebene Bílých Karpat a ze strany druhé hradbou vrchů Královeckého hřebene, který je též součástí Bílých Karpat. Údolí je ve třech obcích osídleno velmi svéráznými valašskými obyvateli. V dědinách Návojná, Nedašova Lhota a Nedašov se můžeme setkat s mnoha památkami lidové architektury a také se zde dosud udržují tradiční zvyky, jakými jsou například "Fašanky", což je valašský název pro Masopust ...

Cestou dál po hřebenu a po polích už mi na cestu svítí sluníčko. Teplota rychle stoupá a to tak, že moc a paprsky slunka ostře pálí, což já osel netuším, neboť jdu už celou cestu bez trička...

Foto: Franta

Z Kaňůra je dole pěkná strha ! ( Ostrý sestup). Pak už rozumnou polní cestou po hřebeni mezi lukami a poli a výhledy na slovenskou horu Kobulinec až ke křížku. Stojí na vrcholu stoupání od Nedašovéj Lhoty nad bývalým domovem důchodců. Cesta na druhou stranu už taktéž v serpentinách klesá do poslední miniosady jménem Zápechová na moravské straně a dále už pokračuje za hranicí do Červeného Kameňa a do údolí Váhu. Já se chvilku radím s mapou a pak se rozhodnu si projít starou strategickou vojenskou silničku přes Radošín nahoru na Královecký hřeben. V tom horku mne tak čeká předlouhé serpentinové stoupání lesem. Vlastní Radošín je opravené rekreační středisko a nabízí moc hezké výhledy směrem ke slovenskému Zubáku a okolí. Pak už konečně vystoupám do sedla za Požárem. Je tu odpočívadlo a tak oddych a svačinka ...

Procházím přes vrchol Požáru, který je obsypán lyžařskými chatami snad ještě z první republiky a pak mne čeká překrásná hřebenovka až na rekreační středisko Královec. Cestou mám nádherné výhledy jak na Lidečsko a Pulčínsko, tak i na náš nejižnější valašský konec se všemi těmi fantastickými vršky, kopečky a horami. Míjím Delanovce, které se s malou kapličkou a pramenem "svaté" léčivé vody stávají novodobým poutním místem hlavně Klobučanů. Z okraje pastviska s břízami v PP Ploščiny se mi otevírá výhled až daleko na slovenskou stranu a z těchto míst je dobře vidět Chmelová a část Vršateckých Bradel. Pak už míjím TV vysílač a zanedlouho stojím v chatové oblasti Královec. V turistické chatě si u slovenské číšnice - ( asi je u nás na Moravě na brigádě) - objednávám perfektně vychlazenou colu, která tu je kupodivu jen za 15 korun. ( Možná vám chybí popis zdejší nové rozhledny, ale ať jsem se kolem sebe díval sebevíc, žádnou vyhlídkovou dřevěnou konstrukci jsem u cesty neviděl ! Nejspíš to bude tím, že tu v roce 2002 ještě žádná nestála ...)

Po odpočinku mne značka vede po silničce plné zatáček dolů do údolí směrem ke klobucké Kolibě. Přes silničku vede mravenčí stezka a já se tu rozhodnu provést menší pokus : na cestu položím kousek chleba, o kousek dál kousíček sýra a pak vedle šunku. A hádejte, co si vybrali ?!? Je vidět, že mravenci sice nemají mozek, ale zato mají rozum, neboť se všichni jako jeden muž vrhli na maso !!!

Foto: Franta

Blátivou lesní cestou odbočuje značka ještě vysoko nad údolím na hlesnatý hřeben vlevo a pak prudce klesá dosti nepříjemným terénem do údolí Hluboké. Tady se můžu zchladit a poumývat v potoce a dále už po silničce do obce Návojná. V otevřeném terénu je tu teplota asi o 10 stupňů vyšší než v lese ! Protože mi z obce domů nic nejede, musím do Brumova dojít pěšky - naštěstí to jsou jen asi 3 km. Když míjím vlakovou zastávku v Návojné před tunelem, u které za silnicí stojí několik domů, vidím, že tu mají zakázaný autostop : stojící stopaře tu rozhání jakýsi bláznivý a nepříčetný dědek s čaganem !!

Zbytek cesty už v klidu - až na to horko a bolavé pacičky - vždyť ona ta moje dnešní túra měla víc jak 30 km ...

Poslední aktualizace: 11.6.2012
Autor: Franta

Nedašov

Příspěvky z okolí Okolo Brumova a Závrší - retro 2002

Z Nedašova na Vršatec a do Sidonie
Trasa vede pohraničím Česka i Slovenska a poskytuje nádherné výhledy jak z pohraničního hřebene, tak především z Chmelové a zříceniny Vršatec. Vzhledem k délce (18 km) a výstupu na …
Střelná - Končitá - Nedašovský průsmyk - Vršatec - Průklesy - BylniceJedno z nejkrásnějších míst moravsko-slovenského pomezí, severní část Bílých Karpat, leží na pomezí chladnějšího…
Přírodní památku Kaňoury tvoří suchá, výslunná, svažitá stráň s četnými vlhčími terénními sníženinami o celkové výměře 6,5 ha. Předmětem ochrany je uchování charakteru společenstev suchých luk a pastvin s teplom…
Ocitnete - li se ve městě Brumově - Bylnici, ležícím v SV části Bílých Karpat, pěkná procházka je ke kapličce sv. Anny. Stojí na jednom  malebném návrší pod  Holým vrchem, a tato stavba z 19. století nelze přeh…
Obec Nedašova Lhota je pohraničnou obcou so Slovenskou republikou v Bielych Karpatoch. Má 705 obyvateľov, leží v nadmorskej výške 420 - 520 m n.m.  Kataster obce je asi 933 ha.  Obec sa v písomných zmienkach popr…
Tentokrát se podíváme na opravdový konec světa, přesněji do česko-slovenského pohraničí u Valašských Klobouků. Přijedeme do Nedašovi Lhoty a pokračujeme ještě kousek nad obec, kudy prochází červená značka a kde mů…
Obec Nedašov, ktorá má približne 1400 obyvateľov, sa nachádza na moravskoslovenskom pomezí. Rozloha katastra obce je 1247 ha, z toho je 38 % lesov.  Nedašov sa po prvý krát spomína v 15. storočí roku 1422, kedy p…
Obec Návojná sa rozkladá severovýchodne od mesta Brumov - Bylnice v chránenej krajinnej oblasti Biele Karpaty pozdlž riečky Nedašovky. Dnes má Návojná približne 710 obyvateľov. Prvé písomné zmienky o obci sú z ro…
Chmeľová 925 m n.m. je najvyšší vrchol geomorfologického podcelku Vršateckých bradiel a druhý najvyšší vrch Bielych Karpát. Vršatecké bradlá sú prírodnou rezerváciou a významnou paleontologickou a geologickou loka…
Keď sa povie Vršatec, predstavíme si skaly nad Vršateckým Podhradím so zrúcaninou  hradu. Tí čo pracovali v strojárskom podniku ZŤS Dubnica nad Váhom majú toto …
Na skalnatém vápencovém útesu nad Váhem v Bílých Karpatech se nachází hrad. Kopec, na kterém stojí byl osídlen již v době bronzové. Po vzniku uherského státu zde byla postavěna strážní věž s malým vojenským…
 Pekné slnečné počasie v polovici marca nielenže vyzývalo, ale priamo nútilo vyraziť niekde do prírody zobudzajúcej sa zo zimného spánku. Ja som využil toto počasie na výlet do pre mňa blízkych Bielych Karpát, kon…
Prírodné rezervácie Vršatecké hradné bralo a Vršatecké bradlá ( Ilava - vlaková zastávka ) - boli vyhlásené za rezervácie za účelom ochrany najsevernejšieho výskytu teplomilných spoločenstiev  vzácnych a ohrozený…
Už roky pri jazde z Valašských Klobouk do Brumova-Bylnice moju pozornosť vždy upútavala kaplnka po ľavej strane cesty na kopci v Brumově. Konečne sme sa v jednu jarnú nedeľu vydali k tejto kaplnke. Musím priznať, že pod kaplnku sme sa priviezli autom (na druhý pokus sme našli správnu cestu, ktorá nás priviedla pod kaplnku). Od kaplnky sme sa presunuli na námestie a odtiaľ sme…
     Je krásná březnová sobota a na výlet do valašského městečka Brumova jedeme tentokrát čtyři. My s Frantou jedeme ráno autobusem do Luhačovic, odkud společně s Markem a jeho ženou Martinou p…
Laskavý čtenář jistě pochopil, že název tohoto článku odkazuje na dvě valašská městečka, jejichž správné a oficiální názvy jsou Brumov-Bylnice a Valašské Klobouky. A nejen tato…
Brumov - Bylnice je hraničním městem mezi Českou a Slovenskou republikou. Tvoří ho čtyři místní části - Brumov, Bylnice, Sv. Štěpán, Sidonie. Malebné město se stále mění a stává se krásnějším. Jeho historické jádr…
Hrad Brumov sa nchádza nad mestečkom Brumov- Bylnice. Vybudoval ho olomucký biskup Bruno ako oporný bod proti uherskej hranici v 13. storočí. Hrad v tom období tvoril palác s mohutnou vežou, ktorá sa zachovala dod…
Z centra Brumova od náměstí H. Synkové vás dovede žlutá turistická značka až ke zřícenině středověkého, královského hradu na JV Valašska. Stojí na krásném místě výběžků kopců nad městem, odkud vás okouzlí v…
  Jako brumovský rodák musím s potěšením napsat, že hlavní náměstí Brumova-Bylnice nedostalo svůj název po žádném "tatíčkovi" prezidentovi či po nějakém národním buditeli, ale jeho originální název je poctou je…
Stále relativně novou stavbou je velice pěkná a zajímavá dřevěná šestiplošinová rozhledna na vrcholu Královce, nedaleko města Valašské Klobouky. Byla totiž vybudována v roce 2006. Nachází se v nadmořské výšce 655 …
Hrad byl založen kolem roku 1240 královnou Kunhutou, vdovou po českém panovníkovi Přemyslu Otakarovi II. Hrad byl jedním z řetězce středověkých pohraničních hradů tvořících pohraniční opevnění mezi Uherskem a Českým královstvím sahající od Děvína až po Trenčín. Protože tento hrad je unikátním objektem v středoevropském stavitelství byl roku 1949 vyhlá…
  Nejenom lidé mají své osudy. Mají je i stavení, zrobená lidskou rukou. Hlavně ta stará a pamětná. a já nepřestanu děkovat osudu, že mne postihlo takové štěstí, že jsem se narodil pod jedním takovým. Možná,…
    V análech brumovského hradu nalezneme zmínku o tom, že ho r.1424 věnoval Zikmund své choti - v pořadí druhé manželce Barboře Cellské. Tento dar se nám může jevit jako projev veliké lásky stárnoucího císaře ke …
   Tak jako každým rokem, tak i letos - 5.5. 2012 - proběhlo slavnostní zahájení turistické sezóny na hradě Brumově. S doprovodem jiných atrakcí proběhl na hradním nádvoří již tradiční turnaj se "živými" šachovými…
  Překrásné a abnormálně teplé počasí v sobotu láká k cestě kamkoliv, ale mne a Janu dnes čeká výlet do rodného Brumova, na novou rozhlednu na Královci a do Valašských Klobouk. A navíc tam nejedeme sami, ale krá…
Brumov
Zříceniny jednoho z nejstarších moravských hradů Brumov stojí na ostrohu nad údolím říčky Brumovky nad západním okrajem města Brumov-Bylnice, nacházejícího se ve Zlínském kraji. Nejzachovalejší částí hradní zříc…
Máte-li rádi přírodu a vše, co k ní patří, pak vám doporučujeme navštívit pískovcové skály, kterým se začalo říkat Čertovy podle pověsti o sázce chytrého valašského mlynáře s čertem. Jedná se o skalní stěnu charak…
Chráněný přírodní útvar Pulčínské skály se nachází poblíž obce Pulčín, jižně od Vsetína. Jsou součástí NPR Pulčín-Hradisko. Není bez zajímavosti, že skály byly útočištěm člověka již v prn…