Loading...

NORSKO OSLO - Frogner park - Vigelandovy sochy, budova Opery, muzea na Bygdøy, Holmenkollen

Cestopisy

 

Výlet do Skandinávie si vysloužil z pohledu mnoha účastníků zájezdu několik  NEJ...

Cesta za poznáním byla zatím NEJdelší a zároveň jednou z  NEJatraktivnějších, které jsme  doposud zažili. Zhlédli jsme jedny z NEJkrásnějších přírodních scenérií, projeli se po NEJdelším (205 km dlouhém) fjordu v Norsku (a druhým NEJdelším na světě), profrčeli NEJdelším tunelem na světě (24,5 km) a brouzdali v jezírku, kam vytékala voda z jednoho ze splazů NEJvětšího evropského pevninského ledovce. Dostavník nás povozil oblastmi  s minimální osídleností. Město Narvik bylo NEJsevernější místo Evropy, které jsme kdy zatím navštívili. Protože nám zkolabovala jedna z trajektových doprav, profrčeli jsme na této 6000 km dlouhé okružní cestě  NEJvíce států: Česko, Německo, Švédsko, Norsko, opět Švédsko, „objížďkou“ přes Lotyšsko a Litvu a dále pak Polskem zpět do Česka). Pluli jsme NEJvětší lodičkou, vystoupali NEJstrmější železnicí na světě a viděli NEJvyšší kolmou stěnu Evropy. Zažili jsme NEJdelší denní světlo, NEJkratší noc i NEJvětší teplotní rozdíl (běhali jsem v +25°C v tričku a o pár dnů později se klepali  zimou ve sněhové vánici v pár  °C nad bodem mrazu).

 

V neposlední řadě se pro mne  stala Skandinávie jedním z  NEJbláznivších nápadů,   protože při koupi zájezdu byla kvůli různorodým životním strastem její budoucnost velmi NEJistá. Ze všech poznávaček jsem se NEJhůře vracela zpět do reality… Veliký dík patří Lucce, která  NEJen, že  cestu "zbuntovala", ale byla i výbornou parťačkou do pohody i nepohody.

 

Prahy jsme autobusem vyrazili přes německý Berlín do přístavu Rostock, kde nás i s autobusem spolkl obrovský trajekt. Bezesnou noc  Baltským mořem (vsedě a studenu -  v klimatizovaných společných prostorách plavidla) jsme s kamarádkou vykompenzovaly výbornou ranní kávou s romantickým výhledem na moře a na východ slunce nad jižním Švédskem. V  Trelleborgu jsme všichni naskákali do našeho dostavníku a pokračovali západní částí jižního Švédska kolem měst  Malmö (z přístavu tohoto města  vede druhý  NEJdelší pevný most na světě  - Öresund - 7 845m  (celý přejezd do dánské Kodaně měří 16 km), dále Helsingborg, Halmstad Göteborg (poblíž kterého se nachází dvě  NEJvětší švédská jezera - Vänern 5650 km² a Vättern 1912 km²) až do vesničky Fjällbacka. Zde proběhla první zastávka (blíže o Fjällbacce v povídání o Švédsku). Přejeli jsme norské hranice a pokračovali do NEJvýše položené části  Osla, metropole  Norska, do střediska zimních sportů Holmenkollen ( 371 m.n.m.). Stojí tu  lyžařský areál se skokanským můstkem Holmenkollbakken. Byl postaven v roce 2010 na místě původního můstku z roku 1892. Konaly se tu olympiády, mistrovství světa v klasickém lyžování  i v biatlonu. Nachází se zde NEJstarší lyžařské muzeum na světě (Skimuseet) a restaurace. Tiše jsme záviděli bláznům, sjíždějícím na laně z vrcholku tohoto 1300 tunového ocelového krasavce.

Holmenkollbakken VIDEO

Následoval odjezd na kutě do periferie  Osla. Protože je část severní polokoule v létě více   nakloněna ke Slunci, na noc jsme si museli zahrát tak, že jsme zatáhli závěsy.

Čím dále jsme se v následujících dnech posunovali na sever, tím déle bylo světlo. Nedokážu si představit zdejší zimní období, plné tmoucí tmy.

Ráno jsme vyrazili na prohlídku Osla. Netušili jsme, že je to jeden z posledních slunných dní tohoto dlouhého skandinávského výletu.

I když jsem se pak mnohonásobně lépe cítila v oblastech fjordů,  Lofot a Vesterál… tam, kde matička příroda vytvořila  jedny ze svých nejlepších uměleckých děl,  i  v prostorném, nepřelidněném, čistém a  výrazně prozeleněném Oslu, obklopeném jezery, mořem, kopci a lesy, bylo velmi příjemně.

 

Oslo (454km²/přes 640 000 obyvatel), hlavní město Norska, je zároveň i správním městem kraje  AkershusOslo. Téměř 30% občanů má zahraniční původ. Město se nachází v jihovýchodní části Norska u Oslofjordu. V jeho okolí žije více, než  1/3  všech Norů.

Oslo je důležitým námořním přístavem, silničním a železničním uzlem, významná je zde i letecká doprava. Oslo je největším vzdělávacím centrem. Město je plné špičkových muzeí a galerií, kaváren a restaurací.

První historické zprávy o osídlení místa pochází z doby kamenné a vznik města dokládají archeologické nálezy kolem roku 1 000. V době Vikingů bylo místo  jedním z nejvýznamnějších tržišť sev. Evropy.  Název města  se dá volně přeložit jako „pastvina bohů“. Město založil roku 1049 Harald Krutý, jeho syn Olav Klidný vystavěl katedrálu a biskupství. Město se stalo náboženským centrem, ale sídlo králů se nacházelo v Bergenu. Koncem 13. stol. zde Håkon V.  Magnussen nechal postavit královskou rezidenci, vytvořil vojenskou jednotku a vybudoval pevnost Akershus. V druhé pol. 14 stol. zlikvidoval mor polovinu obyvatel země. Koncem 14. stol. přešlo Norsko pod korunu  Dánska a ztratilo svůj význam. Oslo též upadlo v zapomenutí a v roce 1624 do základů vyhořelo.  Dánsko – norský král, Christian IV. nechal v bezprostřední blízkosti pevnosti Akershus znovu město vybudovat. Nazval je po sobě -  Christiania (1877 – 1924 Kristiania). Christiania se hospodářsky vzmáhala a v roce 1814 se stala opět hlavním městem norského království (byla přijata první samostatná ústava),  Švédsko však obě země  sjednotilo pod švédskou nadvládu. Za vlády společného krále Karla Johana  XIV. se stalo město největším obchodním a dopravním centrem Norska. V roce 1925 získalo opět jméno Oslo.

Naše první cesta vedla k jedné z nejpopulárnějších norských turistických atrakcí -  parku Frogner - též Vigelandova parku (Vigelandsanlegget). Galerie pod širým nebem je  pojmenována po Gustavu Vigelandovi (1869 – 1943), norském autorovi úžasných a zároveň naprosto absurdních soch, ze kterých sálala hromada energie a nálad. Téměř každá socha mne zastavila, zaujala a nutila k zamyšlení. Rozesmál malý vztekloun – londýnský chlapec v záchvatu vzteku (viz  fotogalerie).

V roce 1921 dostal Vigeland materiál i prostory na svůj projekt s podmínkou, že  jeho výtvory připadnou městu. Ve Vigelandově ateliéru nyní sídlí muzeum. Bylo otevřeno v roce 1947 a obsahuje sochy ze  sádry, žuly, bronzu, mramoru, práce z tepaného železa, tisíce kreseb a dřevořezů a dřevořezeb.

Vigeland byl skutečně velmi pilný, jeho výsledná kolekce se skládá z 212 silných uměleckých děl ze  žuly a bronzu. S pracemi bylo započato v r. 1924, kompletní osazení sochami bylo dokončeno až v roce 1957, Vigeland se dokončení nedožil. Vrcholem Vigelandova parku je 14m vysoký žulový monolit, (kámen, vylomený v Iddenfjordenu), který tvoří 121 detailně propracovaných lidských těl, navzájem do sebe propletených, táhnoucích se k nebi. Jedna z interpretací významu tohoto díla je taková, že se lidstvo snaží přiblížit k duchovnu. Na díle pracovali 14 let 3 kameníci. Od  sloupu dolů vedou schody, na kterých stojí sousoší,  zobrazující jednotlivé fáze života. Je odtud parádní výhled na celé prostranství. Jedním z dalších významných designových monster parku je  fontána, obklopená bronzovými sochami zobrazující kruh života.

 Po celém parku je řada dalších soch. Doporučuji navštívit !!!

Přesunuli jsme se kousek od centra metropole na polostrov Bygdøy do nejexluzivnější obytné čtvrti, zároveň do centra památek a muzeí, přibližujících turistům kulturní dějiny  Norska. Nachází se tu také největší evropský skanzen Norsk Folkemuseum. Měli jsme možnost zajít do tří muzeí. Vybrala jsem si Frammuseet (1936). V muzeu dřímá zrekonstruovaná obrovská polární loď Fram. Plachetnice je ústředním exponátem celého muzea. Díky speciální konstrukci, odolné proti ledu, zvládla loď tři polární expedice na severní a jižní pól (Nansen, Sverdrup a  Amundsen). V roce 1911 Roald Amundsen jako první vztyčil vlajku na jižním pólu.

Do  muzea Kon –Tiki jsem pouze nahlédla. Hlavní atrakcí je vor RA II. (1970) a vor KON -Tiki z balzeového dřeva. Kon -Tiki přeplul (1947) Tichý oceán (8000 km). Po 101 dnech doplul z Peru do Polynésie. Papyrusové plavidlo Ra přeplulo z Maroka do Barbadosu (ostrov v severní části Jižní Ameriky). Badatel Thor Heyerdahl dokázal, že jsou tato primitivní plavidla schopna překonat obrovské vzdálenosti a že Kolumbus nemusel být prvním objevitelem Ameriky.

Zatímco se zájemci kochali v Norském námořním muzeu, zaběhla jsem se podívat na přístav. 

Pokračovali jsme do centra města. Autobus  zastavil u  monumentální radnice (Rådhus), postavené podle plánů Arnsteina Arnegerga a Magnuse Poulssona v roce 1931 – 1950. Každým rokem v prosinci se na radnici uděluje Nobelova cena míru.  

Pálenými cihlami obložená poměrně nevzhledná funkcionalistická stavba se dvěma mohutnými čtyřhrannými věžemi  je symbolem města. Věže  vysoké 63m a 66m patří k největším v Evropě. V jedné z nich je umístěna zvonkohra. Průměr ciferníku hodin na jedné z věží je 8,6 m, minutová ručička má délku 5,7 m. Astronomické hodiny (o průměru 5 m) v radniční dvoraně ukazují datum, čas a postavení slunce a měsíce. 

Z tohoto místa jsme se  (4 dobrodružky) od skupiny trhly a vydaly po vlastní ose brouzdat městem. Hemžilo se to zde mnoha národnostmi různé barevné škály, ale nebylo nijak přelidněno, město vůbec  nedusilo.

Vešly jsme  do pevnosti Akershus Festning, nacházející se na kontinentálním výběžku Akersnes nad  fjordem Oslo. Z hradeb původně  středověkého hradu Akershus, založeného ve 13. stol. Håkonem V. a přestavěného v době vlády Christiana IV. na renesanční palác, se nám naskytly pěkné výhledy na moře i město.

Hlavním cílem procházky však byla budova  Opery (Operahuset, či Grand Opera). Moderní operní dům, nacházející se u zálivu Bjørvika,  byl postaven podle návrhu architektonického ateliéru  Snøhetta (stál cca 50 000 000 €) a otevřen byl po pěti letech od zahájení prací - 12.4. 2008. Budova z betonu, oceli a skla vypadá jako ledovec, plující  po vodní hladině (tím se  liší od Opery v Sydney, jež představuje vlnky). Po širokých plochách střechy (s různým úhlem zkosení), zasahujících až k vodě, jsme se dostaly nahoru. Vyhřívaly jsme si čumáčky na sluníčku a kochaly se výhledy na město i přístav. Tato poměrně rafinovaná stavba naprosto učarovala. Její prvotní role je být jevištěm špičkových baletních a operních představení.

Kousek od Opery pluje na vodní hladině umělecké dílo She Lies autorky Monicy Bonvicini. Skulptura z oceli a skleněných panelů se otáčí kolem své osy v souladu s přílivem a větrem a nabízí měnící se zážitky prostřednictvím odrazů od vody a jejích průhledných ploch.

Zpět jsme to vzaly Karl Johansgate, chvíli se ztišily v  Oslo Cathedral (Domkirke - 1697) a pak touto ulicí pokračovaly dál. Po levé straně jsme zhlédly  Strotinget (1866) - zdejší  sídlo norského parlamentu ( s fasádou ze  žlutých cihel),  patřící k nejpůvabnějším  v Evropě.  Ulice nás zavedla  až ke Královskému paláci (Det Kongelige Slott  - 1825 – 1848), tyčícímu se na vyvýšenině uprostřed velikého parku. Zámek nechal postavit král  Karl Johan. Trošku jsme podcenily čas, musely jsme přidat do kroku, abychom stihly náš dostavník, který nás posunul do dalšího  útočiště, obce GEILO (centra zimních sportů),  odkud se následující den konečně vyjíždělo směrem  na západ - vstříc přírodním skvostům této překrásné země.

 

FOTOGALERIE SKANDINÁVIE wink

 

 Články s výletem ve Skandinávii související:

*Ledovec Svartisen, Narvik, Vesterály, Lofoty - Svolvær. Laponci

*LOFOTY - Reine, Å, Vikten, Nusfjord, Henningsvær a Borg. VIKINGOVÉ

*Severní polární kruh, Trondheim - Nidaroská katedrála, Saltstraumenský malström,vodopád Slettafossen

*Dalsnibba, Geirangerfjord, Orlí cesta, cesta Trollů, stěna Trollů, údolí Romsdalen

*Briksdalsbreen, Lærdalstunnelen , železnice Flåmsbana, Sognefjord, Stryn, Trollové a Huldry

 * ŠVÉDSKO - Fjällbacka, Stockholm, Tännforse, Grönklitt Björnpark, NP Hamra

http://www.go-service.cz/

 

 

 Červenec 2015

Poslední aktualizace: 29.11.2025
NORSKO OSLO - Frogner park - Vigelandovy sochy, budova Opery, muzea na Bygdøy, Holmenkollen na mapě
fotka uživatele Agnes
Autor: Agnes
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
sdílet na facebooku poslat emailem poslat messengeremposlat viberemposlat whatsappem
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí NORSKO OSLO - Frogner park - Vigelandovy sochy, budova Opery, muzea na Bygdøy, Holmenkollen

Oslo – moderní architektura, muzea, voda a zeleň
Oslo – moderní architektura, muzea, voda a zeleň
Hlavní město
Hlavní město Norska rozhodně stojí za návštěvu. Počítejte minimál…
0.2km
více »
Oslo - Parlament
Oslo - Parlament
Dům, budova
hodnoceni 8/10
Budovu norského Parlamentu najdeme při procházce Karl Johans gate. Budově…
0.4km
více »
Oslo - Vztekající se chlapeček
Oslo - Vztekající se chlapeček
Socha
hodnoceni 2/10
Brusel má čůrajícího chlapečka, Kodaň Mořskou pannu a Oslo má Vztekající děcko. To je vypodobněno ve Frognerově parku. Autorem je…
0.4km
více »
Oslo - Rozcuchaná kráska
Oslo - Rozcuchaná kráska
Socha
hodnoceni 10/10
Ve Frognerově parku najdeme přes 192 žulových a téměř 650 bronzových…
0.4km
více »
Skandinávie - Švédsko + Norsko
Skandinávie - Švédsko + Norsko
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
z české republiky buď přes Německo nebo kratší cestou přes Polsko. Jedete…
0.4km
více »
Oslo - Katedrála Domkirke a Bazaar (tržiště)
Oslo - Katedrála Domkirke a Bazaar (tržiště)
Kostel
Dřívější název byl Kostel našeho Spasitele. Je to v pořadí 3. katedrála v Oslu, tato je však nejdůležitější. Nejstarší je katedrála…
0.4km
více »
Oslo - Vigelandsparken
Oslo - Vigelandsparken
Park
hodnoceni 9/10
Asi nejznámější norský park vytvořený v letech 1907 - 1942 sochařem…
0.4km
více »
Oslo - procházka městem
Oslo - procházka městem
Město
hodnoceni 10/10
Oslo leží v jižní části Norska, na břehu Indre Oslofjorden. Je to nejvíce zalidněné norské město. Bylo založeno r. 1048 králem…
0.4km
více »
Oslo - OPERAHUSET
Oslo - OPERAHUSET
Ostatní
hodnoceni 9/10
Budova Opery Osla se nachází na břehu Oslofjordu, u Hlavního nádraží.…
0.4km
více »
2.Louka bohů a Lillehammer aneb Putování Norskem II.
2.Louka bohů a Lillehammer aneb Putování Norskem II.
Cestopisy
  Den čtvrtý – neděle 11.7. 2004 Aut po přilehlé silnici ani moc nejezdilo. Vstali jsme po osmé hodině. Stejně jako včera zase…
0.4km
více »
zavřít reklamu