Loading...

Nizozemí na lodi a pěšky a na kolech

Cestopisy

Na 103 letou plachetnici Beantru jsme se dostali velkou náhodou. Jak jinak než při pivu jsme se s kamarádem bavili o dovolených, když mi řekl, že jsou ještě 2 volná místa na plachetnici pro 28 lidí na plavbu v Holandsku. Jelikož jsme doma s manželkou o nějaké plavbě uvažovali neváhal jsem ani chvilku a přihlásil nás. Odjížděli jsme z Mostu hromadně autobusem navečer a po cestě přes Německo a Nizozemí jsme přijeli druhý den ráno do přístavního města Lemmer. Jak jsme později zjistili, naše plavba se převážně odehrávala ve Frísku a z menší poloviny v Severním Holandsku. Část plavby se uskutečnila na vnitřním moři, kde je voda již téměř sladká neboť je přehrazeno hrází hráz Afsluitdijk oddělující IJsselmeer a Waddenzee, na které se nachází dálnice spojující Frísko se Severním Holandskem. Někdy se vnitřnímu moři říká také jezero IJsselmeer. Plachetnice Beantra byla postavena v roce 1909 a zrekonstruována v roce 1998. Je to dvojstěžník typu klipper s plochým dnem a dvěma platbodemy po stranách, které nahrazují chybějící kýl a pomáhají vyrovnávat loď při silném boční větru.

Ráno druhý den jsme měli na prohlídku města Lemmer a blízkého okolí. Odpoledne jsme se nalodili seznámili se s majitelem lodi „skipperem“ Ottem a „matrosou“ Jonasem. Byli jsme poučeni, že se zde nepoužívá označení kapitán, ale skipper a matrosa byl jeho zástupce, který když šel kolem nás a řekl OK, OK, tak jsme věděli, že budeme pracovat s plachtami. Odpoledne jsme si ještě prohlédli zbytek Lemmeru a po večeři a rozdělení služeb v kuchyni strávili první noc na palubě. Spalo se vždy v přístavech, kde jsme byli připojeni na elektřinu a vodu.

Naše kajuta
Naše kajuta  •  Foto: Magdon

Třetí den ráno se uskutečnil velký nákup zásob potravin. Pivo jsme si vezli v bečkách z Čech. Dopoledne jsme vyjeli na IJsselmeer. Z přístavů a do přístavů jsme vždy vyjížděli se sbalenými plachtami a na motor. Po výjezdu z přístavu za poslední bójí nastoupil matrosa Jonas se svým OK, OK a vytáhli jsme plachty. Všichni jsme si museli odzkoušet práci s lany a uzly a také přiložit ruku k dílu, protože vytáhnout na stěžeň velkou plachtu je docela zabíračka. Odpoledne jsme dopluli do přístavu Makkum před hrází Afsluidijk. V podvečer jsme si prohlédli vesničku s její frískou architekturou se štítovými domy ze 17. a 18. století. Co nás velice udivovalo, že ve všech místech neměli v domech záclony nebo závěsy a bylo vidět přes celý dům. Po večeři druhá noc na lodi.

Čtvrtý den vyplutí z přístavu Makkum a proplutí plavební komorou „sluizou“ Lorentsluizen do Waddenzee. Po několikahodinové plavbě pod plachtami připlouváme v brzkém odpoledni do přístavu West Terschelling na největším západofríském ostrově Terschelling. Při brouzdání v teplém moři při odlivu jsme pozorovali jak děti chytají a sbírají kraby, kterých zde bylo velké množství. Po té jsme se šli projít po písečných dunách porostlých borovicemi. 3. noc na lodi.

Pátý den ráno mimořádně nevyplouváme, ale půjčujeme si kola s převodovkou v náboji, na kterých se sedí ve vzpřímené poloze. Jedeme po značených stezkách až na severní pobřeží, jehož dlouhé pláže jsou omývány vodami Severního moře. Po návratu ještě ochutnávka rybích specialit v přístavu a vyplutí zpět k pevnině. Cestou pozorujeme tuleně vyhřívající se na písečných lavicích. Po připlutí do přístavu Harlingen se vydáváme na obhlídku města kde je zajímavá věž se zvonkohrou a po té 4. noc na lodi.

Šestý den vyplutí z Harlingenu a křižování po Waddenzee až k největšímu z řady ostrovů – Texelu, který již nepatří správně k Frísku, ale k Severnímu Holandsku. Přistaneme v přístavu Oudeschild, kde si opět půjčujeme kola a vdáváme se na jih do ptačí rezervace a přístavu trajektů Den Hoorn – Horntje. Pak zpět kolem zajímavých domů s doškovými střechami do Oudeschildu. Zajímavé bylo, že na kola nikdo nečekal, stačilo je postavit do stojanů v ohrádce. 5. noc na lodi.

Sedmý den ráno vyplouváme z Oudeschildu a skipper Otte dělá zastávku na wattu, kde čekáme na odliv. Watty jsou písečné lavice, které někdy vystupují nad hladinu a někdy jsou těsně pod hladinou a jsou značeny v námořních mapách. Zpočátku se koupeme a hrajeme vodní pólo, postupně voda ustupuje, až úplně zmizí a Beantra zůstane stát na písku. Sbíráme kraby a čekáme na příliv. Opodál stojí další loď, která má spuštěný dlouhý můstek, po kterém schází skupina asi 30 postarších turistů na procházku po wattu. Po několika hodinách stav vody dovolí abychom opět vypluli do přístavu Den Oever u hráze. Po nezbytné večerní procházce nás čeká 6. noc na lodi.

Osmý den vyplouváme z přístavu a proplouváme sluizou do IJsselmeeru. Cestou děláme ještě zastávku na koupání. Večer připlouváme do přístavu Enkhuizen. Tentokrát už noční procházka po městečku a poslední noc na lodi.

Devátý den se vracíme ze Severního Holandska na protější břeh IJsselmeeru zpět do fríského Lemmeru. Nakoupíme zásoby a dárky na cestu, rozloučíme se se skipperem Ottem a matrosou Jonasem a vyrážíme k domovu. Všichni jsme byli nadšeni z aktivní dovolené, na které kromě námořnických zkušeností jsme mohli i lenošit na palubě a fotografovat z lodi i v přístavech.

Poslední aktualizace: 5.3.2014
Nizozemí na lodi a pěšky a na kolech na mapě
Autor: Magdon
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat
zavřít reklamu