Cesta do Chorvatska autem 2023 Chaty a chalupyUbytování Chorvatsko  Mapa Chorvatska

Poloostrov, který rozděluje Itálii, Slovinsko a Chorvatsko. Češi si Istrii oblíbili díky vzdálenosti a dostupnosti z České republiky (délka trasy cca 860km). Pro aktivní pobyt zde najdete krásnou přírodu s cyklotrasami i stezky pro pěší výlety. V městečku Poreč je jediný chorvatský aquapark. Historická Pula, Boreč a Rovinj s UNESCO památkami stojí rozhodně za vaši návštěvu.

TIP:  Reportáž o udržitelné dovolené na ostrově Veruda

Turistické cíle (99)  Trasy  (3)
  Cestopisy  (14)   Moje dovolená  (0)    Fotogalerie  (1)

Na kole po Istrii, konec 3. a 4. den

Umag
Umag  •  Fotografie (12)  • Foto: helixpomatia

Slovinsko - chorvatské hranice jsme přejeli v pondělí 18.8. kolem 4 hodiny odpolední. Asfaltová cyklostezka se změnila v kamínkovou. Po rovině jsem pomalu po šutrech jela, ale když přišlo stoupání, slezla jsem z kola a dlouhý táhlý kopec jsem šla pěšky. Kluci kopec vyjeli a všichni jsme se těšili, až tuto cyklostezku opustíme.

Nechali jsme ji běžet nad Umagem, stejně dál nevedla místy, která jsme měli v plánu. Dále jsme jezdili už jen po silnicích, napřed po vedlejší přes Vardicu a pak jsme sjeli po žluté silnici do Umagu.

V Umagu jsme strávili dvě hodiny, od 6 do 8 (viz článek) a pokračovali po žluté silnici podél moře směrem na Novigrad. I když jsem dnes byla v dobré kondici a ujela bych ještě dost, museli jsme myslet na nocleh.

Moře v Umagu

Stanování mimo kempy je v Chorvatsku zakázané a pokuty jsou prý vysoké. Zajeli jsme od silnice do lesa, navečeřeli se a ustlali jsme si pod širákem. Ivan se šel vykoupat, když se vrátil, říkal, že nás nemohl najít. Po půl deváté se rychle setmělo. Bylo takové teplo, že stačilo ležet v krátkých rukávech a kraťasech.

Úterý, 19.8.

Ráno jsme se rychle sbalili a popojeli k zátoce ve vesničce Svatý Ivan. S výhledem na moře jsme snídali a pokračovali do Novigradu přes Lovrečicu a Dalju. Jízda byla pohodlná.

V Novigradu jsme strávili 3 hodiny (viz článek), taky jsme se museli schovat před deštěm, který se náhle spustil. Mraky odešly, ochladilo se, to bylo dobré pro jízdu. Vyjeli jsme po 11.

Do Poreče silnice vedla střídavě do kopce a z kopce, kromě Tarského zálivu dál od moře. Horší byl provoz. Jezdilo hodně aut, motorky, auta s přívěsy. Trochu legrace také musí být. Na jednom kopci povídám Jájovi, že musím na delší dobu do lesa. On, že taky. Vystřídali jsme se. Jenže Jája nemohl najít toaletní papír, nechtěl můj, že má velkou spotřebu. Vyhazoval postupně věci z brašen, hledal marně. Nakonec si vzal můj toaleťák. Když jsme po delší době sjeli dolů, Ivan už byl nervózní.

Nocleh za Umagem

Kde jste tak dlouho? Vy jste píchli? Už jsem se chtěl pro vás vrátit. Měli jsme se čemu smát.

V Poreči jsme byli celkem 4 hodiny. Jednak bylo co prohlížet, pak nás zdržovalo vyhýbání se dopravním prostředkům a lidem na pěších zónách. Uličky jsou úzké a lidí mraky. Viz články.

V 6 večer jsme vyjeli směrem na Vrsar. Stále po žluté silnici, občas podél moře, přes Brulo a Funtanu.

Městečko na kopci Vrsar jsme prohlédli celkem rychle (viz článek), blížící se stmívání bylo signálem k hledání noclehu. Zase jsme odbočili od silnice a našli místečko v lesíku, ne tak hustém jako včera, ale tak, aby ze silnice na nás nebylo vidět.

Poslední aktualizace: 8.9.2014

Nova Vas

Příspěvky z okolí Na kole po Istrii, konec 3. a 4. den

Novigrad (Cittanova)
Novigrad byl ve starověku řeckou a římskou kolonií, jmenoval se Aemonia. Od 6. století  nesl název Neopolis - Nové Město. Ve 12. století město ovládli Benátčané a postavili kolem něj hradby. Přesto byl Novigrad d…
Po dálnici od Splitu směrem do ČR. Od Splitu je vzdálenost cca. 90km. Na dálnici jsou dobře viditelné ukazatele - National park Krka. Na parkovišti zaparkujte a po zaplacení vstupu se…
Umag - akvárium - nachádza sa v hlavnej - starej časti mesta Umag neďaleko obchodu Konzum - možnosť pozrieť si podmorský svet ( ryby, chobotnice, koraly ) na malom priestore v niekoľkých akváriach - možnosť zak…
Umag je typické italské město na Istrii. Založili ho Římané pod jménem Umacus. Díky své poloze - poloostrov omývá moře ze dvou stran, je vyhledávaným přímořským letoviskem. Přístav zde založili Benátčané ve 13. s…
Pro ty mladší bude zřejmě vzpomínkový popis mé první – a vlastně i jediné – cesty do někdejší Jugoslávie něčím zcela nepochopitelným, ale tento Absurdistán byl v naší, tehdy o něco větší zemi, svého času opravdu běžnou a takřka všeobecně přijímanou realitou. Realitou sice dosti temnou, ale přinášející současně spoustu humorných situací i krásných zážitků. Koneckonců jsme byli mladí, takže sex, drogy a rock´…
Dnes si už, samozřejmě, přesně nevzpomínám, jak tehdy vlastně takový fakultativní výlet za poznáním probíhal, ani kdy se přesně uskutečnil. Doba digitální byla ještě v nedohlednu a tak i fotodok…
Umag - medzinárodné tenisové centrum Nachádza sa na chorvátskom podbreží Istria v meste Umag na Stella Maris. Hrá sa tu na okruhu ATP Croatia open Umag. Trunaj sa hrá na antuke, koná sa každoročne od roku 1990. O…
Sečovljská solná pole (Sečoveljske soline) se nachází 3 km od Portorože kousek od chorvatských hranic. Areál solin je přístupný veřejnosti a je zde i muzeum výroby soli (Muzej solinarstva), kde je možné si zakoupi…
Sečovljská solná pole (Sečoveljske soline) se nachází 3 km od Portorože kousek od chorvatských hranic. V minulosti byli největšími solnými poli bývalé Jugoslávie. Z některých úhlů se solná pláň zdá nekonečná. V t…
Mezi mnohými památkami, které chorvatské město Poreč svým návštěvníkům nabízí, nechybí ani ty antické. Většinu z nich najdeme v těsné blízkosti náměstí Marafor, které bývalo v dobách „pravěkých“ nazýváno Forum rom…
Součástí pozůstatků porečského antického města Parentium, nacházejícího se v těsné blízkosti někdejšího čtvercového náměstí Forum romanum (dnes Marafor), je také velký chrám, zasvěcený bohu všech moří, tedy Neptun…
Pokud si dokážeme historické centrum dnešního sedmnáctitisícového chorvatského města Poreč představit jako římské Parentium, tak jeho hlavními tepnami byly dvě ulice – Decumanus, končící na čtvercovém náměstí Foru…
Poslední den našeho chorvatského pobytu měli ostatní možná podstatně pestřejší než já, ale to nic neměnilo na mé absolutní spokojenosti s vlastní volbou. Stejně jako většina jsem sice tento den trávil téměř celý v…
Stavitelé jednoho z nejkrásnějších porečských paláců si pro jeho umístění snad ani nemohli vybrat lepší místo. Nachází se totiž na nároží dvou zdejších hlavních antických ulic, tedy městské tepny zvané Decumanus a…
Pozoruhodné středověké domy hrají mezi pamětihodnostmi krásného chorvatského sedmnáctitisícového města Poreč roli nezanedbatelnou, nepřehlédnutelnou, až vysloveně významnou a výraznou. Jedním z nich je také Dům dvou svatých, nacházející se v ulici sv. Maura (č. 16). Dům byl sice postaven v románském slohu, ale dnes je už tak trošku směsicí různých stylů. Uvádí se totiž, že jde…
Porečský kostel Panny Marie Andělské najdeme na zdejším náměstí Svobody (Trg Slobode). A je to svým způsobem spojení logické a symbolické, protože jeden z největších kostelů ve městě tvoří dominantu zdejšímu nejvě…
Porečské středověké hradby a jejich bašty či obranné věže patří bezesporu mezi nejzajímavější památky tohoto úžasného historického města, nacházející se na jihozápadě Istrijského poloostrova. Historické centrum, neboli Staré město, tvoří v Poreči samostatný malý poloostrov, a to bylo vždy potřeba bránit před nepřáteli. Proto byla již ve 12. století zahájena výstavba městského o…
Každý návštěvník Poreče chce především vidět památku UNESCO - Eufraziovu baziliku. Vstup pro dospělé je 40 kun, otevřená je od dubna do října. Bazilika pochází ze 6. století na tomto místě původně stávala od 4. století oratoř. Byzantská stavba láká davy turistů a opravdu je co prohlížet. Strávili jsme tu víc než hodinu. Z vršku zvonice se otevírají překrásné výhledy na město…
Toto měto na istrijském poloostrově se v římských dobách jmenovalo Parentium. Vydrancovali ho Gótové, dobyli Byzantinci. Ti zde kolem roku 800 založili biskupství. Město v dalších staletích patřilo Frankům, potom …
V blízkosti obce Poreč najdeme nádherné místo pro odpočinek i pro sport. Hotelový komplex včetně apartmánů "Valamar Diamant" leží pouhých 10 minut chůze od historického centra Poreče. Komplex je obklopen borovými…
Nevím, jestli je správné použít přístav, ale ono to není ani město ani vesnice, ani nic mezi tím. Prostě letovisko u moře. Slovinské pobřeží není velké na délku a v létě v sezóně tu prý bývají u moře davy. V červ…
Městečko Piran je krásné přímořské městečko. Leží na malém poloostrově, na jehož konci se nachází maják. Dominantu Piranu tvoří kostel a velké kruhové náměstí pojmenované podle houslisty Giuseppe Tartiniho, rodáka z Piranu.        Piran je typický úzkými uličkami s starými domy. Najdeme zde převážně benátskou architekturu. Na náměstí se nachází tzv. červený benátský dům -…
Nejkrásnější z několika slovinských středozemních měst je určitě Piran, rozkládající se na malebném poloostrově mezi Piranským a Strunjanským zálivem. Starý přístav je jedno velké muzeum pod širým nebem se středov…
    PIRAN   - velmi přitažlivé starodávné obchodní a rybářské město, ležící na skalním útesu, se díky benátské architektuře též nazývá slovinskými Benátkami. Ve 13. stol. pod nadvládo…
Kostel sv. Jurije nebo Jiří, stojí na návrší nad městem. Vedle něho je osmiboká křtitelnice (baptisterium), kde najdeme hrající si delfíny. Na zvonici je možné za 1 euro vylézt a výhled rozhodně stojí za to! Uvid…
Začali jsme snídaní s výhledem na moře a ranní prohlídkou Piranu. U ranních výletů máte hned několik výhod  – není teplo, není tam moc lidí. Piran je nejromanti…
Koper (italsky Capodistria) je město ve Slovinsku, na pobřeží Jaderského moře. Má skoro 24 tis obyvatel. Koper je nejdůležitějším přístavem země. Dostanete se tam přes Vídeň po dálnici E59 směrem na Gratz. Tady můžeme jet na Slovinské hranice na Maribor a potom po slovinské dálnici až na pobřeží. Druhá varianta je že v Gratzu budeme pokračovat na Klagenfurt a u města Villach odbočíme na hlavní město Slovinska Ljubljanu a …
Vrsar ( Orsera v italštině ) je menší městečko poblíž Poreče . Je oblíbeným místem pro odpočinek a rekreaci, které si oblíbil i slavný Casanova . Za prohlídku stojí uzké uličky i výhled z věže místního kostela pos…
Město a přístav, 13 tis. obyv., 36 km severozápadně od Puly. která se rozrůstá na Pro svůj typický středomořský starobylý vzhled patří Rovinj k nejmalebnějším městům nejen v Istrii, ale i na celém jadranském pobře…