Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

náměstí v Kroměříži  •  Fotografie (3)  • Foto: stejki

Jeseníky +Haná 2010-

úterý 29.6.2010

V úterý dopoledne v devět stojím ve frontě na dálnici D5 a uvažuji, jak na hradeckou dálnici – auta stojí už v obou pruzích od Rudné a mám čas na rozmyšlenou : přes „Baranďák“ nebo přes centrum –nakonec když vidím početkamiónů –jedu přes centrum – taky lahůdka – na první benzince na hradecké dálnici volám do Malé Morávky, kde máme ubytování -že jsem teprv v Praze po malém zamotání v Hradci Králové jedu už po okreskách na Týniště, Žamberk,Šumperk,Rýmařov, Malá Morávkanatočil jsem 310 km, vedro-auto bez klimatizace

po příjezdu do M.Morávky nás zachránil 9m bazén, který měl ovšem nedávno natočenou čerstvou vodu-teplota 20 st.od bazénu jsme se to odpoledne už nehli

Ája a já
Ája a já  •  Foto: stejki

po 20 hodině večer jsme šli pěšky do centra- zjistili jsme autobusy na další den, kde je hospoda, kde je krám,kde je prodejna stáčeného vína, kde se dělá pizza, kde je drogerie atd. tato malebná obec byla večer úplně bez života,jen na zahrádce hospody „na Kovárně“ seděli asi 4 borci – z obrovských poutačů obec zvala na festival v pečení a pojídánířízků -společně s borůvkovými hody patří k nevětším atrakcím místní letní turistické sezóny.

středa 30.6.2010

po snídani spěcháme na autobusovou zastávku v 9.40 jedeme za 13,- korun poloprázdným busem do Karlovy Studánky ,kde začíná jedna z nejhezčích lokalit Jeseníků -6km cesta údolím Bílé Opavy –na začátku čtěte upozornění, že je náročná a doporučená jen pro zdatné turisty – a opravdu je tam několik úseků ,kterévyžadují dobré nohy a čistý dech na stezce jdeme skoro sami- potkáváme asi jen 10 lidí nám bylo doporučeno jít proti proudu z Morávky na Ovčárnu – ale klidně si dovedu představit jít i obráceně na Ovčárně si dáváme polévku /35,-/ a pivo/25,-Starobrno/ –asi v jednu odpoledne a sami v hospodě –obsluha /mladá děvucha/zrovna mluvila do telefonu:„no tati tady je to hrozný- přinde tak jeden člověk za hodinu“

Pradědova galerie

po malém občerstvení děláme rozvahu zda půjdeme do K.Studánky a pak busem do Morávky, nebo pěšky až do Morávky což je asi 10 km –zlákala nás nabídka po modré údolím Moravice- v zimě vždy uzavřenou oblastí-lavinovým polemsestup o 500 výškových metrů byl v tom vedru byl nekonečný jedinou záchranou byla přírodní studánka , ve které jsme se 20 minut chladili a pak v Karlově točený Holba v šest večer se došoupáváme k hospodě –dáváme si pizzu a pak už jen sprcha a postel -17km pěšky na sluníčku a v čerstvém horském vzduchu na mě bylo moc

čtvrtek 1.7.2010

bolí celé tělo- kolena, kyčle,lýtka,záda….. beru kolo a jedu pro čerstvé pečivo- už po 9. ráno je vedro odmítám jakýkoli pohyb- kromě plavání v bazénu – dopoledne trávím v bazénu a odpoledne sladce prospím ve stínu až v podvečer beru auto –zaparkuji na Hvězdě nad Karlovou Studánkou a lesem asi 1 km pěšky do K.Studánky procházíme,prohlížíme,dýcháme,pijeme „sedmivaječný“ pramen, v kavárně presso a zákusek a zpátky lesem k autu…

pátek 2.7.2010

po snídani autem na parkoviště Hvězda /parkovné 70,- na den/a busem na Ovčárnu /za 16,-/-na parkovištích se už začalo objevovat přeci jen víc aut a autobus byl téměř plný na Ovčárně před vámi stojí na dosah ruky dominanta Jeseníků- Praděd.Tak jako většina poutníků –chci stanout na nejvyšším bodu Moravy – 1491m.n.m.Asi po 2 hodinách líné chůze –vztyčuji pomyslnou vlajku pod vysílačem.Viditelnost slušná min 20-30km, svačinka, hodinka voraz a zpátky po asfaltce po modré přes chatu Barborka zase údolím Bílé Opavy – ale ne po žluté ale po modré do K.Studánky- celkem příjemných 12km.Autem do Morávky.

sobota 3.7.2010

bohužel musíme balit a opustit naše ubytování s bazénem –kolem třetí odpoledne nás střídají další zájemci pan majitel nám umožnil koupání v bazénu až do doby-než přijeli noví hosté-to jsme uvítali a odjeli až ve 2 odpoledne přes Vidly/ K.Studánka –neprůjezdná –objížďka/do Vrbna pod Pradědem je to asi 25 km – jedu jen tak na 4 šedesátkoua kocháme se – auta, která spěchají mají smůlu- buď musí předjet nebo vydržet – mám dovolenou!!Ve Vrbně jsme se 2x zeptali, než jsme našli naše předem objednané ubytování – krásný domeček se zahradním posezením, na pokoji sociálka,kuchyňka,2-lůžko, televizka-jen bazén na zahradě chyběl –tak v podvečer zbyly síly jen na projížďku na kole žádné grilování, žádná kultura –dálkové ovládání a MS ve fotbalu

neděle 4.7.2010

v osm ráno jedu na kole do potravin, chci jen pečivo, zeleninu a pár drobností –jely jen 2 kasy –hodina pryč po snídani tušíme, že zas bude vedro –kola necháváme v garáži a vyrážíme na pěší pochod lesem po zelené značce cíl byl určen solná chata –vzdálenost 8 km –cesta mírně ale za to stále stoupala – a bylo teplo-po 9 km stojíme před solnou chatou, představovali jsme si venkovní terasu, gulášovku nebo cibulačku s rohlíčkem , kofolu a točené, presso + zmrzlinu- ovšem před námi stála malá soukromá chatka, před ní 2 auta –takže svačinka bylaz batohu –teplý banán, teplé jablko, rozteklý pišingr a teplá voda……Po půl hodince stejnou cestou po zelené 8 km z kopce zpět –sprchuju se v potoce a chladím oteklé koleno a louhuju zpocené dolní konce nohou a přestavuji si orosené pivo. Ve Vrbně představu naplňuji-sedáme na zahrádku hospůdky „u Radka“ a koušu lahodného Holbu-ryzí pivo z hor.Paní za pípou nám doporučila objednat velké pivo-protože:“ malé u nás stojí stejně jako velké“.V podvečer při kytaře grilujeme kapra a nasáváme voňavý jesenický vzduch.

pondělí 5.7.2010

po snídani musíme balit – čeká nás přesun do podhůří Jeseníků -vesnička ne konci světa Mutkov – máme pozvání od známých na jejich chatku. Nasazuji rychlost 60 za hodinu –kochačku a přes Karlovu Studánku směr Rýmařov-Mutkov.

Cestou ještě návštěva Pradědovy galerie v Jiříkově –rozloha 4 hektary -250 vyřezávaných plastik-chlouba řezbáře Haluzky-betlem v životní velikosti-138 soch. Z Jiříkova ještě Hrad Sovinec a kolem třetí odpoledne nás vítá 3 letá fenka labradorské retrívra Ajly a její panička Hanka. Shledání začíná stopičkou slivovice-grilujeme,degustujeme vína,oheň kytara atd. Do pelechu zalézáme až po půlnoci.

úterý 6.7.2010

ráno mě tahá za nos vůně smažených vajec na slanině -Hanka –ranní ptáče už stihla snídani, kávu a procházku s Ájinou lampičkou slivovice snídaně začíná – hned po snídani začíná příprava oběda – naložené vepřové, zapečené brambory s lilkem vše na grilu .Po obědě balíme a po prohlídce Šternberku a bloudění v Olomouci –končíme etapu Jeseníky a začínáme v Kojetíně na Hané.

středa 7.7.2010

každé sousto snídaně sleduje bedlivě Ájina –ví, že minimálně každé poslední sousto z talíře je její – potom se i pereme, taháme, drbeme,honíme…..a v 10 hodin odjezd na kole do Kroměříže. Květinová zahrada, náměstí –restaurace v podloubí,pizza,zmrzlina,pivo,presso, po obědě ještě prohlídka podzámecké zahrady, kde vzniknul problém: do zahrady zákaz vstupu s kolem – neboli-nesmíš ani kolo vést. Tak jsem šel koupit do hudebních nástrojů náhradní strunu –ptám se pana majitele proč se do zahrady nesmí s kolem?On řekl, že neví, že to není jeho zahrada –ale stalo se něco nevídaného: nabídnul nám, že si kola můžeme nechat v prodejně a v klidusi zahrady prohlédnout- děkujeme!! Přes Chropyni zpět do Kojetína.

čtvrtek 8.7.2010

ráno se vítáme s Ájou –snídáme s Ájou – pak zkusíme jet na kole –ale je takové vedro, že se po poledni vracíme do stínu zahrady – lenošíme –večer jsme pozváni na degustaci nefiltrovaného kvasnicového piva do místního hotelu“Pivovar“

pátek 9.7.2010

ráno snídaně s Ájou – odjezd na místní koupaliště- vše krásné, nové, čisté, kiosek, tobogán, perlička, cena 40,- na den -a večer 320 km zpět do Berouna po dálnici D1+kousek po D5-