Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Loučim - přehradní nádrž Nýrsko - zřícenina Pajrek - Lesní divadlo Nýrsko - Loučim

Vodní nádrž Nýrsko - panoráma 1
Vodní nádrž Nýrsko - panoráma 1  •  Fotografie (24)  • Foto: zdenekh

Listopadové počasí letošního roku zdá se být spíš říjnové (pokud vypustíme jakési pominutí smyslů v podobě sněhu v polovině října) a pro hodně lidí - včetně mně - je to dobře. Mohl jsem tento měsíc vyrazit na kolo a to dokonce 4x - zatím. Poslední cestu jsem absolvoval v neděli 15. a jejím cílem byla Nýrská vodní nádrž. Na kole jsem tam byl už vlétě a tehdy mě napadlo, že vyfotit lesnaté stráně v okolí přehrady na podzim by nebylo od věci. Jenomže když se začalo barvit listí, bylo buď zataženo a mlha, nebo pršelo, zkrátka počasí příliš nepřálo. A když se ve druhém listopadovém týdnu udělalo odpoledne krásně a slunečno, měl jsem rozdělanou jakousi práci kolem chalupy...

Vodní nádrž Nýrsko - panoráma 2

Nedělní dopoledne slibovalo taky krásně a tak jsem po jedné hodině vyrazil. Maličko se sice zatáhlo, ale pořád to šlo. Vyfotím přehradu a vpohodě se vrátím domů, plánoval jsem si - cesta do Nýrska je na rozdíl od ostatních tras zLoučimi krásně rovinatá. Dojel

jsem na přehradu,* udělal pár fotek včetně panoráma z ruky a zajel do lesa za hráz. A tady vidím turistický rozcestník a na něm: zřícenina Pajrek - 3 km. Tuhle zříceninu jsem chtěl navštívit už v létě a nepovedlo se mi z Nýrska najít cestu (upřímně řečeno příliš intenzívně jsem ji ani nehledal), takže teď jsem se rozhodl využít příležitosti a podívat se tam. Kdybych byl tušil...

Vodní nádrž Nýrsko - panoráma 3

Polovina cesty vedla zablácenou a mokrou lesní cestou, druhá polovina po silnici, ale do takového krpálu, že se dalo kolo jenom tlačit a ještě ztuha! Když jsem celý zplavený dosáhl nejvyššího bodu, stál na malém parkovišťátku občerstvovací karavan, na ním hučela elektrocentrála a před karavanem tři skládací stoly a lavice, obsypané partou možná třiceti lidí tak kolem dvacítky, třicítky. Koukal jsem jako blázen, dejte si svařák, nebo grog, volali na mně, když jsem tlačil kolo kolem nich. S úsměvem jsem zavrtěl hlavou, dát si alkohol, tak už nikam nedojedu!

Pokračoval jsem směrem na Suchý kámen (tam jakési rekreační zařízení) a dál na Pajrek.** Opět pár fotek a sjezd po zelené turistické značce *** do Nýrska, k lesnímu divadlu na okraji města. K tomuto počinu zvláštní povídání jindy!

Vodní nádrž Nýrsko - panoráma 4

I tady jsem udělal pár fotek a koukal vyrazit, bylo půl čtvrté, do stmívání už moc nezbývalo. Celá trasa měřila 39 kilometrů a místo pohodového výletu na kole, spojeného sfocením, to byl sportovně turistický výkon! Ale stál za to!

* Stavba Vodního díla Nýrsko začala v roce 1964, zkušební provoz začal v červenci roku 1969. Sypaná hráz přehrady s železobetonovým těsnícím štítem je dlouhá 320 metrů, výška koruny hráze nade dnem je 35 metrů, šířka koruny je pět metrů. Zatopená plocha má rozlohu více než 141 hektarů, maximální objem zadržované vody je více než 20 milionů m³ (záleží na naplnění přehrady). Plocha povodí přehrady je 95 kilometrů čtverečních.
Hlavním účelem stavby vodního díla bylo zajištění dostatku vody pro plzeňskou vodárnu, samotná nádrž slouží jako zdroj vody pro část Klatovska a Domažlicka. Součástí přehrady je i vodní elektrárna.

Vodní nádrž Nýrsko

** Hrad byl postaven v první polovině 14. století. V roce 1379 vlastnil hrad Něpr a Ondřej z rodu Janovských z Janovic. V držení tohoto rodu byl hrad až do roku 1512. Za husitské revoluce sídlil na hradě Jan který byl přívržencem Žižkovým, ale roku 1432 uzavřel příměří s Oldřichem z Košumberka a později přešel ke katolíkům. V polovině 15. století držel hrad krajský hejtman a stoupenec Jiřího z Poděbrad Racek z Janovic. Ten v následujících letech několikrát vpadl do sousedních Bavor. Roku 1472 Bavoři dobyli a vypálili hrad Pajrek. Tehdy byl majitelem poloviny hradu Mikuláš z Běšin, majitel druhé poloviny není znám. V roce 1504 byl držitelem Jindřich Pajrek z Janovic a hrad je opuštěný. Roku 1512 koupil pajrecké panství Jindřich Kostomlatský z Vřesovic, který nechal hrad opravit. V té době se Pajrek stal sídlem lapků jimž vlastník poskytoval útulek. Roku 1520 byl Jindřich Kostomlatský zajat a na Pražském hradě popraven. Král Ludvík Jagellonský daroval hrad v léno Albrechtu ze Štenberka ale ten se majetku neujal, protože vdova po popraveném měla na hradě věno, takže hrad jí nakonec zůstal. Po její smrti zdědili hrad její synové Bohuslav a Podivín z Vidhostice a po nich jejich sestra Eva. V roce 1547 předala hrad svým synům Petrovi a Adamovi z Dlouhé Vsi a tito ho prodali Janu Kocovi z Dobrše. A ten zas připojil získaný majetek k svému bystřickému panství. Kocové měli své sídlo na zámku v Bystřici nad Úhlavou a hrad Pajrek zůstal opuštěn a rychle chátral. V 18. století bylo kamene ze zříceniny používáno na stavby v okolí. Roku 1887 provedla správa bystřického statku, v té době byli majiteli Hohenzollernové, zabezpečovací práce na hradě. Do dnešního dne se zachovala z hradu pouze zřícenina paláce a věže. Na západní a východní straně byl hrad obklopen příkopy ručně tesanými do skály. Přirodou nejlépe opevněnou stranu - jižní - uzavíraly pouze hradby. Do hradu se vstupovalo od severu po úzké šíji, přerušené dvěma do skály vylámanými příkopy.
Zdroj: Wikipedie

*** Vycházkové okruhy okolím Nýrska
Krásnou šumavskou přírodou Vás provedou nové vycházkové okruhy okolím Nýrska. Turisté si mohou vybrat ze tří barevně označených tras. Nejnáročnější je okruh modrý, který měří 20 km, dále byl vyznačen 18 kilometrový okruh zelený. Nejkratší je 10 km dlouhý, žlutý „Vycházkový okruh Hynka Pulánka", který byl pojmenován na památku po místním znalci historie. Trasy okruhů Vás provedou různorodým krajem, krajem plným krásných míst a malebných vesniček. K putování špetkou tajemna přispěje i pašerácká pověst jednoho z majitelů nýrského hradu Pajreku. Mezi lákadla, která jsou pro turisty připravena patří i tzv. „ Kneippova lázeň" při zeleném vycházkovém okruhu. Jedná se o zdraví prospěšnou masáž chodidel ve vodním prameni Žížnětického potoka a 7m dlouhá chůze v prameni na zpevněném kamenném podloží. Mezi další lákadla patří i možnost získání vrcholového razítka na vrchu Hraničář a připraveno je i originální razítko vycházkových okruhů. Okruhy okolím Nýrska byly zařazeny mezi pochody s plněním podmínek IVV. Těšíme se na Vás v Informačním centru, kde máme pro zájemce k dispozici česko-německý materiál, ve kterém naleznete schématickou mapku všech tras a výčet zajímavostí, které můžete cestou navštívit."Tento projekt je spolufinancován z prostředků Evropského společenství."