Cestování do Polska 2023 Cestovní pojištění Ubytování Polsko  Mapa Polska

Polsko je zemí s bohatou historií a na rozlohu šestou největší zemí Evropy. Hlavním městem je Varšava. Cílem turistů jsou nejčastěji historická města, hrady, zámky a muzea, např.: LodžKlodzkoKrakowWroclaw. Velkým turistickým lákadlem jsou polské hory. Mezi další turisticky zajímavá města patří: Hrad WawelZámek WindsorOsvětimKudowa Zdroj a Glucholazy

Oblíbené: SOLEO FAMILY RESORT        Tip: INVESTUJTE DO APARTMÁNU U MOŘE
Příspěvky z Polska od zkušených turistů a cestovatelů  (1 921)
Tipy na výlet (142)   Turistické cíle (1 633)   Trasy (38)   Cestopisy (61)   Fotogalerie (23)

Kedzierzyn-Koźle, rekonstrukce bitvy z roku 1807

Fotografie (18)  • Foto: roniel

Ve dnech od 14. Do 16. Září jsem se společně s Javornickou dělostřeleckou gardou (dále jen JDG), účastnil šestého ročníku rekonstrukce bitvy u Kozelské pevnosti z roku 1807. Z Javorníku jsme vyjeli po sedmnácté hodině. Ačkoliv jsem jel poprvé a krom dvou kluků nikoho neznal, po pár minutách jsem si uvědomil, že je to parta skvělých lidí, kterým není humor cizí. Za poslední rok jsem se nenasmál tolik, jako tyto tři dny.

Ještě před setměním jsme dorazili do městečka Kedzierzyn-Koźle. Nejprve se postavil velký stan, který slouží jako jídelna, poté následoval sklad a naposled si každý postavil svůj stan. Pro mě, jako pro laika, bylo nepochopitelné, jak se všichni v tom počátečním chaosu dokázali vyznat. Přirovnal bych to k mraveništi, každý věděl, co má dělat, takže při setmění bylo vše hotovo a uprostřed javornického ležení plápolal oheň.

Stavba stanů
Stavba stanů  •  Foto: roniel

Následovalo přátelské přivítání s ostatními účastníky rekonstrukce bitvy. Přijeli např. vojáci z Vyškova, Zlatých Hor, Nysy a jiných koutů. Tady si byli všichni rovni. Jestli jsi byl mladý nebo důchodce, svářeč, zámečník nebo doktor bylo jedno. Tady existovala jiná pravidla. Já byl např. představen důchodci „Bohouškovi“. Slušně jsem pozdravil a dostal jsem rychlou lekci, když pan Bohoušek úplně v klidu odvětil: „Mám Ti k…a nakopat prdel, že mi vykáš!“ Bohoušek byl upozorněn, že jsem rekrut a na bitvě jsem poprvé. „Tak to máš kliku,“ odpověděl. A já už byl v obraze, jak to tu chodí.

Mezi vojáky byla spousta Poláků a já si tak znovu mohl oprášit svoji polštinu. Spát jsme šli až k ránu, což se opakovalo i další noc jen s tím rozdílem, že jsme se přesunuli na Kozelské náměstí, které žilo hudbou a tancem. Za rytmu senegalsky zpívajícího Pako Sarra nebo irských písní v podání Carrantuohill. Ze začátku tančila jen Javornická garda + pár členů z Nyského oddílu. S nástupem irských písní už tančilo celé náměstí. Skvělý zážitek.

V sobotu v 11:30 hodin se všechny oddíly přesunuly na kozelské náměstí. V pravé poledne byl oficiální nástup asi 300 vojáků v dobových uniformách. Více než polovina přijela z Česka.

Společné večery

Bitva začala pár desítek metrů od samotného ležení na půdě bývalé armádní střelnice. Trvala asi hodinu a opravdu se bylo na co dívat. O půl šesté odpoledne si již návštěvníci mohli prohlédnout, jak takový táborový život vypadal. Specialitou JDG je přivézt trochu té zábavy a tak jsme si došli pro několik zločinců z řad diváků a s pouty na rukou si je dovlékli k pranýři.

Všechno pěkné jednou končí a i tato akce měla svůj konec a v neděli před polednem se začalo balit. Už teď se můžeme těšit na další historickou bitvu v Lipsku, která proběhne v polovině října.

Svým jménem děkuji Javornické dělostřelecké gardě za nezapomenutelný zážitek.

Poslední aktualizace: 26.9.2012
Autor: roniel

Kędzierzyn-Koźle

Příspěvky z okolí Kedzierzyn-Koźle, rekonstrukce bitvy z roku 1807

2010 Víkendová Severní Morava I
Dostali jsme o prázdninách na starosti vnoučka. Musel jsem tedy jak pro nás, tak hlavně pro něj naplánovat několikadenní výlet. Splním tedy některé své dluhy nenavštívených míst a postarám se i o ostatní. Hl…
Zajímavý kostel je svým dvouvěžovým průčelím skutečnou dominantou nejen tohoto šestitisícového polského Městečka, které bylo chvíli i „hlavním“ městem Polska, neboť na zdejším zámku přebýval král Jan Kazimír. Celá stavba v sobě vkusně pojí gotiku 14. – 15. století s vrcholným barokem 18. století. Pro „našince“ je jistě zajímavý i fakt, že interiérová podoba tohoto kostela je dílem Moravanů s typicky českými jmény Sebast…
Město Glogówek jsem poprvé navštívila v 70. letech minulého století v rámci velkého kolového výletu z Janova. To jsme museli striktně přejít či přejet přes hraniční přechody. Jeli jsme na kolech tenkrát z Mikulovi…
Přesné datum založení sice neznáme, ale podle archeologických nálezů je zřejmé, že na přelomu třináctého a čtrnáctého století zde stávala hradní pevnost opolských  Piastovců. V roce 1662 zde vzniká Oppersdorffův velkolepý zámek v renesančním slohu, který se částečně dochoval až do naší doby. Dalším rozšíření zámku, včetně přidání čtyř věží, proběhlo v době vlády Jana Jiřího II. Zámek tím získává jistý pevnostní charakter…
Glogówek je téměř šestitisícové polské historické město, nacházející se v okrese Prudnik, který je součástí Opolského vojvodství. Hornoslezské město Glogówek (Oberglogau nebo Horní Hlohová)…
Dendrologickou naučnou stezkou v Arboretu Moravská brána  Ścieżka dydaktyczno-dendrologiczna  Nejdříve na úvod: Arboretum Moravské brány (Arboretum Bramy…
Od nádraží v Raciborzi pokračuji ulicí Mickiewicze, dříve Nádražní směrem k náměstí. Udělám ještě dvě zastávky. Nejprve u pomníku německého romantického básníka Josepha von Eichendorffa (1788-1857), narozeného v nedalekých Lubowicích. Pomník se nachází na rohu ulic Mickiewicze a Mlynské. Je to kopie předválečného pomníku od Johannese Boese, který byl odhalen v r. 1909. R. 1945…
Pri vstupe do areálu zámku Moszna sa platí vstupné, v ktorom je zahrnutá prehliadka skleníka, záhrady a kaviarne. Prehliadka zámku, pozostávajúca z dvoch okruhov - zámocké miestnosti alebo návšteva dvoch veží, je …
Rusín leží jižním směrem od města Osoblaha. Obec se rozkládá v jihovýchodní části osoblažského výběžku. Jižním a východním směrem nedaleko obce prochází hranice s Polskem. Součástí obce Rusín jsou dvě nedaleké o…
Strahovice leží severovýchodním směrem od města Dolní Benešov a v těsné blízkosti hranice s Polskem. Jihovýchodním směrem leží obec Chuchelná a jihozápadním směrem se rozkládá obec Koběřice. Obcí protéká Strahov…
Bělá leží severozápadním směrem od města Hlučín a nedaleko hranice s Polskem. Jižním směrem od obce se nachází městečko Dolní Benešov, severozápadním směrem z Bělé dojdeme do obce Chuchelná a jihovýchodním směr…
Zámek se nachází na okraji obce Šilheřovice na Opavsku v Moravskoslezském kraji. Trojkřídlá zámecká budova s vysokou mansardovou střechou a hlavním průčelím rozčleněným středním a bočními rizality. Fasády jsou b…
Komentovaná prohlídka Pod Zeleným dubem (býv.Národní dům)- hotel  20.9.2015    Jedeme do příhraničního Bohumína na komentovanou prohlídku opraveného…
Vesnice Darkovičky ležící v nadmořské výšce 250 metrů nad mořem severně od Ostravy, nedaleko Hlučína. Je známá především Areálem čs. opevněním, který představuje fortifikační umění ČSR před 2. světovou válkou.…
Rozhledna Hanse Kudlicha - Úvalno
Nově zrekontruovaná rozhledna postavená v roce 1913 opavskou firmou Julia Lundwalla podle projektu bratrů Oskara a Eugen Felgelů na počest poslance Hanse Kudlicha rodáka z Úvalna. Věž je postavena na kontrastu pevné kubické masy žulového zdiva tyčícího se do výšky 22 m a odlehčené ortogonální dvoupatrové vyhlídky a chrličů na jejím vrcholu. V interiéru jsou tři podlaží a dvě terasy. Byla postavena na počest Hanse Kudlicha …
Dolní Benešov je městečko ležící západním směrem od města Hlučín. Městečko je známé zdejším průmyslovým podnikem na výrobu armatur. Městečko je obklopeno rybníky, z nichž největší se rozkládá u jižního okraje Bene…
Bunkr Na Tratije místní název pěchotního srubu MO-S5, ležícího v katastru obce Bohumín. Srub je vybudován jako symetrický, má dvě části vzájemně propojené chodbou vedoucí pod železniční…
Kravaře
Barokní zámek, který se nachází v Kravařích na Opavsku v Moravskoslezském kraji, se stal významným kulturním a společenským centrem města i regionu. Patrová čtyřkřídlá budova obklopuje…
Hlučín leží na Severní Moravě, severozápadně od Ostravy. Město Hlučín leží v mírně zvlněné krajině. Jižním směrem od města najdeme lesy, vhodné k procházkám a relaxaci. U jihozápadního okraje města je v bývalé p…
Bohumín leží severovýchodním směrem od Ostravy a v sousedství hranice s Polskem. Město se rozkládá na pravém břehu řeky Odry. Severním a jižním směrem od města je několik rybníků a jezer a západním směrem se roz…
Opava leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od Ostravy a nedaleko hranice s Polskem. Opava se rozkládá na obou březích řeky Opavy a oblasti Poopavské nížiny. Ve městě sídlí Slezská univerzita. V okolí města je vybudováno několik rybníků a u se…
Hrabyně leží jihovýchodním směrem od města Opava. Severozápadním směrem od obce se nachází město Kravaře, severovýchodním směrem Dolní Benešov a jihovýchodním směrem dorazíme do Ostravy. Obec se rozkládá v sever…
Zámek Raduň stojí na mírném návrší na okraji stejnojmenné obce v Moravskoslezském kraji, zámek se nachází asi 5 kilometrů od města Opavy. Zámek je otevřen v …
Ostrava dostala jméno podle řeky Ostravice, která město rozděluje na moravskou a slezskou část. První osídlení tohoto území je už z starší doby kamenné. Na vrchu Landek měli svá tábořiště lovci mamutů.K nejstarším…
Expozice tropických a subtropických rostlin ve sklenících a a dendrologická venkovní expozice na ploše více než 20 ha. Je to turisty neprávem poněkud opomíjené turistické místo, přitom zde lze shlédnout na velmi malé ploše vedle sebe shlédnout flóru amerického, afrického, australského i asijského kontinentu včetně nedávno znovu objevené druhohorní borovice Wollemia nobilis…
Arbotetum Nový Dvůr bylo založeno v roce 1958 v Zámeckém parku kolem budovy zámku v obci Nový Dvůr. Malý zámeček byl v Novém Dvoře postaven ve 2. polovině 17. století. V 60. letech 19. stol…
Romantický zámek v Hradci nad Moravicí stojí na ostrohu nad soutokem říčky Hradečné a Moravice. Nachází se v Moravskoslezském kraji, necelých 8 kilometrů jižně od Opavy. Zámek je otevřen v dubnu, říjnu a prosinci …
Hradec nad Moravicí se rozkládá jižním směrem od města Opavy. Městečko leží u severního okraje Přírodního parku Moravice. Městečkem jak název napovídá protéká řeka Moravice. V jižní části mě…
Karviná leží na Severní Moravě, východním směrem od Ostravy. Karviná je hornické město a najdeme ji v těsné blízkosti hranice s Polskem. I p…