Jindřichův Hradec

Jindřichův Hradec, město nad rybníkem Vajgar, v jehož hladině se zrcadlí nádherné panorama gotického hradu a renesančního zámku a které je pro své výjimečné památky i neporušené přírodní prostředí svého okolí vyhledávaným místem četnými turisty z Čech i zahraničí.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Slavonice / Hrad Landštejn Ubytování Jindřichův Hradec
Turistické cíle / Mapa Jindřichův Hradec Zámek Červená Lhota / Třeboň Česká Kanada
Českomoravská vrchovina
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Českomoravská vrchovina

Kanada napočtvrté – jarněletní kola 2020 Pt. 1

Mariánský sloup v Jihlavě
Mariánský sloup v Jihlavě  •  Fotografie (60)  • Foto: Bobkart

4. 6. 2020

Titulek zní asi příliš nadneseně, že bych byl pravidelným návštěvníkem severoamerických končin. Je to prozaičtější a menší Kanada Česká. Čínský virus a opatření s ním spojená leckterým cestovatelům narušil plány a nevyhlo se to i naší výletní skupině. Když jsme plánovali v zimě možnou lokalitu, kam vyjet na tradiční jarní cyklozájezd, všeobecným hlasováním zvítězil chalupa v Suchdolu u Kunžaku. Píšu záměrně u Kunžaku, různých Suchdolů je u nás totiž víc.

Chrám  •  Foto: Bobkart

Původně jsme měli vybraný termín na skupinu volných dní kolem svátku 8. května (což nakonec bylo i krásné počasí), ale v té době ještě panoval zákaz všeobecného ubytovávání. Sice jsme zaslechli o vynálezech různých pracovních skupin, širokých rodinách apod., ale člověk neví, kde všude se skrývají našeptávači a donašeči, takže jsme tento termín opustili, nicméně paní s chalupou nám přislíbila možnost podržet termín na začátku června, kdy se už zákazy houfně rušili.

Takže nakonec vyrážíme s měsíčním zpožděním. Jako tradičně s automobilní podporou a pár zavilých cyklistů kolmo, s vlakovým dojezdem.

Za výchozí místo naší cykloskupinky jsme tentokrát zvolili krajskou Jihlavu, nakonec tam je celkem slušné spojení, při němž využijeme odbočku z hlavní trati v Kolíně a dalším přestupem v Havlíčkově Brodě. Je to snad železnice, po které většina z nás nikdy nejela.

Foto: Bobkart

Ve vlakovém cíli jsme kolem poledne, před námi je něco přes 50 km do místa určení. Krajské město ale nemůžeme nechat zcela bez povšimnutí. Samotná Jihlava by jistě zasloužila celý den a jistě by ještě něco zbylo, my se musíme spokojit spíše s rychlým náhledem na historické náměstí se stále strašícím obchodním Priorem. Poblíž u městské brány Matky boží je rovnou Infocentrum a zároveň i možnost náhledu do minoritského kostela Nanebevzetí P. Marie (takže i trošku památek), a naštěstí ne příliš vzdálená zahrada pivovarské restaurace, kde se točí zdejší slavný Ježek (a jiné stupně tohoto výrobku).

To, že je Jihlava hlavní město Vysočiny je znát už za výjezdem z města. Snažil jsem se vytýčit trasu po vedlejších silnicích, pokud možno s doprovodnými cyklotrasami. Směrem k první vsi Pístov je dokonce i cyklostezka, ta tam končí, dál už jsou jen povětšinou okresní cesty. Je to takové nahoru dolů, zatím spíš nahoru, od Jihlavy vystoupáme něco přes 100 výškových metrů poblý kopce Hůrka (622) a za Popicemi ještě výš v sedélku u Popického vrchu (682) to je cca 650 m nad mořem. Pak už si přeci jen dopřejeme i trošku delší jízd z kopce k Salavicím. Za Jezdovicemi míjíme táhlý Jezdovcký rybník, který připomíná spíš přehradu. Ten je napájen vodou z Třešťského potoka, což navozuje další větší osídlení, město Třešť (asi bych měl spíš psát městečko).

Jihlavské podzemí

Hned z kraje projíždíme zámek. Ten prochází mohutnou opravou a jinak je v majetku Akademie věd, takže běžným návštěvníkům bude asi nepřístupný.

Mimo betlémů se Třešť chlubí svými největšími slunečními hodinami (myslel jsem že je to stožár na vlajku). Mají ti mj. i muzeum motorek, židovský hřbitov nebo synagogu a chlubí se panem Tau, respektive rodákem Ottou Šimánkem. To jsem si ale ověřil až dodatečně, když jsem hledal důvod prazvláštní nástěnné malby v hospodě U Kapra.

S kašnou
S kašnou  •  Foto: Bobkart

Ulice Čenkovská směřuje k Čenkovu a kousek za ním objevujeme zatopený lom, který by se klidně dal použít k osvěžení, ale není na to moc času. Další Růžená a je před námi takřka centrální část Vysočiny. Strmost kopců sice nedosahuje přílišné stoupavosti, ale spíš délky. Však také malebný hrádek Roštejn leží ve výšce 675 m. Památka prošla nedávno opravou, naštěstí je zase otevřená. Už jsem na hradě byl, takže jen hodnotím co se změnilo (vnějškově moc ne). Ale příjemná zahradní hospůdka nás na chvíli zachránila před krátkou přeháňkou.

Následuje průjezd lesní cestou, naštěstí asfaltovou, ale proti plánu se přihnal ještě jeden deštík, což nutí vytáhnout nějaké bundy. Vysočina a rybníky, jedno jsou. Není to sice nějaké Třeboňsko, ale skoro v každé druhé (nebo třetí) zatáčce je nějaký ten rybníček, nebo malá vodní plocha. Malý pařezitý rybník už patří k těm větším. Od něj se cesta poněkud nebezpečně zvedá k rozcestí Na průseku. Dál by se dalo pokračovat asi na 2,5 km vzdálenou Javořici (836,5 m). Oficiálně nejvyšší hora Vysočiny. Ta se o svůj primát trošku dělí s Devíti skalami ve Žďárských vrších…

Na vrchol se ale už s časových důvodů nevydáme, ale neodpustíme si zastávku u většího, tedy Velkého pařezitého rybníka. Za Řásnou máme pěkný sjezd do Mrákotína. Ten proslul svými žulovými lomy, jeden z jejich vytěžených bloků je k vidění na Pražském hradě.

Neptun nebo Poseidon

Protože jsme sjeli z kopce, musíme zase do kopce. Cyklotrasa s číslem 5261 nás vede do zajímavě pojmenovaných Prakoles. Snad podivnější než název je ale zdejší je ale nádherná odhadem přes 800 let stará lípa s dutinou, kde se kromě zvoničky vjede i pár výletníků. Za Sumrakovem je již zmíněná cyklotrasa vedena na evidentně nedávnou upravených asfaltových silničkách, ostatně podle tabulek zafinancovaných nějakým EU fondem. Přes Maršov je to sice oficiálně normální silnice, ale opětně podobná je téměř závěrečný úsek do Olšan. Podle mapy je tu totiž zřejmě jediná hospoda, přesněji Osvěžovna. Bohužel ve čtvrtek je zavřeno, ale babička od majitele nás nenechá zcela na holičkách a odkudsi vyloví nějaké lahváče.

Do Suchdola je to sice přes kopec kilometr, ale výhodnější je jet oklikou přes Jalovčí. Kopec tam skoro není, a delší o ten kilometr. Téměř celý zbytek výpravy už je samozřejmě na místě v družné debatě, kterou doprovází praskání dřeva v krbových kamnech. Navečer se silně rozpršelo….

5.6.2020

Ještě před týdnem vypadal předpověď počasí na začátek června nadějně, bohužel, jak se termín výletu blížil, zatahovalo se na předpovědních mapách víc a víc. Ráno tedy zatím leje a že by jen tak přestalo se nezdá. Mobily s radarem jsou ve stálé permanenci a hledáme skulinu v mracích, která se objevuje ale stěží. Jak Pekoš prohlásil už předešlého večera, dnes bude chalupařit. Takž zatopili kluci pod udírnou, kde se pověsí různé klobásy nebo kabanosy. Tím pádem se ani nemusí opékat venku na ohni, kdyby déšť vydržel celý den.

Měšťanské domy prozrazují historický základ

Nevydržel, byť na hodinku dopoledne, tak akorát, abychom s Markem došli k blízkému viklanu Trkal. Viklan se už neviklá, protože ho děti na jednom školním výletu vyvedly z viklací polohy a několika tunový objekt už nikdo na místo nevrátil.

Za námi se údajně vydali někteří výletníci, ale protože se nepodívali do mapy, šli naopak, nakonec se beztak museli vrátit, bo se zase rozpršelo. Rozpršelo, ale už ne na dlouho, takže na kratší vyjížďku to šlo. Sice mimo původní plány, přes kopec do sousedních Mostů a opodál známá rekreační lokalita Zvůle. Jak není jednotné velení, pomalu se skupinky začínají rozpadat, takže vedoucí cyklista s dvoučlenným doprovodem nečeká, zatímco nás několik (většina) závisláků volí zastávku na točeného Radegasta.

Foto: Bobkart

Další rozpad nastává za blízkou křižovatkou poblíž vrchu Šibeníku. Zadní voj si mohutně fotí zdejší sežrané kůrovcem zbytky lesa, nevšimnou si, že odbočujeme po cyklotase 1115 “Napříč Českou Kanadou“ směrem k Rožnovu (tam jsou ti bizoni). Po několika telefonátech se tak dovídáme, že zadní voj jel až někam do Kunžaku a teď se vrací nějakých 5 km za námi. Bizoní farmu mám ale ještě v paměti, tak si dáme sjezd přes Matějovec do Českého Rudolce. Letos sice Malá Hluboká v plánu nebyla ale asi napočtvrté vidím, že se zas tak moc nezměnila.

Původně jsem předpokládal, že se sejdeme v zámeckém pivovaru, ale kupodivu uprchlíci sedí u kostela, kam za nějaký čas dorazí i ztracení členové výpravy.

V pozdním odpoledni se počasí drží, tak aby nám sluníčko svítilo přes Markvarec, Lipnici nebo Heřmaneč (po silnici s číslem 409) a odbočkou k Olšanům. Tam už je Osvěžovna otevřena oficiálně.

Pt. 2

Poslední aktualizace: 21.7.2020
Autor: Bobkart

Kunžak

Příspěvky z okolí Kanada napočtvrté – jarněletní kola 2020 Pt. 1

Suchdol
Vesnička o 21 číslech popisných leží nedaleko Kunžaku, pod který administrativně spadá. Z Kunžaku se k ní dostanete po silnici asi 4 km východním směrem. Trvale zde žije pouze 12 (podle jiných údajů 20) obyvatel.…
Podobných kamenů a skal je po celé oblasti, které se říká Česká Kanada spousta. Ve skutečnosti to tedy je jižní část Českomoravské vysočiny, která se blíží k rakouské hranici. Skalní útvar…
Mosty jsou místní části Kunžaku, ležící od něj asi 4 km východně při hlavní silnici vedoucí do Dačic v nadmořské výši 610 metrů. První zmínka v kronikách se o nich objevila již roku 1383. V čase založení byly č…
V místech, kde Českomoravská vrchovina potkává…
Přírodní park Česká Kanada je tvořen rázem krajiny mezi Kunžakem, Novou Bystřicí a Slavonicemi. Přírodní scenérie, která dala vzniknout názvu Česká Kanada, je tvořena rozlehlými lesy, rybníky, žulovými balvany a…
Románský kostelík v jihočeském Kunžaku existoval snad již někdy na počátku 13. století. Tehdy se ovšem s největší pravděpodobností jednalo o stavbu – minimálně částečně – dřevěnou, a tak se nemůžeme až tak moc divit, že po nějakém čase shořel. Nejpozději do roku 1370 byl postaven kostel nový, gotický. Z něj se dodnes dochoval presby…
Vysoký kámen leží asi 5 km jižně od Kunžaku je nejvyšším bodem v okolí a zároveň nejvyšším místem okresu Jindřichův Hradec. Bývá někdy nazýván i jako Velký Kámen, Mezní kámen, Hraniční kámen, ale nejčastěji Markův kámen, což je odvozeno z něměckého Markstein - hraniční kámen. Ještě v 16. století zde vedla hranice tří diecézí: pražské, olomoucké a pasovské. Roku…
 Obec  Kunžak   se nachází v oblasti České Kanady   mezi Telčí a  Jindřichovým Hradcem.  Okolní krajina je  bohatá na  rybníky,  pastviny, louky a lesy. Největšími rybníky (…
Kunžak leží v Jižních Čechách, východním směrem od Jindřichova Hradce. Městečko se rozkládá u severního okraje přírodního parku Česká Kanada. Městečko je vyhledávanou rekreační oblastí především v…
Hranice jsou zavřené, je krásné jarní počasí a forma cyklistů výborná - ideální čas na cyklovýlet. Vybrali jsme Českou Kanadu. Vyrážíme z vesničky Valtínov po…
Pro počátek této trasy je vhodné zvolit lesní nádražíčko v Kaprouně. Odtud po zelené vystoupáme do stejnojmenné obce. Odtud nás vede červená značka Pod Vysokým kamenem (na rozcestí sledujte správný směr trasy - Da…
 Centrum Česká Kanada se nachází nad městečkem Kunžak nedaleko Jindřichova Hradce. Samotná Česká Kanada je území o rozloze 250 kilometrů čtveřečních, je ohraničena městy Dačice, Nová…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na krásnou, takřka novou rozhlednu U Jakuba, nedaleko Valtínova.Bohužel se sem autobusem moc nedá dostat, musíte do Valtínova dojet autem nebo na kole, ale po silnici, protože ani cyklostezkami zdejší kraj neoplývá.Můžete zaparkovat buď u horního kostela a jít po silnici na dolní okraj obce  nebo na dolním okraji obce v…
Od rybníčku Aladáru už to bylo ke Zvůli jen slabého čtvrt kilometru. Tato veliká umělá vodní nádrž obklopená hvozdem připomínala spíše jezero a z rybníků viděných mnou v oblasti České Kanady se mi (krom spodní nád…
Představujeme vám nádherný rybník, nacházející se v příjemném prostředí Křižanovské vrchoviny nedaleko Městečka Rožnov. Přímo u rybníka, na okraji krásného lesního porostu, se rozprostírá…
Obec Strmilov leží v okrese Jindřichův Hradec asi 7 km severně od městečka Kunžak nad údolím Hamerského potoka, 545 m nad mořem. Její historie zasahuje až do 13. století. V roce 1294 byla již mě…
Naučná stezka na Ďáblovu prdel od kaskád rybníků vystoupá až na vrchol zalesněného kopce, kde se na palouku vypíná jeden z nejbizarnějších a nejznámějších žulových útvarů České Kanady. Pokud si myslíte, že se j…
Peršlák-nejsevernější bod Rakouska-Senotín-Jakubův vrch-minipivovar Vladislav Poslední den vyjíždíme na jih. Na úplný jih až k rakouské hranici. Nebude to nejjižnější bod ČR, který se nachází pod Vyšším Brodem, ale stavíme se u nejsevernějšího místa Rakouska, což není totožné. I když to není daleko od sebe. Prvním cílem je tedy Peršlák. Předtím jsem toto jméno nikdy neslyšel. J…
Trasou Jindřichův Hradec - Dačice občas projíždíme. Naposledy loni na podzim, když jsme jeli do Znojma. Na rozhledně jsme se však zastavili o rok dříve, když jsme jeli do Drnholce.  Rozhledna se nachází v oblasti …
Dřevěná rozhledna u Valtínova v okrese Jindřichův Hradec se nachází na Havlově hoře a nese jméno U Jakuba. Stavba rozhledny byla zahájena v roce 2012 a otevřena 1. 7. 2013 na místě kde v 50. až 80. letech 20. stol…
Česká Kanada z výšky
Česká Kanada se může pochlubit teprve nedávno otevřenou rozhlednou U Jakuba, která se nachází nedaleko Valtínova na silnici z Dačic do Jindřichova Hradce na Havlově hoře. V létě je dobře přístupná na kole po asfaltu, v zimě na běžkách po nespočtu krásných tras v okolí. Jednu z nich bych ale přesto upřednostnil a doporučil. Zanechte auto (nebo vystupte z autobusu) v obci Český Rudolec. Za pohled z dostatečné…
Vrch (738 m) leží asi 5 km jižně od Kunžaku a asi 25 km jihovýchodně od Jindřichova Hradce. Hora byla v minulých dobách místem, kde se setkávaly hranice Čech, Moravy a Rakouska. Na jejím vrcholu byl hraniční mez…
Zvu vás na výlet s dětmi (nebo bez nich) na nenáročný pohodový výlet do přírody. Podíváme se do České Kanady, čili na Jindřichohradecko, na polosamotu Rožnov a do Kaprounu, jehož vlakovou zastávku proslavil …
Obec Český Rudolec bývá nazývána s určitou nadsázkou "moravskou Hlubokou". Leží asi 8 km jihozápadně od Dačic v okrese Jindřichův Hradec na Bolíkovském potoce 505 m nad mořem. Prochází tudy silnice do Slavonic a na hraniční přechod do sousedního Rakouska. Historie V první polovině 14. století zde byla postavena gotická vodní tvrz, o níž zápisy uvádějí, že byla majetkem…
Zámek se nachází v obci Český Rudolec na Jindřichohradecku v Jihočeském kraji. Zámek je nepravidelná čtyřkřídlá dvou- až třípatrová stavba, uzavírající obdélný dvůr. Zámek má velkou hrano…
Landštejn (hrad)
Landštejn je jednou z nejrozsáhlejších a nejlépe zachovaných hradních zřícenin u nás. Landštejn, který stojí v příjemné lesnaté krajině na jednom ze žulových vrchů Novobystřické vrchoviny, od pradávna střežil hr…
Telč leží na Jižní Moravě, východním směrem od Jindřichova Hradce. Telč je označován jako jedno z nejkrásnějších moravských měst, historické centrum města bylo zapsáno do seznamu památek UNESCO. Městečko se rozkládá v jižní části Českomo…
Slavonice leží v Jižních Čechách, jihovýchodním směrem od města Jindřichův Hradec a v těsné blízkosti hranice s Rakouskem. Město se rozprostírá na území přírodního parku Česká Kanada a je…
Jindřichův Hradec leží v Jižních Čechách, severovýchodním směrem od Českých Budějovic. Jihozápadním směrem od města se rozkládá chráněná krajinná oblast Třeboňsko s rozlehlou soustavou…