Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Sobota 3. dubna 2010

Počasí: slunečno ráno 0°C, odpoledne až 16°C

Propast Macocha

Tentokrát jsme se vypravili objevovat jeskyně Moravského krasu, vyjeli jsme asi v 7:15 směr Náměšť nad Oslavou, Velká Bíteš, Tišnov, Blansko a asi tak v 8:40 dojíždíme na místo určení do Skalního mlýna. Zde nás hned zkásli za parkovné, ale s tím jsme počítali. Tak jsme zaparkovali a šli si koupit lístky na prohlídku Punkevní jeskyně, které jsme měli předem objednané (musí se objednat telefonicky), k prohlídce je také plavba na lodičkách po říčce Punkvě, ale dnes byla plavba kvůli velké vodě zkrácena pouze na 300 m. Poté jsme u vedlejší přepážky koupily lístek na vláček a lanovku. Vláček k Punkevní jeskyni nám jel až za 20 minut a tak jsme měli ještě čas na prohlídku tamních obchůdků se suvenýry. Po prohlídnutí obchůdků jsme šli na vláček, kde nám pan strojvedoucí štípnul lístky jako za starých časů. Vláček nás překrásnou krajinou dovezl až k Punkevní jeskyni. Zde jsme opět měli chvíli času a tak jsme si šli prohlídnou další obchůdek se suvenýry, kde nám paní ukázala tamější poklad z jeskyní, krápníky z jeskyně 3 mil. let staré. Potom jsme šli už na zmiňovanou prohlídku jeskyně. Uvnitř jsme mohli spatřit všechny různé druhy stalaktitů, stalagnitů a stalagnátů. Později nás průvodkyně zavedla do propasti (Macochy), kam jsme se později jeli podívat lanovkou. V propasti nebylo průvodkyni vůbec slyšet a tak ti, co byli vzaději neslyšeli vůbec nic. Prohlídka poté pokračovala na lodičkách. Průvodce na lodičkách nám říkal, že se asi brzy potopíme, ale nakonec jsme se nepotopily. Po chvíli jsme zastavily na jedné zastávce, kde jsme se šli podívat na další krápníky. Po prohlídce jsme šli zase zpátky na lodičky a dojeli po říčce Punkvě zase zpět odkud jsme vypluli. Poté jsme šli na lanovku, která nás vyvezla nad propast Macochu. Pohled dolů byl překrásný, ale spadnout by tam nechtěl nikdo z nás, jak podle pověsti tam zlá macecha hodila Jeníka, který se nakonec zachránil a byl z propasti vytažen. Tak to bylo něco málo o pověsti a dále jsme se šli podívat na dolní můstek propasti, kde se nachází pamětní deska klubu českých turistů. Nějaký blázen seděl na zábradlí horním můstku a vykláněl se dolů. Po cestě z dolního můstku jsme také odlovily kešku a šli si sednou do tamější tur. chaty na pivo a limonádu. Turisty se to tu jenom hemžilo a to ještě nebyla sezóna. Poté jsme sjeli lanovkou zpět k Punkevní jeskyni. Zde jsme nakoupily nějaké ty suvenýry (krápníky, tur. známky), ale vláček zpět do Skalního mlýna jsme už nestihly. A tak jsme se vydali dolů pěšky a šli jsme k pokladně ke Kateřínské jeskyně. Zde jsme měli asi 45 minut čas a tak jsme posvačily a šli na prohlídku. Tato prohlídka byla asi lepší než předchozí, nejvíce se nám líbila čarodějnice, která byla dominantní pro tuto jeskyni. Po prohlídce jsme ještě nakoupily pár suvenýrů a protože zde bylo draho tak jsme se vypravily najíst do blízké vesnice Lažánky. V restauraci měli dobré jídlo za dobré ceny a tak jsme si velice pochutnali. Najedli jsme se a zhruba v 16:00 jsme zahájily cestu domů. Výlet se nám moc vydařil, vyšlo nám i počasí a všechno se tak nějak vydařilo.

Zajímavosti a odkazy : Moravský kras patří mezi nejvýznamnější krasové oblasti ve střední Evropě. Na celém území je známo více než 1100 jeskyní, z nichž pět je přístupných veřejnosti. Punkevní jeskyně s možností plavby na podzemní říčce Punkvě spojené s prohlídkou dna propasti Macocha, Kateřinská jeskyně, která je známá unikátními hůlkovými stalagmity, jeskyně Balcarka s bohatou a barevnou krápníkovou výzdobou a Sloupsko-šošůvské jeskyně, tvořené mohutnými chodbami a podzemními propastmi. Více informací o této oblasti se dozvíte na stránkách http://www.moravskykras.net.