Kroměříž

Město Kroměříž získalo přezdívku Hanácké Athény. Historické jádro města leží na pravém břehu řeky Moravy. Nejvýznamnější památkou Kroměříže je do UNESCO zařazený Arcibiskupský zámek se zahradami. V Kroměříži najdeme i zachovalou židovskou čtvrť.

Tipy na výlety Kroměříž (71)  Zámek Chropyně / Kazatelna v Chřibech Ubytování Kroměříž
Turistické cíle / Mapa Kroměříže Bystřice pod Hostýnem / Svatý Hostýn Rozhledna Kelčský Javorník
Východní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Východní Morava

Hanáckou lautr rovinou - 1.(Břest, Žalkovice a Kyselovice)

Fotografie (39)  • Foto: Franta

Na tuhle túru jsem odjížděl s hlavou plnou obav. Jakožto Valach mám k nížinám vrozenou averzi, ale když jsem předloni absolvoval výšlap vedoucí hanáckou pahorkatinou a neklepla mne přitom pepka, měl bych snad zvládnout i tuhle cestu. Dle map.cz se na mnou vymyšleném okruhu přes pět dědin nacházela spousta památek i jiných zajímavostí, no a pokud by se mi snad někde udělalo nevolno, mám sebou pro sichr v batohu prázdný igelitový pytlík. Ale doufám, že až k takovému tragickému finále nedojde – když jsem mohl přežít dva roky vojenské služby v místě, kde byl nejvyšším bodem 5 m vysoký násep železniční trati a jediné dva kopečky vyplňovaly horizont daleko v Rakousku, měl bych dát i tohle!

náves v Břestu

Na dnešní první říjnovou sobotu má být sice hezky, ale po ránu je už dost kosa, jak jsem zjistil po výstupu z trajflu u otrokovického vlakového nádraží. Na rychlík do Prahy na peroně čekalo snad dvě stovky lidí, mne ale do mého startovního místa – Břestu, odvezl poloprázdný osobáček.

I tady byla na zastávce zima jak v ruském filmu, neboť sluníčko vyhoupnuvší se nad obzor bylo ještě notně zubaté. Organismus zahřála bleskurychle odbytá snídaně, hlavně ale zapálená camelka... no a po jejím vyhulení nezbylo než dát kulise vzdálených Hostýnských vrchů tiché „Ádios“ a vydat se k půl kilometru vzdálené dědině obklopené doširoka a dodaleka terénem v podobě ani trochu nakloněné roviny.

kostel sv.Jakuba většího s ohradní zdí

Do Břestu jsem kráčel po silnici doprovázené modrou tur.značkou (vedla odtud dál do Chropyně), další moje trasa ale směřovala místy, kde si značkaři štětcem o nějaký sloup ještě neškrtli. Po chvilce moje nožky minuly začátek zástavby obce, jíž dnes obývá okolo 950 obyvatel a o něco dál už kráčely po pěkně upravené parčíkové návsi. V jejím středu se vlevo od cesty za ohradní zdí se střílnami a pod korunami staletých lip ukrýval kostel sv.Jakuba Většího. Tento jednolodní chrám s vysokou věží zvonice nad vstupním průčelím pochází z půli 16.století a dnešní podobu získal barokní přestavbou v roce 1708. Naproti kostelu stojí bývalá renesanční fara, před níž stojí skulptura Panny Marie Hostýnské.

Průchodem ve zdi jsem zamířil ke kostelním dveřím, stiskl kliku (kupodivu bylo otevřeno), ale po nakouknutí do interiéru hodil bleskurychlou zpátečku, neboť v chrámu se zrovna sloužila ranní mše.

Trošku zklamán tím, že si vnitřní prostory neprohlédnu, jsem pokračoval dál návsí. Vzápětí mne na ní upoutaly další zajímavé objekty. A to budova radnice a obecního hostince „U Slovanské lípy“, vzniklá 1863. Kromě kostela a ohradní zdi je památkově chráněna i Národní škola ze začátku 20.století. Za první republiky byla rozšířena a po sametu (1997) před ni umístěna busta T.G.Masaryka.

Foto: Franta

Z návsi jsem uličkami zamíříl severním směrem na konec dědiny a přitom ocenil činnost slunce, které už konečně procitlo a svými zatím nízko vystřelovanými paprsky vypíchlo detaily starších fotogenických stavení, okolo nichž jsem procházel. Pak už jsem se ocitl na periférii této velké dědiny a přede mnou se na planině vypínal nejdominantnější prvek nejen Břestu, ale i dalekého okolí – vysoká vodárenská věž. Cestou k ní jsem si v hlavě přehrál útržky toho, co jsem se včera na netu o Břestu dočetl:

Původní stará slovanská vesnice nese jméno po jilmu, kterýžto strom se tehdy v okolí vyskytoval v počtu víc jak hojném a místní jej nazývali „břístkem.“

další pamětihodnosti návsi

Začátkem 13.století se ves stala majetkem nově založeného velehradského kláštera, jemuž ji daroval moravský markrabě Vladislav Jindřich. Břest byla často zastavována a zpětně vykupována a za Václava z Ludanic se stala součástí chropyňského panství. Roku 1615 dědinu odkoupil olomoucký biskup a kardinál František Dietrichštejn a v majetku církve zůstala až do roku 1848. V tomto revolučním roce se v Břestu konalo velké shromáždění lidu, které požadovalo svobodu slova, tisku, zrovnoprávnění českého jazyka s němčinou a hlavně zrušení povinné roboty. Po roce 1848 se v obci nacházela olejna s výrobou produktu z konopného semene, cihelna, lihovar, konzervárna a pivovar. Kromě vodního mlýna na katastru obce stával i mlýn větrný, ten ale roku 1956 vyhořel.

Rozvoj zámožné hanácké vsi byl v minulosti „zabržděn“ pouze v období třicetileté války vpádem vzbouřených Valachů, kteří zlikvidovali kostel a faru... a dál už jen několika většími požáry. Zajímavostí je, že dědina byla stavěna po vzoru měst a ze dvou stran ji uzavíraly brány. Nejstarší zástavbu se nachází na návsi, okrajové části lemují novodobá rodinná stavení.

7.května 1945 zde proběhl jeden z posledních bojů druhé světové války – tzv. „Bitva o Břest“, ve které padlo 31 mužů. Další rozvoj obce nastal po sametu a úsilí místních bylo korunováno roku 2000, kdy Břest získal v rámci Zlínského kraje ocenění „Vesnice roku.“

Foto: Franta

Nyní se už ale nacházím před vysokou vodárenskou věží, jejíž stavba započala roku 1967. Zároveň k ní zbudován vodovodní řád o délce 650 m. Vodojem na vrcholku věže o objemu 500 metrů krychlových byl dokončen roku 1971 a věž se stala jakýmsi majákem oživujícím okolní plochou krajinu.

Roku 1968 byl dobudován dálkový vodovod směrem na Chropyni. Spravujej jej VaK Kroměříž a.s. a severně od Břestu se rozprostírá rozlehlé území, z něhož je za pomoci deseti vrtů a dvou násoskových řádů jímána kvalitní podzemní voda. Kromě Břest vodojem zásobuje takutinou H20 také vesnici Žalkovice, Kyselovice, Plešovec a 4 km vzdálené město Chropyni.

U vodojemu nastal zádrhel: moje původní trasa měla okolo něj polní cestou směřovat do Žalkovic, jenže areál i s komunikací byl do velké dálky oplocen, takže nezbylo, než odtud po jiné polní cestě odkráčet kilometr k západu a do Žalkovic dospět po asfaltové komunikaci. Byla to docela štreka, zajímavá jen v půli, kdy se mi nalevo naskytl pohled na lán pole částečně zaplavený minulými dešti a v této obří kaluži hlasitě dováděli racci z blízkého Chropyňského rybníka. Městečko Chropyně vzdálené odtud jen pár kilometrů přitom bylo mezi větrolamy také dobře vidět.

Pak už jsem dospěl do Žalkovic, ale protože mne trochu z toho asfaltu bolely hnáty (mám na nohou nové, ještě „nerozchozené“ turistické boty), centrum obce s kostelem sv.Mikuláše si nechal na jindy a pokračoval po silnici k mostu přes Moštěnku. Na konci dědiny mne zaujalo poslední stavení ozdobené květinami a za ním před říčkou políčko plné velikých dýní.

Silniční most nabídl na Moštěnku (proti proudu i po proudu) pěkný výhled a její vyvýšené travnaté břehy - na jedné straně lemované shluky keřů a osamělými stromy a na druhé stromořadím, vytvářely líbivou přírodní scenérii.

(Moštěnka pramení v nadm.výšce 785 metrů na západním úbočí Kelčského Javorníku a po 44.5 kilometrech svého toku se vlévá u kroměřížské místní části Horní Zahrady do Moravy.)

Foto: Franta

Když jsem pak - trochu s odstupem od řeky - po silnici kráčel směrem k další dědině, narazil jsem v příkopu u cesty nejprve na přejetou myš, poté na krysu a záhy i na dalšího nebohého živočicha, jemuž učinila konec kola nějakého vozidla – na bobra!

Hned za zatáčkou se vylouplo panoráma další dědiny – Kyselovic, jimž na velkou dálku dominovala 37 m vysoká věž zvonice kostela sv.Andělů strážných.

A tady už se okolo mne rozprostírala ta nejryzejší hanácká rovina, a protože se má očička nemohla svou sítnicí zachytit o žádný kopeček (ty tu prostě široko daleko neexistovaly!), hnán pudem sebezáchovy jsem bystře spěchal k té výškové kulise dědiny, bych mysl zaplnil pohledem alespoň na něco pozitivního. Nakonec toho bylo ve vesnici k vidění daleko víc, takže zkolabování organismu bylo zažehnáno...

Foto: Franta

Obec Kyselovice leží asi 3.5 km východně od Chropyně. V minulosti spadaly pod farnost sousedního Vlkoše, ale od roku 1900 místní začali usilovat o vlastní svoji. Kromě dnes již neexistujícího barokního zámku tady byl ve stejném období vystavěn i malý zámek - tzv. „zámeček,“ jenž byl začátkem dvacátého století adaptován na faru a zároveň vznikl na severním konci obce i hřbitov.

Kostel sv.Andělů strážných byl v novogotickém duchu vystavěn roku 1906. Je dlouhý 33 m, široký 10 a vysoký 12 metrů. Hranolová věž zvonice se vypíná nad vstupním průčelím orientovaným poněkud nezvykle k severu a presbytář se nachází na opačném konci chrámu. Průčelí v nikách zdobí skulptury Panny Marie a sv.Petra a Pavla. U svatostánku je umístěn mramorový kříž z roku 1906.

na severním konci Břestu

Kyselovice jsou hanáckou obcí s necelými 500 obyvateli. Patří k nejstarším vesnickým osídlením na Kroměřížsku, což dokládá zmínka v análech z roku 1078. Tehdy byla darována nově vzniklému benediktinskému klášteru . V první čtvrtině 18.století se Kyselovice staly majetkem šternberského augustiniánského kláštera. Řád ve vsi nechal roku 1723 vystavět barokní zámek obklopený hospodářskými objekty (patřil k nim i mlýn) a také další stavení označované jako „zámeček.“ Zatímco ten byl roku 1900 adaptován na faru, velký zámek byl přestavěn na parní mlékárnu a později zbourán.

První přízemní škola stávala uprostřed návsi. Jelikož se časem natalita místních dost zvýšila a dětí přibylo tolik, že se do školních škamen všechny nevlezly, byl starý objekt zbourán a namísto něj vyrostla škola nová, větší a patrová. Žáci ji navštěvovali až do roku 1976, poté byla výuka zrušena a děti začaly dojíždět do škol v sousedních obcích.

Bývalá škola prošla roku 2000 rekonstrukcí, po níž je zde místním k dispozici společenská místnost, zkušebna kyselovického pěveckého sboru a tělocvična.

Od kostela se severním směrem rozkládala obdélná, dlouhá a díky plochám parčíkové zeleně i malebná náves. Jako na každém takovém správném vesnickém prostranství ani tady nechyběl objekt přízemní hospody, kyselovická dnes nese název R.-KLUB.

Foto: Franta

Z první parčíkovité plochy vystupuje Pomník padlým I.světové války. Obdélník zeleně uprostřed návsi krášlí barokní skulptura sv.Jana Nepomuckého. Neznámý umělec ji před polovinou 18.století zrobil z jemnozrnného maletínského pískovce v nadživotní velikosti.

V další „zelené“ ploše se ve stínu stromů ukrývá leštěná pamětní deska, upomínající na to, že kyselovická náves byla na náklady místního MNV upravena roku 1960 (k 15.výročí osvobození ČSSR) a ty ostrůvky zeleně nesou název „Růžový park.“

Další pozoruhodností - kromě místních velmi pracovitých lidí (každý dělal něco na baráku anebo zahradě) - byla u křížovatky hlavních cest umístěná socha sv.Vendelína. Ta byla z jemnozrnného maletínského pískovce zrobena roku 1768 a poslední rekonstrukcí prošla 2010.

O rok později bylo renovováno i sousoší Piety, kterí jsem minul o čtvrt kilometru dál v zástavbě u silnice vedoucí směrem na Vlkoš. To sice kvůli disproporcím postavy Panny Marie a Ježíše napůl ležícího v jejím náručí žádným uměleckým dílem není, ale za pozornost rozhodně stálo.

Foto: Franta

Za obcí jsem si ještě krátce prohlédl malý místní hřbitov a poté už azimut pochodu nastaven po silnici směr sever, kde na mou zvědavou návštěvu čekala další hanácká ves s „hrůzostrašným“ jménem Vlkoš...

Poslední aktualizace: 22.3.2024
Autor: Franta

Břest

Příspěvky z okolí Hanáckou lautr rovinou - 1.(Břest, Žalkovice a Kyselovice)

Břest - vodárenská věž
Vypíná se z okolní roviny severně od obce a její stavba započala roku 1967. Zároveň k ní zbudován vodovodní řád o délce 650 m. Vodojem na vrcholku věže o objemu 500 metrů krychlových byl dokončen roku 1971 a vě…
Sídlo se rozkládá v hanácké rovině, asi půl kilometru západně od železniční trati z Břeclavi do Přerova, od stejnojmenné vlakové zastávky za Hulínem. Od ní obcí prochází modře značená tur.trasa pokračující dále…
Stojí ve středu obce na protáhlé návsi, od které je oddělen ohradní zdí, za níž se v minulosti u chrámu rozprostíral hřbitov. Jedná se o obdélný jednolodní orientovaný svatostánek, nad západním průčelím se vypíná …
Pěkný pohled na říčku nabízí silniční most na severním okraji Žalkovic, za nímž podél toku Moštěnky pokračuje komunikace do Kyselovic. Vyvýšené travnaté břehy nad říčkou zaujmou působivou přírodní scenérií, k čemu…
Chropyně a její vodní plochy
Samá voda, samá voda... chtělo by se říct při pohledu do mapy na okolí hanácké Chropyně. Ve skutečnosti je tohle město bezprostředně obklopeno jen dvěma velkými rybníky - Hejtmanem a Zámeckým, ale v minulosti j…
Město Hulín leží šest kilometrů severovýchodně od Kroměříže a rozkládá se na obou březích řeky Rusavy. První písemná zmínka pochází z roku 1224. Nejvýznamější památkou Hulína je románský portál, který je nejcennějším prvkem dochovaného torza románské části stavby kostela sv. Václava.
Chropyňský rybník je chráněné území rozprostírající se od jižního okraje městečka Chropyně, které leží severním směrem od města Kroměříž. Městečko Chropyně najdeme v oblasti nazývané úrodná Haná a podle pověsti …
V druhé části našeho výletu opouštíme Kojetín a odjíždíme na návštěvu sousední Chropyně. Ano, tušíte správně – vidět království vládce Ječmínka se nám zachtělo! A také ty velké Chropyňské rybníky... vždyť když se …
Svatý Jiljí býval ve středověku velmi oblíbeným světcem - než se stal opatem kláštera, býval poustevníkem a podle legendy se prý živil mlékem ochočené laně. Tomuto patronovi byl zasvěcen i kostel, který je hlavní …
Na zámek krále Ječmínka v Chropyni
Sídlo bájného hanáckého krále Ječmínka, zámek v Chropyni, najdete šest km SZ od Kroměříže, ve Zlínském kraji. Renesanční zámek je nejkrásnější památkou města, dnešní pozdně renesanční stavba stojí na místě střed…
Nejkrásnější památkou města Chropyně, nacházejícího se na Kroměřížsku ve Zlínském kraji, je zámek, který stojí při okraji náměstí. Dvoupatrová obdélná zámecká budova má fasády kombinující renesanční a barokní prvk…
V jednom krásném letním nedělním odpoledni jsme se vypravili autobusem do města Kroměříže a za jeho zajímavostmi.Kdysi jsme sem šli pěšky asi 8 km od Záhlinických rybníků z Tlumačova,protože to byl ale jen půldenní výlet,dnes jsme se odvezli pohodlně autobusem. Kroměříž nalezneme na střední Moravě v SZ části Zlínského kraje - na březích řeky Moravy. Od nádraží jdeme do centra…
Město Hulín se rozkládá severovýchodním směrem od města Kroměříž a v oblasti Hornomoravského úvalu. Hulín leží na obou březích řeky Rusavy. Jižním směrem od Hulína je soustava několika vodních ploch. Na levém bř…
Chropyně je nevelké hanácké město s pěkným dvoupatrovým zámkem se štíhlou věží. Město se rozkládá severním směrem od města Kroměříž, v jižní části oblasti Hané a na soutoku Malé Bečvy a říčky Svodnice. Chropyně leží v prostoru mezi tokem říčky Svodnice a řeky Moštěnky. K městu byla jako jeho místní část připojena malá obec Plešivec a společně mají 5500 obyvatel. V Chropyni se…
  Co ještě zbývá napsat nového a neotřelého o známém přírodním skvostu, který se nachází v historickém jádru města pod arcibiskupským zámkem a je přitom dílem lidských rukou? Zdálo by se, že už téměř nic. Př…
Kroměřížská Podzámocká záhrada, ktorá sa nachádza medzi arcibiskupským zámkom a riekou Morava je zaradená medzi pamiatky UNESCO. Svojou rozlohou viac ako 47 hektárov patrí medzi najväčšiu historickú záhradu v Česk…
Mnoho z vás jistě navštívilo historické město Kroměříž, které zkrášluje nádherný Arcibiskupský zámek a jeho dvě zahrady - Podzámecká a Květná. Při naší poslední návštěvě města jsme neodolali projít se Podzámeckou …
Už jste navštívili MINI ZOO v Podzámecké zahradě u Arcibiskupského zámku v Kroměříži ? Je to meší ZOO, naleznete ji hned za branou u zámku, pokud vstupujete ze strany od náměstí. Po levé straně stojí velké voliéry…
Arcibiskupský zámek s areálem Podzámecké zahrady v Kroměříži ve Zlínském kraji stojí opravdu za návštěvu. Z interiérů zámku jsme obdivovali Sněmovní sál s nástropní malbou a křšťálovými lustry. Také Manský sál s r…
Je krásné nedělní dopoledne a my vyrážíme autobusem do Města Kroměříže za jejími památkami a zajímavými zahradami. Když projíždíme Záhlinicemi, vybaví se nám vzpomínka na loňský výlet: Byli jsme na jaře prozkoumat…
Zámek Kroměříž
Arcibiskupský zámek Kroměříž se nachází ve Zlínském kraji a patří k nejvýznamnějším památkám na Moravě. Zámek Kroměříž byl v roce 1998 zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Na rozdíl od mnoha jiných památkových objektů, v minulosti zpřístupnil téměř všechny své prostory, což znamená, že v současnosti si návštěvníci mohou vybrat z pestré nabídky…
  Nikdy se neptejte Valachů, kdy "pojedou do Kroměříže" ! Zdánlivě nevinný dotaz má pro toto etnikum příchuť veliké hořkosti : v období 30.leté války bylo město dobyto a vypáleno švédskými vojsky, v jejichž čele t…
    Hlavní náměstí v půvabné Kroměříži nese právem označení "Velké," neboť zabírá plochu o rozloze asi 100 x 130 metrů a nachází se v samém epicentru historické části města. Původní rynek vznikl už někdy ve druhé …
Barokní Arcibiskupský zámek s  areálem  Podzámecké zahrady a zámeckou vyhlídkovou věží dominuje historickému centru města Kroměříže. Poslední dubnovou sobotu byly hlášeny bouřky, přesto se  přes naši r…
Kouzelné zahrady v Kroměříži (Květná a Podzámecká zahrada) Kroměříž je sice historické město, ale zas nic moc zajímavého na něm neshledávám. Zámek - celkem nudný (s dětmi tam raději nechoďte vůbec). Krásné náměst…
   Nachází se na "kopci" v nejhořejší části historické zástavby města. Přestože dosahuje rozměrů pouhých 75 x 40 m, skvostné budovy, lemující jeho obvod, řadí toto náměstí k těm nejvýstavnějším.…
Kroměříž leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Přerov. Kroměříž je z větší části postaven na levém břehu řeky Moravy. Město se rozkládá v Hornomoravském úvalu a bývalo označováno jako Hanácké Athény. Krom…
Ke Květné zahradě přijedeme autem po ulici Gen. Svobody v Kroměříži. Květná zahrada byla vybudována italskými architekty F. Luchesem a G.B.Tencallou. Byla založena v 17.století biskupem Karlem II. z Lichtensteina.…
Kroměřížská Květná záhrada, založená v druhej polovici 17. storočia, je príkladom prelomovej fázy vývoja europského záhradného umenia. Na jednej strane je unikátnym dokladom tradície neskoro renesančnej zahrady ta…