Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Indie

Hampi : určitě nejúžasnější místo, které jsem navštívil !

Hampi je urcite nejuzasnejsi misto, ktere jsem doposud navstivil. Ted nemluvim o duchovni intenzite ci vyznamu - ale spise ciste z pohledu smysloveho vnimani - takovou kombinaci prirodni krasy, historie kralovskeho mesta a prastarych chramu - jakou vytvari historicko prirodni reservace Hampi nenajdete nikde jinde na teto planete. Ne ze bych toho moc projezdil, ale dokonce i Dzada Bharata - americky cestovatel - ktery sestavil uzasny pruvodce s nazvem India - svata mista a chramy, ktery pouzivam, tam pise, ze si nikdy nedokazal predstavit, ze takove misto na svete existuje.
 Ti z vas co byli v Adrspaskem skalnim meste nebo na broumovsych stenach mohou mit matnou predstavu - kdyz k uzasnemu projevu skalnich labyrintu a mest - ktere se tahnou na rozdil od naseho adrspachu, kam az oko dohledne, nejakych 50 km ctverecnich a jsou to take mnohem vyssi skaly - ale k tomu musite pridat uzasnou reku s mnoha rameny a palmovymi haji okolo - spousta jine zelene a ptactva ruznych stromu jak listanatych tak kaktusu, kokosu a bananovniku - mnoho ptactva a hlavne pozustatky pradavneho Empiru - kralovskeho mesta s vice jak 500 dochovanymi monumenty roztrousenymi tu a tam po cele krajine - coz dohromady vytvari velice specielni, uzasne a dech berouci misto - k tomu super klima, teplicko a slunecno ... opravdu moc pekne.
Najdtet tu ruzne chramy - nekolik velkych a spusta malych ruzne v udolich na previsech i vysoko v horach a taky obrovsky areal kralovskeho palace ktery obklopuje vysoka zed a ktera zahrnovala na 450 budov. Vetsina z techto budov a monumentu jsou zriceniny a casti nebo jen zaklady a o to vetsi to ma kouzlo. jeden chram Pana Sivy je funkcni a nachazi se v centru hampi - chram jizniho stylu s velkym Gopuramem jako branou a vnitrnim arealem s oltarem vzadu. Pak je tu spousta rozmanitych chramu zasvecenych Krisnovi, Sivovi, hanumanovi, ganeshovi, Narasimhovi ale nejsou funkcni - to znamena nejsou tam Bozstva a je to spise jako pamatka - dve nejvice dochovala mista - Vithalla Temple a palace Kralovny
Hampi je pozustatky, kdysi velice mocne kralovske rise, ktera byla znama pod jmenem Vijayanagar - mesto (nagar) vitezstvi (vijaya) a ve sve spicce bylo povazovano za vyznamnejsi nez Rim a nejopuletnejsi mesto sveta. Kralovska dynastie dvou telugu princu Harihaka a Buka (kteri mesto zalozili) a jejich nasledovniku byla nejmocnejsi z cele Indie po dve stoleti mezi 1350 az 1550. V te dobe obyvalo mesto 500 000 lidi a rise mela armadu, ktera citala na milion vojaku. V roce 1550 se muslimsti vladci a mogulove spojili a spolecne dobyli a zmasakrovali mesto. V te dobe bylo mesto a chramy z velke casti zniceno.
Dneska zije v Hampi jen asi 2000 mistnich obyvatel a je to vylozene turisticke misto, ktere zije z cizincu. je tady spousta moznosti ubytovani, restauraci, obchudku, internet a cestovnich kancelari - vse pro cestovatele a turisty.
Z duchovniho hlediska je to vyznamne jako misto zabav Pana Ramacandry. Hampi a nedaleke (7km) mestecko Kishkinda (ktere je zmineno v Ramajane) je misto kde se princ Rama setkal se Sugrivou a Hanumanem - kdyz hledal se svym bratrem Laksmanem unesenou Situ.
Je zde take misto kde se Siva potkal s Parvati ( jeji jine jmeno je Hampi) a kde probehla velka svatba Pana Sivy a Jeho vecne manzelky Umy (parvati).
Uprostred Hampi je velka hora Matdanga hill kam vede skalista cesta - a na tuto horu se uchylil Sugriva s Hanumanem pote co je Vali vyhnal z kralovstvi.
Hned prvni rano jsem  jeste za tmy vystoupal na tento kopec a na jeho vrcholu objevil zbytky krasneho opusteneho chramu - sedl jsem si na horu zpival mantru a ocekaval prichod Boha slunce. Mesic byl blizko uplnku a byl velice mocny a ve chvili kdy zmizel z me vize se zacal obevovat bozska zare slunce. Zpival jsem co nejpozorneji sve mantry a kolem tu a tam prosli opice. Ze svych zkusenosti jsem byl trochu rozruseny, protoze jsem sedel na uskali a pode mnou velky spad, ale vypada to ze tyto opice jsou opravdu od Ramacandry, protoze me jakoby s uctou obchazely a vyadavali priznive vibrace. Po chvili jsem se uklidnil a vida za chvili prisla jedna a sedla si snad jen dva metry ode me a jakoby poslouchal mou mantru. Sedela asi 5 minut uplne v klidu a pak zase odesla. Nepoznal jsem jestli odesla znechucena kvalitou me mantry nebo naopak uspokojena mou oddanosti a zpusobem jak vyslovuji svata jmena Pana a specialne to jejich Rama Rama. Kazdopadne to byl nakonec prizniva realizace.
Tesne pred vychodem slunce se prozene kolem mne asi osmiclenna skupinka ruskych turistu a jedna zenstina narika a place ze uz nemuze dal a ten jeji ji tlaci do zadecku a prosi a prosi uz jenom kousek ma draha a budeme tam a ona place a place. jak romanticke....
jak vyjde slunce prochazim se take v templu na vrcholu a mluvim s jednou ruskou - spise ukrajinkou z kijeva, zna oddane a umi polsky - tak chvili mluvime cesko-polsko rusky :)
V Hampi jsem zustal tri dny - pres dve noci a to bohate stacilo k tomu abych pokryl vse podstatne - udelkal jsem dva treky - jeden 18 km a druhy asi 12 km a videl vsechny krasne chramy a prosel i kralovske budovy vzdalene 7 km od Hampi ve vesnici Kamalapur - vykoupal jsem se ve svate rece Tungabhadra a potkal mnoho cizincu, tturistu z celeho sveta - nekteri velice mily a otevreni lide - jini trochu ztazeni az neosobni a jini zase prilis pysni a nafoukani - nevadi na planete je mista dost pro vsechny. Jinak na toto misto prijizdeji lide vseho druhu - mladi i stari, slusni i mene slusnejsi, snobsti a chudi tulaci - je to lakave pro vsechny - obytna zona je rozdelena do dvou casti rekou Tungabhadrou a v te centralni bydli vice ti denni turiste vcetne me :) a za rekou bysli spise ti nocni turiste - coz jsou vetsinou mladi lide kteri stavaji pozde a pak se valej u reky a az po zapadu slunce jim to zacina - nocni party v mezinarodnim roji tel za doprovodu orientalni hudby, omamneho koure a prilozitostnych volnych vztahu... jen at se ta karma promicha a v mysli vzdy muze byt jeste vetsi zmatek nez je - hlavne ze to citime ne ? it is cool boy - you are free like the bird in the sky - just realize it - take a dope it will help you - jak lstiva je iluze a jak nepropustne jsou jeji site - mentalni podvod a smyslove zmateni - zustavame zviratky, ktere jen koukaj, poslkouchaj, chutnaj, hmataj a cuchaj - smysly a smyslove predmety a mocne kvality prirody a v tom ty touhy a osudy - reka zivota - lidsky zivot je nadeje pro skutecny rozvoj a postup - proc to promrhat zvirecimi cinnostmi ? byt vypadaji sebelepe - oblecene do sofistikovanych forem zaslepujici zare iluze - ne dekuji dnes nebudu...
No a tak potkavam kluky indicky z Pushkaru co tady maji shop z hadrama a minulej rok trhli balik, ale letos jen narikaj a tak jen cumej po bilym mase - no jo sam to vis, je krize - musis se to naucet snaset , lepsi uz to asi nebude, lidi setri, maji strach z budoucnosti - na dovolenou do Indie se uz moc nepohrnou - tedy ti komercni turiste ovsem ze - pro spiritualisty tzv krize nema velky vyznam
no a taky jsem potkal mlady lidi z rakouska a brazilie a californie a mladyho kluka z Francie co po ranu foti slunce a ptaky a taky mladyho rusa co ma jen tri tydny dovolene z prace ale Indie se mu fakt libi a taky mladou francouzsku co jezdi sama okolo a mysli ze vsechno vi a je pritom nafouknuta jak balon :)
ale moc se mi tu libi a to bydleni je super a strecha jak vysita na jogu a pitna voda cista a chutna a banany levny a sladky a kokosovy orechy tak vyzivne a osvezujici piju az ctyri denne vzdyt je to zdrave a uz je podvecer meho odjezdu a booknul jsem si sleeper turist bus ktrey vyjizdi v 6.30 vecer z hospetu jeste stihnu objevit bonafide cukrarnu, tak si udelam sladkou hostinu a taky koupim na cestu nejaky burfi a karachi halvu
zivot je sladkej
a bude lepe - to je duchovni zivot - neustale se zvetsujici duchovni radost a poznani - a jestli to tak neni pak nezijes duchovne
ale jsi tam kde se touzi a narika - ve svete iluze a materialniho zapleteni a pak ma Honza Pelcu pravdu
a bude hur
to si pis krize je velika zivot nam utika 2012 pred nami
a to nejlepsi v Hampi bylo 7 metrove Bozstvo Laksmi Nrsimhy v jogovem asanu primo pod sirym nebem, protoze strecha templu se rozpadla a je to fakt dominantni a uzasne a mocne Bozstvo
a ten kdo vyhleda ochranu u Pana Nrsimhadeva muze zit bez uzkosti a strachu (abhayam) i v tomto hmotnem svete a zadna krize jim neotrese.
Narasimha deva Bhagavan ki jay!
Hampi ki jay!

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.