Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Francie

GRAND CANYON DU VERDON – klenot jihofrancouzské Provance

Lac de Saint Croix
Lac de Saint Croix  •  Fotografie (9)  • Foto: drapalik

Průstup kaňonem byl pro nás příjemným zpestřením při putovní dovolené po jižní Francii. Ubytovali jsme se v kempu u jedinečného jezera Lac de Saint Croix a tuto výpravu si nechali až jako třetí den pobytu v tomto kouzelném kraji Provance.

Pohled z vyhlídky Belvéder Imbut

Brzy ráno kolem 8 hodiny ranní vyrážíme z vesničky La Palud sur Verdon na severu oblasti, kde se nachází i malé parkoviště. Jdeme po silnici na jih směřující ke kaňonu a na které je řada výborných vyhlídek do nitra tohoto gigantického, místy až 700 metrů hlubokého zlomu. Míjíme tedy vyhlídky Bélvedere Armanet, Imbut, Maugué a další. Po 8 kilometrech a 2 hod. chůze dorážíme k chatě Chalet de la Maline (893 m), kde začíná samotný sestup do kaňonu. Dole je vidět lesknoucí se vodu tyrkysové řeky Verdon. Od chaty tedy pokračujeme stezkou Sentier Martel, jenž nese jméno prvoprůstupce, kterému trvalo se prodrat dnem kaňonu celé tři dny. Po prudkém sestupu téměř až na dno se stezka narovnává a traverzuje podél řeky. Všude je cítit horký vzduch provoněný hustými keři myrty, které zde rostou na každém kroku. Spalující slunce nás zavede až na oblázkovou pláž u Pré d´ Issane, kde se v tůni vykoupeme a načerpáme tak potřebné síly k dalšímu, dlouhému pochodu. Cesta dále stále traverzuje až do místa , kde se od hlavní větve kaňonu odděluje jeho slepé rameno zvané La Mescla. Zde začíná stezka opět prudce stoupat a v několika strmých serpentinách dosahuje úzkého zářezu s vyhlídkou Breche Imbert. Sestup komínem dolů na sever je zabezpečen soustavou žebříků, které postupně klesají asi 150 metrů opět až do lesa. Odtud serpentinami k vodě, na velmi příjemnou plážičku vhodnou opět na vykoupání. I v létě je voda v řece studená, nicméně ne zas na tolik, aby se do ní nedalo vlézt a udělat pár temp v průzračné laguně. Nad hlavami se zde tyčí několikasetmetrové skalní stěny a dno kaňonu zde dosahuje několik desítek metrů. Pokračujeme dále na sever až po asi dvou hodinách dorážíme k tunelu dlouhému 750 metrů. Na průstup tunelem je zapotřebí baterky či čelovky. Na několika místech jsou prostřílena vyhlídková okna s působivým pohledem na zde již divokou řeku Verdon. Tunel prostupuje jinak nepřístupnou soutěsku zvanou Couloir Samson a jeho ústí je na jejím začátku. Zde po schodech k řece a mezi vegetujícími lidmi, natěšenými účastníky canyoningu se dostaneme k výstupu na silničku u parkoviště Point Sublime. Zde je většinou velký shluk lidí, autobusů, turistů, sportovců atd. Finální výstup na hlavní silnici ke kiosku Verdon je již v 40 stupňovém vedru zničující. Nicméně čeká nás ještě dojít 8 km po silnici do La Palud sur Verdon. Pivko do nás jen zasyčí a tak se pouze ve dvou vydáváme na cestu místy po silnici, místy typickou krajinou jihofrancouzského venkova - Provance.

INFO:

Celková délka okruhu činí 32 km a trvala nám bez mála 11 hodin. Na cestu je třeba si vzít velké množství tekutin (pokud procházíme v létě). Nikde zde nic neteče (krom řeky). Celkový přechod je možný zvládnout kompletním okruhem jako my, nebo stylem, kdy necháte auto u chaty Chalet de la Maline, kde si objednáte TAXI a po průstupu a výstupu na Point Sublime vás taxík převeze zpět k autu. Cenu jsem neštudoval, ale nic hrozného to nebude. Na průstup kaňonem doporučuji si vzít pohorky, čelovku a plavky, které se zejména v parnech, jenž zde v letních měsících panují, hodí ze všeho nejvíce.

UBYTOVÁNÍ

Pohled z žebříků dolů na řeku Verdon

My jsme byli ubytováni v kempu Les Ruisses u jezera Lac de Saint Croix. Kemp je levný, čistý a výborně se hodí k několika dennímu přenocování pod stanem či v karavanu. K vodě je to odsud asi 150 metrů. Koupání v jezeře je fantastické, voda teplá, lidí na vedlejších plážích málo. Je zde také možnost si půjčit šlapačky nebo kajak a zajet si do kaňonu na nich. Tuto možnost jsme využili a vynaložených peněz (šlapadlo pro 4 osoby za 13 EUR /hod.) nelitovali. Pokud se chcete podívat opravdu hluboko do kaňonu, tak kam až to dovolí ponor šlapadla, půjčte si ho na 3 hodiny. Vychází to tak akorát s vykoupáním a kocháním se při plavbě po tyrkysové hladině řeky.