Faerské ostrovy a Island 2008 (část I. - Faerské ostrovy)

papuchalk bělobradý
papuchalk bělobradý  •  Fotografie (3)  • Foto: hynna

O návštěvě Islandu jsem snil už pěkných pár let. A jelikož sny si má člověk plnit, vyrazili jsme v srpnu 2008 na čtrnáctidenní pouť po ostrově uprostřed Atlantiku.

1.den - pátek 8.8.2008

Tak a je to tu, den odjezdu. Sbaleno má

me již od včera, takže dnes již jen nachystat nějaké to jídlo na cestu, jedním okem zkouknout zahajovací ceremoniál olympiády a v podvečer konečně odjezd z Kuřimi do Brna ke Grandu. Autobus přijíždí s velkým předstihem téměř ve stejný moment jako my a je již slušně obsazen našimi východními sousedy. Jelikož jsme všichni naloženi s časovým předstihem, vyrážíme o něco dříve než bylo plánováno ku Praze, kde na nás čekají poslední spolucestující a také vedoucí zájezdu. V Praze připojujeme za autobus vozík, abychom se tam vůbec se všemi zavazadly vešli a poté již míříme k nákupnímu centru Nové Butovice, kde se au

Saksun  •  Foto: hynna

tobus plní téměř do posledního místa. Čeká nás noční průjezd Německem.

2.den - sobota 9.8.2008

Saksun  •  Foto: hynna

Noční pouť Německem proběhla bezproblémově a po osmé ranní zastavujeme na delší zastávku již na severu země. Po protažení a osvěžení pokračujeme dále na sever, před desátou překračujeme hranice Dánska a v jednu odpoledne děláme hodinovou pauzu na pobřeží. Ve tři hodiny konečně přijíždíme do Hanstolmu. I tak se značným předstihem, neboť loď vyplouvá až v půl jedenácté. Jdeme se tedy projít po okolí přístavu, v pět si vyzvedáváme palubní lístky a lístky do kušety a před šestou se již na obzoru objevuje Norröna. Sledujeme a fotíme přistávací manévr z kopečka nad přístavem a pak se již pomalu stahujeme zpět do přístavu a čekáme na nalodění. Norröna přistávající v HanstholmuTo začíná před osmou hodinou a je docela rychlé. Ukládáme proviant na loď do kušety pod čarou ponoru a jdeme zázrak severomořské mořeplavby důkladně prozkoumat. Ještě před plánovanou dobou odplutí pak odrážíme od Dánských břehů a noříme se do noci na širém moři.

3.den - neděle 10.8.2008

Dnešní den je celý vyhrazený plavbě a jde tedy hlavně o to zabít nudu. Vstáváme po deváté a jdeme posnídat na horní palubu. Pod přístřešek, neboť je zataženo, mlhavo a hustě prší. Je zda však příjemný čerstvý vzduch a tak tu trávíme celé dopoledne střídavě četbou a hraním karet. V pravé poledne nás čeká první informační meeting CK SEN s hrubým nástinem programu na Faerách. Hodinky posunujeme o hodinu zpět na Faerský čas. Probíhá také vzájemné rychlopředstavování, na jehož základě si zaručeně nejste schopni zapamatovat jediné jméno. Zhruba po hodince naše blokáda chodby v šestém patře končí. Jdeme kouknout na palubu na ropné těžní plošiny, které se pravidelně objevují po obou stranách lodi. Nějaký čas trávíme také ve Viking clubu sledováním přenosů a záznamů z olympiády. V této souvislosti je třeba zmínit a pochválit vysílání České televize z olympiády (byť jsem z něj letos viděl jen část zahajovacího ceremoniálu), neboť na to co produkuje televize dánská se opravdu nedá dívat. Čas pomalu ale jistě dospěl k osmé hodině večerní a Norröna se stejnou jistotou dorazila k Shetlandským ostrovům. Zastávka v Lerwicku není při dnešní platbě na programu, ale i tak je proplouvání mezi ostrovy vítaným zpestřením plavby. Vytrvale prší a ostrovy se halí do nízké oblačnosti. Zhruba po hodině necháváme i poslední z Shetlandských ostrovů za zádí a ocitáme se opět na širém moři. Jdeme něco povečeřet, chvíli se ještě oddáváme karbanu a před jedenáctou jdeme na kutě. Ráno bychom měli přistát na Faerských ostrovech, tak snad se počasí alespoň trošku vylepší.

uprostřed Severního moře

4.den - pondělí 11.8.2008

Budíme se kolem sedmé a už netrpělivě vyhlížíme Faerské ostrovy. První z ostrovů se objevuje chvili po osmé a za další hodinku již přistáváme v údajně nejmenším hlavním městě světa, Tórshavnu.

Tórshavn z paluby Norröny

Překvapivě rychle se dostáváme z lodi nejen my, ale i naše Karosa a tak již hodinu po přistání stavíme stany v kempu na okraji města. Je zataženo, ale naštěstí momentálně alespoň neprší. V rámci úspory plynu vaříme v kempové kuchyňce oběd a po poledni míříme do městečka Vestmanna. Zde náš čeká téměř dvouhodinový výlet lodí do ptačí rezervace podél pobřeží s krásnými útesy a jeskyněmi. Hlavní ptačí sezona je již bohužel za námi, nicméně i tak vidíme ptactva dost, včetně papuchálků. Jsou však příliš daleko na slušnou fotku.

Vestmanna

Z Vestmanny míříme k vykopávkám v městečku Kvívik, kde se zdržíme asi hodinu. Bohužel právě tady nás dohnal déšť a neopustil nás, vyjma krátkých přestávek, až do druhého dne. Navečer se vracíme zpět do Tórshavnu. Váháme zda za deště vyrazit do města, které je od kempu vzdáleno cca půl hodiny chůze. Nakonec si říkáme že zítra může být ještě hůře a jdeme metropoli Faerských ostrovů alespoň zběžně projít. V osm hodin večer je ve městě naprosto mrtvo, nikde nikdo, občas potkáme jen některé ze spolucestujících z autobusu. Vypadá to, že Tórshavn je nejen nejmenším ale i nejklidnějším hlavním městem světa. Již téměř za tmy jsme se vrátili zpět do kempu a vzhledem k neustávajícímu dešti šli spát.

5.den - úterý 12.8.2008

V noci pršelo. Chvílemi více, chvílemi méně, ale vytrvale. V suchu stanu nám to však naštěstí bylo docela jedno. Vstávám po sedmé a jdu uvařit čaj a vločkovou kaši k snídani do prozatím příjemně prázdné minikuchyňky. Počasí vypadá téměř beznadějně. Z oblohy padají provazy vody a včera přes průliv viditelný ostrov, se dnes halí v husté mlze. Snídaně je za chvíli hotova, jdu vytáhnou Lucku ze spacáku a do osmi hodin si užíváme tepla a pohodlí kuchyňky. Poté se tu začínají hromadit ostatní a tak stísněný prostor opouštíme. Venku přesalo pršet, ale těžká mračna všude kolem dávají tušit, že asi ne na dlouho. Odejzd z kempu je dnes náplánován na půl desátou. Včera jsme se pohybovali výhradně po ostrově Streymoy, dnes míříme na sousední ostrov Eysturoy. Začátek cesty je stejný jako včera, ale desítky vodopádů, lemující silnici, se díky celonočnímu vydatnému dešti změnili k nepoznání a dělají z cesty nádherné divadlo. První naše dnešní zastávka je v městečku Eidi a v jeho okolí.

Eidi

Přestalo pršet a mezi mraky se na krátký okamžik dokonce ukazuje sluníčko. Doufáme že se snad počasí obrací k lepšímu. Z městečka Eidi pokračujeme pod nejvyšší vrchol Faerských ostrovů s nevyslovitelným názvem Slaettaratindur. Samotný vrchol je však zahalem v mracích a tak plánovaný výstup rušíme, stejně bychom nic neviděli. Pokračujeme tedy do městečka Gjógv, které je obklopeno nádherným pobřežím a útesy, na nichž se k naší velké radosti ještě i v době naší návštěvy vyskytují kolonie papuchálků.

papuchalk z Gjógvu

Se stovkami megabajtů papuchálků na paměťové kartě pokračujeme v cestě, tentokrát do městečka Saksun, další z idylických faerských vesniček. Počasí vypadá čím dále lépe a právě v Saksunu vidíme poprvé na Faerách kus modré oblohy.

Saksun

Ze Saksunu již míříme zpět do kempu a večer opět na procházku do Tórshavnu.

6.den - středa 13.8.2008

Poslední den na ovčích ostrovech, počasí jako by nám chtělo vše vynahradit a již od časného rána nás příjemně hřejí sluneční paprsky. V noci však bylo díky vyjasnění citelně chladněji. Balíme suchý stan a stejně jako včera o půl desáté odjíždíme z kempu. Norröna odplouvá až večer, máme tedy ještě k dispozici celý den na objevování ostrovních krás. Nejprve míříme do osady Kirkjubour s nejstarší faerskou katedrálou, respektive spíš s pozůstatky této stavby, navíc dle mého názoru dost nešťastně zakonzerovanými železobetonem.

Kirkjubour

Je tu také pěkný kostelík a jako všude na ostrovech úchvatné pobřeží. Z Kirkjubouru míříme na sever, na ostrov Bordoy. Tam se dostáváme teprve nedávno otevřeným podmořským tunelem. První naši zastávkou na tomto ostrově je Klaksvik, druhé největší faerské město po Tórshavnu, situované v krásné zátoce. Vzhledem k časové rezervě míříme z Klaksviku ještě dále na sever do údajně nejseverněji položené osady na Faerech. Cestou projíždíme dvěma poměrně raritními tunely v nichž je jen jeden jízdní pruh a sem tam rozšíření pro vyhnutí, což Romanovi za volantem Karosy evidentně příliš radosti nedělá. Do Vidareidi však šťastně přijíždímě. Je to klasická faerské vesnička, chtělo by se říct na konci světa, neboť i silnice zde končí.

Vidareidi

Poté již míříme zpět do kempu v Tórshavnu, kde připojujeme vozík s částí bagáže a zatímco autobus jede natankovat naftu, my míříme pěšmo k přístavu. Právě tam má v sedm hodin připlout Norröna aby nás přes noc dopravila do země zaslíbené. Poté co dostaneme palubní lístky ji jdeme vyhlížet na poloostrov Tinganes, právě včas abych mohl připlouvající loď nafotit ve večerním slunci. Loď přiváží cestující, kteří plují na Island z norského Bergenu. Je mezi nimi i náš známý z Turecka, František. Člověk by neřekl, kde všude může potkat známé. Rychle se naloďujeme, zabydlujeme tentokrát velmi příjmenou šestilůžkovou kušetu a zhruba s půlhodinovým předstiheme oproti plánu odplouváme. Několik cestujících z Norska, kteří si během tříhodinové pauzy odskočili na prohlídku Tórshavnu, je tímto faktem zjevně zaskočeno a nyní marně mává na odplouvající loď. Nakonec jsou na palubu dopraveni helikoptérou, které zhruba po hodině plavby přistává na lodním heliportu. Alespoň máme nějaké zpestření plavby. Z lodi pozorujeme zapadající slunce nad ostrovy, poté nás čeká krátký informační meeting o Islandu, s důrazem na program v severní části ostrovy. Opět posunujeme hodinky o hodinu zpět a máme tak nyní již islandský čas. Chvilku ještě klábosíme s Frantou a po půlnoci, již islandského času, jdeme spát. Ráno už bychom měli být na dohled Islandu.

zápas slunce nad Faery

uložit .gpx soubor (62.231, -6.817)