Bulharsko

Bulharsko je země ležící v jihovýchodní Evropě, na Balkánském poloostrově u břehu Černého moře. Střední část Bulharska pokrývá pohoří Stará Planina, nejvyšší pohoří Rila (Musala 2925 m n.m.), Rodopy a chráněné oblasti Pirin a Vitoša. Nejčastěji je využívána letecká doprava do Burgasu, Varny nebo do hlavního města Sofie. Bulharsku jsou dnes již vysoké přibližně jako u nás, především ve známějších letoviscích. TIP: >> Cestování do Bulharska 2023

Cestopisy Bulharsko (22)  Památky a muzea (46)  Ubytování Bulharsko
Turistické cíle (147) Rilský monastýr / Rezervace Ropotámo Delfinárium Varna
Mapa Bulharsko  Varna / Sofija / Nesebar Ski areál Bansko

Bulharsko autem na CNG 2014

Primorsko
Primorsko  •  Fotografie (14)

Bulharsko autem na CNG 2014

Nedalo nám to. Když jsme zaznamenali objevný článek o letošní cestě autem na CNG do Chorvatska, kterou jsme podnikli (tenkrát ještě přestavovanou Felicií s bombou v kufru – dej ji Pánbů věčnou slávu) už před dávnými sedmi lety, stejně tak jako jsme (již továrně luxusní Zafirou) projeli Srbsko a Černou Horu, Bosnu a Hercegovinu až do Albánie a Itálii až do nejjižnějšího cípu, řekli jsme si, že to Bulharsko už vážně sepíšeme, abychom předešli bludům a vydobyli si také svůj kus zasloužené plynařské slávy.

Cesta přes Srbsko

Primorsko  •

Kdo neřídíte rádi a dlouho, leťte radši na all inclusive. Cesta do Bulharska je zdlouhavá a pokud jste až doposud jeli nejdál do Rijeky, pravděpodobně Vás to zabije, případně zabijete Vy někoho z členů vlastního expedičního týmu. My jsme vyrazili ve standardním složení Zuzík+Jiřík vozem VW Caddy CNG 2.0 v neděli cca v 19 hodin, na bulharské pobřeží jsme dorazili ve středu odpoledne. Trasa tato: Vídeň – Szeged – Bělehrad – Niš – Sofie – Borovets – Kazanluk –Burgas – Sozopol. Srbská dálnice v pohodě, bulharská začíná být v pohodě až tak 100km před pobřežím, do té doby je to celkem vejtřaska, ale ze souboje s D1 vychází jako vítězka.

Trasa by se, ve dvou řidičích stoprocentně, zvládla na jeden zátah, my jsme se ale chtěli pokoukat, a tak jsme zvolili dvě přespání, které nám, Jiříkem zvelebený kufr na lůžko 160x200, pohodlně umožňoval. Celkem ujeto včetně výletů 3 971 km (100% na stlačený zemní plyn), náklady na CNG tam i zpět 5 479,-, poplatky celkem 2 153,- . CNG stanice jsou, abychom nenudili ty, které to nezajímá, uvedeny na CNG fóru.

Bulharsko – pravda a mýty

Dříve, než přistoupíme k popisu jednotlivých destinací, které jsme navštívili, dovolíme si zde zveřejnit své poznatky o Bulharsku. Než jsme vyrazili, načetli jsme na internetu spoustu moudrostí, ale ne všechna naše takto získaná očekávání se potvrdila. Proto čtěte surovou realitu bez příkras:

Nessebar
Nessebar  •

V Bulharsku se krade, není zde bezpečno a s hygiena je otřesná

Před odjezdem jsme, pod tlakem mírné paniky našich matek a současně tchýní, které udělaly zkušenost v roce 1970, rozšířili havarijní pojištění našeho zánovního Caddyho (dále jen domácky „Kaďák“) o pojištění proti odcizení. Peníze (pravda spíše z cestovatelského zvyku) jsme rozdělili na více míst atd. Teoreticky jsme byli připraveni prakticky na vše – však jsme si také početli od některých cestovatelů pomalu celé detektivky. Nyní můžeme svědomitě říci: Ano, v Bulharsku se krade. Krade se tam úplně stejně jako v Čechách, v Chorvatsku nebo v Itálii. Pokud se nebudete promenovat v tlačenici se šrajtoflí vyzývavě zastrčenou v zadní kapse kalhot, pravděpodobně nepřijdete k žádné úhoně, stejně jako my. Takže dobří lidé – místo peněženky raději do kapsy zdravý rozum a předsudky stranou.

Sozopol  •

Co se týče hygieny a úrovně bordelu v Bulharsku, nemůžeme si nijak stěžovat. Pokud znáte Balkán, nebudete překvapeni, spíše potěšeni. Záchody na pumpách a v restauracích mají sice do normy EU často daleko, ale na rozdíl třeba od Černé Hory zde neuvidíte kontejnery hořících odpadků (pár kilometrů poté, co na hranicích zaplatíte ekologický poplatek za své ekologické auto). Nehezkým zvykem po ruském způsobu je odhazování použitého toaletního papíru do koše vedle WC, což je, především v horkých dnech, takříkajíc na poblití, ale žít se s tím dá. Inu jiný kraj, jiný mrav. Ulice a především pláže jsou víceméně čisté.

V Bulharsku je extrémně levně

Není. Pokud čekáte, že si budete dopřávat pivo za 15 korun a dušené jehněčí za 50,- a strávíte tak opulentní dovolenou za pár kaček, měli jste jet před čtyřmi lety do Srbska. Přímořská centra se v kapitalismu zorientovala velice rychle a platí se za vše. Nicméně ceny jsou přívětivé a v baru na pláži se občerstvíte stejně, ne-li levněji než v kiosku na Lipně. Ceny jídel v restauracích jsou srovnatelné s českými, ubytování také. Když si uvědomíte, že jste v top turistické sezoně na břehu moře, nemůžete si naprosto stěžovat. V Chorvatsku byste se pěkně plácli přes kapsu.

Informováni, že jiná měna není akceptována, vyměnili jsme dostatek „leva“. Soudit ale nemůžeme, protože ničím jiným jsme se ani platit nepokoušeli.

Pivo na pláži nebo v restauraci u moře – 2 – 4 leva.

Panák místního alkoholu na pláži – od 2 leva.

Sozopol  •

Pizza – 8 – 12 leva.

Oběd v restauraci pro 2 s pitím – kolem 20 leva.

Láhev lepšího vína v marketu – 7 leva.

Svačina v pekařství (2 kousky pečiva, 2 jogurtové nápoje) – 5 leva.

Slunečník a lehátka na pláži - 15 leva/ den

Samostatným tématem zůstává bulharská gastronomie. Na dušenou zeleninu a mleté maso všeho druhu jsme přivyklí. Stejně tak se na Balkáně odvážně nevyhýbáme pouličním stánkům a místním specialitám. Přesto jsme letos zažili střevní chřipku, což jsme si pravděpodobně zavinili sami, neboť jsme nekonzumovali doma lajdácky zapomenutou moravskou slivovici.

Trajanova vrata

Další část dovolené jsme (spíše díky nízké úrovni navštívených restaurací než zásluhou bulharské kuchyně jako takové) částečně trpěli hladem. Někde se to prostě nedalo žrát. Důvody byly v zásadě dva. Prvním důvodem byl fakt, že drtivá většina jídel je velmi řídká a velmi mastná. Druhý důvod – k takovému jídlu dostanete jen vidličku. Pokud neumíte říct slovo lžíce Bulharsky, máte o zábavu postaráno.

V Bulharsku se kýve hlavou obráceně a Vy odkýváte něco, s čím zásadně nesouhlasíte

Samokov
Samokov  •

Blbost. Toho se nemusíte naprosto obávat. Ale co se komunikace týče, zapomeňte na svou výbavu cizími jazyky, bude Vám k ničemu. Kromě opravdu lepších restaurací v centru velkých měst na Vás koukají jak husa do flašky, pokud se pokusíte komunikovat anglicky nebo německy. Mladé holky coby číšnice v restauracích neznají překvapivě ani pomalu vyslovované „water“, naopak „voda“ je jim jasná hned. Prostě a jasně – v Bulharsku se domluvíte jedině panslovanštinou. Panslovanština je řeč, kterou s oblibou používá Jiřík. Jedná se kombinaci češtiny, slovenštiny, chorvatšiny a rukonožštiny. Přesvědčen, že jsme všichni Slované, a tudíž si musíme v zásadě rozumět, odmítá Jiřík hovořit v slovanských zemích jinak, než tímto vlastnoručně vynalezeným jazykem. Panslovanština je v Bulharsku preferovaným komunikačním prostředkem a za její užití budete odměněni zářivými úsměvy a veselým „oukej“. Pokud Vás překvapuje, že v zemi EU nehovoří ani v turisticky atraktivních destinacích mladí lidé jiným jazykem než svou mateřštinou, věřte, že v jižní Itálii je tomu nejinak. Ovšem tam byl i Jiřík se svou všemocnou panslovanštinou v prdeli.

Jestli se právě radujete, že si zašprechtíte stejně jako na dovče v Chorvatsku, úsměv Vás přejde, až si budete chtít něco přečíst. Na velkých silničních tazích a v turisticky atraktivních lokalitách najdete nápisy v bulharské abecedě a pod tím v latince. I v některých restauracích je často i menu neuměle přepisováno do něčeho, o čem se pisatel domníval, že je čeština, takže potud je to bez problému. Ovšem čím jsme postupovali jižněji, tím bulharštější vše bylo a jeden z členů naší expedice se začal pomalu stávat negramotným. V restauraci ve vesnici Sinemorets jsme dokonce narazili na polední menu vyvedené v psací azbuce. Tu jsme se stali již negramotnými oba a za valného smíchu jsme z jídeláku vybírali metodou ententýku.

Moře v Bulharsku není tak hezké jako v Chorvatsku

Toto tvrzení nelze hodnotit jinak než subjektivně, což také činíme. Není.

pohoří Rila

Bulharské moře více reaguje na vítr, a tak jsou často vyšší vlny a v některých lokalitách se pláže během dne zanáší řasami a trávou. Výhodou bulharských pláží je ovšem písčitý podklad, který eliminuje tradiční chorvatské ježky, a dlouhé mělčiny, což ocení především rodiny s dětmi.

Dovolená v Bulharsku – kam autem ano a kam ne

Borovets

Borovets je zimní areál v pohoří Rila nedaleko městečka Samokov. Hory jsou krásné a příroda neporušená. Bulhaři ještě (nám ku prospěchu) nepochopili, že v horách může existovat i letní turistika. Míjíte-li opuštěné (ale četné a v zimě jistě velmi atraktivní) lanovky, potkáte jen pár turistů. Doporučujeme výlet na horu Jestrabec s nádherným výhledem a upozorňujeme, že gondola v pondělí a úterý „nerabotuje“. Ceny v restauracích jsou nižší než na pobřeží, ovšem avizovaný kemp v Borovetsu jsme hledali marně. Jako vždy nás přivítal měkký pelíšek v našem Caddy, ovšem kdo by hledal, nějaké to „svobodno stai“ za rozumnou korunu by asi našel.

Sveti Vlas a Elenite

pohoří Rila

Tato střediska jsou pro nás parodií na dovolenou. Jako by snad ani před deseti lety neexistovala na tomto místě žádná civilizace, vyrostly zde jako houby po dešti desítky hotelových komplexů. Protože soudruzi asi špatně počítali, velká část z nich je nedostavěná nebo opatřená cedulemi „na prodej“. Jinak zde není nic. Pokud jste fanoušky dovolené ležing all inclusive a vyberete se Hotel přímo na pláži, budete asi spokojeni. Ovšem (snad až na stravu) těžko poznáte, zda jste v Bulharsku nebo třeba v Turecku, protože vše bude volně zaměnitelné. My tento typ dovolených po zkušenostech nevyhledáváme, a tak postupujeme dále.

Nessebar

Historické centrum Nessebaru, tedy původní přístavní městečko, je kouzelné. Na své si přijdou milovníci historie a prolézači stánků s „cetkami“. Komerční část města se opět skládá z hotelových hrůzakomplexů v několika řadách od pláže, trneme při pomyšlení, že se všichni obyvatelé těchto ubikací vyhrnou naráz na jednu veřejnou pláž v centru (další části pláže jsou hotelů). Jediné přijatelné ubytování typu penzionu nebo apartmánu a blízko pláže se nachází v ulici Mesta. Nakonec ho ale nevolíme a díky naprosté nemožnosti zaparkovat z Nessebaru utíkáme.

Sofie
Sofie  •

K Nessebaru přiléhá také menší letovisko Ravda. Podle nám dostupných informací funguje autobusové spojení po celé délce k sobě přilepených letovisek – Sveti Vlas, Nessebar, Ravda. Ravda se skládá z menších Hotelů a apartmánových domů a působí tak přívětivějším dojmem. Ale pouze na povrchu. Pokusíte-li se zaparkovat a podívat se na pláž nebo se poohlédnout po nějakém ubytování, vyletí na Vás rozčilení Bulhaři. Ač nemají žádnou značku či ceduli, zuřivě brání „své“ parkovací místo, a to i v případě, že jste vjeli do slepé ulice a pokoušíte se evidentně jen otočit, nikoliv zaparkovat. Malé penziony jsou přímo u moře a věříme, že by nabídly pěkný výhled a příjemný pobyt, parkovací kapacity jsou ale naprosto nedostačující a tak, pokud nemáte předem zaplacené ubytování i s parkovacím místem, máte smůlu.

Sozopol

Sozopol jsme navštívili během našeho pobytu dvakrát a tady je nad ním vynesený verdikt:

Thrácká hrobka Kazan Luk

Jedná se o středně velké městečko, které má kromě turistů asi i běžné obyvatele, o čemž svědčí výstavba v jeho jižní části. Historické centrum na poloostrovním výběžku je podobného ražení jako v Nessebaru, možná hezčí, jelikož nabízí po svém obvodu celou řadu restaurací s terasami přímo nad mořskými skalisky s opravdu romantickým výhledem. Rozhodně doporučujeme navštívit muzeum sozopolské pevnosti a hradby. Na jih od historického centra se nachází hlavní pláž a turistická tepna, kde jsme se také ubytovali, po jedné noci ale zbaběle prcháme. Tento úprk je zapříčiněn jednak přeplněností dotyčné pláže a dále nesnesitelně smradlavou koupelnou paní domácí. V severní části Sozopolu trávíme pár dní v kempu Zlatna Ribka a v nejjižnější části a také naši první noc na pobřeží v kempu Kavaci.

Kavaci

Středně velký kemp hned na pláži, obsazen je především Němci, kteří cestují na dovolenou v kempu v plné polní, tj. s ledničkami, pračkami a televizními satelity. V kempu blízkosti je market, na pláži dvě restaurace. První levnější, spíše bufet, druhá hezčí, dražší a s wi-fi připojením. Sociály v kempu jsou přírodní. A to doslova. V plechové boudě přímo nad mísou se vine réva a prorůstají větve stromů. Co do čistoty udělujeme záchodům a sprchám (studená voda) na stupni prasovitosti č. 3 z 5. Pro představu,č. 5 má záchod v chorvatském kempu, kde paní uklízečka vystříkávala nánosy hoven ze země vapkou a toiky na Rock for People, kde byla hovna do komínu 40cm nad prkénkem. Když o tom tak přemýšlíme, měníme to na dvojku. Cena kempu pro 2 osoby a auto 17 leva/noc.

Zlatna Ribka

Nocležna v Kaďáku :-)

Kemp přívětivé velikosti přiléhající k pláži. Ubytovaných poskrovnu, víceméně soukromí. Přímo v kempu je poměrně dobře zásobený minimarket, restaurace a pekařství, kde každé ráno voní čerstvá baklava a další pochoutky. Na pláži je bar s wi-fi, zakoupit si můžete také lehátko a slunečník, nebo půjčit windsurfing. Od jedné odpolední fouká poměrně slušně na plachtu sedmičku směrem od moře. Písečná pláž čistá, pouze odpoledne se díky větru voda zaplavila řasami a trávou, kterou ale obsluha odklízela, a tak večer bylo zase koupání fajn. Slabinou tohoto kempu jsou opět sociály – na to, jak je kemp velký, tři toalety a tři sprchy tak tak dostačují. Vzhledem k poloze sociální buňky přímo nad říčkou vlévající se do moře jsme také pojali ošklivé tušení týkající se osudu produkovaných splašků. Toto podezření prohluboval i občasný fekální smrad objevující se při změně směru větru. K mínusům také patří celé armády krvežíznivých komárů, které na český repelent zvysoka kašlou. Jinak jsme zde byli spokojeni. Cena kempu pro 2 osoby, auto a stan 30 leva/noc.

Primorsko

Menší letovisko hojně zalidněné Čechy a Němci. Centrum se opět nachází na poloostrově a je plné restaurací a obchůdků všech druhů. Z obou stran poloostrova jsou písečné pláže, které lze projít po celé délce příjemnou promenádou, na jižní straně až do Kitenu. Výhodou Primorska je, že se můžete ubytovat v klidnější části dál od centra, tedy blíž plážím, a pokud toužíte po nočním životě, za deset minut jste pěšky přímo ve víru večerní zábavy. My jsme sehnali naprosto kouzelné ubytování s úchvatným výhledem na severní pláž. Doporučujeme pana Kalinu, ulice Vasil Levski 8, Primorsko. Nově a čistě zařízený pokoj se sprchovým koutem, Lednicí, varnou konvicí a wi-fi za pouhých 40 leva/noc, nemluvíme ovšem o balkonu s naprosto luxusním výhledem. Při porovnání s kempy neporovnatelné.

Kiten

Sinemorets
Sinemorets  •

Letovisko menší rozlohy, které patří do těch klidnějších lokalit, kde seženete příjemný penzion blízko pláže. Vzhledem k tomu, že není, na rozdíl třeba od Primorska, tak vysoko nad mořem, nečekejte od budov uvnitř městečka žádný extra výhled. Problém je jako již tradičně s parkováním, celkově ale hodnotíme Kiten pozitivně.

Pokračujete-li z Kitenu přes Achtopol směrem na jih k tureckým hranicím, stačí Vám pohled z okénka auta, abyste pochopili, že se něco zásadně mění. Jednak začínají mizet turisté, druhak začínají mizet obchody, restaurace i benzínové pumpy. Při příjezdu do vesničky Sinemorets se cítíme v porovnání např. s Nessebarem jako v jiném světě. V obci jsou celkem tři restaurace a jen pár menších obchůdků a pekařství, nápisy v latince už nenajdete. Sinemorets se nachází na poměrně vysokém útesu a na pláž je daleko, vysledovali jsme, že místní jezdí autem. Písečné pobřeží v severní části je panensky čisté, klidné a romanticky vyprázdněné. Nenachází se na něm žádné bary ani restaurace, takže pokud při koupání dostanete chuť na pivo, dáte si kilometr a půl do kopce na rozpáleném slunci do nejbližšího obchodu. Klídek a soukromí to ale bohatě vynahradí.

Menu :-)
Menu :-)  •

Bulharsko –konečný verdikt

Štreka to byla dlouhá, ale stála za to. Jsme rádi, že jsme projeli Bulharsko jak po pobřeží, tak ve vnitrozemí a dovedeme si tedy představit, jak se žije dál od hotelových bazénů a koktejlů s paraplíčky. Bulharské sociální nůžky budou asi značně rozevřenější než u nás, ale je vidět, že se Bulhaři snaží zuby nehty si to místo v Unii zasloužit. Otázka je, zda je o co stát. Pokud chápete i cestu jako cíl, rozhodně Bulharsko autem doporučujeme.

Zuzana a Jiří Járovi

Poslední aktualizace: 20.8.2014

Příspěvky z okolí Bulharsko autem na CNG 2014

Primorsko - Folklórní večer
Během tohoto výletu strávíte večer vrestauraci vlidovém stylu. Součástí večera je večeře ze tří chodů, neomezená konzumace vína i bohatý folklórní program ( lidová i moderní hudba ktanci, folklórní tanečníci a vystoupení, představení chůze na rozpáleném uhlí aj.).
Webkamera Kiten3 – North Beach (Severní pláž Atliman) Pohled na severni pláž Atliman v bulharském Kitenu mezi letovisky Primorsko a Lozenec. Více o možnostech…
Jižní pláž se táhne z Primorska až k Městečku Kiten, je jen občas přerušovaná rákosím či malým útesem. Na jižní pláž se dostanete po úzkém visutém mostě nad …
Webkamera Kiten1 – South Beach (Jižní pláž – Bay beach) Pohled na jižní pláž Bay beach v bulharském Kitenu mezi letovisky Primorsko a Lozenec. Více o…
Къща за гости Деми Стойков , Приморско разполага със един тристаен апартамент който се отдава под наем през летният сезон с обща леглова база за 8 човека . Къщата се намира в непосредствена близост до Аквапарк и А…
Nad ústím řeky Ropotamo do Černého moře se na kopci nacházejí rozvaliny trácké pevnosti Kaleto, obývané od ranné doby železné. Její obyvatelé užívali toto ústí řeky jako přístavu pro své lodě. Dodnes se zde pod vo…
V Primorsku jsou dvě volně dostupná dětská hřiště. Jedno z nich se nachází poblíž hotelu Praha, v jižní části severní pláže a právě do těchto míst přijíždějí autobusy z letiště Burgas do Primorska (až k hotelům či penzionům se zpravidla kvůli zástavbě nedostanou). Druhé hřiště je nad přístavem, zhruba mezi severní a jižní pláží. Jsou zde prolézačky, kolotoč, houpačky,…
Webkamera Kiten2 – přístav (Port Kiten) Pohled na přístav a molo v bulharském Kitenu mezi letovisky Primorsko a Lozenec. Více o možnostech ubytování v Kitenu –…
Severní pláž je od hotelů oddělena citlivě udělanou betonovou zdí (ani si jí nevšimnete, neboť před ní stojí řady stánků s občerstvením), aby se písek nesypal na ulice mezi novými hotely. Severní pláž je větrnější…
Primorsko je malé rybářské město, které leží přibližně 60 kilometrů jižně od Burgasu. Samotné městečko se rozkládá na poloostrově, u jehož šíje z každé strany najdete přjemné Písečné pláže, které mají dohromady asi 10 kilometrů. Většina novějších hotelů se nachází u severní pláže, a zde také probíhá další intenzivní výstavba. Právě v Primorsku se velmi často potkáte se svými…
Líbí se vám motorová rogala? Chcete se proletět nad mořem a zažít o své dovolené let na Křídlech fantazie? Pod sebou budete mít jen malou sedačku, za zády motor a nad sebou 15 metrů široká křídla. Ale zážitek to b…
Přírodní rezervace Ropotamo se jmenuje podle stejnojmenné řeky. Z Primorska se sem dostanete v rámci výletu na lodi. Ty nejzajímavější místa jsou nikoli kolem hlavního kanálu, ale v Rákosinách a u slepých ramen od silnice směrem na západ.Rezervace Ropotamo spolu s řekou Ropotámo bývají nazývány bulhars…
Webová kamera Arapya (Arapia, Arapja) 2,5 km severně od Careva. Autokempink Arapya ve stejnojmenné zátoce s nádhernou písečnou pláží zná zejména nejstarší…
Webkamera v 1080p HD kvalitě Pohled na přístavní město a letovisko Carevo/Tsarevo z jedné nejkvalitnějších webových kamer na bulharském Černomořském pobřeží. Lé…
Chystáte se na dovolenou do Bulharska? Mám pro vás zajímavý tip v jižním Černomoří! Po příletu do Burgasu se vydejte podél pobřeží do 70 km jihovýchodně vzdáleného rybářského městečka a letoviska Careva. Než si ob…
Kostel Sv. Jiří je pravděpodobně nejstarším kostelem v Sozopolu. Nachází se v centru Starého Města na ulici Apolonija. Jižní část byla postavena na raně křesťanské bazilice z 5.- 6. stol. Dnešní kostel je třílodní pseudobasilika, která byla postavena na začátku 19. století. Dnes se v ní nacházejí zajímavé ikony z druhé poloviny 19. století. Před 10 lety tu údajně byly…
Soukromaubitovna "RUSALKA" nabizi pokoje s prislusenstvim s tarasou se iremi nebo s dvema lyrky ve meste Sozopol 300 m. od plaze .Historicke mecto s krasnym parkem a parkovistem ,prodejuna a…
Apartment Buruna, Sozopol offers 9 beds in total. I offer comfortable and cosy apartments with unique location on the rocky beach of the new part of Sozopol. The apartments view the beautiful…
Město Sozopol patří mezi nejstarší sídla na černomořském pobřeží. Nachází se na skalnatém poloostrově jižně od Burgasu. Nejstarší písemné záznamy se nacházejí u starořeckých spisovatelů a týkají se založení města …
Když mi rodiče oznámili, že pojedeme na dovolenou do Bulharska vlakem tak jsem třeštila oči, že si ze mě dělají srandu... Však opak byl pravdou Vlak do Bulharska nebo spíše do Burgasu jede přímo z Brna.   Vyj…
Na poměrně nevelké travnaté ploše před areálem burgaského mezinárodního letiště se nachází zajímavá venkovní expozice, kterou můžeme bez uzardění nazvat leteckým muzeem. Sice už jsou…
Titulek tohoto článku by sice mohl svádět k domněnce, že hodlám publikovat další cestopis ve stylu retro, ale tentokrát se jedná o takřka žhavou novinku. V dětství ani mládí jsem skutečně v této balkánské zemi někdejš…
Letiště Burgas najdete přibližně 9 km severně od Burgasu, asi tak na půli cesty mezi Burgasem a Pomorie, u malé vesničky Safarovo. V letištní hale je směnárna, ale kurzy má dost nevýhodné, takže akorát tak na výměnu pár Leva, na autobus či na svačinu.Přibližně každou půlhodinu jezdí MHDdo Burgasu - autobus č. 15. Lístek na autobus z Letiště do města Burgasu stojí něco kolem 1 Leva (cca 13 Kč). Kupuje…
Jestliže je bulharský Nesebar památkou UNESCO zejména díky množství kostelů a kostelíků, je chrám sv. Štěpána, známý také jako Nové biskupství, mezi nimi skutečnou perlou, diamantem či jiným…
Bulharský Nesebar je už dlouhá léta perlou na korálkovém pásu prestižního Seznamu kulturního dědictví UNESCO. Vzhledem k tomu, že je také lukrativní součástí Slunečného pobřeží, nelze jistě předpokládat, že by si …
Původně jsem si celý pobyt v Bulharsku představoval celkem jednoduše. Minimálně dvakrát navštívím „unescový“ Nesebar, jednou Varnu a antickou pevnost sv. Atanase u městečka Bjala … no a zbyt…
Bulharské přímořské město Nesebar nabízí svým návštěvníkům neuvěřitelné množství historických památek, převážně staveb sakrálních. Zejména díky nim se tzv. Starý Nesebar objevil již v roce 1983 …
Zajímavé historické město, jedno z nejstarších v Evropě, které je na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Stojí za návštěvu.Připravte se však na davy lidí (v sezóně). Staré město leží na poloostrově spoj…
Tiara Beach je čtyřhvězdičkovým hotelem nacházejícím se v těsné blízkosti bulharského města Nesebar a tedy téměř v centru Čechy dlouhodobě oblíbeného Slunečného pobřeží. A jak už to u podobných zařízení bývá, má…